LibFri Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 (endret) Hei, Leiligheten min har et et kaldloft som jeg kunne tenkt meg å gjøre om til bo-areal. Nå er det kun isolasjon på gulvet ovenfor, med unntak av det arealet hvor jeg har startet jobben med å legge sponplater på gulvet. Før jeg gjør noe mer med loftet vil jeg se an mulighetene for å gjøre om på takkonstruksjonen. Slik som den står i dag så kommer den til å stjele mye areal . Så spørsmålet mitt er - har jeg noen muligheter for å forandre takkonstruksjonen på dette loftet? Se vedlagt bilde nedenfor. Håper på svar! Endret 16. juli 2015 av LibFri Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 TS. Ja, hvis det er en fornuftig bredde på huset ditt, kan det blir boareal. En kan bytte eksisterende fagverk, med A-takstoler, eller bygge om det eksisterende, så det fungerer som A-takstoler. Men dette kommer til å koste en del penger og det krever kompetente og godkjente firmaer, som anv. for søknad, PRO/KPR og UTF/KUT. Hus som har et slikt fagverk, har som oftest for lav takvinkel. Så ved slik ombygging, blir normalt så blir mønet (og taket) vesentlig høyere. Lenke til kommentar
LibFri Skrevet 16. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2015 TS. Ja, hvis det er en fornuftig bredde på huset ditt, kan det blir boareal. En kan bytte eksisterende fagverk, med A-takstoler, eller bygge om det eksisterende, så det fungerer som A-takstoler. Men dette kommer til å koste en del penger og det krever kompetente og godkjente firmaer, som anv. for søknad, PRO/KPR og UTF/KUT. Hus som har et slikt fagverk, har som oftest for lav takvinkel. Så ved slik ombygging, blir normalt så blir mønet (og taket) vesentlig høyere. Takk for svar. Jeg ser ikke for meg at jeg på eget initiativ kan heve taket, resten av semeiet vil nok ha noen innvendinger om jeg begynner med det prosjektet! Dette ser ut til å bli noe mer omfattende enn jeg først så for meg, både kompetanse og økonomi setter sine begrensninger. Hvordan tror dumulighetene er for å lage en glorifisert bod i arealet? Dvs. at jeg legger gulv som i et vanlig oppholdsrom, med ordinær trapp fra eteasjen nedenunder(kun loftsluke med nedfellbar trapp nå), samtidig som jeg kler inn arealet og lar skråstavene bli en del av loftet. Tanken er at halvparten av arealet blir bod og resterende blir loftstue. Ingen takvindu, ei heller ambisjoner om å få det godkjent som bo- og brukareal. Noen problemer man kan støte på om man går for en slik variant? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 (endret) TS. Glorifisert bod! Vet ikke helt hva du mener med det. Men en ordinært trapp krever, at flere av undergurtene (himlingsbjelkene) må skjæres av og det må "veksles ut", for trappehullet. Dette har du IKKE lov til! Og da dette er et sameie, må du trolig først få tillatelse av dem. Dernest blir det samme "mølla, som jeg beskrev tidligere, trolig med unntak av søknad. Slikt skal dimensjoneres av godkjente firmaer og utføres av godkjente firmaer. "Riset bak speilet" er i første rekke forsikrings selskapet, som kan nekte erstattning ved sammenbrudd av takkonstruksjonen. Og du kan aldri bli trygg, selv etter du flytter, om du kan få en erstattningssak på nakken. Husk, det værste som kan skje, er hvis noen blir uføre, på grunn av et slikt sammenbrudd. Erstattninger på opp til 13 mil., kan bli resultatet. Og forsikringen dekker ikke skade, ved slikt ulovlig arbeid. Slike himlinger er heller ikke beregnet for noe sælig vekt. Ditt loftsgulv er trolig beregnet for kun 50 kg/m2. (bare sponplategulvet, tar mye av den lovlige vekta) Og en lovlig ombygging, vil nok også koste en del kroner. Anbefaler deg å gjøre som de fleste andre, hvis du ikke har 150 - 200 tusen å bruke på dette, kanskje ennå dyrere. Bruk loftstrappa du har og loftet som lagerplass for mindre og lette ting. Legg 15 mm rupanel oppå undergruten, der dere skal gå og der dere lagrer ting. Husk å "fore opp" undergurtene, så ikke isolasjonen blir presset ned. Endret 16. juli 2015 av Friluftskar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå