Gjest Slettet+130498 Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Du logger deg inn, finner studiet, sender søknad slik du gjorde første gang, også må du sende papirene til lærestedet du søkte plass på om du ikke har det digitalt, (Er usikker på denne biten, da jeg ikke har papirene digitalt) Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Ok, takk.. Hvilke papirer? Har vitnemålet mitt (som er i basen, digitalt), samt et kompetansebevis (forbedret nå V2015). Så det er rett og slett basert på poeng her og? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Er vel førstemann til mølla prinsippet. Du vil få beskjed om hva du trenger å gjøre når du søker. Lenke til kommentar
SirreStrikk Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Kom meg inn på medisin i Split, Kroatia. Skal man først studere i 6år så kan det være deilig klima der Hva måtte du ha i snitt for å komme inn? Det er egentlig ikke noe snitt, da de gjør en helhetlig vurdering av deg. De har en prioriteringsliste hvor de med bestått MCAT og universitetsutdannelse innenfor fysikk, kjemi eller biologi kommer inn først. Jeg hadde 3,6 i snitt fra vgs uten noen realfag, men har en bsc of nutrition. 50 stk kommer inn vært år, så det er små klasser. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Jeg kom inn på årsenheten i statsvitenskap på UiO. Jeg hadde som ventet god margin i forhold til opptaksgrensa i ordinærkvota. Men jeg er fortsatt ikke sikker på om jeg kommer til å gjennomføre noen kurs, i og med at jeg allerede har en bachelor og skal jobbe fulltid ved siden av. Klassekamerat med Breivik? Jeg og Breivik har avtalt å danne kollokviegruppe sammen. Du er helt sikker under etterforskning nå. 1 Lenke til kommentar
Sorrym8t Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Tror dere poenggrensene vil øke eller gå ned litt neste år? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Tror dere poenggrensene vil øke eller gå ned litt neste år? I hva akkurat? Lenke til kommentar
Sorrym8t Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Tror dere poenggrensene vil øke eller gå ned litt neste år? I hva akkurat?Tenker rettsvitenskap. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Tror dere poenggrensene vil øke eller gå ned litt neste år?I hva akkurat?Tenker rettsvitenskap. Poenggrensene for rettsvitenskap har bare gått en vei de siste årene, og det er opp. Lenke til kommentar
etan-2-ol Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Tror dere poenggrensene vil øke eller gå ned litt neste år?I hva akkurat?Tenker rettsvitenskap. Poenggrensene for rettsvitenskap har bare gått en vei de siste årene, og det er opp. Har også gått ned eller vært den samme. Tenker spesielt på Bergen og Tromsø. Jeg søkte jus i Oslo, og jeg forventet at grensa skulle øke, men det som sjokkerte meg mest var at den økte så utrolig mye mer enn det jeg hadde forventa. Hele 1,2 start høst og 0.9 start vår. Så det endte med at jeg ligger nå 0.6 poeng bak. Angrer litt mye på at jeg ikke skrev opp Tromsø. Skal ta et friår nå og søke igjen neste år. Håper inderlig at enten grensene i Bergen/Oslo synker 0.6 poeng, eller at grensa i Tromsø forblir eller øker litt. Det har skjedd før at grensene har synket 0.1-0.8 poeng før, så det kan godt skje igjen. Man vet tross alt aldri. Må bare vente og se på søkertallene for 2016. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Det er umulig å spå hvilken vei opptaksgrensen vil bevege seg, men det som kan ha påvirket opptaksgrensene i år er at vi er i en uvant situasjon der det er høy ledighet blant dem som tidligere har vært i oljebransjen. Dette har gjort at enkelte ingeniørstudier er blitt uattraktive og mange av søkerne med mest søkerpoeng har vurdert andre studier som kan føre til gode jobber. Lenke til kommentar
etan-2-ol Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Det er umulig å spå hvilken vei opptaksgrensen vil bevege seg, men det som kan ha påvirket opptaksgrensene i år er at vi er i en uvant situasjon der det er høy ledighet blant dem som tidligere har vært i oljebransjen. Dette har gjort at enkelte ingeniørstudier er blitt uattraktive og mange av søkerne med mest søkerpoeng har vurdert andre studier som kan føre til gode jobber. Akkurat. Derfor tror jeg også at poenggrensene vil minke og kanskje forbli den samme. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Bachelor Økonomi og Ledelse i Kongsberg! Greit det, så da er det bare å finne ett sted å bo i Drammen, pendling - FTW! Lenke til kommentar
Brandshal Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Bachelor Økonomi og Ledelse i Kongsberg! Greit det, så da er det bare å finne ett sted å bo i Drammen, pendling - FTW! Hvorfor ikke finne et sted å bo i Kongsberg? Skal da ikke si noe jeg akkurat, når jeg flytter til Tønsberg og skal gå på skole i Horten Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Det er ikke ille pendlingsvei, er jo rett ut på E18 og fise oppover i 110-120kmt i knappe 10min I år blir det nettbasert studie, men skal jeg fortsette på linjen neste år også så blir det til at jeg flytter nærmere skolen hvis det er oppmøteplikt. Å pendle 2,5t hver dag er helt uaktuelt (har en personlig ting på at dersom jeg bruker mer enn 30min til skole/arbeidsplass så flytter man nærmere om mulig, tid er i begrenset kvantia, jeg gidder ikke å bruke mer tid i bilen om nødvendig så lenge jeg ikke får betalt for det^^) Lenke til kommentar
Brandshal Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Det er ikke ille pendlingsvei, er jo rett ut på E18 og fise oppover i 110-120kmt i knappe 10min I år blir det nettbasert studie, men skal jeg fortsette på linjen neste år også så blir det til at jeg flytter nærmere skolen hvis det er oppmøteplikt. Å pendle 2,5t hver dag er helt uaktuelt (har en personlig ting på at dersom jeg bruker mer enn 30min til skole/arbeidsplass så flytter man nærmere om mulig, tid er i begrenset kvantia, jeg gidder ikke å bruke mer tid i bilen om nødvendig så lenge jeg ikke får betalt for det^^) Tviler på at dette er noe jeg personlig ville gjort, for det første hadde jeg ikke akkurat satt meg selv i den situasjonen med unødvendige bøter, om du blir tatt i kontroll da. For det andre, tror ikke jeg hadde hatt økonomi for å pendle med bil fram og tilbake hver eneste dag. Men det er jo meg da Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Er jo 110 mellom Tønsberg og Horten på E18 om jeg ikke husker så feil er det ikke? Du trenger jo ikke nødvendigvis å ligge 110 ut til E18, da er man jo bare dum Den økonomiske biten går vel litt på hva man er villig til å ofre for å ha en bil, for ja det koster jo, kan og skal ikke nekte for det. Men litt avhengig av avstand kan jo eventuelt en elbil, om du er villig være tingen, jeg vurderer det selv om det blir studieplass i nabobyen neste år av økonomiske årsaker. Lenke til kommentar
Brandshal Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Er jo 110 mellom Tønsberg og Horten på E18 om jeg ikke husker så feil er det ikke? Du trenger jo ikke nødvendigvis å ligge 110 ut til E18, da er man jo bare dum Den økonomiske biten går vel litt på hva man er villig til å ofre for å ha en bil, for ja det koster jo, kan og skal ikke nekte for det. Men litt avhengig av avstand kan jo eventuelt en elbil, om du er villig være tingen, jeg vurderer det selv om det blir studieplass i nabobyen neste år av økonomiske årsaker. Åja, du tenkte på min ja haha. Nei, den er ikke så ille. Men er raskere å ikke kjøre E18, + billigere. Bilen min bruker bare litt under 0,5 på mila, samt at det er diesel, så jeg skal ikke klage. Lenke til kommentar
EnGud Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Forkurs til ingeniør i Kr. Sand. noen andre her som havner samme plass? Lenke til kommentar
GXT Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Redigerte innlegget nettopp. Takk uansett! Men er ikke det litt urettferdig? Er jente selv, men jeg vet ikke helt hva jeg synes. Jepp, på førstegang også. Kvotering er noe ordentlig dritt ja, men det er ikke noe vi får gjort noe med det første... medisin og helsefag generelt har f. eks stor overvekt av kvinnelige studenter, men likevel får ikke menn kjønnspoeng. Hadde vært interessant med statistikk på hvor mange studieplasser som avgjøres på jentepoeng. Fikk besøk på skolen av studenter som skulle representere NTNU for noen måneder siden, og jeg er rimelig sikker på at det besøket etterlot en liten bismak for NTNU blant en del av gutta. Kjenner et par som heller søkte UiO og UiB av den grunn, til tross for at de hadde hatt mer enn nok poeng for NTNU (som var tanken i utgangspunktet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå