Mannen med ljåen Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Jeg har ei rottefelle som ikke skal brukes til dreping av rotter. Jeg ønsker å svekke fjæra slik at den trygt kan håndteres uten at man risikerer et rapp over fingene, men den skal se ekte ut. Hvordan gjør jeg dette? Den ser ut som ei tradisjonell musefelle, bare større. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 (endret) Om du ikke vil ha noe som helst fjæring, så kan du ta en avbiter og klippe i den fjærdelen nok ganger til at fjæren mister nok spenning, med fare for at rottefella faller i fra hverandre. Et kutt er kanskje tryggt nok, eksperimenter. Du kan jo også løsne på stiftene som holder den til treplata, modifisere den, og stifte den tilbake på plass etter modifiseringen. Alternativt: Om du klarer å vri slagstrengen i motsatt retning nok ganger, når treplate midlertidig er vekk, slik at du kommer tilbake i samme utseende klar for å tilbakemonteres? Metall vrir seg nok litt når du gjør dette. Skrustikke vil også sette merker i strengen, dersom det er sykt viktig å bevare overflaten på ståltråden. Bruk en klut eller noe som kan ta "bitemerkene" fra kjeften i skrustikka. Ei skrustikke er nok et nyttig redskap for jobben. Kommer ikke på flere nå i farten. To treplater og skrutvinge kan kanskje også være nyttig. Spesiellt så vil de store overflatene på treplatene hjelpe med å unngå at den firkantede delen av slagstrengen blir bøyd. Treplater kan være hjelpemiddel i ei skrustikke også for den saks skyld. Det er dessuten veldig med krefter og motkrefter i en slik fjæring, så du får nok litt å stri med, om du skal perfeksjonere resultatet. Endret 16. juli 2015 av G Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2015 Denne fella er så genialt laget at alt kan tas fra hverandre uten å løsne stiftene som holder den i treplata. Men hvis jeg klipper i fjæra så den mister alt spenn, så ser den ikke riktig ut lengre. Den skal skremme, men ikke være farlig. Små barnehender kan jo brekke fingre om jeg ikke modifiserer den riktig. Kanskje jeg kunne varmebehandle fjæra? Men da mister den vel den flotte finishen? Den likner skinnende messing, og det bør den fortsette med. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Kan du varmebehandle den og så levere den til belegging av en eller annen sort? Tipper den fjæren du beskriver allerede har et slikt belegg siden du sier den ser ut som blank messing. Men at det er en eller annen form for stål på innsiden. Hva det koster får du rett og slett spørre om: https://nn.wikipedia.org/wiki/Galvanisering Elektrisk forsinking vert brukt på metall som skal brukast innandørs i rimeleg turre lokale, eller i andre skjerma omgjevnader. Elforsinking gir berre eit ganske tynt belegg, med ei blank overflate som kan vere ein føremon for utsjånaden sin del. Elforsinking vert også kalla blankforsinking. I til dømes baderom er elforsinking ikkje godt nok som rustvern. Varmforsinking brukast der metalle vert utsett for hardare klimatisk påverknad, som regel er dette til utandørs bruk. Varmforsinking gir tjukkare lag og ei matt overflate. Korrosjonsvernet aukar med sinklaget si tjukn, men altfor tjukke lag er ikkje bra fordi belegget kan sprekke og flakne av. Ein standard er Zn80, det tyder at sinkskiktet skal vere 80µm tjukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå