Gå til innhold

Hva kan BSU brukes til?

kops

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i fjor en halvpart av en tomannsbolig som skal ferdigstilles i høst. Hovedytelsen til entreprenøren skal betales ved overtagelse, men tilvalg som er gjort skal betales løpende når det blir utført (elektriker, kjøkkeninnredning osv.) 

Jeg har Boligsparkonto i Nordea og BSU 2.0 i DNB. Disse skal ha samme vilkår som vanlig BSU, men uten skattefordelen. Jeg tenkte derfor å bruke noe av det jeg har på disse kontoene til å betale for tilvalgene mine, og ta opp boliglån først ved overtagelse. 

Er det noen her som vet om slike betalinger til rørlegger, elektriker osv. går innunder "anskaffelse av bolig", slik at jeg ikke bryter avtalevilkårene? Har snakket med både DNB og Nordea, men de var usikre på om dette var mulig   :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er bankmann og kan hjelpe deg. 

Ja du kan bruke BSU 2.0 på disse kostnadene - men, det vil bety at du må bruke _alle_ dine BSU oppstarte midler på enten nedbetaling av lån eller oppussing. 

Så langt du ikke er 32 år så anbefaler jeg at du ikke benytter deg av BSU 2.0, og heller fortsatt å spare :)

Endret av #Wengerout
Lenke til kommentar

Påkostning og vedlikehold av eksisterende bolig regnes ikke som "kostnad til anskaffelse av bolig" for BSU-konto, jfr. Lignings-ABC 14/15 s. 272 pkt. 3.5, mens kjøpe- og byggesum for boligen regnes som kostnad til anskaffelse.

Jeg heller mot at tilvalg i boligprosjekt faller under byggesum heller enn påkostning, så lenge tilvalgene er ferdige før overtakelse.

For øvrig, hvis disse "BSU 2.0"-vilkårene skal være identiske med BSU-vilkårene er det ikke et krav om at du må bruke alle midlene når du først har foretatt uttak. Du kan la midlene stå på kontoen, du kan bare ikke foreta flere innskudd (Lignings-ABC 14/15 s. 273 pkt. 3.8). Dette vil imidlertid avhenge av den konkrete spareavtalen du har med banken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

BSU og BSU 2.0 følger i utgangspunktet de samme reglene. Forskjellen er at for vanlig BSU bestemmer Skatteetaten om du må tilbakebetale evt skattefradrag, mens banken bestemmer for BSU 2.0 (de gir deg typisk et bruddgebyr). Og grunnen til at jeg sier det, er at banken ikke alltid er nøye på det. Reglene for å bruke BSU er ganske tydelige; du kan kun bruke BSU til kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån.

"Sparebeløp og renter påløpt til og med det år skattyteren fyller 33 år skal etter vilkårene brukes til erverv av, eller nedbetaling av gjeld på ny fast bolig for skattyteren, jf. FSFIN § 16-10-4."

BSU/BSU 2.0  kan derfor ikke brukes til oppussing/rehabilitering, uten å måtte tilbakebetale skattefradrag/bruddgebyr. 

Du må for øvrig ikke bruke ALT med EN GANG selv om du bruker penger fra BSU/BSU 2.0-kontoen din, men du får ikke spart mer på kontoene hvis du først tar ut penger du ikke har spart i inneværende år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...