Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Råd mot pollenallergi

OleBrumle

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå med dykkertbriller på og på den måten slipper jeg å klø så mye. Jeg ser for så vidt ut som en en idiot men jeg klør ikke i alle fall i øynene. Jeg lurer på om dere har noen tips om hva jeg kan gjøre for å bedre min situsjon.

Jeg har tidligere prøvd allergisprøyter som inneholdt Timotei for  gjøre meg immun. Dette fungerte ikke. Jeg tar max dose med Telfast i og med at jeg har hørt at denne er best. I tillegg tar jeg øyedråper og nesespray så mye jeg kan.

Jeg tenker mye på å rett og slett prøveå isolere et rom helt for pollen på et eller annet vis.Ingen pollenpartikler kan klare å komme inn på et bestemt rom i huset. Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter nå med dykkertbriller på og på den måten slipper jeg å klø så mye. Jeg ser for så vidt ut som en en idiot men jeg klør ikke i alle fall i øynene. Jeg lurer på om dere har noen tips om hva jeg kan gjøre for å bedre min situsjon.

Jeg har tidligere prøvd allergisprøyter som inneholdt Timotei for  gjøre meg immun. Dette fungerte ikke. Jeg tar max dose med Telfast i og med at jeg har hørt at denne er best. I tillegg tar jeg øyedråper og nesespray så mye jeg kan.

Jeg tenker mye på å rett og slett prøveå isolere et rom helt for pollen på et eller annet vis.Ingen pollenpartikler kan klare å komme inn på et bestemt rom i huset. Er dette mulig?

Hvor lenge gikk du på vaksinasjonsprogrammet? Fullt program?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvet noen allergisprøyter i det hele tatt, og heller ikke hatt den beste erfaringen med tabletter nesespray eller øyedråper heller for å minke plagene. Jeg er også allergisk mot gresspollen (Timotei, nest høysete gradering av allergi), og det passer ikke så godt med at jeg jobber utendørs hele året.

Men etter at jeg har en kortison sprøyte (plassert i "skinka"), så holdes det omtrent helt i sjakk for min del, plagene er tilnærmet helt borte. Jeg husker dessverre ikke hva det kortisonet heter (det er hvitt og relativt tyktflytende, men det er kanskje all kortison for hva jeg vet....?), for det henter jeg på Apoteket (reseptbelagt) og så injiserer legen kortisonet.

Det har maks effekt etter 2-3 dager og virker i ca 3 uker for min del, så det tar unna det verste av pollensesongen jeg jobber. Er pollenspredningen ekstrem, så har jeg fått satt en sprøyte nummer to etter 3-4 uker, men det er ikke bra med for mye kortison heller.

Jeg har også både nesespray, øyedråper og tabletter, men de behøver jeg ikke bruke i det hele tatt så lenge jeg får injisert kortison.

Kanskje det kan hjelpe deg litt med dine plager.

På det verste uten at jeg bruker kortison så bruker jeg opp mer enn en stor tørkerull om dagen for rennende nese, gnir øynene såre og råde, og nyser flere hundre nys i løpet av en dag i høysesongen. Så etter en slik dag på jobb, så var jeg helt utmattet. Så kom legen min med forslaget om bruk av kortison for min allergi, og som nevnt etter et par dager så hjalp det merkbart for min del.

Lenke til kommentar

Det var fullt program som varte opp til 5 år tror jeg det var. Tidkrevende prosess uten effekt.

Lenke til kommentar

Det var fullt program som varte opp til 5 år tror jeg det var. Tidkrevende prosess uten effekt.

Synd å høre det. Jeg har hatt kjempegod effekt av programmet. Er nå på mitt 3. år. Hvis du hadde god effekt i løpet av perioden, kunne du prøvd en oppfriskning?

Å isolere et rom i huset vil være vanskelig med tanke på størrelse på partiklene. Du vil nesten alltid dra med deg noe inn.. hvis ikke klærne, så håret e.l.. De beste tipsene vil jo være å dusje når man har vært ute og bytte klær, la være å klø i øynene, da det som oftest vil forsterke irritasjonen mm..

Lenke til kommentar

Huff, så kjedelig at du ikke kan bruke kortison lenger. I likhet med Fotonisse har jeg begynt med de sprøytene og de fungerer så bra! Tok en i april og en nå, effekten gikk ut og det ble godt merket for å si det slik.. Det blir jo litt pest eller kolera, men jeg håper at det er bedre for kroppen min med to eller tre sprøyter i året enn å dytte den full av piller, nesespray og smertestillende. Jeg blir så dårlig at det ser ut som det renner tårer ut av nesa på meg, kostant. 

Jeg fikk allergi i voksen alder, for 2-3 år siden og syns det er fryktelig urettferdig at det går an å få det som voksen :p

Har gress- og bjørkepollenallergi, så hipp hurra.... da blir sesongen for min del halve året  :hrm: .

Edit: på legekontoret fikk jeg hvertfall beskjed om å skylle håret før jeg legger meg (få pollen ut istedet for å gni det ned i puta), og bytte sengetøy ofte. Det finnes noe pollenfilter man kan ha foran vinduet på soverommet også. Ikke så aktuelt for min del mtp at vi har ettroms, men kanskje det kan hjelpe andre. 

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...