Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Igjen så misforstår du meg, selv om jeg har forklart dette før.

 ...

For meg kan det se ut som jeg ikke misforstår. Du sier det jo selv, du er langt over snittet interessert i teknologiske spesifikasjoner og leser tester nøye. Det er da ingenting galt i det, alle må få være interessert, eller uinteressert, i akkurat hva de vil.

 

 

Hvis dere ikke har kjøpt noen modell med TLC NAND før (og det er noe ganske nytt) så har dere åpenbart ikke opplevd noe slikt før. Det har ingenting med flaks å gjøre.

 

Ellers har jeg ikke opplevd noen problemer med mindre Android telefoner. Jeg regner med at jeg også bare har hatt flaks da, siden du og audun stadig påstår at det alltid er småting ved Android :)

 

 ...

Jeg har ingen anelse om vi har modeller med TLC NAND, ADHD NAND, FERDI NAND eller andre i familien NAND. Det interesserer meg heller ikke hvor de kommer fra så lenge de virker.

 

Ikke aner jeg, eller er særlig interessert i heller, om det ER problemer og/eller småting med Android. Det VAR problemer med Android som gjorde at jeg byttet ut det, på samme måte som at det VAR alle småproblemene med Windows som gjorde at jeg byttet ut det. Nå har jeg ting fra Apple jeg er fornøyd med og bryr meg overhode ingenting om hva de to andre plattformene driver med. Jeg har ikke utstyr innen de to plattformene, da gidder jeg ikke å interessere meg for hva som skjer innen de to leirene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit med diskusjoner, men når det kommer til flisespikkeri så er det ikke noe bra. Det aller viktigste med en mobiltelefon er helhetsvurderingen av den. Er en interessert i en mobil som takler de nyeste og råeste spillene så kjøper man selvsagt den beste. Video eller fotografering, så skaffer man den beste som en har råd til.

 

Selv er jeg fan av Sony Compact  grunnet grei bildekvalitet når det kommer til fotografering, fin pris og en størrelse som passer til å ha i bukselomma. En mobil med helt andre kvaliteter er helt feil for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her tror jeg at alt for mange velger mobil på grunn av popularitet , ikke etter direkte behov

 

Noen har selvsagt bestem seg for merke og så må de bare finne en modell som passer

Apple har jo stengt tatt ikke så mange å velge mellom.

 

enten går man på nettsidene til produsenten og kjøper der , men uten abonnement

 

eller så går man til en nettbutikk som selger flere merker og ser der

heller ikke der er alle telefonene tilgjengelig

der får man joe heller ikke alle uten naboemnet heller

 

går men inn på siden til operatøren for mobil abonnentnettet så er det også der bare noen modeller tilgjengelig

 

da skal man ha flaks hvis man finner den helt perfekte mobilen 

noen vil selvsagt hevde at IPhone er den perfekte telefonen ( siden det var Apple det handlet om )   , men ejg tror ikek det er den fulle sannheten.

den funger selvsagt til det de bruker den til , men her er jeg redd for at for mange er den bedre en det det egentlig trenger

da har de betalt mere  en nødvendig for en mobiltelefon

 

nå ble do jo også påstått at Apple jukser med kvaliteten på delen de bruker .

hvordan kan da folk akseptere prisen de selger den for ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket. Apple er i motebransjen, mens de fleste som produserer Android telefoner er i teknologibransjen. Det er dessverre mer penger å tjene på mote enn på teknologi...

 

Du misforstår en smule, Apple er i teknologibransjen og har lagt en god del fokus på markedsføring og er flinke på mote.

Lenke til kommentar

Det som kanskje er mere interessant i denne saken, som opprinnelig er fra WSJ er hvem som kommer etter Apple.

I følge denne artikkelen er det 4 produsenter som tjener penger på telefoner, resten går ca i 0 eller i minus.

Samsung er nr 2 er kanskje ikke noe stor overraskelse og har 15%. Apple + Samsung utgjør altså 107%, så det er en del som må tape penger på dette.

Lenovo/Motorola er nr 4.

Så hvem er nr 3?

Det er en produsent som de fleste mener bør legge ned hele satsningen. Som bruker et OS med under 3% markedsandel. Like vel klarer de og gjøre det bedre en alle Android produsenter uten om Samsung. ;)

Lenke til kommentar

fordi den føles verdt det elgen. iphone 6 kunne gjerne vært laget av gammelt kompost for min del, bare den gjør en like god jobb som den gjør i dag.

nå skulle man betale ekstra bare for følelsene sine ?

man bør ikke bli lurt og tro at det som er dyrt er bra , at det som er ekstra dyrt er anda bedre for, slik er det ikke

 

 

i denne sammenhengen så snakkes det om at selskap ikke skal ha for stor makt  i forhold til konkurrentene siene

men er det ingen regler på hvor store marginer de kan bregne seg

 

av det som er kommet frem i denne tråden så vil jeg i høysete grad  mene at Apple tar for store marginer hvis det skal være moralsk akseptabelt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

av det som er kommet frem i denne tråden så vil jeg i høysete grad mene at Apple tar for store marginer hvis det skal være moralsk akseptabelt

Det må du gjerne mene, men jeg er veldig uenig. Et hvert firma forsøker å selge sine produkter med størst mulig fortjeneste. Samtidig forsøker de å drive med lavest mulige kostnader for å ende opp med størst mulig overskudd.

 

Markedet bestemmer stort sett hvilken pris et firma kan ta for sine produkter. Blir det FOR dyrt får de ikke solgt nok over tid.

 

Apple opererer stort med produkter fra 5-30.000 kroner, eller fra ca 500-5000 dollar om du vil. Det er svært begrenset hvor stor forskjell i pris det er mellom produkter innen samme produktkategori med samsvarende kvalitet. Det lille ekstra man noen ganger betaler for kvaliteten til Apple er for meg mer enn verdt det.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

For meg kan det se ut som jeg ikke misforstår. Du sier det jo selv, du er langt over snittet interessert i teknologiske spesifikasjoner og leser tester nøye. Det er da ingenting galt i det, alle må få være interessert, eller uinteressert, i akkurat hva de vil.

Jeg har ingen anelse om vi har modeller med TLC NAND, ADHD NAND, FERDI NAND eller andre i familien NAND. Det interesserer meg heller ikke hvor de kommer fra så lenge de virker.

 

Ikke aner jeg, eller er særlig interessert i heller, om det ER problemer og/eller småting med Android. Det VAR problemer med Android som gjorde at jeg byttet ut det, på samme måte som at det VAR alle småproblemene med Windows som gjorde at jeg byttet ut det. Nå har jeg ting fra Apple jeg er fornøyd med og bryr meg overhode ingenting om hva de to andre plattformene driver med. Jeg har ikke utstyr innen de to plattformene, da gidder jeg ikke å interessere meg for hva som skjer innen de to leirene.

 

Jeg baserer, som de fleste andre kjøpene mine på en helhetsvurdering og utifra hvordan produktet fungerer. Om RAM er fra SK Hynix, Samsung eller toshiba er irrelevant for meg så lenge det gjør det det skal. Så jeg er helt enig med deg, det har ingenting å si. 

 

Dette er grunnen for å gå for TLC NAND:

NAND.PNG

Prisen per GB blir 0.6$ for TLC kontra 0.9$ (estimert) ved MLC. Prinsippet er egentlig at du lagrer mer data samme sted.

 

Problemet er at du da må sette flere ulike nivåer med volt på for å kunne lagre/slette data:

MLC:

Capture1.jpg

TLC:

Capture2.jpg

Minne blir mye mer slitt på denne måten, og det er spesielt da det er viktig med gode kontrollere. Det er det ikke i TLC fra SanDisk. De klarer ikke å kontrollere dette skikkelig. Da får du økt strømforbruk, langt lavere ytelse og kortere levetid. Sannsynligheten for feil, og problemer er og langt større. Dette er ikke bare en "teknisk spesifikasjon". Du kan umulig bare avfeie det som noe slik. Dette er noe som kan ha alvorlige påvirkninger for opplevelse, og gjør slik at telefonen ikke gjør som den skal gjøre. Den gjør ikke jobben sin. Slik som syar2003 skriver. Selv om du ikke får alvorlige konsekvenser vil du helt klart ha merkbare konsekvenser for ytelse og batteritid.

 

Hvis du påstår at dette er irrelevant, så betyr det også at du like godt kunne hatt en iPhone 4S som en iPhone 6. Selv om du synes det ikke hadde vært noen forskjell, så er det klart av salgstall at det er mange som gjør det.

 

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig for folk som liker Apple å si "ja, dette var nok et dårlig valg av dem". Det eneste jeg ser på forumene er bortforklaring og bagatellisering. Når syar2003 sier og viser til linker som bekrefter at det er et problem, så sier du bare at alt du har hatt fungerer bra. Det gjør det jo åpenbart, din personlige erfaring her er jo irrelevant, da dette er et problem som gjelder utvalgte modeller. Hvorfor må Apple være perfekt i alt de gjør? Hvordan gjør bruken av TLC NAND fra SanDisk på enkelte modeller dem til et dårlig selskap på noen måte?

 

 

Greit med diskusjoner, men når det kommer til flisespikkeri så er det ikke noe bra. Det aller viktigste med en mobiltelefon er helhetsvurderingen av den. Er en interessert i en mobil som takler de nyeste og råeste spillene så kjøper man selvsagt den beste. Video eller fotografering, så skaffer man den beste som en har råd til.

 

Jeg kan forstå at du tror dette er flisespikkeri, men det er det på ingen måte. Jeg kan godt gi deg linker slik at du kan lese på det om du vil. Problemet med TLC fra SanDisk er jo nettopp at det ikke bare er en liten del av telefonen som ikke er så bra. Det vil påvirke hele telefonen, alt som skjer. Det vil gå utover helhetsvurderingen. Det er problemet.

 

Det som kanskje er mere interessant i denne saken, som opprinnelig er fra WSJ er hvem som kommer etter Apple.

 

Veldig mange av de kinesiske selskapene er veldig store innenfor mobil. Blant annet Xiaomi og Huawei. De har en strategi som du kan se er ganske lik for mange kinesiske selskaper. De er først og fremst ute etter å skaffe seg markedsandeler. Spesielt i hjemlandet. Da har de et veldig godt grunnlag og volum for å utvide internasjonalt. Jeg tror ikke det er urealistisk at vi om noen år vil få inn Xiaomi modeller til 6000kr+ i hyller i Norge, med det vil og inntjeningen deres øke. De selger jo med en margin på 3% nå, de er fullstendig klar over at de ikke tjener penger. De tjener markedsandeler. Det er og utrolig viktig å ha et godt navn og mange som vet om selskapet ditt når det kommer til toppmodeller. Hvis Xiaomi bare hadde begynt med toppmodeller, som scoret utrolig bra i tester til samme pris som galaxy/iPhone hadde de fortsatt ikke hatt noe salg omtrent. Det blir dermed interessant å se hva de kommer til å gjøre fremover.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at hvis Apple setter sammen en telefon som for dem koster 300 kr og selger den for  7 tusen så er det kvalitet

men om HTC setter sammen en telefon som for dem koster 300 kr og selger den for 1 000 kr så er det middelmådig kvalitet

 

man kan på mange måter samlingene det med noe som var oppe i media for stund siden 

man kan gå i en butikk og kjøpe seg en stikkontakt for 50 kr , men man har ikke lov å montere den selv

reiser man til en grossist ( samme sted som elektrikeren handler )  så kan det hande at man får samme stikkontakten til 30 kr 

 

kjøper man den hos elektrikeren så skal han ha minst 100 kr for den , da kommer monteringen i tillegg 

i tileg har nok elektrikeren kunne kjøpe disse kontaktene for helt nede i 5 kr stykket

 

er det slik tilstander du ønsker deg ?

at man er grådig på fortjenesten

 

det er ikke bare de som har for mye penger man skal ta hensyn til ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvalitet trenger ikke nødvendigvis å være knyttet til prisen på produktet, men svært ofte er det nok en ganske klar sammenheng mellom faktisk kvalitet og høy pris. Det gjelder stort sett på det meste man kjøper.

 

Du må gjerne mene at det for deg ikke er verdt det, og at du mener at alle mobiltelefoner til over en tusenlapp er overpriset. Som du har nevnt tidligere. Jeg velger i denne sammenheng kun å si at jeg er dypt uenig med deg. Lar det bli med det. Du har liksom helt klart bestemt deg for din fasit, og fir inntrykk av at din fasit også bør gjelde for alle andre. Da er det liksom ikke noen hensikt å diskutere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

her har der misforstått det siste poenget mit

 

dere bryr der ikke om hvor god kvalitet det er på hardwaren i teflonene

likevel så godtar dere at den ene telefonen selges for 7 tusen og den andre for tusen selv om de har den samme kvaliteten innvendig

 

jeg forstår bare ikke hvordan dere kan godta det

 

da er det ikke markedet , men reklamen som rår her

og da blir man lurt

Lenke til kommentar

Vel, en siste gang da, selv om du ikke forstår det...

 

Jeg HAR forsøkt såkalt billige telefoner, og fant fort ut at det er en grunn til at de er billige. Nesten så de kan kalles søppel, og på ingen måte verdt prisen. Mine dyrere telefoner, stort sett da fra Apple, har alle vært verdt prisen.

 

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du maser om dette, i følge deg er jo de billige like gode som de dyre. Sa da kan jo de med dårlig råd, eller ikke vil betale mer enn en tusenlapp, kjøpe de billigste telefonene og få like god kvalitet som de dyreste. I følge deg. Min erfaring er noe helt annet, men det vil du helt sikkert ikke høre på...

Lenke til kommentar

det som var poenget , som der verke forstår elle vil godta er at man blir lurt

enten er det søppel , som er det mange har råd til eller så er de over priset  fordi noen vil ha mist 50 % forstemte på de delen de bruker .

 

ikke noe særlig når de kjøper delen for "100 kr" og selger dem for "500"

de som har laget delen har nok kjøpt sine deler for "50" og selger dem for "100"

Lenke til kommentar

Det er jo bare slik det er. Det er det samme med matvarer, klær og stort sett alt annet. Noen liker å betale for merkevarer selv om produktet er dårligere enn billigvarianten. Jeg sier ikke at Apple er dårlig men pris og kvalitet henger altså nødvendigvis ikke sammen.

 

Det er jo derfor jeg lurer på hvorfor Apple skal skryte opp verdien ( altså prisen )  telefonen de lager

for de er priset flere tusen kr for mye

 

på mange måter så er nok de fleste telefoner nok bare verdt halvparten av de de selges for ( uten abonnement ) .

de dyre er nok mere en 50% for dyr

Lenke til kommentar

 

på mange måter så er nok de fleste telefoner nok bare verdt halvparten av de de selges for ( uten abonnement ) .

de dyre er nok mere en 50% for dyr

Hehe...

 

Ja, de er nok fullstendig feilpriset. Noe som sikkert gjelder alle produkter som er dyrere enn omtrent tilsvarende produkter. De er nok feilpriset de også, bare for å lure noen. Bare se på bilbransjen, der er det mange biler som er feilpriset der.

 

Bare så synd at de dyrere produktene fungerer så innmari bra, uten det ville jeg antagelig følt meg skikkelig lurt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...