Gjest Bruker-239845 Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Heisann, Jeg fikk omsider kjøpt meg ny Laptop og betalte litt dyrere enn planlagt, men regnet med jeg da skulle bli strålende fornøyd. Endte opp med en Lenovo Yoga 2 med 256 GB SSD, 8 GB RAM og I5 prosessor. http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE59435364/lenovo-ideapad-yoga-2-2-i-1-13-3-solv Det som overrasket meg er viftestøyen av denne! Selv ved vanlig bruk av Word. Akkurat nå er den ganske stille, men plutselig setter den i gang og støyer fælt. Selv om jeg kanskje kan takle det selv, er det så mye at jeg ikke vet om jeg kunne tenke meg å ta den med meg på lesesal og andre plasser hvor det kan være til sjenanse for andre. Har selv irritert meg på folk som tar med seg en "flymaskin" på lesesal. Har fra før hatt en Asus Zenbook og innser nå hvor utrolig stille den har vært. Ser nå på linken fra El-Kjøp at den ene anmelderen klager nettopp på viftestøy. Noen tanker om dette? Er dette normalt? Regner med det ikke er så mye å gjøre? Hos El-Kjøp kan man vel levere tilbake varer innen 30 dager. Har ikke lyst til det da jeg liker maskinen ellers, men synes det var i overkant mye støy. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Lever den tilbake for å få en ny annen type laptop eller heving om du syns den støyer for mye. Det er lite å gjøre med det. https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-Edge-Yoga-LaVie-Z-Flex/Yoga-2-13-non-Pro-Incredibly-loud-and-rumbling-fan-noise/td-p/1502288/page/9 Jeg har en Yoga 13 generasjon1 - men har vel blitt vant med lyden og det er sjeldent stille rundt meg. Viftene er rett under tastaturet Har forresten en annen ultrabook (Fujitsu) som har mere irriterende vifte lyd enn yogaen (ikke høy men irriterende frekvens). Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Du kan sjekke om det finnes en nyere bios, noen ganger hjelper dette (nyere bios kan muligens ha lavere viftehastigheter). Du kan også sjekke om notebook fancontrol har profiler for denne modellen for justering av viftehastighet: http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=1070494 Men mest sannsynlig er det ikke noe du kan gjøre med dette. Enten leve med det, eller bytte til en mer stillegående maskin. PS: Jeg kjører Notebook fancontrol på min asus zenbook ux32ln, og har satt oppstart av vifter til 65C, i praksis er maskinen HELT lydløs under vanlig bruk (internett/office bruk) siden jeg også har SSD. Kun ved streaming av film eller spilling og annet krevende arbeid at viftene starter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Takker for svar! Jeg må si jeg er meget skuffet. I morgentimene i dag har jeg surfet litt på nettet med kanskje tre-fire faner åpne og jeg synes det henger litt, noe som ikke har med internett-tilkoblingen min. Da har jeg KUN IE åpent og ingenting annet. Faktisk når jeg nå skriver denne posten, så opplever jeg at bokstavene lagger tastetrykkene mine. Så jeg føler ikke akkurat at det er noe superytelse. Det eneste positive er at den starter veldig raskt. Og design+skjerm er selvsagt meget bra. Tror jeg kommer til å returnere den. Spørsmålet er hva alternativet blir til 9000. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Bumper denne! Har hatt det så sykt travelt på jobb at jeg ikke har hatt så mye tid til å se på det, men må nesten få ut fingeren nå snart. Mulig jeg bare har blitt vant med det, men synes viftestøyen kanskje er noe bedre. Har jo heller ikke brukt PC-en så mye da. Men vurderer fortsatt å bytte inn denne for en Asus Zenbook. Lenke til kommentar
GXT Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Er usikker på om det er et velkjent problem, men det er i hvert fall noe som har blitt nevnt andre steder. Men vi har ikke fått noe informasjon om temperaturer og slikt, og at du opplever at maskinen kan være treg i bruk sier jo selvfølgelig at noe ikke er som det skal. Om du er plaget av lyd kan du kanskje se på en modell med en Core M. Jeg kan dessverre ikke si noe om hvordan den yter i praksis siden jeg ikke har noen erfaring med noen av Core M modellene, men siden du reagerer på støy er det verd å nevne at Core M modellene er vifteløse. https://www.komplett.no/asus-zenbook-ux305fa-133-full-hd-matt/836885 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Core M er et godt forslag, men har sett en del tester hvor den negative ytelsen blir påpekt. Har bestemt meg for å gå for en Asus Zenbook med I7 til samme pris som Yogaen. Dette (i en test fra TU) ble avgjørende for min del: Svært stillegående Noe av det mest imponerende med Asus-maskinen er de termiske egenskapene. Tross dedikert grafikk har viftene stort sett full kontroll på temperaturene uten at maskinen blir mer enn lunken pluss, og det uten å snurre så kjapt at støynivået blir noe i nærheten av slitsomt. Du hører viftene om det er stille rundt deg og du ikke har på volumet på PC-en, men det blir aldri slik Macbook Air for eksempel kan låte. Imponerende, Asus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå