sangofe Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Hei. Siden det er så utrolig mange smarttelefoner å velge mellom, tenkte jeg å spørre om hvilken jeg burde velge. Først og fremst bør det være en mobil som er billig. Den bør også være... - relativ kjapp (liten loadtingtid), og enkel å bruke. - ha glass som ikke blir lett riper eller sprekker i. - tåle vann. - god levetid på batteriet: har ikke lyst til å konstant lade den :S - gode høyttalere - er også et pluss om man kan kople til et USB pc-tastatur Mindre viktig, men også fint om den har brukbart kamera. Jeg har annet digitalt kamera så kamerafunksjon er ikke førsteprioritet. Spilling er også noe som kommer i andre rekke for meg. Absolutt maxgrense for meg er nok 2000 kroner. Jeg kan også vurdere brukt, men det er vel kanskje ikke det lureste...? Lenke til kommentar
Rainmaker91 Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Tror ikke du finner vandtette telefoner med de kriteriene under 2000, og siden prisen er i tankene så må du øke budsjettet betraktelig om den skal treffe på alle punkter. Sitter og ser på alternativer til ny telefon selv også og så langt jeg har forstått det så er vel Microsoft Lumia 640 det beste du finner under 2000. Om du går litt over derimot så åpner dørene seg for en rekke modeller og du kan vurdere de vanntette modellene fra Sony i form av Xperia M4 Aqua og den litt eldre Xperia Z1 Compact. Ellers så er vel Huawei Honor 6, Archos 50 Diamond (når den endelig kommer til Norge) og eventuelt LG g2 gode alternativer i 2000-3000kr klassen. Om du skal ha telefon under 2000 (uten pris med binding til abonnement selvsakt) så må du nok gi slipp på noen av kriteriene i det minste. Det er også mange godbiter å finne i 3000-4000 området, men det blir vel å strekke den litt langt. Personlig så har jeg noen svært få kriterier satt når jeg nå ser på telefoner som skal erstatte min ødelagte g2 og det er rett og slett at den bør ha 720p oppløsning eller høyere (omtrent her piksel tettheten begynner å bli fin så fremt det ikke er pentile skjerm), Qualcom Snapdragon 600 eller bedre fra Qualcom eller andre produsenter med 2gb ram eller mer (dette er omtrent hvor telefoner med Android begynner å kunne dra det meste og med mindre det er tunge GUI elementer så er de svært responsive). Om det er Android som brukes så bør den ha minimum 16gb minne ettersom Android operativsystemet i seg selv tar gjerne 7gb alene. Disse kriteriene kan skiftes noe om man velger telefoner med Windows Phone da dette krever mindre å drive, men jeg ville ikke gått for noe svakere enn Lumia 640 for å være ærlig. Kan være dette ble litt rotete, men jeg håper du forstår hvor problematikken med telefoner under 2000 ligger. De sparer jo som regel på penger med å sette i lavere oppløste skjermer, svakere prosessorer med mindre ram og mindre totalminne på telefonen (8gb er etter min mening ubrukelig på Android). Du kan alltids se etter brukte modeller, men du må huske på at en telefon kan gjennomgå ganske mye før den pensjoneres. Personlig ville jeg ikke sett etter modeller eldre enn de som ble lansert i 2013, og jeg ville vert sikker på å få mange bilder med sterkt lys av telefonens overflate da dette kan vise mange riper og bulker som gjerne skjuler seg i skyggen. Du må også selvsakt få vite om den har vert reparert og at den funker helt som den skal. Noe å huske på også er fukt sensorene som står på telefoner, du har kanskje full kontroll på din egen telefon, men det er vanskelig å si hva som har skjedd med en brukt modell. Dermed kan det være vanskelig å få fikset eller erstattet vare på reklamasjonsretten om dette skal være nødvendig (er vel 5 år på det meste elektronikk om jeg husker rett). Endret 15. juli 2015 av Rainmaker91 Lenke til kommentar
sangofe Skrevet 16. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2015 Takk for svar. Men trur jeg leste at Microsoft skal drepe sin egen Windows Phone fordi nesten ingen utvikler apper til den? Ellers så er det faktisk en kar på som selger en Huawei Honor 6 til 1000 kr... Skal visst være lite brukt. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Takk for svar. Men trur jeg leste at Microsoft skal drepe sin egen Windows Phone fordi nesten ingen utvikler apper til den? Ellers så er det faktisk en kar på som selger en Huawei Honor 6 til 1000 kr... Skal visst være lite brukt.Neida, de skal ikke det. Selv om en del journalister virker hjernevasket og evnt. kjøpt og betalt av Apple og/eller Google gjør sitt beste for å få folk til å tro det... Sukk, at det finnes så mange lettlurte sauer der ute... http://m.digi.no/bedriftsteknologi/2015/07/15/nadella-vi-slutter-ikke-med-mobil Lenke til kommentar
sangofe Skrevet 16. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2015 Heh, jeg bare leste et par forumposter, må jeg innrømme. Forresten, jeg kan få Sony Xperia Z1 til en tusenlapp, brukt. Det følger med helt nytt lommebokveske, 16gb minnekort, lader og handsfree. Den er vanntett og scorer veldig høyt på det meste. Er dette noe jeg burde vurdere? Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Skal være mulig å få z3 compact ned til 2000 på bruktmarkedet med litt pruting. Synes dog at lyden fra høytaleren, både når det gjelder musikkavspilling og når man prater i telefon, var under par. Mulig at det har noe med vanntettinga å gjør. Når det er sagt så synes jeg den var helt grei ellers. Satte den opp i enkel modus for å ha tilgang til kun det jeg trengte på hjemskjermen. Batteritiden var super, men om du ikke har greie negler så er det litt masete å styre med lukene for å lade. Kameraet opplevde jeg som enten eller. Enten ble det bra bilder, eller så ble det søppel. Telefonen er forøvrig ikke egnet for konsertopptak, eller noen annen aktivitet som involverer høy lyd, grunnet en ufattelig svak mikrofon.Z1 (noncompact) synes jeg er svær og har svak skjerm (tenk blass og lyssvak). Dersom du ikke plages av appbegrensningen til windowsphone så kan du se etter brukt 930 feks. Den ble en tid solgt for 1500-1700 på elkjøp, så det skal være mulig å gjøre et godt kjøp der. Med win10 har jeg tro på at i allefall et irritasjonsmoment blir borte; nettleseren. Lenke til kommentar
sangofe Skrevet 16. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2015 Takk for svar... Han som selger Xperia Z1 til 1000 sier at han har brukt den daglig i nesten to år... Og at han ikke har kvittering. Så da er det vel bare å holde seg borte fra den. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Ah. Denne LG g3-en til 1500 er vel et bedre kjøp da sånn sett. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61730788&sort=1&location=0.20005&category=0.93&ref=fas Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Elkjøp har hatt Honor 6 til 1800. Om det tilbudet komemr tilbake er det et røverkjøp Lenke til kommentar
sangofe Skrevet 16. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2015 Elkjøp har hatt Honor 6 til 1800. Om det tilbudet komemr tilbake er det et røverkjøp Hvor bra er egentlig den telefonen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Elkjøp har hatt Honor 6 til 1800. Om det tilbudet komemr tilbake er det et røverkjøp Hvor bra er egentlig den telefonen? Veldig respektable specs på hee fjøla. Vurderte den selv da jeg skulle ha ny mobil Lenke til kommentar
Rainmaker91 Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Ja Honor 6 er svært mye telefon for pengene, og gir mye mer enn for eksempel P8 light (1080p skjerm, og 16gb minne fremfor 8gb). P8 light har fått relativt greie omtaler og Huawei har de siste årene lagd en rekke relativt gode telefoner, så i det minste så er den verd et forsøk om prisen er rett. Eneste problemet jeg har med mange Kina telefoner er at de ikke oppgir hvilken type glass er brukt på skjermen, noe som får meg til å tenke at det er vanlig herdet glass. Herdet glass er fint det, men om det er relativt tynt (slik som på mange telefoner) så knuses det betraktelig lettere enn for eksempel Gorilla glass. Om Honor 6 kommer tilbake for 1800kr på elkjøp så gjør nå iallefall jeg et kjøp umiddelbart, med mindre jeg slår til på en annen telefon først da. Når det gjelder brukte telefoner så er det viktig å være skeptisk, så det er godt at trådstarter spør om ting slik som hyppig bruk og kvitering. Den siste biten er spessielt viktig med tanke på kjøpsloven som gir oss 5 år reklamasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå