Gå til innhold

redningsskøyte er sendt til Middelhavet for å redde båtflyktninger


Gjest Slettet-aj7hPT

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aj7hPT

Er det rett at redningsselskapet sender redningsskøyte for å hjelpe båtflyktninger i middelhavet? Om du så mener dette er rett eller galt kan du gi en begrunnelse?

 

Rasende medlemmer av Redningsselskapet har truet med å melde seg ut fordi sjøredningsorganisasjonen har sendt en redningsskøyte til Middelhavet for å redde liv. Men enda flere har gitt spontane pengegaver for å støtte aksjonen.

Redningsskøyta «Peter Henry Von Koss» er nå på plass i den greske havnebyen Pireus.

Regjeringen har gitt grønt lys. Og om få dager vil den 23 meter lange skøyta, som normalt er stasjonert i Egersund,  bli satt inn i Frontex-operasjonen som skal redde liv i havområdet mellom Hellas og Tyrkia

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/flyktningkatastrofen-i-middelhavet/truet-redningsselskapet-med-utmeldelse/a/23489411/

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange har nok støtte dem i tanke på å operere i norsk farvann, og ikke for å støtte livredning i den 3. verden.

 

Når det er sagt, vi burde ha redningsbåter der nede, absolutt. Men jeg mener at når man har reddet noen burde dem settes av på fastlandet der dem kom fra, det er tross alt livredning man skal drive med, ikke kollektivtransport på vannet.

Lenke til kommentar

De skal redde norske borgere. Ikke utenlandske. Norske borgere truer med å melde seg ut og boycotte selskapet.

 

10 har meldt seg ut i protest. 20 har meldt seg inn for å støtte aksjonen.

Tror ikke Redningsselskapet vil tape på dette da folk flest bryr seg om menneskeliv, være seg norske eller utenlandske.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/flyktningkatastrofen-i-middelhavet/truet-redningsselskapet-med-utmeldelse/a/23489411/

Endret av archongamer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De skal redde norske borgere. Ikke utenlandske. Norske borgere truer med å melde seg ut og boycotte selskapet.

Slagordet til RS bør revideres litt i det tilfellet.

 

"Ingen skal drukne i sommer! Med mindre de er utlendinger, for hvem bryr seg om utlendinger".

 

Redningsselskapet er en humanitær, frivillig medlemsforening som arbeider for en trygg og god kyst. Vårt formål er å:

 

Redde liv

Berge verdier

Verne kystmiljøet

Drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sikkerheten for den som ferdes på sjøen

Så lenge bidraget i middelhavet ikke går utover evnen til å utføre formålene sine langs norskekysten, ser jeg ingen grunn til å klage på dette. Basert på hva jeg har sett av klagene så fremstår majoriteten av de indignerte av folk som gliser bredt når de leser om omkomne flyktninger i middelhavet. Hvis de ikke ønsker å støtte REDNINGSSELSKAPET så er det deres eget valg. Som påpekt, jeg tror oppslutningen blir høyere enn hva man mister. Om det går utover tilliten til selskapet over tid er vanskeligere å anslå.

 

Skjønner at det er naturlig å tenke at Redningsselskapet er primært opptatt av norskekysten, men synes det er positivt at man tar et bra konsept som går ut på å hjelpe andre mennesker og globaliserer det der folk virkelig har behov for det forutsatt at det ikke går på tvers av førsteområdet deres.

 

At noen Sverigedemokratstøttere høylytt melder seg ut tror jeg ikke skal taes hensyn til som noe representativ holdning til denne kampanjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Det er en selvfølge at redningsselskapet skal brukes for å redde liv, det sier seg selv. Men jeg er mer i tvil å bruke det norske redningsselskapet til å redde liv i middelhavet da syns jeg heller man burde bruke større skip som kan ta flere mennesker og samtidig egner seg i mer dårlig vær. 

Redningsselskapet har alltid vært beregnet for å redde liv rundt norske kysten, men selvfølgelig er det flott at Norge hjelper til med båter og penger til områdene hvor det er størst nød og det er jeg stolt over.

Lenke til kommentar

Det er en selvfølge at redningsselskapet skal brukes for å redde liv, det sier seg selv. Men jeg er mer i tvil å bruke det norske redningsselskapet til å redde liv i middelhavet da syns jeg heller man burde bruke større skip som kan ta flere mennesker og samtidig egner seg i mer dårlig vær. 

Redningsselskapet har alltid vært beregnet for å redde liv rundt norske kysten, men selvfølgelig er det flott at Norge hjelper til med båter og penger til områdene hvor det er størst nød og det er jeg stolt over.

Redningsskøyta takler såvisst dårlig vær. De er raske med å komme seg på plass, og kan dermed taue inn båter. Klarer redningsskøyta å redde liv i Nordsjøen, så klarer de det ihvertfall i Middelhavet.

 

http://www.redningsselskapet.no/89611/oppdrag-i-%C3%A5tte-meter-h%C3%B8ye-b%C3%B8lger;jsessionid=5A5C35A0DD17442EE3C0C34519D73222

 

Dette går ikke utover beredskapen i Norge, og jeg kan ærlig talt ikke se noe problem med dette i det hele tatt.

 

De skal redde norske borgere. Ikke utenlandske. Norske borgere truer med å melde seg ut og boycotte selskapet.

Foreslår du at de sjekker pass og ID før de velger å redde noen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Førsteprioritet er vel å frakte dem til land i sikkerhet. Redningsselskapet frakter garantert ikke asylsøkere direkte til Norge, og jeg kan ikke skjønne hvor man får frykten for at redningsselskapet frakter dem hjem fra.

Lenke til kommentar

Hva NSSR/RS driver med:

 

§ 1–1 Formål
Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning (Redningsselskapet) er en landsdekkende, humanitær
forening.

Redningsselskapet har som sine fremste formål å redde liv og berge verdier på sjøen, samt å opprettholde og utføre søks-, rednings- og hjelpetjeneste langs den norske kyst og i tilstøtende havområder hvor det måtte oppstå behov for Redningsselskapets tjenester, og å verne kystmiljøet.

Redningsselskapet skal også drive opplysningsarbeid og forebyggende virksomhet for å bedre sikkerheten for sjøfarende.
  

[min understreking]

 

Kan ikke på noe vis se at det er i mot hva RS skal drive med å plukke opp forliste flykninger i Middelhavet...

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uendret beredskap langs kysten

– Beredskapen er akkurat som før. Det kommer en erstatningsbåt til Egersund om få dager. Takket være en ny redningsskøyte som nettopp er levert og en gammel som ikke blir faset ut slik vi hadde planlagt, har Redningsselskapet akkurat som før 25 skøyter i beredskap langs hele Norskekysten, sier Rikke Lind.

Hun bekrefter at selskapet bruker tre milloner kroner av egne midler til å dekke mannskapets lønn og de faste utgiftene. Resten dekkes av Frontex, som er EUs organ for grensekontroll, og som har kommandoen over den norske skøyta i de seks månedene som oppdraget er tenkt å vare.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/flyktningkatastrofen-i-middelhavet/truet-redningsselskapet-med-utmeldelse/a/23489411/

Lenke til kommentar

Førsteprioritet er vel å frakte dem til land i sikkerhet. Redningsselskapet frakter garantert ikke asylsøkere direkte til Norge, og jeg kan ikke skjønne hvor man får frykten for at redningsselskapet frakter dem hjem fra.

Fordi det er ganske mange indirekte effekter at man fisker etter overlevende. En av dem er at flere tror de kan komme over.

En annen er at vis de blir satt i land på Europisk side får man en slags suksehistorie, og det gir penger for bakmenne.

Lenke til kommentar

Disse båtflyktningene er ikke bare uheldige båtfolk.

Problemet her er om det spekuleres i havsnød, og at redningsmennene gjør akkurat det som bakmennene ønsker.

Hvor blir disse folkene satt i land? Drar de tilbake til landet de kom fra, eller til nærmeste EU-land for å søke asyl?

Evt. til det landet der redningsbåten er registrert?

Lenke til kommentar

De skal redde norske borgere. Ikke utenlandske.

Det er det dummeste jeg har hørt så langt i juli. Når fartøyene jobber langs norskekysten, tror du de har passkontroll ved ombordstigning og i tilfelle noen har feil pass eller mangler pass, så blir de kastet over rekka? Selvsagt ikke. Sånn kan det ikke være når de ferdes i andre farvann heller.

 

De har gjennom "internasjonal sjørett" (jeg husker ikke konkret hvilken avtale/lov det er) plikt til å redde folk som er i nød på havet, uten forbehold. Det gjelder også om en norsk familie skulle seile på tur til middelhavet eller andre steder. De har en plikt til å hjelpe folk i nød. Akkurat som man i norsk veitrafikklov har plikt til å hjelpe folk som er i nød når man ferdes langs veiene. Det gjelder forsåvidt ikke bare ferdsel langs veiene men over alt og uansett hvordan man ferdes.

 

Jeg antar det tilfredsstiller lover og avtaler om man hjelper folk tilbake der de kom fra med mindre det utsetter dem for livsfare. Finner man halvdøde afrikanere i fjærsteinene i Italia så bringer man dem altså ikke flere et par dagsferder over til Afrika, men til nærmeste sykehus.

Lenke til kommentar

Fordi det er ganske mange indirekte effekter at man fisker etter overlevende. En av dem er at flere tror de kan komme over.

En annen er at vis de blir satt i land på Europisk side får man en slags suksehistorie, og det gir penger for bakmenne.

 

Er alternativet så mye bedre da? La dem drukne? Det er ikke redningsskøytas ansvar å løse problemet. Deres oppgave er å redde liv. Å nekte dem å utføre sitt arbeid (som er å redde liv) blir å "løse" problemet ved feil ende og på en helt idiotisk måte.

 

Og igjen: Jeg skjønner ikke hvor frykten for at redningsselskapet kommer til å frakte noen hjem stammer fra. Er det noen som virkelig ser for seg at de laster opp skipet for fullt og setter strake veien til Norge?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

 

De skal redde norske borgere. Ikke utenlandske.

Det er det dummeste jeg har hørt så langt i juli. Når fartøyene jobber langs norskekysten, tror du de har passkontroll ved ombordstigning og i tilfelle noen har feil pass eller mangler pass, så blir de kastet over rekka? Selvsagt ikke. Sånn kan det ikke være når de ferdes i andre farvann heller.

 

De har gjennom "internasjonal sjørett" (jeg husker ikke konkret hvilken avtale/lov det er) plikt til å redde folk som er i nød på havet, uten forbehold. Det gjelder også om en norsk familie skulle seile på tur til middelhavet eller andre steder. De har en plikt til å hjelpe folk i nød. Akkurat som man i norsk veitrafikklov har plikt til å hjelpe folk som er i nød når man ferdes langs veiene. Det gjelder forsåvidt ikke bare ferdsel langs veiene men over alt og uansett hvordan man ferdes.

 

Jeg antar det tilfredsstiller lover og avtaler om man hjelper folk tilbake der de kom fra med mindre det utsetter dem for livsfare. Finner man halvdøde afrikanere i fjærsteinene i Italia så bringer man dem altså ikke flere et par dagsferder over til Afrika, men til nærmeste sykehus.

 

 

Og du tror EU har lyst til å følge denne loven?

http://edition.cnn.com/2015/05/11/europe/eu-migrants-military-action/

 

Immigranter er et stort problem. Neo Nazismen gjenoppstår fra de døde rett og slett fordi muslimene har blitt et ekstremt problem i Europa. Neo Nazismen vokser fram og det eneste du vil er at Nazismen skal vokse seg større? Nazisme oppstod rett og slett fordi jøder var et problem i Europa. Denne gangen er det muslimer som er problemet og Neo Nazistene vokser seg større for hver dag som går. Folk tror virkelig at de beseiret Nazistene under 2 verdenskrig. Der tok alle feil! Jeg har ikke noe imot å ta imot immigranter, men hvis immigranter er en grunn til at Nazismen vokser fram. Da foretrekker jeg at immigrantene blir der de er. Trenger ikke en ny holocaust i Europa. Neste holocaust blir muslimer og gjentakelse av Nazismen.......

 

Sverige

 

Tyskland

Lenke til kommentar

Uendret beredskap langs kysten

Det går jo likevel utover beredskapen langs norskekysten når RS bruker tre mill av egne penger som kunne vært brukt her. Jeg er selv ikke medlem, og har ikke donert penger til RS og om jeg hadde, så ville ikke denne innsatsen plaget meg personlig. Likevel mener jeg et selskap som mottar store summer i donasjoner bør være nøye med at pengene faktisk går til formålet de "reklamerer" for, og slik jeg oppfatter det skal det være å gjøre norskekysten trygg.

 

Synes absolutt vi kan yte bistand i middelhavet, men da via skatteseddelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er alternativet så mye bedre da? La dem drukne? Det er ikke redningsskøytas ansvar å løse problemet. Deres oppgave er å redde liv. Å nekte dem å utføre sitt arbeid (som er å redde liv) blir å "løse" problemet ved feil ende og på en helt idiotisk måte.

 

Og igjen: Jeg skjønner ikke hvor frykten for at redningsselskapet kommer til å frakte noen hjem stammer fra. Er det noen som virkelig ser for seg at de laster opp skipet for fullt og setter strake veien til Norge?

 

 

Fordi alternativet er ikke "å la dem drukne". Alternativet, vis du skal følge sjøloven, er å shippe dem tilbake til opphavshavn.

Et valgalternativ er å forfølge bakmenne, bruke satelitt til å spore hvor de stikker av, og ta beslag på pengene.

Det er mye som kan gjøres, men det må starte med at man tar ansvar. Ikke at man bare shipper dem over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...