Khaffner Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Jeg opplever at klær vasket på 40 grader lukter surt. Klær vasket på 30, 60 og 90 grader lukter helt ok. Har prøvd å kjøre tomme 90-graders vasker med og uten eddik, uten hell. Hva annet kan jeg prøve? Hva kan grunnen være? edit: Ser nå på diverse andre sider at lofilteret og gummibelgen kan være grunnen. Og kanskje bakteriene koser seg ekstra mye på 40 grader. Endret 15. juli 2015 av Khaffner Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Jeg ville vel først og fremst sett på hva du har i maskinen når du vasker på 40 grader som skiller seg fra de andre vaskerundene. Vær forsiktig med eddik. Det kan ødelegge maskinen over tid. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Hvordan ødelegger eddik maskinen over tid? 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Kanskje du trenger å vaske/rense maskinen? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Eddik er rimelig sterk syre. Om ikke maskinen er designet for det vil det over tid kunne gi etseskader. Mange reparatører av hvitevarer som har sett dette. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Det er stort sett relatert til temperatur. Og flere klær enn du tror tåler greit 60 grader, så det er nok også anbefalingen. Men selvsagt, noen plagg vil uansett ikke tåle 60. Treningsklær og boxere er ihvertfall noe jeg glatt kjører på 60 ellers blir det samme sure resultat, de lukter verre etter vask enn før. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Er 40-gradersvasken din mye kunstfibre? Altså ikke ull/bomull/lin? I såfall kan det liksågodt være tøyet i seg selv, ikke vaskemaskinen. Har du prøvd å vaske dette tøyet med eddik i skyllekammeret? Ser at du har prøvd å strippe selve maskinen, men hvis tøyet i seg selv lukter vondt så spørs det om det hjelper. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Lar du tøyet ligge lenge før du tar det over i tørketrommel / evt henger opp? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Hvordan ødelegger eddik maskinen over tid? Gummipakningene morkner. Seriøst, eddik? Jeg klarer ikke å fatte hva folk tenker på som har eddik i maskina. Btw, eddik er en SYRE, den lukter SURT. Er ikke noe rart det lukter surt av klærne dine. Endret 15. juli 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Dette er så enkelt som at bakteriene trives og formerer seg i 40 grader vann, mens 60 og over tar livet av dem. 40 grader i vaskemaskiner er en uting, og eneste grunnen til at den innstillingen finnes er fordi klesprodusentene krever det. Bare lite skitne ytterklær (gensere, jakker, bukser o.l.) bør vaskes på så lav temperatur. Og da kun sammen med andre ytterklær! IKKE putt inni noe undertøy eller treningsklær samtidig så skal du lukte forskjell! Alt av undertøy, treningsklær, håndklær og sengetøy må vaskes på 60 eller over. Endret 15. juli 2015 av ozone Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Hvordan ødelegger eddik maskinen over tid? Gummipakningene morkner. Seriøst, eddik? Jeg klarer ikke å fatte hva folk tenker på som har eddik i maskina. Btw, eddik er en SYRE, den lukter SURT. Er ikke noe rart det lukter surt av klærne dine. Eddik er luktnøytraliserende. Det skal has i skyllekammeret og spyles med vann. Da fortynnes det. Så nei, eddik setter ikke sur lukt i klær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå