Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

Det er jo bare slik det er. Det er det samme med matvarer, klær og stort sett alt annet. Noen liker å betale for merkevarer selv om produktet er dårligere enn billigvarianten. Jeg sier ikke at Apple er dårlig men pris og kvalitet henger altså nødvendigvis ikke sammen.

 

Det er jo derfor jeg lurer på hvorfor Apple skal skryte opp verdien ( altså prisen )  telefonen de lager

for de er priset flere tusen kr for mye

 

på mange måter så er nok de fleste telefoner nok bare verdt halvparten av de de selges for ( uten abonnement ) .

de dyre er nok mere en 50% for dyr

 

 

Det er markedet som bestemmer prisen.

 

Selger du et produkt så tar du den prisen kjøperne er villige til å betale. Det er ikke vanskeligere enn det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det er jo bare slik det er. Det er det samme med matvarer, klær og stort sett alt annet. Noen liker å betale for merkevarer selv om produktet er dårligere enn billigvarianten. Jeg sier ikke at Apple er dårlig men pris og kvalitet henger altså nødvendigvis ikke sammen.

 

Det er jo derfor jeg lurer på hvorfor Apple skal skryte opp verdien ( altså prisen )  telefonen de lager

for de er priset flere tusen kr for mye

 

på mange måter så er nok de fleste telefoner nok bare verdt halvparten av de de selges for ( uten abonnement ) .

de dyre er nok mere en 50% for dyr

 

 

Det er markedet som bestemmer prisen.

 

Selger du et produkt så tar du den prisen kjøperne er villige til å betale. Det er ikke vanskeligere enn det.

 

 

Ja, jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk har for vane å klage ved å si "blodpris" o.l. Etterspørsel øker, pris øker. Selvfølgelig tar man så høy pris man kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Samsung Galaxy S6 derimot, den er overpriset.

 

fordi ingen vil ha den ?

 

der har en merkelig oppfatning  hva som er feil og riktig pris

 

men da glemmer dere at man kjøper dyre ting selv om de ikke trenger det man betaler ekstra for

det betyr ikke at det man kjøper her riktig pris av den grunn

 

jeg er fullstendig klar over at prisen består av

 

  • komponenter 
  • arbeidstid
  • fortjeneste

 

det som ikke er riktig er når fortjenesten utgjør 50 % av sluttprisen

eller når komponentene koster bare noen få prosent av sluttprisen 

 

hvis heller ingen andre får lov å bruke de samme delene , da er det ikke butikk  men mafiavirksomhet de driver med

 

 

og da får man det tullet med at fordi noen er villig til betale full pris for et topppriset produkt

så går det også ut over de blingsete produktene .

enten tar de gode marginer også på dem eller så skrantes det på kvaliteten

 

det har jeg opplev på flere ting

derimot hvis toppprodukt ikke er så veldig høyt priset så får man også billige produkt  av god kvalitet

 

det er ikke slik gjennomsintlønningen til nordmenn skal bestemme hva som  høy eller lav pris

det er det fortjenesten  som gjør

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Samsung Galaxy S6 derimot, den er overpriset.

Det var en åpenbar troll-kommentar.

 

Ellers er det helt umulig å diskutere noe med deg, da du kommer med grunnløse påstander som om det er fakta. Selv om det ikke stemmer. Dermed har du alltid rett, og alle andre feil, akkurat som rogkas og skriver:

"Du har liksom helt klart bestemt deg for din fasit, og fir inntrykk av at din fasit også bør gjelde for alle andre. Da er det liksom ikke noen hensikt å diskutere... "

Jeg deler absolutt denne oppfatningen. Til tross for at jeg i tidligere har sendt deg kilder, som tydelig beviser det jeg sier har du bare ignorert det helt. Du har bare kommet med dine meninger likevel, som om de er sannhet.

 

I tillegg pleier du å forsøke aktivt å avspore alle diskusjoner i samme retning, og du sier alltid noe om samme emnet, uansett sak.

Endret av TKongen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Samsung Galaxy S6 derimot, den er overpriset.

Det var en åpenbar troll-kommentar.

 

Ellers er det helt umulig å diskutere noe med deg, da du kommer med grunnløse påstander som om det er fakta. Selv om det ikke stemmer. Dermed har du alltid rett, og alle andre feil, akkurat som rogkas og skriver:

"Du har liksom helt klart bestemt deg for din fasit, og fir inntrykk av at din fasit også bør gjelde for alle andre. Da er det liksom ikke noen hensikt å diskutere... "

Jeg deler absolutt denne oppfatningen. Til tross for at jeg i tidligere har sendt deg kilder, som tydelig beviser det jeg sier har du bare ignorert det helt. Du har bare kommet med dine meninger likevel, som om de er sannhet.

 

I tillegg pleier du å forsøke aktivt å avspore alle diskusjoner i samme retning, og du sier alltid noe om samme emnet, uansett sak.

 

 

Du har lagt ut noen grafer , der dere ikke engang var ening om det var fakta eller ikke

det gjorde det ikke bedre at jeg ikke helt forsto sammenhengen i de

 

det kan umulig være avsporing å mene at Apple tar en alt for stor andel i ren fortjente hvis komponenten  de bruker er billige 

 

men så lenge du godtar at det bare er å sette prisen hinsides alle fornuft , fordi man har lyst og samtidig inbille folk at det er slik dyre telefoner de må ha så er det helt umulig å diskutere slik grådighet med deg

Lenke til kommentar

 

det kan umulig være avsporing å mene at Apple tar en alt for stor andel i ren fortjente hvis komponenten  de bruker er billige 

 

 

Du glemmer muligens at Apple som alle andre har andre utgifter å dekke enn bare komponentkostnader.

 

Og med fare for å gjenta meg selv så er det markedet som setter prisen.

 

Jeg nekter ikke for at Apple har en ekstremt god inntjening og sitter på en ufattelig kontantbeholdning. Dette er derimot ressurser som vil komme godt med i nedgangstider hvor andre produsenter igjen helt tydelig vil slite og kanskje ikke overleve.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

...

men så lenge du godtar at det bare er å sette prisen hinsides alle fornuft , fordi man har lyst og samtidig inbille folk at det er slik dyre telefoner de må ha så er det helt umulig å diskutere slik grådighet med deg

Det er antagelig nytteløst å diskutere med deg, dine innlegg så langt virker svært fastlåst.

 

Men et forsøk til da, mest for moro skyld...:

 

Hva mener du med "hinsides all fornuft" så lenge alle produkter innen mobiltelefoni fra de ulike produsenter koster omtrent mellom 3000-8000 kroner, altså ganske små variasjoner i pris?

 

Hvordan er det grådighet å forsøke å få best mulig pris i markedet så lenge det er noe alle produsenter gjør?

 

Mener du en fortjeneste på 50% er mye? Da bør du i så fall kikke litt på mineralvann, parfyme, tobakk, klær +++ en haug med andre bransjer og sjekke pris på produkt ut fra fabrikk mot pris til forbruker.

Lenke til kommentar

 

 

det kan umulig være avsporing å mene at Apple tar en alt for stor andel i ren fortjente hvis komponenten  de bruker er billige 

 

 

Du glemmer muligens at Apple som alle andre har andre utgifter å dekke enn bare komponentkostnader.

 

Og med fare for å gjenta meg selv så er det markedet som setter prisen.

 

Jeg nekter ikke for at Apple har en ekstremt god inntjening og sitter på en ufattelig kontantbeholdning. Dette er derimot ressurser som vil komme godt med i nedgangstider hvor andre produsenter igjen helt tydelig vil slite og kanskje ikke overleve.

