Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

jeg dikter ikke opp megastive påstander...

Jo, du gjør det. Jeg antar at du med "megastive" mener negative. Hvis det er riktig, så jo, da dikter du de opp.

 

det er jo kun fordi du har bestem at det er negativt

 

Du bør uansett lese hele innlegg , slik at du får sammenhengen med deg  , ikke bare deler av innleggene

slik det er nå  så leter du etter negativ omtaler å klage på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

jeg dikter ikke opp megastive påstander...

 

Jo, du gjør det. Jeg antar at du med "megastive" mener negative. Hvis det er riktig, så jo, da dikter du de opp.

det er jo kun fordi du har bestem at det er negativt

 

Du bør uansett lese hele innlegg , slik at du får sammenhengen med deg  , ikke bare deler av innleggene

slik det er nå  så leter du etter negativ omtaler å klage på

Ok. Du er kritisk til at det har kommet en ny kommunikasjonsplugg som nå kan trenger noen overganger i en periode fremover. Dette skal altså være fordi Apple har tvunget frem noe.

 

Vel, vel...

 

Du er klar over at hver eneste lille teknologisk enhet til enhver tid har blitt, og fortsatt kommer til å bli, utviklet videre og erstattes av nye ting? Og at dette ikke er spesifikt for Apple, men gjelder hele bransjen? Og at dette alltid har betydd, og fortsatt kommer til å bety, at det i en tidsperiode etterpå må være overganger mellom ny teknologi og gammel teknologi? Har du vært i et møterom hos bedrifter og sett alle kabeloverganger til alle typer ulike plugger og kabler? Det skal bli fint når det en gang kommer trådløs teknologi i alle møterom, noe som nye maskiner stort sett også støtter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok vanskelig for deg å hel forstå det , men det jeg reagerer på er følgende

 

Apple holder seg til trinn 4 i denne utviklingen , men de flest andre er et sted mellom 2 og 3

og noe er forsatt på trinn 1

 

trinn 1 : prototype og testing

trinn 2 : det har komme på enkelte produkter

trinn 3 : det er kommersielt slik at alle kan bruk det

trinn 4 : man har forkaste dagens versjon og  begynte å pushe på for å få nest ut

 

altså mens de flest bruker USB 2 og 3 ( første utgave )   så kommer Apple med 2 eller 3dje utgave av USB 3

 

poenget var at man

  1. fikk bedre egenskaper
  2. enkelt tilkobling
  3. unngå så mange mellom koblinger / overganger

så vil punkt 2 og 3 aldri bli tilfredsstilt da none ( som Apple )  kommer med noe nytt  nesten samtidig som det er blitt standgear for resten.

 

punkt 1 blir tilfredsstilt men ikke punkt 2 og 3 når utviklingen går for raskt frem  , ihvertfall når man ikke kan velge både og i en overgangsperiode

 

siden det er Apple som står for "fremskrittet"  så vet de også hvordan  de kan ta seg betalt både for overprisede kabler og overganger

 

 

det er det jeg reagerer på

Lenke til kommentar

Det negative , det jeg virkelig var opptatt av her er at Apple hele tiden endre standarden når alle andre har tatt gjellende standard i bruk 

Nå alle bruker en standard så er det plutselig ikke bara nokk og da skal Apple pushe frem noe nytt og man må forsatt bruke overganger selv det nettop var det man ønsker å unngå

 

Det har vær mange så har klagd på dette siden de var redd får dårlig kontakt 

derfor ønsker man direkte kobling , ikke så mange poteneseile muligheter for feil i tilkoblingene

 

Jo, du dikter opp negative påstander, nå sist om at "at Apple tvang gjennom bruke av uSB 3 C før alle andre var klar", "så må man kjøpe overganger , og da er det selvfølgelig bare Apple som selger det". Det er jo ren dikting.

 

For det første er USB Type C en ferdig utviklet og publisert standard som alle de store i IT- og elektronikkbransjen stiller seg bak. Selskap som f.eks HP, Google, Apple, Nokia, LaCie og SanDisk har lansert produkt med USB Type C porter.

 

For det andre, noen må kjøpe seg nye kabler (eller overganger). Men det er langt fra bare Apple som selger det. Som jeg viste ved å linke til en nettbutikk, så finnes det ørten forskjellige produsenter av slike kabler eller overganger, et enormt utvalg. Det er da opp til deg selv å finne en kabel som ikke er "overpriset", om du vil betale 40 kroner eller 140 kroner for f.eks en USB Type C til USB Type A kabel. 

 

 

Det negative , det jeg virkelig var opptatt av her er at Apple hele tiden endre standarden når alle andre har tatt gjellende standard i bruk 

Nå alle bruker en standard så er det plutselig ikke bara nokk og da skal Apple pushe frem noe nytt og man må forsatt bruke overganger selv det nettop var det man ønsker å unngå

 

Det har vær mange så har klagd på dette siden de var redd får dårlig kontakt 

derfor ønsker man direkte kobling , ikke så mange poteneseile muligheter for feil i tilkoblingene

 

"Hele tiden endre standarden"? Apple har standardisert på porter med USB Type A siden 1998, da iMac var en av de første datamaskinene på markedet som kom med USB-porter som standard. Etter 17 år med USB Type A i Apple-produkt, og omtrent like lenge hos andre store produsenter, er det ikke akkurat "plutselig" at pluggstandarden omsider er moden for utskifting. Og igjen, de nye USB-standardene er noe som Intel, Apple, Microsoft, Google og alle de store stiller seg bak, ikke noe Apple "plutselig" har funnet på.

 

Igjen så dikter du opp ting, denne gangen om det er "mange så har klagd" på innføringen av en ny og bedre standard "siden de var redd får dårlig kontakt". En fullstendig meningsløs og absurd påstand. Nei, det finnes ikke flere muligheter for "dårlig kontakt" eller "feil i tilkoblingene" om man bruker en kabel med USB Type C i den ene enden, og en annen type USB-plugg i den andre enden.

 

Om alle hadde vært like mye motstandere mot nye standarder som deg, så hadde vi fortsatt måttet bruke slike for å koble til skriveren:  u1847.jpg

 

Takk og pris så har verden gått videre, til tross for en og annen bakstreversk sinke som hyler og bærer seg over det de fleste anser som viktige framskritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok vanskelig for deg å hel forstå det , men det jeg reagerer på er følgende

 

Apple holder seg til trinn 4 i denne utviklingen , men de flest andre er et sted mellom 2 og 3

og noe er forsatt på trinn 1

 

trinn 1 : prototype og testing

trinn 2 : det har komme på enkelte produkter

trinn 3 : det er kommersielt slik at alle kan bruk det

trinn 4 : man har forkaste dagens versjon og  begynte å pushe på for å få nest ut

 

altså mens de flest bruker USB 2 og 3 ( første utgave )   så kommer Apple med 2 eller 3dje utgave av USB 3

 

poenget var at man

  1. fikk bedre egenskaper
  2. enkelt tilkobling
  3. unngå så mange mellom koblinger / overganger

så vil punkt 2 og 3 aldri bli tilfredsstilt da none ( som Apple )  kommer med noe nytt  nesten samtidig som det er blitt standgear for resten.

 

punkt 1 blir tilfredsstilt men ikke punkt 2 og 3 når utviklingen går for raskt frem  , ihvertfall når man ikke kan velge både og i en overgangsperiode

 

siden det er Apple som står for "fremskrittet"  så vet de også hvordan  de kan ta seg betalt både for overprisede kabler og overganger

 

 

det er det jeg reagerer på

 

Vil anta at det heller foregår omtrent slik, siden USB-standardene er resultatet av standardiseringsarbeid i en rekke komitéer i USB-IF, med representanter fra de viktigste produsentene:

 

Trinn 1: Standardiseringsarbeid i komitéer i USB-IF, parallelt med prototyping og testing.

Trinn 2: Publisering av ny standard, som alle produsenter kan lisensiere for kommersiell bruk.

Trinn 3: Produktutvikling hos produsenter, basert på spesifikasjonene i standarden(e).

Trinn 4: Lansering av de første kommersielle produktene som tar standarden(e) i bruk.

Trinn 5: De nye standardene overtar mer og mer av markedet, utfasing av utdaterte standarder, i varierende tempo hos ulike produsenter.

 

Da er Apple på Trinn 4. De har lansert ett produkt, MacBook (12 tommer), med USB 3 Type C. Det samme er bl.a Google, HP, LaCie og Nokia, og Microsoft følger på om ikke lenge.

 

Siden det er en samlet bransje, gjennom standardorganisasjonen USB-IF, som står bak framskrittene som USB 3.1 og USB Type C beviselig er, så er det rent pisspreik når du igjen drar frem "overprisede kabler og overganger". Fakta er at du kan kjøpe USB-C kabler fra en mengde produsenter, til rimelige priser: http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_c_0_11/184-7500832-8486744?url=search-alias%3Dcomputers&field-keywords=usb+type+c+cable&sprefix=USB+Type+C+%2Ccomputers%2C348

 

Du kan altså bare spare deg (og oss!) for å "reagere på" disse oppkonstruerte "problemene" som du stadig finner på.

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

jag må si at det har fått med dere ting som har skjedd opp gjennom årene.

det er å bli forbannet av 

 

Apple holder slet ikke til samme koblinger om alle de andre .

de ligger nesten alltid flere trinn foran på god og vondt 

og da vil man alltid få ekstra overganger , ente fordi Apple er foran eller fordi alle andre ligger bak

 

Joda alle har lov å til lage den kontakten , men de gjør ikke det .

er det fordi at Apple likevel krever lisens . jeg vet ikke

 

å påstå at alle lanserer samme standard som Apple er som  å banne i kirka

som dere to nesten påstår .

så har banner dere i kirka

 

de vill sikkert det men makter ikke å gjøre det , og dermed kan den som er fremst tjene ekstra penger , før konkurransen setter inn

 

 

jeg blir altså forbannet , når dere to nekter for at Apple er en av få ( om ikke den enste )  som nettop pusher ny teknologi på en slik måte at man må bruke overganger eller spesielle programmer for bruke disse standardene samme med Apple utstyr

 

dere kaller det for vedtatte standarder som alle kan bruke , men det hjelper ikke det skitt  når det bare eer en produsent som kommer med det , og hopper av det så snart alle har tatt det i bruk

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du setter ting veldig på spissen her. Det er ikke akkurat sånn at innføringen av en eller annen ny kontakt gjør så stor forskjell i bruken av ting. Hvis alt har samme er det jo veldig greit siden alt passer. Micro usb passer til det meste og da blir det enkelt med ladere og datakabel og sånn.

Jeg skjønner at det passer godt for Apple å innføre noe nytt sånn at de øker salget av ladere, kabler og overganger. 

Til syvende og sist er det bare business, trenger ikke kalle det noe annet enn det. Ikke innovativ, nytenkende eller sinke som hyler og bærer seg. Alt dette er bare kamuflering av en businesstanke.

Lenke til kommentar

Du setter ting veldig på spissen her. Det er ikke akkurat sånn at innføringen av en eller annen ny kontakt gjør så stor forskjell i bruken av ting. Hvis alt har samme er det jo veldig greit siden alt passer. Micro usb passer til det meste og da blir det enkelt med ladere og datakabel og sånn.

Jeg skjønner at det passer godt for Apple å innføre noe nytt sånn at de øker salget av ladere, kabler og overganger. 

Til syvende og sist er det bare business, trenger ikke kalle det noe annet enn det. Ikke innovativ, nytenkende eller sinke som hyler og bærer seg. Alt dette er bare kamuflering av en businesstanke.

 

Nå er det nå slik at man må sett ting på spissen for ha sjanse for å nå frem med budskapet

spørmålet var hvorfor Apple endrer tilkobling nå alle endelig har fått den forrige på plass.?

du sier at det er business

man kan jo velge å tro det

 

Det er likevel lite elegant ,som liksom skulle  en del av agendaen til Apple

 

Det uskyldens med at dett blir bare i en overgangsfase , til alle har tatt i bruk den samme tilkoblingen

det er bare det at så lange har ikke Apple tid til vente før de tar i bruk noe nytt

 

det kan også hende at andre går sin vei har , men da bruker man også de gamle tilkoblingene i tillegg 

Lenke til kommentar

jag må si at det har fått med dere ting som har skjedd opp gjennom årene.

det er å bli forbannet av 

 

Joda, riktig det, jeg har fått med meg ting som har skjedd opp gjennom årene. Er det virkelig noe du blir forbannet av? Kanskje fordi du selv ikke har fått med deg særlig mye, da?

 

Apple holder slet ikke til samme koblinger om alle de andre .

de ligger nesten alltid flere trinn foran på god og vondt 

og da vil man alltid få ekstra overganger , ente fordi Apple er foran eller fordi alle andre ligger bak

 

Så 17 år med standardkontakter med USB Type A i Apple-produkt, altså det vi er vant til som en standard USB-kontakt i alle PC-er, er ikke å hode seg til "samme koblinger som alle andre"? 

 

Joda alle har lov å til lage den kontakten , men de gjør ikke det .

er det fordi at Apple likevel krever lisens . jeg vet ikke

 

Alle produsenter som vil henge med vil ta i bruk USB Type C, på samme måte som alle måtte ta i bruk USB Type A og de andre USB-standardene for mange år siden.

Apple krever selvsagt ingen for lisenser for å bruke USB Type C, det er det USB-IF som gjør, slik de gjør det for alle USB-standarder.

 

å påstå at alle lanserer samme standard som Apple er som  å banne i kirka

som dere to nesten påstår .

så har banner dere i kirka

 

de vill sikkert det men makter ikke å gjøre det , og dermed kan den som er fremst tjene ekstra penger , før konkurransen setter inn

 

Standarden USB Type C ble publisert av USB-IF i 2014, og det er på ingen måte å "banne i kirka" å fastslå fakta er at dette er en ny industristandard, som alle vil ta i bruk:  

USB-C has already won. One reversible cable to rule them all

 

 

Nå er det ikke vanskeligere å implementere USB Type C enn tidligere standarder. Man bestiller et passende antall kontakter (og eventuelt plugger) fra en av mange produsenter av slike kontakter og plugger, endrer litt på hull og loddepunkt så den passer inn, og putter kanskje inn en ny standard kontrollerchip for USB 3.1, etc. Om man ikke "makter" å gjøre det, så har man ingen ting i bransjen å gjøre. Enhver middelmådig PC- eller elektronikkprodusent fikser dette uten problemer - spørsmålet er bare når de selv velger å gjøre det.

Noen må være først, noen vil være etternølere, slik er det alltid. Mye handler jo om å våge å satse, og om riktig timing - noen ganger lønner det seg å være tidlig ute, andre ganger ikke, og slik er det alltid i et marked med konkurranse. Skal man begynne å klandre produsentene for at de konkurrerer med ny teknologi, mener du?

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du setter ting veldig på spissen her. Det er ikke akkurat sånn at innføringen av en eller annen ny kontakt gjør så stor forskjell i bruken av ting. Hvis alt har samme er det jo veldig greit siden alt passer. Micro usb passer til det meste og da blir det enkelt med ladere og datakabel og sånn.

Jeg skjønner at det passer godt for Apple å innføre noe nytt sånn at de øker salget av ladere, kabler og overganger. 

Til syvende og sist er det bare business, trenger ikke kalle det noe annet enn det. Ikke innovativ, nytenkende eller sinke som hyler og bærer seg. Alt dette er bare kamuflering av en businesstanke.

 

Så du har heller ikke skjønt hvilken radikal forbedring de nye USB-standardene, USB 3.1, USB Type C og USB Power Delivery 2.0 utgjør? Ikke bare større hastighet og mer strøm over USB, men også mulighet for DisplayPort og 4K-skjermstøtte, Thunderbolt 3, osv:

 

http://www.theverge.com/2015/6/2/8704551/usb-type-c-is-the-future

 

Enhver produsent som vil henge med i framtiden har jo ikke annet valg enn å ta i bruk mulighetene disse nye standardene gir. Du kan gjerne kalle det "en businesstanke", for i en bransje som lever av å utvikle og selge stadig bedre og mer avanserte teknologiprodukt, så er fortsatt innovasjon naturligvis alfa og omega.

Lenke til kommentar

spørmålet var hvorfor Apple endrer tilkobling nå alle endelig har fått den forrige på plass.?

Nå har standard USB vært helt vanlig på PC'er og det meste annet av datautstyr i veldig mange år (17 år i følge Newton, og jeg ser ingen grunn til at det ikke stemmer).

 

Å implementere en ny USB-standard da er ikke krise, det er på høy tid. Om Apple er "tidlig" ute eller om alle andre er "sent" ute kan diskuteres, men noen må være først.

 

Det man heller burde diskutert, er hvorfor Apple bruker en helt egen standard for lading og dataoverføring på sine iPhone og iPad-enheter. Lightning-kabelen i seg selv er bedre enn vanlig USB, og jeg har aldri hatt noen problemer på grunn av det, men jeg kan forstå at det er et irritasjonsmoment for noen (hovedsaklig de som ikke har iPhone/iPad av en eller annen grunn).

Lenke til kommentar

 

Så 17 år med standardkontakter med USB Type A i Apple-produkt, altså det vi er vant til som en standard USB-kontakt i alle PC-er, er ikke å hode seg til "samme koblinger som alle andre"?

 

Nå var de alene på  media kontakten da

de ville heller bruke firewire fremfor USB

etter hvert ble det en krig om hvilke av disse standarden som var best

så kom Thunderbolt uten at jeg har hør om så mage har tatt det i bruk enda

 

For å gjenta det enda en gang . jeg reagerer på praksisen om konsekvent å innføre siste nytt som eneste alternativ til tilkobling 

Det er jo nettop det som medføre man må ha overganger

 

jeg har levd en stund , likevel kommer jeg ikke unna  problemet med overganger hver gang jeg skal koble sammen data ting med kabel

nå her det i flere år vært lovet at man skulle slippe det med en ny standard .

men hver gang , nåer alle ( endelig ) har tatt det i bruk slik at man tro at man slipper alle overgangene ( eller adapterne )  så dukker det opp noe nytt og man er tilbake til start

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Det er likevel lite elegant ,som liksom skulle  en del av agendaen til Apple

 

Det uskyldens med at dett blir bare i en overgangsfase , til alle har tatt i bruk den samme tilkoblingen

det er bare det at så lange har ikke Apple tid til vente før de tar i bruk noe nytt

 

det kan også hende at andre går sin vei har , men da bruker man også de gamle tilkoblingene i tillegg 

 

 

Det er jo nettopp det ekstremt elegante med USB 3 Type C som passer så ypperlig til den nye ultraslanke MacBook 12-tommer, og som bidrar til de kan designe en bærbar datamaskin så tynn og lett: Én port som gjør alt. ;)

 

Nei, det virker ikke som noen god idé å vente til "alle har tatt i bruk den samme tilkoblingen", altså å være de siste til å ta den i bruk, dersom man ønsker å framstå som et innovative selskap og levere de beste produktene. ingen selskap blir vinnere i teknologiverdenen gjennom å sitte på gjerdet å vente til alle andre har gått forbi.

 

Det får selvsagt være opp til den enkelte produsent, om de vil kvitte seg med det gamle og utdaterte relativt kjapt, eller om de vil seigpine den utdaterte teknologien i år etter år fordi det er billigere, og selv om skiftet til de nye standardene er helt uunngåelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så 17 år med standardkontakter med USB Type A i Apple-produkt, altså det vi er vant til som en standard USB-kontakt i alle PC-er, er ikke å hode seg til "samme koblinger som alle andre"?

