Gå til innhold

Noen som har erfaring med å bo i bofellesskap?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gutt på 19 år som starter på NHH nå til høsten. Ser at det er litt utfordrende å finne et sted å bo, og da kunne jeg kanskje tenkt med å leie et rom i et bofellesskap. Det virker for meg som den letteste og rimeligste måten.

Nesten hele kullet mitt skal enten i militæret, Oslo eller NTNU, så jeg sliter veldig å finne noen jeg kan leie med. Hvordan har dere opplevd det å bo med fremmede mennesker, og er det evt. noen her som skal begynne på NHH som kunne tenkt seg å enten leie en leilighet/bo i et bofellesskap? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjølv budde eg i eit kollektiv på 3 i ei fireromsleiligheit då eg studerte. Dette var i utgangspunktet framande personar for meg sidan eg berre kontakta utleigaren som hadde satt inn annonse. Utleigaren leigde kun ut til studentar, så det var omtrent det einaste eg viste.

Dersom det er mulig så er det enklast om du deler leiligheit med studentar som går same linje som deg, då har dere undervisning og eksamener på same tid slik at dere slepper konflikter rundt at ein student har friperiode og vil feste medan den andre studenten må lese til ei viktig prøve.

For min del var det heilt uproblematisk. Og sjølv om det meste ordner seg av seg sjølv så vil eg anbefale at alle i kollektivet er med på å lage ordensreglar for bukollektivet. Få med slike ting som kor ofte badet skal vaskast, kven som tar oppvasken, osv.

Du kjem til å møte på personar som antageligvis krever langt meir ryddigheit enn du sjølv er vandt med, og du kjem til å møte på personar som er langt mindre opptatt av ryddigheit enn deg sjølv. Derfor kan det være greit å lage nokre rettningslinjer for korleis dere vil ha det i leiligheita.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er gutt på 19 år som starter på NHH nå til høsten. Ser at det er litt utfordrende å finne et sted å bo, og da kunne jeg kanskje tenkt med å leie et rom i et bofellesskap. Det virker for meg som den letteste og rimeligste måten.

Nesten hele kullet mitt skal enten i militæret, Oslo eller NTNU, så jeg sliter veldig å finne noen jeg kan leie med. Hvordan har dere opplevd det å bo med fremmede mennesker, og er det evt. noen her som skal begynne på NHH som kunne tenkt seg å enten leie en leilighet/bo i et bofellesskap? 

Jeg er akkurat ferdig med militæret og er i samme situasjon som deg. Tenker å leie i et bofellesskap i Sandviken/sentrum. Hvilket område ser du for deg å bo i? 

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har bodd 2 år i bofelleskap og kan trygt anbefale det. For min del syntes jeg det var enklest å bo med folk som ikke gikk på samme linje som meg, i motsetning til brukeren over her. Personlig ville det vært litt overveldende med en jeg både ser på skolen og som jeg i tillegg ser hjemme. Jeg bodde i kollektiv med 4 andre der 3 av 4 var ny student som meg. Det gjorde det hele mye tryggere og lettere å ha god kontakt med de andre etter som det var like nytt for alle.

Jeg anbefaler også sterkt å lage ordenregler så fort som mulig. Du vil merke fort hvem som gjør mye og hvem som gjør lite, noe som fort kan skape et irritasjonsmoment. Så fort vi fikk en plan over hvem som gjør hva til hvilke tider gjorde det at det ble mye ryddigere og hyggeligere i huset. :) 

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er akkurat ferdig med militæret og er i samme situasjon som deg. Tenker å leie i et bofellesskap i Sandviken/sentrum. Hvilket område ser du for deg å bo i? 

Samme område®! Kan sende deg PM, så kan vi kanskje ordne noe?

Endret av Ignorancus
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har bodd 4 år i bofellesskap med ulike folk. Min erfaring er at det som regel går fint, også for sånne som meg som er hakket mer glad i å være for meg selv. Det har som regel alltid vært problemer med rydding og ofte har det vist seg at det som regel er en som er dårligere til å vaske o.l. og dette kan virkelig irritere i lengden. Mitt beste tips er slik som tidligere nevnt her å sette seg ned sammen på begynnelsen for å legge ned grunnregler for damebesøk, rydding, regninger o.l. Hvis man har lagt ned reglene på forhånd er mye gjort. :)

Endret av MissJuly
Lenke til kommentar

Jeg prøvde litt ulike løsninger under mine 3 år på NHH. Det som fungerte best var et bofellesskap der det kun var meg og en annen. Siden jeg kontaktet ham mens jeg var på utveksling, møtte jeg ham ikke personlig før jeg flyttet inn. Men vi ble litt kjent over skype og ble enige om hvordan vi ville ha det i leiligheten og om noen enkle grunnregler, som at vi skulle rydde opp vårt eget rot og holde fellesarealene ryddige, at ting skulle vaskes etter bruk og at vi skulle si ifra om overnattinger på fellesarealene og andre besøk over tid og som kunne medføre støy. Og ellers opptrådte vi begge hensynsfullt overfor hverandre. Man kommer langt med normal fornuft.

Motpolen var Hatleberg studentboliger. Der delte jeg alltid kjøkken med 6 andre personer, hvorav noen var norske og andre var utvekslingsstudenter og folk flyttet inn og ut forholdsvis ofte. Det var umulig å opprettholde noen grunnregler. Og sunn fornuft er det tydeligvis ikke alle som besitter. Problemet var stort sett utvekslingsstudentene, som er veldig opptatt av å feste og alltid har besøk. Om de ikke skjønte at noe skulle ryddes opp eller bare ga fullstendig faen, vet jeg ikke, men det medførte en del rot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...