Gå til innhold

Nett-/mobilbank med god stabilitet, enkelhet og brukervennlighet

jasdf

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli så lei av de (manglende) tekniske løsningene til Danske Bank for nett- og mobilbank at jeg vurderer å bytte til en annen bank. Ting som kunder av Danske Bank må holde ut med er bl.a.

• Stadig nedetid.
  • Stadige merkelige småfeil ("bugs") i nettbanken. Plutselig er det en knapp/lenke som ikke virker når man klikker på den. Det virker som de gjør små endringer på nettbanken hele tiden, med varierende hell.
  • Nettbanken virker plutselig ikke i nettleseren du bruker (f.eks. Chrome) etter at de har oppdatert noe. Man får bare beskjed om å "prøve å logge inn med Firefox/Internet Explorer".
  • BankID for mobil er fremdeles ikke tilgjengelig. På sin Facebook-side har de lovet at dette er "rett rundt hjørnet" i halvannet år nå. Jeg gidder ikke vente lenger, og har ingen tro på at dette er noe som er "rett rundt hjørnet". De skryter mye av sin mobilbank, men jeg ser ikke helt den store verdien i denne så lenge man fremdeles må drasse med seg BankID-kodebrikken rundt over alt hvis man vil bruke mobilbanken.

BankID nevner faktisk Danske Bank eksplisitt på sine nettsider som en av kun to banker som ikke støtter BankID for mobil.

Kan også nevne at nettbanken krevde Java fram til for et par måneder siden. Java-fri innlogging ble tilgjengelig i mai i år, en evighet etter andre nettbanker. Da hadde de også lovet at Java-fri innlogging var "rett rundt hjørnet" i et år eller to. På facebook-siden ble det senest lovet at Java-fri innlogging skulle komme som en julegave til kundene før julen 2014. Dette skjedde altså aldri. I april i år slapp Chrome og Firefox nye versjoner av sine nettlesere hvor Java var blokkert pga. den mye omtalte sikkerhetsrisikoen. Danske Bank måtte da publisere lange tenkniske beskrivelser på innloggingssidene for hvordan man kunne åpne for Java via skjulte konfigurasjonsvalg i nettlesere.

Jeg har altså begynt å tvile på den tekniske kompetansen til de som jobber med løsningene til Danske Bank. Selv om jeg er rimelig fornøyd med betingelsene mine der har jeg begynt å vurdere andre banker rett og slett pga. tekniske løsninger.

Er det noen som har positive eller negative erfaringer med sin banks tekniske løsninger som de vil dele?

Jeg ønsker meg rett og slett en nett- og mobilbank som er så enkel, brukervennlig og stabil som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er personlig fornøyd med Nordea. God og enkel mobilbank, god og enkel fonds-handel/sparing, daglig nettbank er oversiktelig og fin, og du får et fiffig auto-generert budsjett om du bryr deg om sånt - sorterer automatisk utgiftene dine i kategorier. Redigerbart, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Sparebanken Vest har en veldig fin nettbank synes jeg. Responsiv og enkel i bruk.

Litt mindre fornøyd med mobilbanken, den kunne fått seg en makeover i form av et litt penere UI. Ellers fornøyd med funksjonene.

Byttet fra Sparebank1, og SpV vinner soleklart foran dem.

Lenke til kommentar

Jeg synes Sparebank1 er helt grei (Har Nord-Norge, vet ikke om appene/nettbanken er forskjellige blant de forskellige regionsbankene i Sparebank1). Har aldri savnet noe der, er greit å finne frem og oppetiden er så vidt jeg har fått med meg 100%. Støtter heldigvis BankID på mobil  :green:

Endret av Gruble2000
Lenke til kommentar

DNB har en grei mobilbank. Ingen egen applikasjon for mobilbank (kun saldo og valutakurser, overføringer mellom egne konti skjer med sms). BankID på mobil funker som bare det. Selve mobilbanken er nettsider som åpnes i nettleser (funker i Chrome), og er tilpasset mobilskjermer.

Lenke til kommentar

Jeg har mye sympati for frustrasjonsmomenter knyttet til nettbanken, brettbanken, og mobilbanken til Danske Bank. De frustrasjonsmomentene TS nevner er mye av årsaken til at jeg har fullautomatisert mye mer nå enn før. Kan også legge til at etter at mobilbanken utvidet "bildescan"-funksjonalitet fra KID til KID/beløp/kontonummer så klarer den ikke lese av noen av feltene lenger.

Jeg vil ikke anbefale DNB. Mobilbanken har begrenset funksjonalitet og krever mange klikk og mye lastetid for å få utført vanlige operasjoner.

Det jeg får fra Danske som jeg ikke får fra andre steder er imidlertid en gnuCash-kompatibel (med noen få unntak som fikses med litt mass search-and-replace) CSV-fil med kontoutskrifter.

Lenke til kommentar

Skandiabanken er landets beste bank. Nettbanken funker fint, appene er gode og de finner ikke på noe tull. Alle får samme (gode) pris på alt, og de har ingen idiotiske kundeprogrammer eller sånt tull.

Det er andre som hevder å operere på samme måten, men Skandia har gjort det i femten år nå.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...