 

jeg glemmer ikke at de har utgifter

de har jeg ramset opp ramset opp i en innlegg tidligere

de er disse 3 punktene som gjelder

  • komponenter
  • lønn og produksjons kostnader
  • fortjeneste

det var påstått at komponentene som brukes i en Iphone kostet 100 kr 

da er det drøyt at de ganger det med 70 når den selges

de koster ikke 70 ganger komponentprisen å sette den sammen 

 

detter kaller jeg hinsides fornuft

 

vanlig vis har man gode marginer på de billigste delen og så minker det jo mer delen koster

 

at man selger skruer for 1 kr stykke når det koster 10 øre å produsere dem er nok vanlig

men at man skal  selge noe til fler tusen kr når de koster kanskje tusen kr å sette det sammen er stygt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

 

det kan umulig være avsporing å mene at Apple tar en alt for stor andel i ren fortjente hvis komponenten  de bruker er billige 

 

 

Du glemmer muligens at Apple som alle andre har andre utgifter å dekke enn bare komponentkostnader.

 

Og med fare for å gjenta meg selv så er det markedet som setter prisen.

 

Jeg nekter ikke for at Apple har en ekstremt god inntjening og sitter på en ufattelig kontantbeholdning. Dette er derimot ressurser som vil komme godt med i nedgangstider hvor andre produsenter igjen helt tydelig vil slite og kanskje ikke overleve.

 

jeg glemmer ikke at de har utgifter

de har jeg ramset opp ramset opp i en innlegg tidligere

de er disse 3 punktene som gjelder

  • komponenter
  • lønn og produksjons kostnader
  • fortjeneste

det var påstått at komponentene som brukes i en Iphone kostet 100 kr 

da er det drøyt at de ganger det med 70 når den selges

de koster ikke 70 ganger komponentprisen å sette den sammen 

 

detter kaller jeg hinsides fornuft

 

Punktene du har nevnt er kun et fåtall av utgiftspostene i regnskapet til en produsent av forbrukerelektronikk.

 

Og den 70 gangen din blir som å dra et tall ut av ræva. Det er jo bare tøys.

 

Komponentene i en iPhone koster ikke 100 kroner. Mellom 200 og 250 USD ligger estimatene jeg har sett.

Det blir mellom 1600 og 2000 norske kroner i dag.

 

Og så må du heller ikke glemme at når du kjøper en telefon til kr. 7500,- så stikker den Norske stat av med omtrent kr. 1500,- av dette.

Tilsvarende i de fleste andre land, men med litt varierende satser.

 

Jeg nekter fremdeles ikke for at Apple har særdeles god inntjening, men en må da være litt edruelig i bruk av tall i en diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

100 x 70 er 7 tusen

 

da må  de som beregner hvor mye de skal ta i fortjeneste også være edruelige

det er man ikke når det legges på flere hundre prosent fortjente på slike ting

 

la oss tenke at som du sier at komponenten koster  2 tusen ( jeg tror det er lit mye , men greit)

så koster monteringen tusen kr , inkludert bruk av maskiner og arbeidstid

 

da er man kommet opp i 3 tusen

så slenger Apple på en fortjeneste på 100 % .

da er man kommet opp i 6 tusen

og staten tar 25 % i MVA

da betaler man  7.500 for den

 

marginen på 100 % i fortjeneste  hos Apple er grådig når produksjonskostnaden er såpass høy

 

jeg har lært at den ikke skal  være så høy men mindre det er deler ned i noe noe hundre kr

Lenke til kommentar

en skolle som forteller at man ikke skal være grådig

slik alle tenker ( at de skal ta maksimal fortjeneste av hvert led ) er det ikke rart at alt blir så dyrt

 

grunne til at Apple kan ta slik pris de gjør , som andre har begynt å kopierer er ikke fordi markedet vil det men fordi noen få er gale nok til betale det produsenten forlanger 

 

da nærmer man den psykotiske tilstanden der man ikke lenger bryr seg om hva det koster , eller om man har råd

man skal på død og liv ha denne telefonen før den er kommet ut i butikken og er villig til å betale maks pris 

 

venter man lit så er den gått ned i pris

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

100 x 70 er 7 tusen

 

da må  de som beregner hvor mye de skal ta i fortjeneste også være edruelige

det er man ikke når det legges på flere hundre prosent fortjente på slike ting

 

la oss tenke at som du sier at komponenten koster  2 tusen ( jeg tror det er lit mye , men greit)

så koster monteringen tusen kr , inkludert bruk av maskiner og arbeidstid

 

da er man kommet opp i 3 tusen

så slenger Apple på en fortjeneste på 100 % .

da er man kommet opp i 6 tusen

og staten tar 25 % i MVA

da betaler man  7.500 for den

 

marginen på 100 % i fortjeneste  hos Apple er grådig når produksjonskostnaden er såpass høy

 

jeg har lært at den ikke skal  være så høy men mindre det er deler ned i noe noe hundre kr

 

Du er absolutt ingen økonom, og du drar fremdeles tall rett ut av der sola aldri skinner.

 

Tror du virkelig Apple sitter igjen med en fortjeneste på 100% ?

Lenke til kommentar

 

100 x 70 er 7 tusen

 

da må  de som beregner hvor mye de skal ta i fortjeneste også være edruelige

det er man ikke når det legges på flere hundre prosent fortjente på slike ting

 

la oss tenke at som du sier at komponenten koster  2 tusen ( jeg tror det er lit mye , men greit)

så koster monteringen tusen kr , inkludert bruk av maskiner og arbeidstid

 

da er man kommet opp i 3 tusen

så slenger Apple på en fortjeneste på 100 % .

da er man kommet opp i 6 tusen

og staten tar 25 % i MVA

da betaler man  7.500 for den

 

marginen på 100 % i fortjeneste  hos Apple er grådig når produksjonskostnaden er såpass høy

 

jeg har lært at den ikke skal  være så høy men mindre det er deler ned i noe noe hundre kr

 

Du er absolutt ingen økonom, og du drar fremdeles tall rett ut av der sola aldri skinner.

 

Tror du virkelig Apple sitter igjen med en fortjeneste på 100% ?

 

slik dere begrunner det så tyder alt på det

det er heller ikke så  usannsynlig

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du har tatt med kostnadene for iOS. iOS er langt mer omfattende og kostbart enn Adobe Photoshop f. eks

Her kan du se prisen på photoshop:
https://prisguiden.no/produkt/adobe-photoshop-cs6-198534

Jeg regner med at du har tatt med de 2 milliarder dollarene Apple bruker på å utvikle produktene sine.

Jeg regner med du tar med alle lønnsutgifter.

Jeg regner med du tar med kostnadene for alle bygningene de eier osv.

 

Når Samsung bruker 14 milliarder dollar på å bygge en fabrikk, hvor får de pengene sine fra? Dette er jo et beløp som må betales ved salg av produkter. Dette kommer som "fortjeneste" på produktet. Likevel er mye av fortjenesten penger de trenger til å fortsette utviklingen.

 

Hvis du ser på Wall Mart har de utrolig høy omsetning i forhold til inntjening. De selger altså produkter med svært lav margin, og tar ikke mye ekstra for dem. Samtidig betaler de så lite i lønn at folk som jobber der gjerne må sove i sin egen bil. Apple ansatte derimot har det veldig bra med sine butikkjobber, og de som jobber med andre ting har det enda bedre. Wall Mart utkonkurrerer og alle konkurrenter med å dumpe prisene slik at de går i null eller taper penger en periode. Apple driver ikke i nærheten av en slik taktikk. Hvilket selskap tror du folk oppfatter som mest grådig?  Jeg er selv av den oppfatning at Apple bruker for lite penger i forhold til det de tjener inn. Likevel ville jeg aldri funnet på å kalle Apple et grådig selskap på noen måte.

