sureup Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Hei, Jeg ser etter en laptop for min far som gjerne vil ha noe raskt men som ikke trenger å kunne håndtere spill. Krav: 15", matt skjerm, HDMI og helst SSD + ekstra lagringsplass. Jeg har sett på Multicom Xishan W550A og Asus K555LN-DM405H. Som begge koster 6999,- (cdon har -500kr rabattkode på asus men multicomen mangler windows). Spørsmålene: 1. Er IPS skjermene på multicom pcene gode? Eller vil det være bedre å gå for den kraftigere asusen til tross for at den ikke kan få mer lagringsplass? 2. Hvis han skal ha Asus pc: Er det verdt det å legge i 1000kr ekstra for å få intel quad core cpu? Feks denne med SSD eller denne med vanlig harddisk? 3. SSD er vel anbefalt for at det skal gå fortest mulig med alminnelig bruk? Vil gjerne at han ikke skal måtte vente i lang tid hver gang pcen starter opp etc etc slik at han bruker den mer. 4.Er det noen andre gode pcer eller tilbud jeg burde vurdere? Om det er billigere eller dyrere enn 7k gjør ikke så mye hvis det er gode tilbud. Bang for the buck er alltid bra! Takker for all hjelp Endret 15. juli 2015 av sureup Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Skal du ikke bruke multitasking, videoredigering eller pakke mye zip\rar filer trenger man ikke I7-4710HQ da holder i7-5500U eller i5 5250U lenge. SSD disk er sterk anbefalt ja særlig for laptop. Sats på noe Samsung 850 evo gjerne 250 GB eller mere. Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Hei. Jeg har ikke noen Bærbar PC tips og komme med, men jeg vil påpeke at det heter da naturligvis IKKE SSD Disk. SSD Drev ville jeg sagt siden at SSD ikke har noen bevegelige deler. SSD er også litt mer robust når det gjelder litt hard behandling i motsettning til harddisk (med plater), som lett kan gå i stykker, hvis den f. eks faller i bakken, eller at man er litt uforsiktig med den. Det bør du ha lært deg LMH1. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Hei. Jeg har ikke noen Bærbar PC tips og komme med, men jeg vil påpeke at det heter da naturligvis IKKE SSD Disk. SSD Drev ville jeg sagt siden at SSD ikke har noen bevegelige deler. SSD er også litt mer robust når det gjelder litt hard behandling i motsettning til harddisk (med plater), som lett kan gå i stykker, hvis den f. eks faller i bakken, eller at man er litt uforsiktig med den. Det bør du ha lært deg LMH1. Det virker vel litt overdrevet med "Solid-State Drive Drev" eller? Endret 15. juli 2015 av Zlatzman 1 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Hei. Jeg har ikke noen Bærbar PC tips og komme med, men jeg vil påpeke at det heter da naturligvis IKKE SSD Disk. SSD Drev ville jeg sagt siden at SSD ikke har noen bevegelige deler. SSD er også litt mer robust når det gjelder litt hard behandling i motsettning til harddisk (med plater), som lett kan gå i stykker, hvis den f. eks faller i bakken, eller at man er litt uforsiktig med den. Det bør du ha lært deg LMH1. Unødvendig kommentar, SSD drev er jo feil det også, Som fyren under sier, Solid state drive drev høres jo mongo ut spør du meg.. Til din far ville jeg også bare tatt en I5 og heller satte inn en god og rask SSD. Å ha HDD idag er treigt, nesten dødelig treigt Lenke til kommentar
sureup Skrevet 15. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2015 Takk for svarene! Men hva tenker dere angående ips skjermene til multicom? Er de mye bedre enn asus og lenovo sine tn skjermer eller er det ikke så stor forskjell? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Vet ikke hvilken IPS skjerm som sitter i muticomen, men sannsynligvis er den en god del bedre enn TN skjermen i Asusen. Asus og Lenovo har en stygg uvane med å bruke dårlige TN skjermer den siste tiden (f.eks AUO36ED og CMN15C4). Det finnes TN skjermer som er like gode som IPS skjermer om man ser bort fra begrensede innsynsvinkler - som jo er største svakheten til TN skjermer, og det finnes IPS skjermer som ikke er kjempegode også. Så å gi et 100% svar vil være umulig, ihvertfall uten å vite hvilke skjerm modeller som sitter i de aktuelle modellene. Du kan jo lese en relativt seriøs test av clevo W550 her: http://www.notebookcheck.net/Review-Nexoc-B509II-Ultra-Clevo-W550SU-Notebook.107396.0.htmlTestet modell har dog bare TN skjerm, ikke IPS og litt andre specs. Legg merke til at den får trekk for høyt støynivå. En annen modell du kan titte på er denne som expert kjører tilbud på denne uken: http://www.expert.no/baerbar-pc/asus-n551jm-cn095h-156-laptop/p/32465/ Dessverre ikke SSD, men er lett å bytte disk selv om man ønsker. Da får du en av de beste IPS skjermene på markedet (Samsung SDC324C - 100% sRGB fargegjengivelse og helt ok sortnivå/kontrast), lavt støynivå og kraftig CPU. Er nok en mye kraftigere maskin enn din far har bruk for dog, men da får man i det minste sikret en meget god skjerm, bra tastatur og god ytelse. Jeg er rimelig sikker på at en rimeligere maskin som f.eks lenovo flex 2 vil fungere fint til din fars bruk: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE59441204/lenovo-flex-2-15-2-i-1-sort- SSD, IPS FullHD skjerm. core i3 er sikkert nok. Dog litt lite minne og skjermen har blank overflate. Endret 15. juli 2015 av OC-Freak Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Jaja, men SSD Disk heter det iallefall ikke, så får du si hva du vil Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Hei. Jeg har ikke noen Bærbar PC tips og komme med, men jeg vil påpeke at det heter da naturligvis IKKE SSD Disk. SSD Drev ville jeg sagt siden at SSD ikke har noen bevegelige deler. SSD er også litt mer robust når det gjelder litt hard behandling i motsettning til harddisk (med plater), som lett kan gå i stykker, hvis den f. eks faller i bakken, eller at man er litt uforsiktig med den. Det bør du ha lært deg LMH1. Det virker vel litt overdrevet med "Solid-State Drive Drev" eller? Vel. Nå er det vel også svært skjelden at folk sier Solid-State Drive i det hele tatt når man snakker om SSD. Men tja. Det er kanskje litt rart, men, men. Kall det hva man vil bare ikke bland inn Disk inni der for da blir det feil. Lenke til kommentar
madmats Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Tror nok ikke noen kommer til å kalle SSD for drive eller drev med det første. Harddisk er et ganske innarbeidet ord, så det er nok kommet for å bli. Akkurat som at vi sier "dra ned" eller "trekke opp" om WC/dassen selv om det som oftest nå er bare en knapp å trykke på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå