Dew Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Har hatt denne PCen i 3 år nå, godt fornøyd. Planen var hele tiden å bytte ut HD med SSD, men har utsatt det, da jeg ikke er noe ekspert på å bytte dette på en laptop. Vet det skal være ett par gode instruksjonsvideoer på youtube, så tenkte jeg skulle prøve dette nå! MEN: først trenger jeg vite om en god SSD-disk som funker til laptopen min. Så da lurte jeg på om noen har forslag til en god disk? Tenkte også bytte ut RAMen, men gidder ikke lage ny tråd for bare dette... Har noen forslag til SSD og RAM, helst for under 2000?? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Det greieste er vel å gå for 500Gb SSD, slik at det er litt plass å gå på. Samsung 850 EVO eller Crucial BX100 er solide og prisgunstige valg. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2973975 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2880210(fin pris nå, normalt ligger den rundt 1700,-) Så vidt jeg vet har ux32vd en minneslot som har plass til en brikke på maks 8Gb: eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1882786 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2168007 SO-DIMM DDR3L moduler. Lenke til kommentar
Dew Skrevet 15. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2015 Det greieste er vel å gå for 500Gb SSD, slik at det er litt plass å gå på. Samsung 850 EVO eller Crucial BX100 er solide og prisgunstige valg. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2973975 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2880210(fin pris nå, normalt ligger den rundt 1700,-) Så vidt jeg vet har ux32vd en minneslot som har plass til en brikke på maks 8Gb: eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1882786 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2168007 SO-DIMM DDR3L moduler. Takk for svar! Skal sjekke ut forslagene dine. Regner med de er kompatible da Lenke til kommentar
Dew Skrevet 15. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2015 Det greieste er vel å gå for 500Gb SSD, slik at det er litt plass å gå på. Samsung 850 EVO eller Crucial BX100 er solide og prisgunstige valg. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2973975 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2880210(fin pris nå, normalt ligger den rundt 1700,-) Så vidt jeg vet har ux32vd en minneslot som har plass til en brikke på maks 8Gb: eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1882786 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2168007 SO-DIMM DDR3L moduler. Kjapt spørsmål av uvitenhet... Har denne laptopen 2 HDer? Eller bare 1 som er delt i to partisjoner? Hvis det er bare en, hvordan gjør jeg det med installering av operativsystem? Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Merk at UX32VD trenger en 7mm SSD. 9mm passer ikke desverre. @Dew: Maskinen har en mekanisk disk på 500gb samt en 24gb ssdpartisjon hvis jeg ikke tar helt feil. Installering av operativsystem kan gjøres på mange måter. Du kan resette maskinen din, klone eksisterende disk over til SSD (noe som ikke er optimalt) og deretter putte SSD'en inn i maskinen. Ellers vil en fresh install være det beste. Endret 15. juli 2015 av Judgement Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Kjapt spørsmål av uvitenhet... Har denne laptopen 2 HDer? Eller bare 1 som er delt i to partisjoner? Hvis det er bare en, hvordan gjør jeg det med installering av operativsystem?Du gjør windows backup og restore (image) eller bruker SSDens medfølgende migrasjon/klone program. Til samsung får du fri magician sw (acronis basert) , til Crucial tror jeg ikke du får noe lengre. Trenger du software for å hjelpe deg med resize av partisjon så er det smart å kjøpe laptop kit og ikke bulk ssd. Windows backup image restore kan du ikke endre partisjons layout eller størrelse så det forutsetter lik disk layout ,tp partisjoner og størrelse. ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" FHD IPS kom med 500GB HDD så den skal man fint kunne bruke windows egen backup image/restore om man velger en 500GB SSD. Backup tar man da til et annet portabelt lagrings medium som ektstern UDB disk (det har alle som backup medium fra før av i normale tilfeller) Ellers kan man installere på nytt om man gidder det om man har windows 8/8.1 da ligger koden i BIOS. Med windows 7 ASUS OEM blir det litt værre å fikse om maskinen er nedgradert til windows 7. Recovery partisjon kan man overføre til ny SSD om man har de rette kunnskapene (eller søker de opp på nettet) om GPT og EFI partisjoners oppsett. @judgement Hva legger du i at klone eksisterende disk til SSD ikke er optimalt ? Den må du utdype. Endret 15. juli 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Dew Skrevet 15. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2015 Merk at UX32VD trenger en 7mm SSD. 9mm passer ikke desverre. @Dew: Maskinen har en mekanisk disk på 500gb samt en 24gb ssdpartisjon hvis jeg ikke tar helt feil. Installering av operativsystem kan gjøres på mange måter. Du kan resette maskinen din, klone eksisterende disk over til SSD (noe som ikke er optimalt) og deretter putte SSD'en inn i maskinen. Ellers vil en fresh install være det beste. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2880210Stemmer det at denne er 7mm? Den som OC-Freak linket til. Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Kjapt spørsmål av uvitenhet... Har denne laptopen 2 HDer? Eller bare 1 som er delt i to partisjoner? Hvis det er bare en, hvordan gjør jeg det med installering av operativsystem? @judgement Hva legger du i at klone eksisterende disk til SSD ikke er optimalt ? Den må du utdype. Mente strengt tatt ikke at det er noe galt i å klone til SSD'er i seg selv, heller at recoveryimaget som følger med UX32VD er fullt av bloatware samt gamle drivere og diverse bugs. Derfor, så langt det lar seg gjøre, installer fresh. Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Merk at UX32VD trenger en 7mm SSD. 9mm passer ikke desverre. @Dew: Maskinen har en mekanisk disk på 500gb samt en 24gb ssdpartisjon hvis jeg ikke tar helt feil. Installering av operativsystem kan gjøres på mange måter. Du kan resette maskinen din, klone eksisterende disk over til SSD (noe som ikke er optimalt) og deretter putte SSD'en inn i maskinen. Ellers vil en fresh install være det beste. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2880210Stemmer det at denne er 7mm? Den som OC-Freak linket til. Ifølge samsung selv er den 6.8mm Kilde: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/ssd850evo/specifications.html Endret 15. juli 2015 av Judgement Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Kjapt spørsmål av uvitenhet... Har denne laptopen 2 HDer? Eller bare 1 som er delt i to partisjoner? Hvis det er bare en, hvordan gjør jeg det med installering av operativsystem? @judgement Hva legger du i at klone eksisterende disk til SSD ikke er optimalt ? Den må du utdype. Mente strengt tatt ikke at det er noe galt i å klone til SSD'er i seg selv, heller at recoveryimaget som følger med UX32VD er fullt av bloatware samt gamle drivere og diverse bugs. Derfor, så langt det lar seg gjøre, installer fresh. Hvis man kloner "windows installasjonen sin" har man jo fra før tatt bort bloatware og ønsker kun installasjonen sin overført til et nytt drive med misnt mulig fuzz , fikling og tid. Det er dessuten bare programmer man legger til og avistallerer via add/remove programs . Reinstallasjon "fresh" hører fortiden til . Og Serviceing / recovery refresh får en real oppfrisking allerede i 10 , mye mere enn i 8.1 (i 10 dropper avhengighet til recovery image ved resett/refresh). Sier seg selv at man ikke kloner en korrupt windows full av bugs Endret 15. juli 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Dew Skrevet 19. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2015 Kjapt spørsmål av uvitenhet... Har denne laptopen 2 HDer? Eller bare 1 som er delt i to partisjoner? Hvis det er bare en, hvordan gjør jeg det med installering av operativsystem? @judgement Hva legger du i at klone eksisterende disk til SSD ikke er optimalt ? Den må du utdype. Mente strengt tatt ikke at det er noe galt i å klone til SSD'er i seg selv, heller at recoveryimaget som følger med UX32VD er fullt av bloatware samt gamle drivere og diverse bugs. Derfor, så langt det lar seg gjøre, installer fresh. Hvis man kloner "windows installasjonen sin" har man jo fra før tatt bort bloatware og ønsker kun installasjonen sin overført til et nytt drive med misnt mulig fuzz , fikling og tid. Det er dessuten bare programmer man legger til og avistallerer via add/remove programs . Reinstallasjon "fresh" hører fortiden til . Og Serviceing / recovery refresh får en real oppfrisking allerede i 10 , mye mere enn i 8.1 (i 10 dropper avhengighet til recovery image ved resett/refresh). Sier seg selv at man ikke kloner en korrupt windows full av bugs Nå gikk ting litt til helvete her... Jeg prøvde først å lage en sikkerhetskopi av den gamle disken og lagre på en ekstern disk. Det kom en feilmelding, noe som fikk meg til å mistenke at disken ikke er helt frisk. Disken har tidligere crasha og vært gjennom service. Så prøvde jeg Samsung sin egen migrasjonsprogramvare. Kobla til SSDen, feilmelding igjen. Jeg får heller ikke lasta ned en ISO av win7 fra microsoft, siden jeg har en OEM versjon. Siste utvei var å gjenopprette fabrikkinstillingene på gamle HD. Den henger seg opp og vil ikke fullføre, så disken er vel fucka helt nå. TLDR: Jeg trenger en kopi av windows til ny SSD. Hvor får jeg tryggest tak i dette? Jeg har ikke CD-ROM og gammel HD er fucka. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Hvordan få tak i Windows 7 - når en ikke har DVD platen? Lenke til kommentar
Dew Skrevet 19. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2015 Hvordan få tak i Windows 7 - når en ikke har DVD platen? Takk for den! Selvfølgelig møtte jeg på masse andre problemer før disken var klar for å installere windows, ,men takk gud for google og brenn i helvete microsoft Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 (endret) Bra du fant ut av det. Du kan vel ikke skylde på Microsoft for at du ikke tar (og sørger for å ha ) backup av eget system En må stadig minne om OEM rundt omkring og hvordan det funker med distribusjon,aktivering og recovery av os. Det er fullt ut oem partneren som er ansvarlig for distribusjon,aktivering,recovery av os løsning. I dette tilfellet ASUS. Og den leverte recovery løsningen gjelder kun det operativsystemet maskinen ble solgt med. Alt annet man gjør utover dette er man ansvarlig for selv. Derfor mener jeg at man bør gjøre som OEM leverandøren påpeker når man får maskinen (man blir ofte mast på via sw å lage egne gjennoprettings plater eller disk). Alle er jo så gira på i komme i gang at en driter i dette når man har fått ny PC. Men det tar heller ikke lang tid å ta en full backup og man kan gjøre det senere. I windows 7 har man også dette med preaktiverte SLP OEM lisenser vha innskrevet string i bios som matcher et sertifikat man må ha tilgang til. I recovery partisjon og skript fra OEM leverandør er dette ivaretatt. Skal man begynne å mikke selv må man skaffe sertifikat filen for sin oem og modell eller aktivere pr telefon ved reinstallasjon med coa merket kode under maskinen (hvis intakt). I windows 8 er det forbedret da windows OEM maskiners bios inneholder oem aktivering/produktkey fra denne produsenten. Og setupfilen til Microsoft kjenner igjen dette og aktiverer. Distribusjon ble forøvrig fremdeles gjort med recovery partisjon som man selv kan "brenne ut". Laptopper har stort sett (nesten alltid) egne sære pr produsent opplegg av tastaturer,brytere,knapper,strømstyringer,touchpad m.fl og det er lett å komme opp i problemsituasjoner med drivere for enheten om man velger å droppe oem recovery image. Ofte har det blitt brukt vesentlig lengre tid på reinstallerere "fresh" en laptop grunnet disse tingene . Enn det å kanskje gjøre det slik det er lagt opp til. Fjerne programmer via add/remove programs. Bruke PC decrapifier er et godt tips. Bytte HDD til SSD og dette med å klone og migrering av operativsystem går på erfaring og (prøv og feil). Du får dessuten like mange ulike svar om hvordan og hva som er best som det er replyer ofte. En annen ting man bør sjekke er om eksisterende løsning har hybrid disk med hybrid cache. Da må man få resett systemet til uten aktiv SSD cache modul i bios. Ellers får man feil i migrasjon eller kloning. Kan høres ut som problemet her er relatert til en 24GB SSD cache som er aktiv og innehar de siste file generasjoner av mest brukte filer. Det ble en litt lengre post enn først tiltenkt. Endret 19. juli 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Dew Skrevet 26. august 2015 Forfatter Del Skrevet 26. august 2015 Bra du fant ut av det. Du kan vel ikke skylde på Microsoft for at du ikke tar (og sørger for å ha ) backup av eget system En må stadig minne om OEM rundt omkring og hvordan det funker med distribusjon,aktivering og recovery av os. Det er fullt ut oem partneren som er ansvarlig for distribusjon,aktivering,recovery av os løsning. I dette tilfellet ASUS. Og den leverte recovery løsningen gjelder kun det operativsystemet maskinen ble solgt med. Alt annet man gjør utover dette er man ansvarlig for selv. Derfor mener jeg at man bør gjøre som OEM leverandøren påpeker når man får maskinen (man blir ofte mast på via sw å lage egne gjennoprettings plater eller disk). Alle er jo så gira på i komme i gang at en driter i dette når man har fått ny PC. Men det tar heller ikke lang tid å ta en full backup og man kan gjøre det senere. I windows 7 har man også dette med preaktiverte SLP OEM lisenser vha innskrevet string i bios som matcher et sertifikat man må ha tilgang til. I recovery partisjon og skript fra OEM leverandør er dette ivaretatt. Skal man begynne å mikke selv må man skaffe sertifikat filen for sin oem og modell eller aktivere pr telefon ved reinstallasjon med coa merket kode under maskinen (hvis intakt). I windows 8 er det forbedret da windows OEM maskiners bios inneholder oem aktivering/produktkey fra denne produsenten. Og setupfilen til Microsoft kjenner igjen dette og aktiverer. Distribusjon ble forøvrig fremdeles gjort med recovery partisjon som man selv kan "brenne ut". Laptopper har stort sett (nesten alltid) egne sære pr produsent opplegg av tastaturer,brytere,knapper,strømstyringer,touchpad m.fl og det er lett å komme opp i problemsituasjoner med drivere for enheten om man velger å droppe oem recovery image. Ofte har det blitt brukt vesentlig lengre tid på reinstallerere "fresh" en laptop grunnet disse tingene . Enn det å kanskje gjøre det slik det er lagt opp til. Fjerne programmer via add/remove programs. Bruke PC decrapifier er et godt tips. Bytte HDD til SSD og dette med å klone og migrering av operativsystem går på erfaring og (prøv og feil). Du får dessuten like mange ulike svar om hvordan og hva som er best som det er replyer ofte. En annen ting man bør sjekke er om eksisterende løsning har hybrid disk med hybrid cache. Da må man få resett systemet til uten aktiv SSD cache modul i bios. Ellers får man feil i migrasjon eller kloning. Kan høres ut som problemet her er relatert til en 24GB SSD cache som er aktiv og innehar de siste file generasjoner av mest brukte filer. Det ble en litt lengre post enn først tiltenkt. Hehe, nei det er nok min egen feil at jeg aldri gadd å ta backup av systemet mitt når PCen var ny! Nå er forøvrig Win10 installert, og alt er bare velstand! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå