operg Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Jeg bor vanligvis et annet sted i landet, men er i Oslo i sommer. Har følt meg syk i det siste, og vil ha det sjekket ut. Hvor skal jeg gå? Legevakten er ikke et alternativ, da jeg ikke er akutt syk og ikke er interessert i å sitte i kø i timesvis. Jeg har lest ulike steder på Internett at man i utgangspunktet kan bestille time hos andre leger enn sin egen fastlege, men at de ikke er forpliktet til å ta deg imot. Sjekket litt rundt, og ser ut til at mange fastleger i Oslo ikke tar imot andre enn sine egne pasienter. Kjenner noen til leger eller legesentre i Oslo tilknyttet fastlegeordningen som tar imot pasienter som ikke har dem som fastlege? Er det ellers noen som har forslag? Jeg vet at det finnes private legesentre, men jeg ser for meg at de er altfor dyre. Lenke til kommentar
operg Skrevet 14. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2015 Å midlertidig bytte fastlege til Oslo er heller ikke et alternativ, da jeg antakelig ikke vil kunne bytte tilbake til samme lege der jeg vanligvis bor. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 (endret) Du kan bytte fastlege to ganger i kalenderåret, så du kan bytte til en fastlege i Oslo, for deretter bytte tilbake igjen. Dog kan det være at din ordinære fastlege blir fullbooket, og du dermed må velge en annen lege Var dessverre et lite sekund for sein... Endret 14. juli 2015 av Zash Lenke til kommentar
thyes Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Du kan dra til legevakten om du er i en annen by enn der du har fastlegen din. Det kommer nok til å koste litt mer, men det er en løsning. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Du kan som sagt gå til en privat allmennlege. Koster +/- 1000 kr, avhengig av hvor. Måtte til noen engang, og det kom på ca. 700 kr. Så lenge man vil til lege, og det ikke krever mange gjentatte turer, vil du vel kanskje kunne rettferdiggjøre prisen? 2 Lenke til kommentar
operg Skrevet 14. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2015 Tror det potensielt kan bli to turer (f.eks. først en tur og tilbake for å høre om resultater fra blodprøve), og det gjør privatlege litt for dyrt og legevakten noe mer uaktuelt. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Du må nok ringe rundt å spørre. Et utgangspunkt kunne kanskje være fastleger i Oslo med mange ledige plasser? De har sannsynligvis ledig kapasitet. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Sjekk legelisten.no. Unge fastleger, med mange ledige plasser og som nylig er blitt autorisert, er gjerne i en fase der de bygger pasientliste og har både ledig kapasitet og behov for pengene. Vil du få bedre behandling hos en mer erfaren lege? Kanskje, men ikke sikkert. De mest populære legene har mindre tid til hver pasient. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Det er legevakten som er rette instans i slike tilfeller. Hvis du trenger oppfølging, vil du bli kalt tilbake dit til ny time. Du betaler bare egenandel og i noen tilfeller utgifter til materiell (f.eks. krykker). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå