Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straffe/erstatningsansvar knyttet til drift av kjøp og salg gruppe på facebook - mulig?

Christian86

Anbefalte innlegg

hei,

det verserer noen rykter på veggen min på FB om at de som er admin i grupper på FB for kjøp og salg vil kunne holdes ansvarlig av Økokrim/kontaktes om de begynner å snuse i salgstrafikken på disse kjøp og salg gruppene.

Jeg har ikke helt oversikten over påstandene, men det referes som eksempel til en sak i Hordaland hvor en hadde solgt masse samlerobjekter, mens han var trygdet og mottatt trygd mens han tok forretningsreiser etc. Samt skatteundragelse.

Jeg får følelsen at diskusjonen koker ned til skillet mellom når det er hobby og forretning du driver. Det synes som mange som driver der har store samlinger og kjøper og selger for å bytte ut, få avkastning på investeringer for å kjøpe eller endre samlingen osv.

Jeg forstår ikke helt hva personene som er admin i gruppene skal holdes ansvarlig etter. Påstandene går visst i at noen er påstått svindler osv, uten at det er ført bevis for det i noe grad annet enn en person sitt utsagn.

Så jeg er noe forvirret hva dette egentlig koker ned iht straffeloven, skadeserstatningsloven eller evnt skatte/likningsregler etc. I tillegg undres jeg i hvilken grad Økokrim har noe med dette, og om ikke det heller er skatteetaten som kommer på besøk men da til brukerne de mener er næringsdrivende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Admins i kjøp-og-salg-grupper vil kunne ses på som ansvarlige for auksjoner som skjer i gruppen, og slike er det meldeplikt til politiet for, jfr. auksjonsloven § 5. Etter straffeloven § 339 er det straffbart å ikke gi melding til politiet om slik auksjon. Ulempen er at auksjonsloven er fra 1918 og lite tilpasset internett. Bestemmelsen må nok ses på som sovende, noe som er veldig uheldig fordi det selges stadig dyrere ting, og folk har generelt sett en dårlig forståelse av at ting som skjer på internett faktisk har rettslig betydning i virkeligheten.

Det mer interessante i ØKOKRIM-sammenheng er hvitvaskingsloven § 4 annet ledd nr. 7, som etablerer følgende rapporteringspliktige:

forhandlere av gjenstander, herunder auksjonsforretninger, kommisjonærer og lignende, ved transaksjoner i kontanter på 40.000 norske kroner eller mer eller et tilsvarende beløp i utenlandsk valuta, og

Spørsmålet i denne sammenheng er om Facebookgruppen som sammenslutning kan ses på som "forhandler" gjennom auksjonsforretning. Er den det vil ledelsen anses som meldepliktige på vegne av sammenslutningen.

Å holde administratorer ansvarlig for auksjoner/salg på mer generelt grunnlag ser jeg ikke noen grunn for.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...