Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tilsvarende Acrylmasse utendørs bruk

Anbefalte innlegg

Hva kan brukes mellom bordkledning og mur utendørs som tilsvarer acrylmasse  innendørs? (Må kunnes overmales)

Jeg har fjernet en del murplugger i mur og må tette hullene hva kan brukes utendørs?

På forhånd takk fra en som vet hva som brukes innendørs men ikke utendørs.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor fuge mellom bordkledning og mur? Har du bilder av det som skal fuges?

Bordkledning monteres nå med luftespalte mellom kledning og vindsperre. Pass på at du ikke blokkerer luftingen bak bordkledningen. Det vil kunne gi fuktproblemer med flassende maling, mugg og råte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er lufting av kledning så viktig? Mitt hus er fra 60-tallet, og her er liggende kledning slått rett på isolert reisverk, kun med vindsperre (papp) mellom. Har ikke sett noen problemer med dette, har byttet noen bord ifm skifte av vinduer, men har ikke oppdaget fukt/råte i kledningen. Her har altså kledningen holdt fint i 50 år, og det er ikke noe som indikerer behov for å skifte den. Mulig dette er mer utsatt i områder i landet som har mer vind/regn enn der jeg bor.

Lenke til kommentar

@zanta: Hvor viktig det er med lufting av kledning har som du sier å gjøre med vær og klima. Men også med isolasjonstykkelse. på 60-tallet nøyde man seg med sju eller 10 cm isolasjon. Det som måtte komme av kondens i den i løpet av vinteren tørker lett opp i løpet av noen sommerdager, uansett om fukten går innover eller utover eller begge deler. I dag bygger man med omhyggelig teipet og tettet dampsperre og 20 eller 25 cm isolasjon. Kommer det fukt i en sånn konstruksjon, uansett om det er kondens eller regn/snø/taklekkasje, så er det mye viktigere at den er godt ventilert på yttersiden.

Det er i alle fall slik jeg har forstått det, korriger gjerne hvis jeg har misforstått.

Det var mellom det øverste bordet og betongen som er veldig ujevn jeg fuget, det er lufting med flugenetting under det øverste bordet.

attachicon.gifIMG_20150721_144153.jpg

Ja, da er nok luftingen ivaretatt, og produktet fra Casco OK. Selv har jeg brukt Sikaflex AT Connection etter anbefaling fra nærmeste byggevarehus for å tette mellom panel og ventilhetter, den ser ut til å ha noenlunde egenskaper som Casco'en. Sikahyflex-250 Facade bør også egne seg godt.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...