Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Matforgiftning, Hva kan legen finne ut ?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vært ute og reist og i litt over ett døgn nå har jeg vært veldig slapp,trøtt og hatt problemer med magen. Jeg har ikke kastet opp men det føles som om jeg må kaste opp noen ganger. Jeg har hatt løs mage og det føles som om jeg må på do ofte uten at det kommer noe.

Kan legen finne ut noe eller må man bare ta tiden til hjelp ? Det er 2 andre jeg var på ferie med som også er dårlige, han ene har løs mage og vondt i hodet mens han andre har bare hatt vondt i magen og litt løs mage. 

Anonymous poster hash: 11a7d...012
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har vært ute og reist og i litt over ett døgn nå har jeg vært veldig slapp,trøtt og hatt problemer med magen. Jeg har ikke kastet opp men det føles som om jeg må kaste opp noen ganger. Jeg har hatt løs mage og det føles som om jeg må på do ofte uten at det kommer noe.

Kan legen finne ut noe eller må man bare ta tiden til hjelp ? Det er 2 andre jeg var på ferie med som også er dårlige, han ene har løs mage og vondt i hodet mens han andre har bare hatt vondt i magen og litt løs mage. 

Anonymous poster hash: 11a7d...012

Tipper du er voksen person ? Hvor du har vært hadde vært greit å vite, men  drikk mye for ikke å bli dehydrert,det burde og hjelpe på slapp- og trøttheten.  Om du finner blod i doen eller du får feber, smerter i andre deler av kroppen, kontakt lege, kontakt og lege om du fortsatt har løs mage etter 2 uker.

Som de over meg har sagt så går det nok over av seg selv. Bare pass på å få i deg nok væske og næring

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Legen vil se på symptomene dine og historien din (om reisen) og danne seg en formening basert på det, eventuelt om ekstra prøver taes. Legen har sett mange syke pasienter, og får fort en formening om hva som kan være årsaken til symptomene du har, så ja legen kan finne det ut 

Lenke til kommentar

Du kan som regel forebygge slike episoder rimelig bra med probiotika, og du kan også mange ganger rette opp prosessen med det samme.

Middelet Lurium er i samme kategori som "probiotika". Det forebygger, for tar du Lurium hver dag, blir du som regel IKKE matforgiftet.

Og skulle du likevel bli dårlig, vil du som regel bli bedre om du tar en dose Lurium. Sykdommen går riktig nok like fort eller sent over om du ikke gjør noe som helst, men tar du Lurium, har du i hvert fall gjort en innsats for å bli frisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du reiser en del til land med eksotiske bakteriestammer du ikke er tilpasset kan du jo teste det selv. Samspillet mellom mikroorganismer og fordøyelsessystemet er noe man neppe klarer å få full oversikt over selv om man dedikerer hele livet sitt til det.

Medisinsk kull er jo effektivt for å suge til seg giftstoffer fra mikroorganismer hvis det er det som er problematisk med maten.

Lenke til kommentar

Hvis du reiser en del til land med eksotiske bakteriestammer du ikke er tilpasset kan du jo teste det selv. Samspillet mellom mikroorganismer og fordøyelsessystemet er noe man neppe klarer å få full oversikt over selv om man dedikerer hele livet sitt til det.

Medisinsk kull er jo effektivt for å suge til seg giftstoffer fra mikroorganismer hvis det er det som er problematisk med maten.

Det er ikke det samme som å være matforgiftet.

Lenke til kommentar

Du kan som regel forebygge slike episoder rimelig bra med probiotika, og du kan også mange ganger rette opp prosessen med det samme.

NEI. 

Du kan IKKE forebygge matforgiftning med probiotika..

Så det er i følge dine kilder kategorisk alltid umulig å forebygge med probiotika ?

Setter pris på en forklaring på hvorfor.

Jeg får det ikke til å stemme med erfaringsgrunnlaget mitt.

Lenke til kommentar

Dere blander sammen to ting..feriemage er ikke det samme som matforgiftning. Er du matforgiftet ligger du helt stille og bare spyr i et par dager fordi det gjør så vondt at du ikke greie å bevege deg lengre enn senga til dassen.

Feriemage er bare litt løs avføring som kommer oftere enn vanlig. Helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

NEI. 

Du kan IKKE forebygge matforgiftning med probiotika..

Så det er i følge dine kilder kategorisk alltid umulig å forebygge med probiotika ?

Setter pris på en forklaring på hvorfor.

Jeg får det ikke til å stemme med erfaringsgrunnlaget mitt.

Som Bytex sier så blander du det å være brom-brom i magen og det å være matforgiftet.

Ved matforgiftning så har du inntatt bakterier/virus/toksiner som f.eks salmonella, Bacillus, Clostridium. Disse kan du ikke forebygge, eller bekjempe, med prebiotika.

Endret av Ribo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...