Gå til innhold

Bør jeg bytte studie?

Anbefalte innlegg

Har fullført ett år på petroleumsteknologi ved UiB, men vurderer å bytte til NTNU. Endte opp med elektronisk systemdesign på første plass på samordna opptak, men er usikker på om det er det beste valget. Synes arbeidsmulighetene virker veldig spennende, og liker at det er mye matte i studiet. Har alltid likt elektronikk og vært interessert i hvordan det funker. Likevel er jeg i tvil om jeg vil like fagene som går på kretsanalyse o.l. Har hørt at mange synes slike fag er kjedelig og veldig vanskelige dersom man ikke har interesse for de. I tillegg er det en del andre studier som frister like mye.

Det jeg (tror) jeg har mest lyst til er å ha en blanding av matte, fysikk og litt kjemi, men samtidig kunne fordype meg innen matematikk siden dette er favorittfaget mitt. Hvis jeg ikke trives med elektrofagene vil jeg vurdere å bytte til fysmat, matematikk (realfagsgraden), kybernetikk eller marin teknikk, men sliter også med å velge mellom disse. Siden jeg ikke er sikker på hva jeg vil mest, vurderer jeg også å gjøre ferdig de to siste årene på bacheloren i petroleum ved UiB, og deretter starte på en 5 årig master på NTNU. Har 40 valgfrie studiepoeng ved UIB som jeg planlegger å bruke på mattefag. I tillegg har vi elektromagnetisme, kjemi og en del fysikk. Tanken er at dette vil gjøre det enklere å bestemme seg for hvilken siving linje som passer best utifra hvilke fag jeg liker best og gjør det best i, samt at jeg får gjort ferdig bachelorgraden.

Er det en god idé å kombinere en bachelor i petroleumsteknologi med en siving grad i feks industriell matematikk, kyb, elektro osv, eller er det bare bortsløst tid? Bør jeg bare begynne på NTNU med en gang selv om jeg er usikker på linjen? Har uansett mer lyst til å studere på NTNU enn UiB, og føler det kan bli en ulempe å begynne i første klasse som 23 år gammel etter fullført bachelor (er 21 nå).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...