 

Nå var de alene på  media kontakten da

de ville heller bruke firewire fremfor USB

etter hvert ble det en krig om hvilke av disse standarden som var best

så kom Thunderbolt uten at jeg har hør om så mage har tatt det i bruk enda

 

For å gjenta det enda en gang . jeg reagerer på praksisen om konsekvent å innføre siste nytt som eneste alternativ til tilkobling 

Det er jo nettop det som medføre man må ha overganger

 

jeg har levd en stund , likevel kommer jeg ikke unna  problemet med overganger hver gang jeg skal koble sammen data ting med kabel

nå her det i flere år vært lovet at man skulle slippe det med en ny standard .

men hver gang , nåer alle ( endelig ) har tatt det i bruk slik at man tro at man slipper alle overgangene ( eller adapterne )  så dukker det opp noe nytt og man er tilbake til start

 

Firewire 400-standarden er helt nødvendig, og et supplement til USB.

 

Skal man streame video fra et digitalt videokamera til en datamaskin, i full kvalitet, så holder ikke USB2. Det er i utgangspunktet raskere enn Firewire 400, men ikke stabilt nok, slik at man risikerer sorte frames i videoen.

 

Ettersom Apple, som nevnt tidligere i tråden, var et mer vanlig valg til videoredigering tidligere, så var det kanskje de som var først ute med en standard som var rask og stabil nok til video, altså Firewire 400 (også kalt DV, enkelt og greit, eller IEEE1394 på fagspråket).

 

Firewire ble faktisk lansert på 80-tallet, men har blitt raskere med årene.

 

Etter hvert ble den også tatt i bruk til enkelte andre ting, men jeg kan ikke huske å ha sett firewire ha blitt brukt på andre ting enn videokamera, DVD-opptakere og enkelte eksterne harddisker (de har da også hatt USB-utgang i tillegg).

 

Thunderbolt kjenner jeg ikke til, men det er vel langt raskere enn USB? Imidlertid er det Intel som innførte Thunderbolt, og ikke Apple. Det ser også ut som Thunderbolt støtter USB-C slik at en Thunderbolt port kan brukes til begge deler.

Lenke til kommentar

 

 (hovedsaklig de som ikke har iPhone/iPad av en eller annen grunn).

 

Du skjønner vel kanskje ikke hvorfor folk lar være å kjøpe sånne ting heller du.

Antar du ser på det som en selvfølge.

 

Jeg bare sier det er ironisk at de som klager mest over av Apple ikke bruker micro-USB til lading er de som ikke har iPhone/iPad. Skulle tro de ikke brydde seg, men så feil kan man altså ta :)

 

Du har imidlertid ikke svart på det jeg har spurt deg om flere ganger allerede, hvorfor du absolutt må "mobbe" de som kjøper Apple-utstyr, så du bør kanskje feie for din egen dør først?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er likevel lite elegant ,som liksom skulle  en del av agendaen til Apple

 

Det uskyldens med at dett blir bare i en overgangsfase , til alle har tatt i bruk den samme tilkoblingen

det er bare det at så lange har ikke Apple tid til vente før de tar i bruk noe nytt

 

det kan også hende at andre går sin vei har , men da bruker man også de gamle tilkoblingene i tillegg 

 

 

Det er jo nettopp det ekstremt elegante med USB 3 Type C som passer så ypperlig til den nye ultraslanke MacBook 12-tommer, og som bidrar til de kan designe en bærbar datamaskin så tynn og lett: Én port som gjør alt. ;)

 

Nei, det virker ikke som noen god idé å vente til "alle har tatt i bruk den samme tilkoblingen", altså å være de siste til å ta den i bruk, dersom man ønsker å framstå som et innovative selskap og levere de beste produktene. ingen selskap blir vinnere i teknologiverdenen gjennom å sitte på gjerdet å vente til alle andre har gått forbi.

 

Det får selvsagt være opp til den enkelte produsent, om de vil kvitte seg med det gamle og utdaterte relativt kjapt, eller om de vil seigpine den utdaterte teknologien i år etter år fordi det er billigere, og selv om skiftet til de nye standardene er helt uunngåelig.

 

da har du en helt annen , og antagelig mye smaler oppfatning om hva Elegant" betyr .

 

hvis noe er elegant hver gang det blir lit mindre og tynnere så kan jeg forstå det

men man må se helheten i det , da er det ikke så veldig elegant å kutte ut alt som man hadde brukt i alle  år for kunne bruke noe som knapt nok hadde forlatt beta-stadiet.

 

hedde de satset på noe elegant så hadde de kun innført trådløse tilkoblinger også for laddingen.

om det kunne oppstå en del komplikasjoner med hensyn til hvordan enkelte dingser krever kablet tilkobling for oppsett  er ikke Apple sin skyld

Lenke til kommentar

Jeg fikk egentlig satt Elgen på Ignore, men droppa det fordi det ikke hjelper når noen siterer. Nå må jeg jo si at det faktisk er like greit, det er rett og slett merkelig at noen kan ha slike oppfatninger som Elgen. Rett og slett er det nesten sånn at det er greit å få med seg disse innleggene for å forsøke å danne seg et bilde av hvor dette kommer fra. Kanskje det kan være mulig å lage en eller annen kommentar en gang som kan forklare på en god måte slik at elgen kan forstå.

 

Nå er det mange som allerede har forsøkt mange ganger, med svært gode, pedagogiske og intuitive forklaringer. Likevel synker det ikke inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Så 17 år med standardkontakter med USB Type A i Apple-produkt, altså det vi er vant til som en standard USB-kontakt i alle PC-er, er ikke å hode seg til "samme koblinger som alle andre"?

 

Nå var de alene på  media kontakten da

de ville heller bruke firewire fremfor USB

etter hvert ble det en krig om hvilke av disse standarden som var best

så kom Thunderbolt uten at jeg har hør om så mage har tatt det i bruk enda

 

For å gjenta det enda en gang . jeg reagerer på praksisen om konsekvent å innføre siste nytt som eneste alternativ til tilkobling 

Det er jo nettop det som medføre man må ha overganger

 

jeg har levd en stund , likevel kommer jeg ikke unna  problemet med overganger hver gang jeg skal koble sammen data ting med kabel

nå her det i flere år vært lovet at man skulle slippe det med en ny standard .

men hver gang , nåer alle ( endelig ) har tatt det i bruk slik at man tro at man slipper alle overgangene ( eller adapterne )  så dukker det opp noe nytt og man er tilbake til start

 

 

Hva er/var "media kontakten"??

Apple brukte både FireWire og USB, samtidig. FireWire ble opprinnelig utviklet av Apple, og gjort til en standard gjennom IEEE, ganske enkelt fordi eldre standarder og USB ikke holdt mål i forhold til behovene for mer krevende og profesjonelle brukere. 

 

Intel utviklet Thunderbolt, i samarbeid med Apple, og det brukes i likhet med det som var tilfelle for FireWire primært av de mer krevende/profesjonelle brukerne. Altså de som trenger vesentlig større båndbredde enn det USB kunne tilby. Og som nevnt, neste generasjon, Thunderbolt 3, vil kunne kjøre over USB 3.1 Type C, noe som sannsynligvis vil styrke standarden.

 

Så det at Apple har lansert én eneste MacBook med "siste nytt som eneste alternativ til tilkobling» (altså én port, med USB Type C), gjør dette til en "konsekvent" praksis? Jeg sitter her og skriver dette på en MacBook Pro som har bl.a FireWire, Thunderbolt og USB-porter på rekke og rad på venstre side, så det er ikke vanskelig å skjønne at nå dikter du igjen....

 

Du har "levd en stund", du har aldri hatt en Mac eller andre Apple-produkt, og likevel har du "problemet med overganger hver gang jeg skal koble sammen data ting med kabel". Pussig det, for det har ikke jeg problemer med - kanskje fordi så mye går trådløst nå om dagen. Likevel, fantastisk(!!) at du sitter her og driter deg ut og syter over alle Apple-produktene som du ikke har og aldri har hatt da, som om det har noe som helst med dine problemer å gjøre...  :nei:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...