Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo nekter oss å gå på eiendommen for å klippe hekk

Aspiov

Anbefalte innlegg

Hei!

Mine besteforeldre har en nabo som nekter dem (og hjelpere) å gå inn på eiendommen for å feks klippe hekken som grenser. Vi får lov til å klippe hekken, men bare ikke fra hans eiendom.

Nabo sier at vi får stå i en stige og så lene oss over hekken når vi klipper, noe som er åpenbart urimelig. Ei heller vi jo ikke naboen klippe hekken selv.

Spørsmålet blir da om mine besteforeldre er forpliktet til å klippe hekken når nabo nekter dem (og hjelpere) å oppholde seg på naboeiendommen?

Og ja, dette er en serriøs case!

Endret av Aspiov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva med å bare ikke klippe der og se hva som skjer, han "nekter" dere tross alt å klippe. Blir neppe noe større sak ut av der om dere er villige til å klippe men blir nektet adgang til å gjøre det.

Dere kan evt. Måle opp grensen på nytt, har dere flaks har dere litt av eiendommen på andre siden av hekken og kan dermed klippe der uten problemer da der tross alt er på deres egen eiendom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Det er meningen at begge parter skal vedlikholde sin del, av slike hekker som står i grensa. At naboen ikke "gidder" å klippe på sin side, er hans problem. Og det burde da ikke sjenere dere. Så, jeg forstår ikke problemet?

Uansett, dere har ikke lov til å ta dere til rette på hans eiendom! Så klipp på deres side. 

Endret av Friluftskar
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir da om mine besteforeldre er forpliktet til å klippe hekken når nabo nekter dem (og hjelpere) å oppholde seg på naboeiendommen?

Er de forpliktet til å klippe hekken? Hvem har bestemt det? Klipp deres del, siden dere gjerne vil det, men la naboens del være. Det burde ikke plage dere hvordan hekken tar seg ut fra hans side.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Generelt sett er man forpliktet til å vedlikeholde en gjerdehekk i tre tilfeller: Der gjerdehekken er utslag av ens eget krav om gjerde (grannegjerdelova § 6), der det er gjerdetvang etter grannegjerdelova § 7 flg. eller der det er avtalt at man skal vedlikeholde gjerdehekken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett er man forpliktet til å vedlikeholde en gjerdehekk i tre tilfeller: Der gjerdehekken er utslag av ens eget krav om gjerde (grannegjerdelova § 6), der det er gjerdetvang etter grannegjerdelova § 7 flg. eller der det er avtalt at man skal vedlikeholde gjerdehekken.

Generelt så er "man" vel IKKE forpliktet til, å vedlikeholde en hekk på grense mellom to boligeiendommer. En skriftelig avtale (beviselig avtale), hadde vært noe annet! Men hvem lager det, på grunn av en hekk? :)

Grannegjerdeloven gjelder ikke her.

En kan kreve å sett opp et gjerde/hekk, men ikke på grensa. Da må gjerdet/hekken settes opp så langt inn på egen eiendom, at en kan vedlikeholde begge sider. Tviler også på at den reviderte PBL (m/forskrifter) sier noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når man ser hvordan denne hekken (Thuja) ser ut etter å ha blitt klipt, dvs. man blottlegger stygge visne brune grener hele veien, så ville jeg også "nektet" hvis jeg var naboen. Ville mye heller foretrukket en ufrisert grønn vegg. Kanskje det som er innvendingen? Dvs. naboen har sett fra tidligere år hvordan det ser ut i etterkant. Det er iallefall min teori.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Den er ikke trimmet der den er brun. Den er visnet pga "feil" vindretning over tid, så den skal ikke vi ha på oss. Noe lignende fenomen er kjent over Sør-Norge hvor skog på uforklarlig vis har blitt brun.

Forøvrig ville da naboen nektet oss å klippe den i utgangspunktet, men klippe dem får vi lov til - bare ikke via hans eiendom.

Endret av Aspiov
Lenke til kommentar

Du må forklare nærmere, står denne hekken "MIDT PÅ GRENSA"? eller står den på dine besteforeldres eiendom? Hvis den står på grensa og er deleid så har begge parter ansvar for å vedlikeholde hekken. Hvis den står på dine besteforeldres eiendom og er eid av den står den pr def for nære tomtegrensa og naboen kan kreve den fjernet hvis den er til "stor ulempe" for han. Hvorfor bryr besteforeldrene dine seg om hekken er klippet på naboen sin side? dem ser jo ikke siden uansett?

uansett merkelig at en nabo vil nekte noen å stelle eiendommen sin en dag i måneden, gratis. Folk er rare. 

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...