Gå til innhold

Plassering surround høyttalere

Anbefalte innlegg

Skal sette opp anlegget nytt sted hvor jeg har litt plasseringsproblemer med surround høyttalerne. Perfekt får jeg det ikke her, men jeg vil gjerne prøve å finne beste løsning for surround lyd til film.

Problemet er at sofaen står her helt klemt inn i et hjørne, noe som vil si at den ene surround høyttaleren vil være ca 20cm unna øret på den som sitter i hjørneplassen, mens den andre surround høyttaleren blir helt i andre enden av en 3-seters sofa. Det kan jo ikke gi noen spesielt god lydopplevelse om du ikke sitter i midten!?

Vil det fungere som en nødløsning å henge høyttalerne i taket? De vil jo da være ca rett over hodet på de som sitter i sofaen. Eller vil det bli helt teit i forhold til at lyden som skulle vært bak deg istedet kommer ovenfra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste surroundreceiverne i dag har automatisk kalibrering av lydstyrke i tillegg til equalizing. Dermed vil den kompensere noe for ulike avstander til høyttalere. Men en høyttalere 20cm fra hodet til stakkaren som sitter i ene enden av sofaen vil uansett ødelegge for mye av dennes opplevelse.

Mange høyttalere kan henges på vegg og i tak, men sjekk hva som er høyttalerens anbefalte plassering. Noen av de små vi helst ha tett bakvegg for å gi noe som helst bass, andre skal et stykke unna.

Er det mulig å trekke frem sofa noe, eller montere inwall høyttalere kan det være bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...