Gå til innhold

Skattespørsmål: Arb.giver betalt inn for lite skatt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt bistand.

Jeg har en samboer som har betalt skatt via tabell 7104.

I naivitetens ånd har hun tenkt at alt har vært rett og fått utbetalt sin lønn.

Resultat: 17 k i restskatt.

Jeg har gått igjennom alt av lønnslipper og ser at det systematisk er trukket mellom 10 og 12 % for lite skatt, hver eneste måned!

På lønnslippen hennes står det "Forskuddstrekk tabell 7104"

Så til mine spørsmål:

1.  Hvordan er dette mulig?  Dette er jo nettopp derfor vi har tabell-trekk??

2. Ligger ansvar ene og alene på arbeidstaker? Eller kan dette slå tilbake på arbeidsgiver?

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg trenger litt bistand.

Jeg har en samboer som har betalt skatt via tabell 7104.

I naivitetens ånd har hun tenkt at alt har vært rett og fått utbetalt sin lønn.

Resultat: 17 k i restskatt.

Jeg har gått igjennom alt av lønnslipper og ser at det systematisk er trukket mellom 10 og 12 % for lite skatt, hver eneste måned!

På lønnslippen hennes står det "Forskuddstrekk tabell 7104"

Så til mine spørsmål:

1.  Hvordan er dette mulig?  Dette er jo nettopp derfor vi har tabell-trekk??

2. Ligger ansvar ene og alene på arbeidstaker? Eller kan dette slå tilbake på arbeidsgiver?

På forhånd tusen takk for svar.

Har ikke arbeidsgiver skattet etter tabellen, og i så tilfelle hvorfor ikke? 

Uten at jeg kjenner alle reglene rundt dette er nok arbeidstaker ansvarlig da det er hun som har betalt for lite skatt og ikke fulgt med i timen. MEN jeg ville absolutt krevd en liten oppmuntring fra arbeidsgiver om de faktisk er skyld i dette. Om de ikke "bryr" seg ville jeg absolutt vurdert å skifte arbeidsplass. Ingenting er så irriterende enn når en må passe på at lønn stemmer hver måned, dette er ikke hennes ansvar.

Lenke til kommentar

Skattekortet er basert på informasjon Skatteetaten sitter på ang inntekt, gjeld, renter o.l. Denne informasjonen må arbeidstakeren evnt. korrigere selv (bestille nytt skattekort).

Som sagt i neste post gjøres dette (selvfølgelig) på nett.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

... MEN jeg ville absolutt krevd en liten oppmuntring fra arbeidsgiver om de faktisk er skyld i dette. Om de ikke "bryr" seg ville jeg absolutt vurdert å skifte arbeidsplass. Ingenting er så irriterende enn når en må passe på at lønn stemmer hver måned, dette er ikke hennes ansvar.

Arbeidsgiver trekker etter skattekortet. Arbeidsgiver sitter da ikke på info om arbeidstakerens privatøkonomi (gjeld, fradrag o.l.) som påvirker skattetrekket.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

... MEN jeg ville absolutt krevd en liten oppmuntring fra arbeidsgiver om de faktisk er skyld i dette. Om de ikke "bryr" seg ville jeg absolutt vurdert å skifte arbeidsplass. Ingenting er så irriterende enn når en må passe på at lønn stemmer hver måned, dette er ikke hennes ansvar.

Arbeidssgiver trekker etter skattekortet. Arbeidssgiver sitter da ikke på info om arbeidstakerens privatøkonomi (gjeld, fradrag o.l.) som påvirker skattetrekket.

Om du hadde lest alt jeg skrev tok jeg utgangspunkt i at arbeidsgiver IKKE hadde trekt skatt etter rett tabell. I det tilfelle ville jeg krevd en god forklaring i det minste. 

Lenke til kommentar

Arbeidssgiver trekker etter skattekortet. Arbeidssgiver sitter da ikke på info om arbeidstakerens privatøkonomi (gjeld, fradrag o.l.) som påvirker skattetrekket.

Om du hadde lest alt jeg skrev tok jeg utgangspunkt i at arbeidsgiver IKKE hadde trekt skatt etter rett tabell. I det tilfelle ville jeg krevd en god forklaring i det minste.

Hvis du leser første post, så står det at hun "har betalt skatt via tabell 7104" og jeg forutsetter derfor at arbeidgiver har gjørt det h*n skal.

Lenke til kommentar

Hvis du leser første post, så står det at hun "har betalt skatt via tabell 7104" og jeg forutsetter derfor at arbeidgiver har gjørt det h*n skal.

Hvis du leser første post står det at de "systematisk er trukket mellom 10 og 12 % for lite skatt, hver eneste måned!"

Derfor forutsetter jeg at arbeidsgiver har tullet med trekket, men det kommer an på hvordan TS mener dette. Derfor stilte jeg spørsmålet.Finner det også rart å starte en slik tråd om arbeidsgiver har trukket etter rett tabell.

Lenke til kommentar

Hvis du leser første post står det at de "systematisk er trukket mellom 10 og 12 % for lite skatt, hver eneste måned!"

Derfor forutsetter jeg at arbeidsgiver har tullet med trekket, men det kommer an på hvordan TS mener dette. Derfor stilte jeg spørsmålet.Finner det også rart å starte en slik tråd om arbeidsgiver har trukket etter rett tabell.

Da tror jeg i hvertfall vi er enige at vi leser førstposten forskjellig.  ;)  Jeg leser den som at det er trukket etter oppgitt tabell, men at TS etterpå har regnet ut at det er trukket x% for lite skatt pr mnd.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Da tror jeg i hvertfall vi er enige at vi leser førstposten forskjellig.  ;)  Jeg leser den som at det er trukket etter oppgitt tabell, men at TS etterpå har regnet ut at det er trukket x% for lite skatt pr mnd.

Hehe,så absolutt! Jeg klarer helt fint å se at det kan leses på den måten. Men jeg finner det så ekstremt rart å tenke at arbeisgiver skal ta skyld i en slik situasjon slik at jeg umulig tror at TS kan mene det på den måten:P Men det blir spennende å se når TS kommer på banen igjen, og om det er slik jeg tror blir det spennende å se om arbeidsgiver faktisk må ta en del av skylden når juss medlemmene kommer på banen :)

Lenke til kommentar

Det er alltid arbeidstakers oppgave å sørge for at arbeidsgiver bruker riktig trekktabell.

Trekktabeller fungerer på den måten at arbeidsgiver trekker et variabelt trekk ut fra lønn. Tabellen fastsettes etter hvor store fradrag du har. Trekktabell 7104 vil si at trekktabellen forutsetter at du har minst 16 000 i fradrag.

Skattemyndighetene fastsetter hvilken trekktabell som skal brukes i desember året før inntektsåret, noe som vil si at dataene de bruker kan være opptil to år gamle. Derfor skal man alltid gå gjennom skattekortet.

Leverer du en selvangivelse hvor du krever mindre enn 16 000 i fradrag vil du få restskatt.

Arbeidsgiver kan bli ansvarlig overfor skattemyndighetene for for lite trukket skatt. Arbeidsgiver vil imidlertid i praksis aldri bli ansvarlig overfor arbeidstaker, for arbeidstaker har ikke hatt noe økonomisk tap. Arbeidstaker har fått pengene som skulle gått til skattemyndighetene utbetalt til fri disposisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alltid arbeidstakers oppgave å sørge for at arbeidsgiver bruker riktig trekktabell.

Trekktabeller fungerer på den måten at arbeidsgiver trekker et variabelt trekk ut fra lønn. Tabellen fastsettes etter hvor store fradrag du har. Trekktabell 7104Trekktabell 7104[/url] vil si at trekktabellen forutsetter at du har minst 16 000 i fradrag.

Skattemyndighetene fastsetter hvilken trekktabell som skal brukes i desember året før inntektsåret, noe som vil si at dataene de bruker kan være opptil to år gamle. Derfor skal man alltid gå gjennom skattekortet.

Leverer du en selvangivelse hvor du krever mindre enn 16 000 i fradrag vil du få restskatt.

Arbeidsgiver kan bli ansvarlig overfor skattemyndighetene for for lite trukket skatt. Arbeidsgiver vil imidlertid i praksis aldri bli ansvarlig overfor arbeidstaker, for arbeidstaker har ikke hatt noe økonomisk tap. Arbeidstaker har fått pengene som skulle gått til skattemyndighetene utbetalt til fri disposisjon.

Det vil si at i den teoretiske situasjon hvor arbeidsgiver fører tabell X på lønnslipp men faktisk trekker fra tabell Y som har lavere trekk slik at arbeidsgiver får restskatt vil arbeidsgiver bli ansvarlig for skattemyndighetene men ikke arbeidsgiver? Og hva betyr det egentlig at han er ansvarlig ovenfor skattemyndighetene? Slik jeg ser det er det fortsatt arbeidstaker som sitter igjen med restskatt og "problemet" men får arbeidsgiver noen form for smekk?

Lenke til kommentar

Det vil si at i den teoretiske situasjon hvor arbeidsgiver fører tabell X på lønnslipp men faktisk trekker fra tabell Y som har lavere trekk slik at arbeidsgiver får restskatt vil arbeidsgiver bli ansvarlig for skattemyndighetene men ikke arbeidsgiver? Og hva betyr det egentlig at han er ansvarlig ovenfor skattemyndighetene? Slik jeg ser det er det fortsatt arbeidstaker som sitter igjen med restskatt og "problemet" men får arbeidsgiver noen form for smekk?

Hvis den skattepliktige selv ikke betaler når skattemyndighetene krever betaling (skattebetalingsloven § 16-1 første ledd), det vil si at arbeidstaker ikke betaler restskatt, kan skattemyndighetene kreve at arbeidsgiver betaler beløpet med renter (skattebetalingsloven § 16-20) hvis arbeidsgiver ikke har fulgt reglene om forskuddstrekk. Det kan f.eks. være hvis arbeidsgiver har trukket etter feil tabell- eller prosentsats eller brukt feil del av skattekortet (brudd på skattebetalingsloven § 5-4 første ledd), eller unnlatt å foreta tilleggstrekk som arbeidstaker har bedt om (brudd på skattebetalingsloven § 5-5 annet ledd).

Arbeidsgiver har imidlertid rett til å kreve det beløpet han må betale til skattemyndighetene tilbake fra arbeidstaker etter de alminnelige regler om regress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...