Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lukter surt av nyvaskede klær

Anbefalte innlegg

Jeg opplever at klær vasket på 40 grader lukter surt. Klær vasket på 30, 60 og 90 grader lukter helt ok. Har prøvd å kjøre tomme 90-graders vasker med og uten eddik, uten hell. 

Hva annet kan jeg prøve? Hva kan grunnen være?

edit: Ser nå på diverse andre sider at lofilteret og gummibelgen kan være grunnen. Og kanskje bakteriene koser seg ekstra mye på 40 grader.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stort sett relatert til temperatur. Og flere klær enn du tror tåler greit 60 grader, så det er nok også anbefalingen. Men selvsagt, noen plagg vil uansett ikke tåle 60. Treningsklær og boxere er ihvertfall noe jeg glatt kjører på 60 ellers blir det samme sure resultat, de lukter verre etter vask enn før.

Lenke til kommentar

Er 40-gradersvasken din mye kunstfibre? Altså ikke ull/bomull/lin? I såfall kan det liksågodt være tøyet i seg selv, ikke vaskemaskinen. Har du prøvd å vaske dette tøyet med eddik i skyllekammeret? Ser at du har prøvd å strippe selve maskinen, men hvis tøyet i seg selv lukter vondt så spørs det om det hjelper.

Lenke til kommentar

Hvordan ødelegger eddik maskinen over tid?

Gummipakningene morkner.

Seriøst, eddik? Jeg klarer ikke å fatte hva folk tenker på som har eddik i maskina.

Btw, eddik er en SYRE, den lukter SURT. Er ikke noe rart det lukter surt av klærne dine.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Dette er så enkelt som at bakteriene trives og formerer seg i 40 grader vann, mens 60 og over tar livet av dem.

40 grader i vaskemaskiner er en uting, og eneste grunnen til at den innstillingen finnes er fordi klesprodusentene krever det.

Bare lite skitne ytterklær (gensere, jakker, bukser o.l.) bør vaskes på så lav temperatur. Og da kun sammen med andre ytterklær! IKKE putt inni noe undertøy eller treningsklær samtidig så skal du lukte forskjell!

Alt av undertøy, treningsklær, håndklær og sengetøy må vaskes på 60 eller over.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Hvordan ødelegger eddik maskinen over tid?

Gummipakningene morkner.

Seriøst, eddik? Jeg klarer ikke å fatte hva folk tenker på som har eddik i maskina.

Btw, eddik er en SYRE, den lukter SURT. Er ikke noe rart det lukter surt av klærne dine.

Eddik er luktnøytraliserende. Det skal has i skyllekammeret og spyles med vann. Da fortynnes det. Så nei, eddik setter ikke sur lukt i klær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...