Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Men HVA var bedre? Tenker hovedsaklig i forhold til musikkproduksjon. Kunne man gjøre noe på Mac som man ikke kunne på PC? Nope..  Mulig at noen opplevde det som enklere, men det blir jo bare en subjektiv greie.

Hvis du går tilbake til 1980-tallet, så hadde du IBM PC og familien på den ene siden; Gearet mot databaser, tekstbehandling og regneark. Og på den andre siden hadde du Apple II, IIe, osv. Gearet mot "lek og moro", for å si det litt flåsete. Gamere og musikere. Jeg tror det var der det startet. PC som noe annet enn en kontormaskin kom 10 år senere. (Minst.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Grafikk-biten har jeg ikke greie på, men når det gjelder lyd var det selvfølgelig ingenting man kunne gjøre på Mac som man ikke kunne på PC, selv om man den gangen måtte ha dedikert lydkort til PC'en for å få 16bit 48khz.

 

Det var nok ganske gode grunner til at lydbransjen valgte Apple fremfor andre plattformer. Det kan kanskje hende at man kunne gjøre lydting på en Windows-PC også, men det var tydeligvis noe som gjorde at de foretrakk Apple, kanskje var det noe så enkelt som bedre tilpassede applikasjoner eller noe mer brukergrensesnittet, Jeg var selv i Windows-verden den gangen dette var aktuelt, og solgte også i noen år PC'er fra flere produsenter av som hadde Windows som OS. Vi måtte nok bare akseptere at Apple var det foretrukne valget.

Men igjen, det er ikke så mye å henge seg opp i nå lenger. Det er en teknologisk tidsalder som ligger noen år tilbake i tid...

Det må da ha vær fler alternativer å kunne velge mellom den gangen ?

hvis det var slik at uansett om man valgte en windows pc eller Apple pc måtte ha ekstra utstyr for få god lyd hvorfor ble det da ikke død løp   ?

Nei, si det du. Det er noen år siden, så det er ikke særlig relevant. Annet enn for IT-historikere da, de er kanskje interessert. Men det var mye det samme prinsippet da som nå, riktig verktøy til riktig jobb. For noen er det en dings fra Apple, for andre er det en dings fra noen andre.

Lenke til kommentar

Her fikk du det bedre frem en meg , det er også jeg menr at Apple heller er helt fritt fra å ,løs slike konflikter 

 

angående barene arbeid , det er ikke så lenger jeg kom over en artikkel om at Apple forsatt hadde det , men nå er vist artikkelen fjernet for jeg finer den ikke lenger

 

angående ironi mange er så lite ubevist når de kommer med et ironisk innlegg at man ser ikke forskjellen med mindre man enten kjenner personen personlig , eller at innlegget er merket på en spesiell måte 

 

Da har jeg få sagt det slik at tingene går mest mulig riktig for seg

 

 

Det er mange ganger vanskelig å forstå innleggene dine, men jeg tror du forsøker å skrive noe om barnearbeid. Da får jeg bare opplyse deg om at Apple selvsagt ikke tolererer ulovlig barnearbeid, og at de aktivt motarbeider dette. Det har forekommet noen tilfeller av arbeidere som er for unge, som f.eks kan ha jukset seg gjennom kontrollsystemene, men når slikt blir oppdaget gjennom Apples kontroller i fabrikkene til Foxconn og andre leverandører blir det slått ned på. I verste fall, dvs. ved gjentatte alvorlige overtredelser, vil Apple si opp kontrakten med leverandøren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Her fikk du det bedre frem en meg , det er også jeg menr at Apple heller er helt fritt fra å ,løs slike konflikter 

 

angående barene arbeid , det er ikke så lenger jeg kom over en artikkel om at Apple forsatt hadde det , men nå er vist artikkelen fjernet for jeg finer den ikke lenger

 

angående ironi mange er så lite ubevist når de kommer med et ironisk innlegg at man ser ikke forskjellen med mindre man enten kjenner personen personlig , eller at innlegget er merket på en spesiell måte 

 

Da har jeg få sagt det slik at tingene går mest mulig riktig for seg

 

 

Det er mange ganger vanskelig å forstå innleggene dine, men jeg tror du forsøker å skrive noe om barnearbeid. Da får jeg bare opplyse deg om at Apple selvsagt ikke tolererer ulovlig barnearbeid, og at de aktivt motarbeider dette. Det har forekommet noen tilfeller av arbeidere som er for unge, som f.eks kan ha jukset seg gjennom kontrollsystemene, men når slikt blir oppdaget gjennom Apples kontroller i fabrikkene til Foxconn og andre leverandører blir det slått ned på. I verste fall, dvs. ved gjentatte alvorlige overtredelser, vil Apple si opp kontrakten med leverandøren. 

 

 

Nå er det nå slik at jeg sliter veldig med å helt tro på at Apple tar barnearbeid , og  underbetaling så alvorlig som du skriver , mye på grunn av ryktene , men også mye på grunn av alle diskusjonene om Apple og hvordan de driver firmaet

Lenke til kommentar

Nei, si det du. Det er noen år siden, så det er ikke særlig relevant. Annet enn for IT-historikere da, de er kanskje interessert. Men det var mye det samme prinsippet da som nå, riktig verktøy til riktig jobb. For noen er det en dings fra Apple, for andre er det en dings fra noen andre.

Det er relevant i forhold til at det fortsatt kan eksistere myter om at et produkt er bedre enn et annet. Tidlig på 2000-tallet hørte jeg unge kunststudenter fortelle at Mac var best på bilderedigering i Photoshop, selv om man fikk samme versjon til Windows.

 

Fortsatt ser jeg folk skrive at iOS er det enkleste å bruke av operatisystemer for smartphone, uten at jeg (eller de, virker det som) kan si akkurat hva som er enklere. At iOS SER fantastisk bra ut, og kanskje dermed også enklere, er det derimot vanskelig å bestride. 

Lenke til kommentar

 

Nei, si det du. Det er noen år siden, så det er ikke særlig relevant. Annet enn for IT-historikere da, de er kanskje interessert. Men det var mye det samme prinsippet da som nå, riktig verktøy til riktig jobb. For noen er det en dings fra Apple, for andre er det en dings fra noen andre.

 

Det er relevant i forhold til at det fortsatt kan eksistere myter om at et produkt er bedre enn et annet. Tidlig på 2000-tallet hørte jeg unge kunststudenter fortelle at Mac var best på bilderedigering i Photoshop, selv om man fikk samme versjon til Windows.

 

Fortsatt ser jeg folk skrive at iOS er det enkleste å bruke av operatisystemer for smartphone, uten at jeg (eller de, virker det som) kan si akkurat hva som er enklere. At iOS SER fantastisk bra ut, og kanskje dermed også enklere, er det derimot vanskelig å bestride.

Det er nok mange myter knyttet til de fleste teknologier, enten de kommer Apple, Microsoft eller Google. Pluss en haug med andre, store aktører. Noen mener det ene er best, andre mener den andre er best.

 

Av en eller annen grunn ser det ut til å irritere flere hvis noen påstår at Apple er best. Da får mange mennesker hos "de andre" pigger ut. Jeg vet ikke helt hva dette skyldes, men kanskje det er knyttet til sjalusi...:-)

 

Det er ikke alltid så lett å peke på nøyaktig HVA som gjør noe til det man opplever som best. Det kan være mange små ting, det kan være brukergrensesnitt, det kan være integrasjon og samspill mellom enheter, det kan være farger og utseende på ikoner, det kan være tilgangen på applikasjoner, det kan være driftsstabilitet, det kan være ++++++, ja, du skjønner. Det et veldig mange ting som gjør at noen velger akkurat SITT system.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, si det du. Det er noen år siden, så det er ikke særlig relevant. Annet enn for IT-historikere da, de er kanskje interessert. Men det var mye det samme prinsippet da som nå, riktig verktøy til riktig jobb. For noen er det en dings fra Apple, for andre er det en dings fra noen andre.

Det er relevant i forhold til at det fortsatt kan eksistere myter om at et produkt er bedre enn et annet. Tidlig på 2000-tallet hørte jeg unge kunststudenter fortelle at Mac var best på bilderedigering i Photoshop, selv om man fikk samme versjon til Windows.

 

Fortsatt ser jeg folk skrive at iOS er det enkleste å bruke av operatisystemer for smartphone, uten at jeg (eller de, virker det som) kan si akkurat hva som er enklere. At iOS SER fantastisk bra ut, og kanskje dermed også enklere, er det derimot vanskelig å bestride.

Det er nok mange myter knyttet til de fleste teknologier, enten de kommer Apple, Microsoft eller Google. Pluss en haug med andre, store aktører. Noen mener det ene er best, andre mener den andre er best.

 

Av en eller annen grunn ser det ut til å irritere flere hvis noen påstår at Apple er best. Da får mange mennesker hos "de andre" pigger ut. Jeg vet ikke helt hva dette skyldes, men kanskje det er knyttet til sjalusi...:-)

 

Det er ikke alltid så lett å peke på nøyaktig HVA som gjør noe til det man opplever som best. Det kan være mange små ting, det kan være brukergrensesnitt, det kan være integrasjon og samspill mellom enheter, det kan være farger og utseende på ikoner, det kan være tilgangen på applikasjoner, det kan være driftsstabilitet, det kan være ++++++, ja, du skjønner. Det et veldig mange ting som gjør at noen velger akkurat SITT system.

 

Det som betyr mye her er at Apple hele tiden skal gå foran alle andre , eller holde igjen på andre områder slik at alt for mye av elektronikken ikke kan kommunisere direkte sammen.

da blir man jo tvunget til å ta det helt ut med kun Apple utstyr

det er kanskje agendaen til Apple for kunne tjene penger

det er nok også det som holder mange bruker unna

Lenke til kommentar

Hehe...du lever i noen merkelige forestillinger...

 

Verken brukerne til Apple, til Microsoft eller til Google faller mellom noen stoler. De tar sine valg alle sammen, og er stort sett fornøyd de aller fleste. Apple ser ut til å ha flest fornøyde kunder, men de andre ligger nok ikke så alt for langt etter.

Lenke til kommentar

Hehe...du lever i noen merkelige forestillinger...

 

Verken brukerne til Apple, til Microsoft eller til Google faller mellom noen stoler. De tar sine valg alle sammen, og er stort sett fornøyd de aller fleste. Apple ser ut til å ha flest fornøyde kunder, men de andre ligger nok ikke så alt for langt etter.

også når de så finner ut at valget ikke fungerer likevel ?

her det flere alternativer som mangler

Lenke til kommentar

 

Nå er det nå slik at jeg sliter veldig med å helt tro på at Apple tar barnearbeid , og  underbetaling så alvorlig som du skriver , mye på grunn av ryktene , men også mye på grunn av alle diskusjonene om Apple og hvordan de driver firmaet

 

Du sliter visst med både det ene og det andre, men som vanlig så er det rykter og grumsete påstander du kommer med, og ikke noe som helst konkret eller dokumentert. Og som vanlig når vi diskuterer én ting (barnearbeid), så klarer du ikke å dy deg for en ettersleng med nye, tåpelige påstander om noe helt annet (underbetaling). Slik klarer du å rote til nesten enhver diskusjon...

 

Er dette å ta problemet med barnearbeid tilstrekkelig alvorlig, for deg? : 

"Apple terminates business with supplier following child labor violations"

 

Det er selvsagt mange diskusjoner rundt Apple og "hvordan de driver firmaet" siden de er så synlige og toneangivende i mediabildet, men at de tar fullstendig avstand fra og aktivt motarbeider ulovlig barnearbeid, bør det ikke være noen som helst tvil om. 

Lenke til kommentar

Det er relevant i forhold til at det fortsatt kan eksistere myter om at et produkt er bedre enn et annet. Tidlig på 2000-tallet hørte jeg unge kunststudenter fortelle at Mac var best på bilderedigering i Photoshop, selv om man fikk samme versjon til Windows.

 

"Samme versjon" betyr ikke at alt er kliss likt, fungerer likt, eller at arbeidsflyten i samarbeid med andre programmer blir den samme. Jeg tenker at noe av grunnen til at Apple hadde et fortrinn i forhold til disse "grafiske bransjene" er at Apple var mye tidligere ute med fargestyring/-kalibrering integrert i OS-et, enn Microsoft.

Lenke til kommentar

Det som betyr mye her er at Apple hele tiden skal gå foran alle andre , eller holde igjen på andre områder slik at alt for mye av elektronikken ikke kan kommunisere direkte sammen.

 

da blir man jo tvunget til å ta det helt ut med kun Apple utstyr

det er kanskje agendaen til Apple for kunne tjene penger

det er nok også det som holder mange bruker unna

 

 

Nå ror du deg ut på dypet i en lekk gummibåt, med tåpelige påstander og myter igjen. Ingen blir tvunget til å bruke "kun Apple utstyr". Det er ingen ting i veien for å bruke f.eks en Mac sammen med en skjerm fra Dell, en mus fra Logitech, en skriver fra Canon, og en router fra Asus. Jeg bruker selv skjermer, mus, eksterne disker, skrivere, m.m. fra andre enn Apple, og produktene kommuniserer naturligvis glimrende sammen.

 

Noen ganger er det klokest å holde kjeft når du ikke har det minste kunnskap om det du snakker om, og det synes jeg du bør tenke på litt oftere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig, Newton. Altså at elgen kan lære seg å holde kjeft om ting han ikke kan noe om. Han skaper så mye unødvendig støy med sine kunnskapsløse innlegg.

 

Selvsagt må man ha utstyr i hus fra andre enn Apple dor å ha et komplett opplegg. Skrivere for eksempel. Eller som du skriver, skjermer fra andre produsenter hvis man foretrekker det.

 

Jeg aner ikke hvor lett det er å sette opp en ekstern enhet som f.eks. en skriver i Windows, altså om Plug&Play fungerer som det var ment å gjøre. Før ble det kalt Plug&Pray, men det har forhåpentlig gått over. Sette opp eksterne enheter under Apple er utrolig enkelt, så jeg håper det er like enkelt under Windows nå.

Lenke til kommentar

 

 

Nå er det nå slik at jeg sliter veldig med å helt tro på at Apple tar barnearbeid , og  underbetaling så alvorlig som du skriver , mye på grunn av ryktene , men også mye på grunn av alle diskusjonene om Apple og hvordan de driver firmaet

 

Du sliter visst med både det ene og det andre, men som vanlig så er det rykter og grumsete påstander du kommer med, og ikke noe som helst konkret eller dokumentert.

 

 

Bare vent til Apple lanserer en selvkjørende bil....  :ph34r:  :wee:

Lenke til kommentar

Er det nå så nødvendig å misforstå innlegg så til de grader bare for ha noen gnage på ?

det gjelder deg Newton og  deg Rogkas

 

Når jeg skriver "tvinges" så mener selvsagt for minimere problemene 

her var også poenget at Apple tvang gjennom bruke av uSB 3 C før alle andre var klar 

skal man koble utstyr til den pc så må man kjøpe overganger , og da er det selvfølgelig bare Apple som selger det en lit for høy pris

merkelig nok når det gjelder skjermene så holder de seg til det alle er bli enig om , som du sa

 

så her må der forstå innleggene mine , ikke bare tenke negativt hele tiden kun for skvise meg

Er det bilt en nye trend at hver gang  det kommer kritikk  så tenker der det verste

 

da har der ikke forstått innleggene i det hele tatt

Lenke til kommentar

Er det nå så nødvendig å misforstå innlegg så til de grader bare for ha noen gnage på ?

det gjelder deg Newton og  deg Rogkas

 

Når jeg skriver "tvinges" så mener selvsagt for minimere problemene 

her var også poenget at Apple tvang gjennom bruke av uSB 3 C før alle andre var klar 

skal man koble utstyr til den pc så må man kjøpe overganger , og da er det selvfølgelig bare Apple som selger det en lit for høy pris

merkelig nok når det gjelder skjermene så holder de seg til det alle er bli enig om , som du sa

 

så her må der forstå innleggene mine , ikke bare tenke negativt hele tiden kun for skvise meg

Er det bilt en nye trend at hver gang  det kommer kritikk  så tenker der det verste

 

da har der ikke forstått innleggene i det hele tatt

 

Minimere problemene? Hvilke "problemer" mener du jeg har med alt utstyret fra andre produsenter som jeg bruker sammen med Mac? Fortell, fortell...

 

Hvis ingen er de første til å bygge inn porter med USB Type C i produktene, hvordan skal den nye og forbedrede standarden få noen utbredelse? Ja, man må noen ganger bruke overganger i en periode når gamle standarder fases ut, men du tar nok en gang grundig feil når du hevder at det er "bare Apple som selger det".

Det finnes overganger fra USB Type C til en rekke andre standarder tilgjengelig fra en lang rekke produsenter: http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_c_0_11/184-7500832-8486744?url=search-alias%3Dcomputers&field-keywords=usb+type+c+cable&sprefix=USB+Type+C+%2Ccomputers%2C348

 

Vi skal ikke "tenke negativt», men det er liksom helt greit at du dikter opp diverse negative påstander og poster her? Saklig kritikk basert på kunnskap er helt greit, tåpelige påstander som kun er et produkt av din fantasi er ikke særlig greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg dikter ikke opp megastive påstander , men derimot stiller jeg spørsmål om hvordan unngår man unngår  dem

 

et av den kan være at man må inn i en butikk for å kjøpe en overpriset overgang , istedet for at overgangen følger med

 

Det negative , det jeg virkelig var opptatt av her er at Apple hele tiden endre standarden når alle andre har tatt gjellende standard i bruk 

Nå alle bruker en standard så er det plutselig ikke bara nokk og da skal Apple pushe frem noe nytt og man må forsatt bruke overganger selv det nettop var det man ønsker å unngå

 

Det har vær mange så har klagd på dette siden de var redd får dårlig kontakt 

derfor ønsker man direkte kobling , ikke så mange poteneseile muligheter for feil i tilkoblingene

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...