Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Laaaang biltur


rsun

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rette fora, men jeg tar sjansen. 

 

Skal flytte til det høga nord, og jeg tar kjøreturen fra vestlandet til nord-norge, nærmere bestemt denne turen her:

 

http://kart.gulesider.no/m/5FJBI

 

Men denne ruta inneholder jo ørten ferjer, så jeg sjekket alternativet her:

 

http://kart.gulesider.no/m/lAh3N

 

Null ferjer, men gjennom både Sverige og Finland, + 300km lengre. Hva er best synes dere? 

Jeg spør fordi jeg er helt grønn når det gjelder langturer og kjøring i andre land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sommersesongen er det faktisk noe som er viktigere enn valg av rute.

 

Nemlig når på dagen man kjører. Man vil helst kjøre sent/på natten for å unngå å kjøre forbi 100 bobiler.

 

Med det sagt ville jeg tatt alternativ 2. Selv om man kan kombinere alt. 1 og 2 å komme unna med kun en ferge er det fortsatt stress å begrenser muligheten til å kjøre i ett.

Lenke til kommentar

Ferje er jo genialt på langtur, fint med ei lang god pause. Strekke på beina og få deilig frisk luft på dekket. Men mulig ferjene er tidlig på turen da, hadde vært bedre om de var sent. Skjønner ikke helt hva som er galt med ferje uansett, men hver sin smak. Jeg hadde ikke kjørt bil 3 timer lenger + ferjetida (3 timer til?) for å slippe ferje.

 

Om jeg hadde kjørt den turen der, hadde jeg overnattet et sted. Du må regne noen flere timer enn det gulesider regner, med mindre du har tenkt å kjøre som en tulling. 15 timer med kjøring per dag er mer enn nok for min del, men jeg vet at noen fikser å kjøre slike turer i ett strekk, så spørs hvor godt du kjenner deg selv.

 

Tips til tidsfordriv: Lydbøker.

 

 

Edit: En fordel til med den norske ruta er dårligere vei, ja du leste rett. Motorveier er kjedelige og ensformige etter min smak. Nå har jeg ikke kjørt noen av de rutene i ett strekk, men jeg vil tro at den norske ruta ville gi i alle fall meg en bedre kjøreopplevelse. Svingete veier er trivelig, så når to ruter tar like lang tid pleier jeg å unngå motovei. Men igjen, hver sin smak.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg kjørte nesten samme rute ifjor, bare til Alta. Kjørte gjennom sverige-finland. Grei tur med lite trafikk. Men den strekningen i sverige var GØRR kjedelig. Fra østersund og helt nord var det omtrent bare skog. xD 

 

 

Hvordan var fartsgrensene der da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kjørte nesten samme rute ifjor, bare til Alta. Kjørte gjennom sverige-finland. Grei tur med lite trafikk. Men den strekningen i sverige var GØRR kjedelig. Fra østersund og helt nord var det omtrent bare skog. xD 

 

 

Hvordan var fartsgrensene der da?

 

For det meste 80 og 90 mener jeg. Lite 100 faktisk, som var litt rart. Men jeg lå jo på 120 omtrent hele tiden, siden det var så lite trafikk og øde. Ikke en eneste fotoboks heller, etter at jeg tok av ved østersund. 

Lenke til kommentar

Hadde tatt alt. 3 og kjørt til venstre ved østersund og ta "midtveien" gjennom sverige, har kjørt den ett par ganger og synes det er kanon, fin, strak, øde veg med bare skog til alle kanter, sjekket på kartet og da er det bare 130km lengre enn den alt. 1 ruten din.

 

Forstår ikke at folk mener det er så mye mer spennende og kjøre norge på langs, har kjørt alt for mange ganger mellom flekkefjord-lofoten-bergen-bodø-trondheim osv. og kan si rett ut at å kjøre norge er like jævlig både på sommer og vinter, gjennomsnittskontroller, massevis av 70/60/50sone, bøttevis med upbiler, latterlig mye vedlikehold på sommerstid, hundrevis av bompengestasjoner som du kommer til å risikere å få inkassobrev fra før en eventuell regning dukker opp, ferger og fjelloverganger og drit på vinterstid, svingete er det og, nei da vil jeg heller kjøre straka vegen gjennom sverige  :wee: der er det iallefall rett vei og stort sett 90 sone overalt, 

 

Ikke er det store fartsbøtene i sverige heller så der kan man gjerne gi på litt ekstra om man så skulle bli stoppet og  :ph34r:

 

 

 

Når det er sagt, den der bognes-lødingen ferga dere maser sånn om er jeg nesten helt sikker på går en gang i timen og tar ikke så alt for lang tid heller (40min?) så har du maksimalt uflaks er det snakk om en og en halv time.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar
 ...og kan si rett ut at å kjøre norge er like jævlig både på sommer og vinter, gjennomsnittskontroller, massevis av 70/60/50sone, bøttevis med upbiler, latterlig mye vedlikehold på sommerstid, hundrevis av bompengestasjoner som du kommer til å risikere å få inkassobrev fra før en eventuell regning dukker opp, ferger og fjelloverganger og drit på vinterstid, svingete er det og, nei da vil jeg heller kjøre straka vegen gjennom sverige.

 

 

Ditto  :yes:

Lenke til kommentar

 

Når det er sagt, den der bognes-lødingen ferga dere maser sånn om er jeg nesten helt sikker på går en gang i timen og tar ikke så alt for lang tid heller (40min?) så har du maksimalt uflaks er det snakk om en og en halv time.

Når man skal vidre nordover så er det kortere å ta ferga Bognes - skarberget og kjøre via Narvik.

Lødingen er kun hvis man skal til Vesterålen eller Lofoten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Må bare takke for alle svar og tips. Er nå ankommet destinasjonen, og å kjøre om Sverige er virkelig å anbefale. Svinge nordover ved Østersund er det straka vegen i 100 soner. Endeløse veier med skog på alle kanter, men heller det enn endeløse 60-soner og veiarbeid i Norge.

Veldig liten trafikk, men en del veiarbeid var det faktisk. Telehiven må og nevnes, der den på noen plasser var uforsvarlig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...