Gå til innhold

2x 280x "OC" 4GB eller GTX 970?

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud på å kjøpe 2 stykk av 280x "OC" 4GB til en pris på 2600kr til sammen. Kortene er godt over et år gammelt. Er det verdt prisen?

Burde jeg heller gå for et GTX 970 kort, eller eventuelt noe annet?

Jeg er ikke den typen som skrur noe særlig i maskinen og ønsker bare et godt og fungerende skjermkort. Har hørt det kan være litt frem og tilbake med crossfire/SLI oppsett, noe jeg egentlig ikke makter å ta meg tid til.

Setter pris på enhver forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 stk gtx 970 vil gjøre deg glad i lang tid fremover. Det vil ikkje 2x 280x for å si det slik :)

Lykke til med et knallbra skjermkort, altså GTX 970. Synes du plutselig du trenger litt mere ytelse, så overklokker du skjermkortet til 1500mhz :) Boom! Plutselig 3-40% ektra gratis ytelse :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

vist du ikke ønsker mer støy og mer "dill" så er svaret uten tvil et gtx970, er veldig gode kort

Men 2 stykk av 280x er vel mest bang for buck?

Ja. http://www.anandtech.com/bench/product/1058?vs=1355

og der stopper det...

Med ett gtx 970 får du:

Mindre støy

Lavere strømforbruk 

Høyere ytelse i spill ikkje cfx fungerer i

Mindre "stuttering" som følge av dårlig driver/spill lite optimalisert for cfx

Mulighet for 2 stk GTX 970  (Dere så ikkje den komme :p)

Større mulighet for å selge dette kortet brukt senere enn 2x280x

Mindre hodebry generelt

Med gtx 970 @ ~1500mhz, så vil du nok få bedre ytelse i mange tilfeller enn 2x280x. Iallefall bedre flyt.

Mulighet for G-sync !!

Lavere strømregning  :fun:

...og det fortsetter....

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

vist du ikke ønsker mer støy og mer "dill" så er svaret uten tvil et gtx970, er veldig gode kort

Men 2 stykk av 280x er vel mest bang for buck?

Ja. http://www.anandtech.com/bench/product/1058?vs=1355
Anandtech linken viser sannsynligvis 2 stk 280X med 2GB minne og ikke oc versjonen. Det vil i så fall si 970 får en urettferdig fordel i sammenligningen med sine 4(3,5)GB minne. I tillegg er ikke en eneste av testene her i FullHD. Men i stedet i oppløsninger der mer enn 2GB kommer godt med. Igjen i 280X sin disfavør. Bildet som tegnes synes jeg likevel viser at 280X i cf er til den prisen slett ikke dumt, spesielt når vi snakker om 4GB oc versjon.
Lenke til kommentar

Anandtech linken viser sannsynligvis 2 stk 280X med 2GB minne og ikke oc versjonen. Det vil i så fall si 970 får en urettferdig fordel i sammenligningen med sine 4(3,5)GB minne. I tillegg er ikke en eneste av testene her i FullHD. Men i stedet i oppløsninger der mer enn 2GB kommer godt med. Igjen i 280X sin disfavør. Bildet som tegnes synes jeg likevel viser at 280X i cf er til den prisen slett ikke dumt, spesielt når vi snakker om 4GB oc versjon.

280X kommer med enten 3GB eller 6GB VRAM, 2GB kom først med 285.

Kilde: jeg brukte et overklokket 7970 / 280X i tre og et halvt år.

Selv om et par 280X er kraftig nok for å kjøre de fleste spill med reduserte innstillinger i dag, så er du ikke garantert at de vil fungere like bra om et år eller to med nye spill, dx12, og lignende. 2600 kr er forøvrig for mye, hadde vært innafor til 2000 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, her har jeg rotet ikke så rent lite. 7970 har jeg sett gå for tusenlappen. Så kanskje legge på en hundrings eller to for oc versjon med en god tredje parts kjøler? Jeg har et par 7970 selv, var sikker på at det var 2GB kort, men regner med du har rett der også. Men i henhold til anandtech testene så må jeg nesten si at til 2000Kr så er 2 stk. 280X i CF absolutt verdt å vurdere fremfor en 970. Men det kommer jo rimelig greit frem av tallene. Bare synd TS ikke fikk tilbud til den prisen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...