Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningskrav uaktsomhet.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk nettopp en melding på facebook, fra en fyr jeg møtte på fest for et par dager siden.

"Ville bare fortelle deg at da du tok stolen for å sette deg nærmere meg for å prate, så dro du ned mobilen min å den knuste, så det ikke før etterpå, men da var du allerede borte å vi dro videre.... Så lurte på om du kunne erstatte siden jeg nå må bytte hele skjermen."

Jeg la ikke merke til dette, men snakket med en annen som var på festen og han sa at mobiltelefonen lå på kanten av bordet, og at jeg veltet den ned, da jeg gikk forbi.

Ifølge det jeg har lest med frem til å nettet så er jeg kun erstatnings pliktig dersom jeg har opptrått uaktsomt.

Må/bør jeg erstatte skjermen til telefonen, i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at noe skal være erstatningspliktig må du ha opptrådt uaktsomt, det vil si klanderverdig. Å komme borti et bord eller en telefon som ligger på kanten av bordet vil jeg i utgangspunktet klassifisere som et hendelig uhell. Slike utløser ikke erstatningsplikt. 

Lenke til kommentar

Det er ikke ok å gjøre skade på andres eiendeler. Uhell eksisterer ikke da det selv om du ikke gjorde det med vilje kan være rom for at du må bli et mer aktsomt og mer observant menneske.

Man kan stille seg kritisk til din tilstand den kvelden om du ikke får med deg hva du gjør.

Det faktum at du stiller spørsmål om du skal gjøre opp for deg vitner om fravær av respekt for andres eiendeler.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er ikke ok å gjøre skade på andres eiendeler. Uhell eksisterer ikke da det selv om du ikke gjorde det med vilje kan være rom for at du må bli et bedre og mer observant menneske.

Man kan stille seg kritisk til din tilstand den kvelden om du ikke får med deg hva du gjør.

For noe forbanna vås. Selvfølgelig eksisterer det uhell.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Skulle alle erstattet absolutt alle skader de var ansvarlige for ville man hatt en fulltidsjobb med å drive oppfølging. Jeg kan ikke med min beste forstand se at man etter loven er erstatningspliktig her, å legge en telefon ytterst på en bordkant slik med masse folk overalt (i beruset tilstand, noe telefoneier åpenbart var klar over) er omtrent som å dra på ferie med ytterdøren vidåpen og tusenlapper limt til vinduet. Moralsk sett så burde OP kanskje dekke litt av skaden, men noe mer enn halvparten er urimelig. Forøvrig kommer det an på hvor skadet skjermen er, fikk selv knust skjerm på min S3, men jeg kan lese all tekst likevel, og den er dermed fullt brukbar. Hvis telefonen er funksjonell i dette tilfellet ville jeg faktisk sagt "shit happens", og sett på det som en kosmetisk defekt. Det blir noe annet om den er ubrukelig.

Lenke til kommentar

Nei, det er en unnskyldning for å være under par. Er man under par kan man se til å gjøre opp for seg. I Norge er det vanlig høflighet å tilby vederlag for å være en kloms.

Du aner ikke hva du snakker om. For det første: Det du sier har ingenting med juss å gjøre, og er således helt off topic. For det andre: Det du sier er heller ikke i tråd med alminnelige moralske normer. Uhell skjer, og det lever folk fint med.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vanlig folkeskikk å gjøre opp for seg med mindre den forulempede sier at det er greit. Med mindre det brått oppstår teknisk svikt er det svært vanskelig å komme borti andre og deres eiendeler uten å være uaktsom. Dersom bremsene plutselig går ut av funksjon slik at du kommer inn i bilen foran, kan vi begynne å snakke om uhell. Dersom bremsene virker og du kjører inn i han foran er du uaktsom. Loven er også formet ut etter dette. Kommer du inn i bilen foran har du rett og slett feilet.

