Gå til innhold

IT-service "firma", noe å tjene?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jobber til vanlig i et offentlig firma med nettopp dette med IT service. Altså løse problemer som kommer oversendt fra et kundesenter.
Jeg har nå kjøpt meg en leilighet og tenker kanskje at et lite slikt firma på siden kunne vært noe å spe på lommeboka med?
Jeg bor 10 min med bil (kommer til å bo) fra byen.

Så, hva tror dere, eller har noen erfaring med dette?
Jeg jobber fulltid og trener på kveldstid 3 ganger i uka, så jeg har jo ikke all verdens tid.

Ettersom jeg her sikter meg mot privatpersoner kan dette med kostnad bli et problem.
Hvor mye er folk villig til å betale for slike tjenester? 300kr for et eller anna oppdrag er jo "ingenting", men vil kunder betale kanskje en tusenlapp for å få fikset noe "småting"?.

Jeg ser for meg flere problemer, eller utfordringer/tjenester:

- Mange som driver med dette har gjerne "Gjør PC-en raskere " eller "fjerning av virus" som kanskje det største forretningsområdet. Problemet er at slikt gjerne tar ltt tid, og ikke minst er min personlige mening at det eneste riktige (spesielt ifbm virus) er å sette opp maskinen på nytt fra bunnen av. Treg PC er også veldig defust, jeg kommer ofte over meldte trege PC-er som er tilsynelatende akkurat så raske dem skal være ihht spesifikasjon og konfigurasjon.

- Installere Windows på nytt er jo en enkel og grei jobb man sikkert kan ta litt penger for, men ser for meg at mange ikke har kontroll på lisensieringen sin, kan jo ikke drive å tilby piratvare heller

- Fysisk reparasjon av bærbare PC-er type skjerm, tastatur osv er jo en mulighet, dette har jeg jobbet med før for partnere av Dell, HP osv før, men jeg ser et par problemer: Risikoen for å ødelegge bærbare PC-er under reparasjon er høyst reel (dette må jeg jo eventuelt erstatte, og PC-er kan koste mange mange tusen), deler koster ofte veldig mye. Jeg ser på dette som rimelig høy-risiko for et slikt mini-firma

- Ta backup av filer
Dette er enkelt og greit, copy-paste, kanskje en aktuell tjeneste?

- Gjenoppretting av slettede/mistet filer er jo aktuelt, men blir jo ikke annet en fra defekt filsystem/slettede filer. Og ikke minst, det er tidkrevende.

Ellers, er det noen som har prøvd seg på denne forvaltningsmodellen? Jeg har inntryk av at det ikke er så altfor uvanlig, men er det noe å hente på det, og hvilke tjenester kan jeg tilby? Noen personlig erfaring?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Tja, PCene er mer brukervennlige, de er billigere og folk bruker mye tlf og brett.

Du må konkurrere med en haug folk som har slikt som hobby og mange gjør slikt enkelt vedlikehold nesten gratis. Legge inn Windows er ikke enkelt, skal du ha inn alt av software, finne alle lisenser og finne ut av div passord o.l tar det tid, og det er ikke lett og få kunder skal man fakturere en slik jobb slik man burde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...