Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Angående trimming av scooter/moped

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har tenkt å kjøpe meg scooter snart (fikk nettopp førerrett på klasse B, og AM fulgte da med).

Jeg trenger ikke tips eller noe sånn til valg av scooter.

Etter litt lesing rundt på diverse fora, har jeg fått inntrykk av at trimming er veldig utbredt.

Det jeg da lurer på er hvorfor så mange velger å gjøre det. Spesielt personer som gjerne ikke er veldig mye eldre enn minstealder for lappen (16 eller 18). En bot på kr 4200,- er ganske mye penger å "sløse" for en som går på videregående.

Mvh,

Truls Bekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Fordi a1 er veldig dyrt og 45 km/t er håpløst. Hvis man ikke bruker mopeden til og fra skolen, er sjansen liten for å bli tatt.

Lenke til kommentar

Glem heller ikke at man også får utsettelse på bilsertifikatet hvis man blir tatt for trimming.

Hovedårsaken til at enkelte velger å gjøre det er rett og slett pga. hastighetsøkningen. 45 kilometer i timen blir for sakte for mange. Det er også relativt billig og enkelt å trimme mopeden. Det kan også diskuteres hvor stor sjanse det er å bli tatt med trim. Det kan også tenkes at det kommer en innbyrdes konkurranse i vennegjengen om å ha den raskeste sykkelen. 16-åringer er ikke alltid like modne heller.

Lenke til kommentar

Man får ikke utsettelse for å bli tatt for trim. Brorn til en kompis ble tatt for trim og han fikk ikke utsettelse. Du får bot på 4200 kr og tre prikker (nei ikke 6 som mange tror da det IKKE er prøvetid på klasse AM, kun på klasse B).

Sjansen for å bli tatt for trim er relativ liten om du oppfører deg i trafikken. Grunnen til st jeg trimmet vsr iallefall for å bli mindre i veien for andre trafikanter, som skaper farlige situasjoner og i verstefall en ulykke. Jeg opplevde alt for mange farlige situasjoner der lav fart var direkte årsaken. En tur på ca. 7 km telte jeg 15 farlige forbikjøringer og holdt på å bli presset ut av veien flere ganger. Utenom det syntes jeg personlig det var helt greit å hompe rundt i 45 km/t. Hadde ingen store planer om å trimme uansett, så farten plaget meg ikke. Men sjønner at 45 km/t fort blir kjedelig for de fleste. Men jeg begyner å ble lei av å være "redd" for politi nå så vurderer å skru min orginal igjen.

Du kan si det er to typer mopedister. De som bestemmer seg for å kjøre orginalt og de som ikke gjør det. Og av de som ikke gjør det er det om å gjøre å ha "råest trim-oppsett" og det er ikke uvnalig at de som legger 5k pluss i trim lett bikker 100 km/t. Så har du de som er som meg og fjerner plomberinga eller kjøper et effektanlegg og kjører rundt i 70-75 km/t.

Endret av Heika98
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...