Nei, man har ikke noe juridisk plikt til å erstatte i dette tilfellet men jeg hadde i alle fall gjort opp for meg dersom jeg ødelegger for andre og håper at andre tenker like så. 50 / 50 var et godt forslag som nevnt over her. Man bør ikke legge fra seg telefonen hovedsakelig pga tyveri, men det er likevel ikke greit å velte den i gulvet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Du misforstår verden totalt om du faktisk mener det du skriver.
At folk skal oppføre seg i henhold til dine tilegnede normer og preferanser er i beste fall ignoranse.

Selvfølgelig skal ikke TS gjøre opp for seg, hvorfor skal han det når den skadelidende har vært uaktsom selv i et miljø hvor slikt er forventet å skje?

Analogien med et ferietomt hus med åpen dør og tusenlappene i vinduet er alldeles på sin plass her. Spesielt med tanke på de juridiske forklaringene som er presentert...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uhell når eieren av telefonen feks glipper grepet slik at den faller i bakken. Dersom ytre fysiske påvirkninger medfører skaden er det ikke uhell. Dersom TS låner telefonen og glipper den i bakken kan det også være snakk om uhell. I dette tilfellet hadde ikke TS noe grunn til å berøre telefonen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er uhell når eieren av telefonen feks glipper grepet slik at den faller i bakken. Dersom ytre fysiske påvirkninger medfører skaden er det ikke uhell. Dersom TS låner telefonen og glipper den i bakken kan det også være snakk om uhell. I dette tilfellet hadde ikke TS noe grunn til å berøre telefonen.

Beklager, men din definisjon på "uhell" er helt på jordet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forsikringsselskapenes definisjon på uhell. Uhell er det som ikke skyldes plutselig ytre fysiske påvirkninger.

Du får heller ta det opp med dem.

Kan ikke TS spørre hvor mye det kommer på og eventuelt foreslå å dekke 50% siden telefonens eier ikke burde legge fra seg telefonen blant folk?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Si denne telefonen lå på pent balansert på en tynn stang midt på gulvet. Hvis noen trampet i gulvet slik at den falt ned, med knust skjerm som resultat, ville man da vært "ansvarlig", etter BadCat's normer?

Når telefoneieren utviser svært stor uaktsomhet selv kan han ikke forvente at andre skal være langt bedre. Det er ikke et juridisk poeng, men nå skal en rett ta hensyn til hva som er rett og rimelig hvis det blir en sak som havner i rettssalen så er det legitimt å spørre seg hvor uaktsom telefoneieren var, og når denne forventer mer av andre enn av seg selv vil det se ganske rart ut. Det minste man kan forvente av eieren av en dyr telefon er at den oppbevares trygt når eieren ikke benytter den.

Vi har da alle klønet noe ned fra en bordkant, og i det er en vedtatt sannhet at det i praksis skjedde fordi tingen lå for nær kanten - ikke at noen tilfeldigvis kom borti.

Men, hey! Hvis alle var enige ville forumet vært kjipt og kjedelig :)

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Bord er for å sette og legge fra seg på ikke for å komme tilfeldig borti i tide og utide. Kanskje litt gammeldags, men det ble regnet som dårlige manerer å la armene berøre bordet. En gjenganger ute er at bord blir overfylt av tomme glass og flasker. Da er det bare et spørsmål om tid før noen får det i bakken.

Det er ikke mine normer, det er normer jeg har plukket opp fra omgivelsene gjennom to dekader med aktivt uteliv.

Var det så mye trengsel her at TS ufrivillig kom inn i telefonen eller gikk han inn i telefonen til tross for at han kunne tatt en annen ferd? Hvis telefonens eier tar frem telefonen i en trengsel av folk slik at den går i bakken er det selvsagt kun hans egen feil. Hvis jeg går bort til et bord slik at det som ligger på bordet går i bakken er det min feil. Eieren bør da ikke ha lagt fra seg telefonen helt på vippepunktet med ca halve telefonen utenfor bordkanten. Da kan den gå i knas selv om ingen kommer der med plutselig ytre påvirkning.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...