 

Det er åpenbart at du har en slags konspirasjonsteori om at selskapene er onde og grådige og lurer penger ut av folk. Du foreslår at selskapene ikke skal tjene noe på salget sitt omtrent. Da får du et system som hindrer nyvinning og fremdrift. Det er lite motivasjon til å gjøre det bra på noen måte. Som jeg tidligere har sagt virker dette svært politisk og som en markedsmodell med strek innflytelse og kontroll fra staten sin side. Innovasjon vil dermed bli skjøvet over til universitetene som er avhengig av statsstøtte. Samtidig vet vi alle hvordan en slik type økonomisk ordning fungere. Alle har sett den i aksjon i Sovjetunionen. Den var så mislykket at unionen falt sammen. Poenget med kapitalisme er jo nettopp at noen skal tjene penger. Så skal de reinvestere i noe nytt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du har tatt med kostnadene for iOS. iOS er langt mer omfattende og kostbart enn Adobe Photoshop f. eks

Her kan du se prisen på photoshop:

https://prisguiden.no/produkt/adobe-photoshop-cs6-198534

Jeg regner med at du har tatt med de 2 milliarder dollarene Apple bruker på å utvikle produktene sine.

Jeg regner med du tar med alle lønnsutgifter.

Jeg regner med du tar med kostnadene for alle bygningene de eier osv.

 

Når Samsung bruker 14 milliarder dollar på å bygge en fabrikk, hvor får de pengene sine fra? Dette er jo et beløp som må betales ved salg av produkter. Dette kommer som "fortjeneste" på produktet. Likevel er mye av fortjenesten penger de trenger til å fortsette utviklingen.

 

Hvis du ser på Wall Mart har de utrolig høy omsetning i forhold til inntjening. De selger altså produkter med svært lav margin, og tar ikke mye ekstra for dem. Samtidig betaler de så lite i lønn at folk som jobber der gjerne må sove i sin egen bil. Apple ansatte derimot har det veldig bra med sine butikkjobber, og de som jobber med andre ting har det enda bedre. Wall Mart utkonkurrerer og alle konkurrenter med å dumpe prisene slik at de går i null eller taper penger en periode. Apple driver ikke i nærheten av en slik taktikk. Hvilket selskap tror du folk oppfatter som mest grådig?  Jeg er selv av den oppfatning at Apple bruker for lite penger i forhold til det de tjener inn. Likevel ville jeg aldri funnet på å kalle Apple et grådig selskap på noen måte.

 

Det er åpenbart at du har en slags konspirasjonsteori om at selskapene er onde og grådige og lurer penger ut av folk. Du foreslår at selskapene ikke skal tjene noe på salget sitt omtrent. Da får du et system som hindrer nyvinning og fremdrift. Det er lite motivasjon til å gjøre det bra på noen måte. Som jeg tidligere har sagt virker dette svært politisk og som en markedsmodell med strek innflytelse og kontroll fra staten sin side. Innovasjon vil dermed bli skjøvet over til universitetene som er avhengig av statsstøtte. Samtidig vet vi alle hvordan en slik type økonomisk ordning fungere. Alle har sett den i aksjon i Sovjetunionen. Den var så mislykket at unionen falt sammen. Poenget med kapitalisme er jo nettopp at noen skal tjene penger. Så skal de reinvestere i noe nytt.

Du har fått en tommel opp for denne, men en såpass godt skrevet forklaring fortjener også en skriftlig applaus.

 

Nå gjenstår det bare å se om elger faktisk kan forstå, eller om de maler videre på sine vrangforestillinger...:-)

Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at du har tatt med kostnadene for iOS. iOS er langt mer omfattende og kostbart enn Adobe Photoshop f. eks

Her kan du se prisen på photoshop:

https://prisguiden.no/produkt/adobe-photoshop-cs6-198534

Jeg regner med at du har tatt med de 2 milliarder dollarene Apple bruker på å utvikle produktene sine.

Jeg regner med du tar med alle lønnsutgifter.

Jeg regner med du tar med kostnadene for alle bygningene de eier osv.

 

Når Samsung bruker 14 milliarder dollar på å bygge en fabrikk, hvor får de pengene sine fra? Dette er jo et beløp som må betales ved salg av produkter. Dette kommer som "fortjeneste" på produktet. Likevel er mye av fortjenesten penger de trenger til å fortsette utviklingen.

 

Hvis du ser på Wall Mart har de utrolig høy omsetning i forhold til inntjening. De selger altså produkter med svært lav margin, og tar ikke mye ekstra for dem. Samtidig betaler de så lite i lønn at folk som jobber der gjerne må sove i sin egen bil. Apple ansatte derimot har det veldig bra med sine butikkjobber, og de som jobber med andre ting har det enda bedre. Wall Mart utkonkurrerer og alle konkurrenter med å dumpe prisene slik at de går i null eller taper penger en periode. Apple driver ikke i nærheten av en slik taktikk. Hvilket selskap tror du folk oppfatter som mest grådig?  Jeg er selv av den oppfatning at Apple bruker for lite penger i forhold til det de tjener inn. Likevel ville jeg aldri funnet på å kalle Apple et grådig selskap på noen måte.

 

Det er åpenbart at du har en slags konspirasjonsteori om at selskapene er onde og grådige og lurer penger ut av folk. Du foreslår at selskapene ikke skal tjene noe på salget sitt omtrent. Da får du et system som hindrer nyvinning og fremdrift. Det er lite motivasjon til å gjøre det bra på noen måte. Som jeg tidligere har sagt virker dette svært politisk og som en markedsmodell med strek innflytelse og kontroll fra staten sin side. Innovasjon vil dermed bli skjøvet over til universitetene som er avhengig av statsstøtte. Samtidig vet vi alle hvordan en slik type økonomisk ordning fungere. Alle har sett den i aksjon i Sovjetunionen. Den var så mislykket at unionen falt sammen. Poenget med kapitalisme er jo nettopp at noen skal tjene penger. Så skal de reinvestere i noe nytt.

Du har fått en tommel opp for denne, men en såpass godt skrevet forklaring fortjener også en skriftlig applaus.

 

Nå gjenstår det bare å se om elger faktisk kan forstå, eller om de maler videre på sine vrangforestillinger...:-)

 

 

Fikk en tommel fra meg også for et balansert og forklarende innlegg.

 

Men elger går nok konstant rundt og føler seg rundlurt og ønsker helst at alle skulle drevet veldedighet.

Lenke til kommentar

det er stor forskjell på å bruke penger de tjener på utvikling , produksjonsutstyr og bygninger 

og å ta inne alle de har brukt på noen få salg

 

og det  å selge mange produkter , men med lav fortjeneste

 

man bruker råvarer , altså komponenter 

setter dem sammen

og så skal de ha fortjeneste

 

hvis komponentene koster 2 tusen ( jeg tviler for at det er så mye  pr telefon ) 

så kan det ikke koste mere en tusen kr pr telefon i lønninger , bruk av utstyr , lager og bygninger  

 

da har det altså kostet Apple 3 tusen for bygge telefonen

 

når den selges i butikken for 7 500 kr  og staten tar 1500 så har altså Apple en fortjente på 3 tusen ( eller en dobling i fortjeneste )

det kan man ikke nekte for

Lenke til kommentar

så dere mener at hvis jeg lager en lommelykt som kan styreres av en teflon så er det fornuftig å selge konelykten og appen for   man hundre tusen bare fordi jeg tror at bare noen få er interessert i den .

jeg skal jo ikke gå på noe tap

 

forøvrig det finnes mye programvare som er dyrt ( 10 tusner av kr pr eksemplar ) , selv om man får til nesten de samme programmene gratis

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...