Gå til innhold

Nå sperres Flash ute fra Firefox

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som skjer med NRK nettTV. Er herlig å ikke ha de på Silverlight slik det virker i Linux. Er det for tidlig for de å satse på HTML5?

Ingen problem å lage en nett-TV løsning basert på HTML5, javascript og css3 - bare se på den nye klienten til Netflix. Ingen flash/silverlight/annen crapware :)

edit - skriveleif..

Nå bruker faktisk Netflix fremdeles Silverlight på enkelte plattformer.

Og det er faktisk problematisk å lage nett-TV løsning basert på HTML5, javascript og CSS3. Rett og slett fordi det ikke er universell støtte for de teknologiene som trengs i alle nettleserene. HLS (spesifikk Apple teknologi) er for eksempel ikke implementert i Chrome, Firefox og IE.

Dog vil dette løses framover, etterhvert som standardene komme på plass og blir implementert i nettleserene, og leverandørene av innhold koder om sine spillere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Java oppdateres da ganske ofte det også. Da jeg jobbet, var det hele tiden problem når programvaren vi brukte ikke fungerte, fordi den var tilrettelagt java 6.40, og folk drev og oppdaterte til stabile og nye versjoner i tide og utide, og da ville ikke programmene fungere.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik med java at hver gang det kommer en ny oppdatering så må programmet omskrives for å virk , ja da er det noe galt med hele konseptet 

hvis det er slik at hver flash oppdatering bare retter på enkelt ring og andre ting blir enda verre ( på sikkerhet )  så er også det konseptet helt på bærtur

hvis det er slik man ikke er klar med videostøtte for HTLM5 og det er vanskelig å få til så må det også her være noe galt med konseptet 

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Har ikke så veldig god peil på dette men har bladd gjennom denne tråden i sammenheng med at Firefoxen min plutselig har begynt å mase om at jeg enten skal godta eller ikke godta AF på div. nettstedet..

Hittils har jeg "godtatt og husk".

Nå får jeg beskjed om at det ligger en "kritisk" oppdatering til AF og venter - jeg vurderer da å ikke oppdatere men heller slette hele møkka siden dere sider at AF er no tull likevel(?)

Jeg lurer da på - hvilket program bør jeg innstallere istedet?

Noe annet jeg bør tenke på i denne sammenhengen?

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

hmm...beklager min dårlige forståelse av dataverdenen.

tror kanskje jeg har misforstått hele greia - har forstått det som at firefox vil lukke ute AF og at det er derfor jeg nå til stadighet får spørsmålet "tillat/ikke tillat"..

skal jeg bare oppdatere da og la dagene gå sin gang som normalt?

Lenke til kommentar

tror kanskje jeg har misforstått hele greia - har forstått det som at firefox vil lukke ute AF og at det er derfor jeg nå til stadighet får spørsmålet "tillat/ikke tillat"..

du forveksler det ikke med spørsmålet om kjøre applikasjoner/ program som krever flash for kjøre ?

jeg får ofte slike spørmål

valgene er da vanligvis å velge mellom

nei

ja, men bare denne gangen

og

ja.

selv om man velger ja ( for å tillate de hver gang )  så kommer det nok opp også neste gang

Firefox kan ikke nekte en å bruke flash når man ikke her noe annet alternativ

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

du forveksler det ikke med spørsmålet om kjøer applikasjoner/ program som krever flash for kjøre ?

jeg får ofte slike spørmål

valgene er da vanligvis å velge mellom

nei

ja, men bare denne gangen

og

ja.

selv om man velger ja ( for å tillate de hver gang )  så kommer det nok opp også neste gang

Firefox kan ikke nekte en å bruke flash når man ikke her noe annet alternativ

Tenker du på kanskje på shockwawe player så er det på siden og utenfor denne sikkerhets diskusjonen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det trengs et like godt animasjonsverktøy som Flash Studio til js/html5. Man kan si hva man vil om Flash Player og krøllet det lager i nettleseren, men et bedre utviklingverktøy for grafikk/animasjon for web har jeg ikke sett (og vil selvfølgelig gjerne høre om hvis det finnes)

Lenke til kommentar

Madamen klager på at hverken IE eller Firefox er fullt ut fungerende med Facebook sin farmville.i

Dette etter siste dagenes nye oppdatering til18.0.0.209 versjon fra Adobe.

Det å hente mottatte items fra nyhetsbstrømmen inn i farmville funker ikke.

Jeg spiller ikke sånt skjit men hadde satt pris på om noen har en kommentar/forklaring eventuell workaround slik at jeg slipper unna dette maset hennes.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

selv om jeg forsøker å forstå forskjellen på flash og shockwave  lurer jeg på hvorfor flash er blit bannlyst , men ikke shockwave

i artikkelen står det at de begge har nærmet seg hverandre

at flash er bannlyst ender vel ut i den samme klassiske debatten om sikkerhet vs brukervennlighet ?

at det som er enkelt å bruke er nesten bestandig en sikkerhetsrisiko og vis versa 

Lenke til kommentar

"tv.nrk.no" krevde nettopp en reinstallering af Flash for å få lov til å se ønsket video.

Edit:

Prøvde å endre til HTML5 i NRK's (cookie?) innstillinger, men da kom feilen "det er problemer med å spille av mediainnholdet".

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Madamen klager på at hverken IE eller Firefox er fullt ut fungerende med Facebook sin farmville.i

Dette etter siste dagenes nye oppdatering til18.0.0.209 versjon fra Adobe.

Det å hente mottatte items fra nyhetsbstrømmen inn i farmville funker ikke.

Jeg spiller ikke sånt skjit men hadde satt pris på om noen har en kommentar/forklaring eventuell workaround slik at jeg slipper unna dette maset hennes.

Ja, om denne oppdateringsfrekvensen fortsetter, så blir vel Flash snart hatet som pesten det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...