Gå til innhold

Ha det gøy med treningen din.

Anbefalte innlegg

Jeg vil slå et slag for den morsomme treningen. Treningen som gjør at man holder ut over tid.

Nå i off-season kjører jeg løpet som jeg selv vil. Jeg kjenner an kroppen, og velger øvelser til kroppsdeler som har hatt litt hvile, som føles spesielt bra eller som jeg rett og slett har lyst til å kjøre.

Lås deg inn i konstant programtrening, og du mister muligheten til å intuitivt velge ut økter som vil gi mest uttelling. Ta et eksempel. Programmet sier tung markløft, men ryggen er ganske sår og dårlig etter forrige bøyøkt. Det sier seg selv at det i dette tilfellet er bedre å gi ryggen litt hvile, og heller kjøre en god pressøkt med benkpress og en pressvariant over hodet.

Misforstå meg rett, man bør alltid basere øktene sine på et grunnlag av et par baseøvelser.

Jeg liker treningsprogrammer. Et godt treningsprogram er enkelt å følge, har gode øvelser, et progresjonsmønster og tilleggsøvelser. Det betyr dog ikke at de bør følges hver uke i året. Man lærer enormt mye om seg selv når man selv begynner å sette sammen øktene sine i hodet litt på feelingen.

I dag kjørte jeg pyramidesett i knebøy, etterfulgt av apollonspress og bicepcurls. En meget god økt, hvor jeg får kjørt mesteparten av kroppen. I morgen er det naturlig med en benkpressøkt, med utmattelse av triceps med dips og smalbenk/franskpress, etterfulgt av en hviledag og en tung markøkt dagen etter.

Så lenge man påpasser progresjon over tid, er dette en fantastisk måte å trene på. Ikke bare lærer man seg å sette opp treninger, men det er mer givende å trene når man selv kan velge øvelser man liker. Eksperimenter, gjør feil, ha det gøy og nyt det faktum at du er frisk og kan løfte. 

post-148614-0-87143300-1436917734_thumb.jpg

post-148614-0-19343200-1436917752_thumb.jpg

post-148614-0-58197800-1436917764_thumb.jpg

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott tiltak Akse(:

Benytter meg av denne tråden for å få litt hjelp.

Jeg trenger et tips eller to ang. et oppstartsopplegg for en venn av meg hvor "gøy" må være hovedfaktoren.

Styrketrening som er greia og det må være gøy.

Vedkommende har gått fra 140kg til 110kg på et år, er med på boksetrening og har en egen PT for enkel hjemmetrening, slynger og greier og greier.

Nå har han litt lyst til å trene styrke og jeg har naturligvis sagt meg meget villig til å hjelpe ham igang.

Det som er viktig å tenke på er at han ikke kommer til å bry seg så mye om persing og slikt. Han eier rett og slett ikke styrke og det har begynt å gnage litt på psyken hans.

Jeg tenker med en gang "la oss bare starte med de 3 store", men frykter at dette fort kan bli litt kjedelig og lite motiverende. Jeg kan nok fort bli litt for seriøs for ham og det blir mot sin hensikt.

Jeg setter derfor stor pris på tips ang. et oppstartsopplegg som jeg kan introdusere ham for.

Jeg tenker da både på øvelser og opplegg som motiverer til å fortsette.

Vedkommende har litt dårlige knær.. sliter med å gå i trapper osv..

Lenke til kommentar

Hva med et enkelt program med 3 dager per uke, der du starter med en baseøvelse, og går over til øvelser som weigthed carries, fra gulv til milpress, farmers walk og lignende, for å gjøre treningen variert. F.eks

Dag 1 - typisk draøkt

Markløft 5x3

Ro-variant

Farmers walk(med hantel eller lignende)

Weighted carry(finn noe tungt og bær det fra a til b)

Dag 2 - typisk beinøkt

Bøyvariant 

Ettbeins beinpress

Nordic hamstring/hamstringcurl

Calf extentions

Dag 3 - typisk pressøkt

Benkvariant

Powerclean+milpress

Skulderpress

Franskpress

Alltid oppvarming til å begynne med selvsagt. Dette er økter det normalt ikke vil ta mer enn ca en time å utføre, og de er relativt varierte. Øvelsene er morsomme og svært gode. 

Det kan jo diskuteres om han burde begynne med et helkroppsprogram, men det er ingenting galt i å prøve denne varianten noen måneder, for så å switche til et helkroppsprogram med enda mer intensitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...