daruu Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 (endret) Hei. Fikk en tid tilbake en telefon fra det lokale everket om at de skulle flytte en strømledning som går over vår tomt. De sa den "såvidt skulle gå over hjørnet" av tomta,dvs omtrent sånn den går i dag, og det var forsåvidt greit sa vi. Nå har de gravd ned en stolpe + de driver å skal henge opp kabelen, MEN den nye blir absolutt ikke gående der vi ble forespeilet at den skulle. Se skissen jeg har lagd i paint. Det grønne er tomtegrensen. Den streka som går over huset til naboen er sånn ledningen går i dag, den andre sånn den vil bli gående nå Istedet for å såvidt gå over hjørnet på tomta, så vil den gå omtrent på tvers av tomta vår, midt foran kjøkkenvinduet, noe som IKKE er greit. Er klar over at de kan ha rett til å dra ledningen over tomta, men det er absolutt mulig å få det til på en måte som er mindre sjenerende for oss (men det er helt sikkert dyrere). Har såklart snakka med de, og de skulle komme tilbake til meg etter at prosjektansvarlig hadde sett på saken, men han har selvfølgelig på ferie akkurat nå... Tenkte det var greit å høre her for tips til hva man evt kunne bruke "å slå i bordet med"? Om det nå skulle bli nødvendig. Takknemlig for alle svar Endret 16. juli 2015 av daruu Lenke til kommentar
daruu Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Hørt fra prosjektansvarlig nå, virket ikke som om de var villige til å gjøre stort med det... Har vi noe som helst å "slå i bordet" med? Eller må vi bare godta at de har satt det opp slik? Det ødelegger hele hagen sånn det står nå... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Umiddelbart så tenker eg at det nok var litt naivt å gi aksept på ein forespørsel som var så lite detaljert. Den valgte løysninga vil nok fortsatt kunne ligge innanfor begret "såvidt over hjørnet" all den tid det er ein veldig liten andel av det totale tomtearealet som blir liggande på andre sida av kabelen. Dersom du skal ha noke å slå i bordet med så vell det være at løysninga ikkje er utført i henhold til avtalen. Så lenge du ikkje har signert ein avtale (og elselskapet ikkje har anna hjemmel eller tinglyst rett til å legge kabelen over din eigendom) så vil dette då bli ein typisk ord mot ord konflikt. Det er på det reine at det er inngått ein muntlig avtale, konflikta ligger då i kva som faktisk blei avtalt. I mine auger så burde du vell ha forutsett at tillatelsen som du gav innebar at kabelen ville bli trekt enda lenger inn på din eigendom enn den allerede var? Dersom den nye kabelen hadde følgt samme trasé som den gamle ledninga så ville det vell ikkje vært behov for å innhente ny tillatelse? Ein anna ting er at du bør tenke over kor skjemmande kabelen eigentleg er, og kva som er alternativet for utbetring. Den åpenbare løysninga for kraftselskapet må vell være å sette opp ein stolpe til på hjørnet av din tomt og strekke kabelen rundt din tomt til den nye stolpen. Vil ikkje den løysninga bli meir skjemmande sidan dette vil vises betre frå ditt hus? Ein fordel med at kabelen nesten går over huset er jo at du må sjå nesten rett opp for å sjå kabelen. Eg vil derfor råde deg til å tenke over om dette er ein kamp du er villig til å ta eller ikkje. Løysninga kan fort bli meir skjemmande enn dagens løysning. 3 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Vi har forsåvidt aldri gitt noen tillatelse til at de skulle flytte den, de ringte å informerte om at de skulle flytte den "såvidt" og at de skulle bytte til høyere stolpe. Det var ikkenoe vi kunne gjøre fra eller til på det hørtes det som, det var allerede bestemt. Det å flytte en stolpe nesten 50m er ikke "såvidt" i mine øyne ihvertfall. For min del kan de henge den tilbake der den hang fra før, jeg går utifra at det er naboen som har klagd for å få den flyttet, men de bygde huset innunder ledningen så det er ihvertfall ikkenoe som bør gå utover oss... En ting som er ekstra irriterende er at ca 5m til venstre for den nye stolpen står det en stolpe + går ett sett med kabler fra før. Dvs at på venstresiden av huset (sett sånn paint tegningen er) går det fra før ledninger + det er stolper, det ville vært mye mere naturlig og ikke minst mye mindre sjenerende å "bygge på" den linja, sånn det er nå er huset "bokset inne" av ledninger. Fikk fortalt de det før i dag og de skulle sjekke det opp. Ringer opp igjen i morgen så får vi se åssen det går. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 3. august 2015 Del Skrevet 3. august 2015 Jeg forstår ikke problemstillingen. Flytting av kabel er hverken til ulempe, bryderi eller sjenanse. Ikke fører det til reduksjon i eiendommens verdi heller. Håper du på noen form for erstatning? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 3. august 2015 Forfatter Del Skrevet 3. august 2015 Nå har vi kabler på ALLE sider av huset, så vil absolutt si at det er til sjenanse.(samt også både bryderi og ulempe, man må jo ta hensyn ved graving etc) Det jeg håper på er at de fjerner den aktuelle kabelen, og evt setter den sammen med de andre som går der fra før. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 4. august 2015 Del Skrevet 4. august 2015 Kanskje det hadde hjulpet om du kom med all relevant informasjon med en gang. Er det noe mer du ikke har nevnt? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 10. august 2015 Forfatter Del Skrevet 10. august 2015 Hvorfor er det relevant informasjon? De har flytttet den, og ikke slik de først sa, så at det er ledninger på andre siden av huset burde uansett ikke ha noe å si, da det forsåvidt ikke er det som er problemet. Har snakka med de igjen, å ble bare henvist til sjef høyere opp i systemet, så vi får se hva som skjer. Hvis det nå blir en ord mot ord konfllikt, da er det vel de som må bevise at det er bygd i henhold til det de sa, iogmed at det er de som skal over vår eiendom? Jeg må legge til at jeg sa ifra FØR de hengte opp kabelen, men etter at de hadde satt opp stolpen, om at den ikke var satt slik det var avtalt, men siden han som var prosjektansvarlig var på ferie fortsatte de bare... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. august 2015 Del Skrevet 10. august 2015 Det er i utgangspunktet utbygger som må vise til at dei har innhenta tillatelse frå grunneigaren. Ditt største problem i forhold til ein ord mot ord problematikk er at avtalen som du muntlig har godtatt er åpen for tolkning. Det sprikande punktet her er om den valgte løysninga ligger innanfor normal forståelse av "såvidt over hjørnet". Her må du argumentere for at såvidt over hjørnet her må sjåast i samanheng med kvar den gamle kabelen gjekk, og ikkje i betydning av såvidt over hjørnet på eigendommen som ei heilheit. Etter mitt syn så er ikkje denne kabelen plassert så langt innover din tomt at det framstår som klart uriktig i forhold til avtalen, så det du må argumentere med i ei eventuell tvistesak er at ditt samtykke var basert på at kabelen skulle gå omtrent slik som den gjorde før, og at ditt samtykke berre var ei bekreftelse på at elverket kunne henge oppigjen ein ny kabel der den gamle hang. Og at eventuelle misforståelser angåande avtalen må elverket ta på sin kappe for å ha ordlagt seg tvetydig utan å ha forsikra seg om at begge partane forstod avtalen likt. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Takk for informativt svar. Sjefen for hele nettavdelingen har vært her i dag, å da ble vi enige om at den skulle flyttes til omtrentlig dit vi trodde vi gikk med på at den skulle stå, og at de måtte ta det på "misforståelsekvota" si. Som en liten tilleggsinfo så eide vi mye lenger ned enn både nettsjefen + prosjektansvarlig trodde (vi eier innkjøringa til naboen)... MEN nå har da naboen satt seg opp! Siden den ble flyttet gikk den ikke over deres tomt i det hele tatt, så jeg mistenker at det var de som survet seg til at den skal gå der i utgangspunktet... Ihvertfall så må det være 100ganger bedre for de at dem går der det er tenkt, istedet for å touche hustaket deres, så vi får nå se hva skjer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå