Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Pirke..

Foreslår at du googler IHS. Det er lang i fra tall tatt ut av lufta dette med kostnad 

Rundt 200$ bekreftes dessuten fra flere hold både for Iphone 5S og 6.

Apple gjør det bra. Men samtidig er de veldig sårbare da størsteparten av overskuddet dems kommer fra Iphone mobil telefoner.

Og tall og revenue som jeg klippet inn "er" som sagt fakta og legges frem kvartalsvis til akjonærer og presse uansett hvordan man snur og vender på "det".

 

Ja, da sier vi at det er et skikkelig godt utarbeidet estimat at den koster rundt 200 dollar å lage. Antagelig er det grunn til å tro at det er ganske riktig også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Apple legger aldri til plass for minnekort som betyr at må betale ekstra mye istedenfor for å spare penger ved å kjøpe minnekort.

2. Jeg bryr meg ikke om den er fin det gjør den ikke bedre fordi jeg foretrekker specs.

3. Man kan bruke Android til mer avansert bruk.

4. Aldri vanntett!

Det kan nok se ut til at du foretrekker noe fra en Android-produsent...:-)

Lenke til kommentar

...

Det å kjøpe produkter fra Apple har et høyt grad av forutsigbarhet. iOS 9 vil være kompatibel med iPhone 4s - det er en 4 år gammel telefon.

 

Når man kjøper Android så kjøper man usikkerhet og uventete kostnader.

Det samme gjelder for Android. Det er bare å se på oppdateringshistorikken til produsentene. Toppmodeller til Android støttes og i lang tid med oppdateringer.

....

 

Jeg har jobbet i enn god del bedrifter - i snart 10 år - på mange nivå - fra ledelse til vanlig utvikler. Og iPhone er et betraktelig bedre investering totalt sett. Folk bytter ikke ut iPhone like ofte, de varer lengre og det er tilnærmet ingen behov for support / støtte på de selv for eldre brukere (60+).

 

Også etter å ha sett etter rapport og statetikken så varer iPhone generelt sett 2.5 til 3 år. Typisk Android telefon fra 1 til 1.5 år.

 

Og når det gjelder nettbrett så er selv første iPader forsatt i bruk i mange bedrifter.

 

Edit:

En til poeng, at når folk slutter så må de som regel alltid levere iPhone tilbake - men om de har Android så får de som regel lov å beholde den. Brukt iPhone kan lett tas i bruk - mens det er mye styr og personlig preferanser med Android telefoner. Ofte så ender de på hylla.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Det er ellers interessant å se hvor forskjellen i kostnader ligger. Det var en før i tråden som skrev at Samsung lagde mye selv, så da måtte det jo bli billigere. Her ser vi at det Samsung produserer selv er de store prisforskjellene mellom den og iPhone. CPU, display, NAND, RAM og kamera. En kan jo se av kostnader for batteri at det har blitt billig i S6. Ellers så er jo grunnen til at det blir dyrere til tross for at de produserer det selv, at de åpenbart har plukket fra øverste hylle når de lagde S6.  Kamera er jo stort sett Sony, med Samsung brikker i enkelte modeller. De er veldig like sensorer, så jeg regner med at det er billigere å kjøpe av sony enn å lage sin egen. Selve bildebehandlingbrikken er jo helt egenutviklet.

 

Skjerm koster åpenbart mer, da de bruker de dyre AMOLED skjermene sine. Likevel har kostnaden gått ned fra 63$ i fjor til 55$ i år. det å kjøpe LCD fra LG er likevel langt rimeligere og kommer jo på bare 37.5$ for Apple. Kostnadsforskjellen i RAM kommer jo stort sett av mengden. SK Hynix er på ingen måte noen dårlig RAM-produsent. Er de som utviklet HBM blant annet. Når du ser på NAND derimot er det en tydelig forskjell. Det er interessant å se at Apple er som andre selskaper her, til tross for hva de vil forestille folk hva de er. De har valgt flash-lagring fra SanDisk. Dette har Samsung tidligere blitt kritisert for. Grunnen er jo at minne fra SanDisk kjøpes utelukkende på grunn av den lave prisen. Til tross for svært dyre oppgraderinger fra Apple når det kommer til lagring, velger de altså selv en svært billig leverandør for flash lagring for å maksimere profitt fra sine salg. Samsung på den andre side (hvertfall denne gangen) har valgt sin egen lagring. Det betyr jo da selvfølgelig både veldig god (tester viser jo klart at S6 har langt raskere lagring enn alle andre), men og veldig dyr. Alt dette til sammen gjør S6 ganske dyr å produsere sammenlignet med iPhone 6. Så de er ikke bare flinke til å selge produktene sine dyrt i forhold til produksjonskostnader, de er og flinke til å lage rimeligere, og ikke like gode produkter HW-messig og likevel selge dem til samme pris som dyrere konkurrenter.

 

Det kan en jo se på rMBP og iMac også. Der har de tatt i bruk Cape Verde kort fra AMD som grafikkløsning. Disse er altså fra 2012 (!), og er spesielt i effektforbruk veldig underlegne Nvidia sine Maxwell kort. Det har ført til at alle produsenter kjøper NVIDIA Maxwell. Apple på sin side har gått inn for å spare mest mulig penger, og valg AMD sine Cape Verde kort. Enten det, ellers driver de med veldedighet ovenfor AMD.

 

Disclaimer: Dette var ikke ment som kritikk av Apple. Jeg ville bare poengtere at Apple ikke er så ulik andre selskaper når det kommer til å velge deler osv for produktet. De tenker faktisk ikke bare på hva som skal gi best kvalitet osv. Du får faktisk ikke det beste, selv om du kjøper den dyreste modellen. Akkurat som for alle andre tenker de nøye gjennom kostnader, og hvilke komponenter som er verdt å bruke ekstra på og ikke. De tenker og på hvordan de kan kutte dollaren fra produksjonskostnadene for å maksimere profitten sin. Kostnader på 18-19$ for non-electronical beviser jo og at Aluminium aldri har vært(vel, det var jo en fransk konge som byttet ut gull med alu), og vil nok heller ikke bli premium med det første. Det viser og tydelig at Samsung aldri brukte plast for å spare penger, i motsetning til hva folk åpenbart tror. Det er trist at plast ikke kan bli sett på som et veldig bra og anvendelig byggemateriale for mobiler på grunn av allmenhetens feilaktige oppfatning om aluminium vs plast. Det er og ganske merkelig at aluminium, som ble valgt fordi det er relativt lett og samtidig veldig billig regnes som premium. Det er under ingen omstendighet premium. De lager ikke store fly av duraluminium fordi det er det beste materiale akkurat.

 

 


Jeg har jobbet i enn god del bedrifter - i snart 10 år - på mange nivå - fra ledelse til vanlig utvikler. Og iPhone er et betraktelig bedre investering totalt sett. Folk bytter ikke ut iPhone like ofte, de varer lengre og det er tilnærmet ingen behov for support / støtte på de selv for eldre brukere (60+).

Også etter å ha sett etter rapport og statetikken så varer iPhone generelt sett 2.5 til 3 år. Typisk Android telefon fra 1 til 1.5 år.

Og når det gjelder nettbrett så er selv første iPader forsatt i bruk i mange bedrifter.

Edit:
En til poeng, at når folk slutter så må de som regel alltid levere iPhone tilbake - men om de har Android så får de som regel lov å beholde den. Brukt iPhone kan lett tas i bruk - mens det er mye styr og personlig preferanser med Android telefoner. Ofte så ender de på hylla.

 

Det er merkelig at folk fortsatt driver med slike generaliseringer. Det er da ingen, bortsett fra netttroll, som sier at en gjennomsnittlig Android-tlf er bedre enn en iPhone. Som artikkelen skriver går en gjennomsnittlige Android telefon for litt over 180 dollar. Da er det urimelig å forvente samme kvalitet som et 600$ produkt. Jeg har sett bedriftstelefoner i store norske selskaper som er Android baserte. Jeg ville ringt politiet og anmeldt dem for ran hvis de solgte dem for over 1000 kr!

 

Hvis du ser på en teardown av S6 vs iPhone så finner du jo faktisk høyere kvalitet på komponentene i S6. Mange like komponenter og.

 

Det er ganske utrolig hvis dere gir brukte telefoner videre til andre ansatte uten videre. Jeg regner med at de fleste, både ansatte og ledelse, ville krevd factory reset av telefonen? Da er ikke android vanskeligere å sette opp enn iPhone, og det vil ikke eksistere noen personlige preferanser.

 

Når det gjelder PC er det fortsatt utrolig mange som bruker XP, inkludert bedrifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et tillegg angående kvalitet.

Apple prøvde seg med TLC nand i iphone 6 og Iphone 6 Plus hvis noen ikke har fått med seg det.

Spør i SSD tråden hva som har best kvalitet, endurance og retension av MLC og TLC

 

http://www.dailytech.com/Report+128GB+iPhone+6+Boot+Loop+Issues+Prompt+Apple+to+Abandon+TLC+NAND/article36854.htm

Tanken var nok kun maximize profit.

 

Iphone 6 64GB eier

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

"problemet" er at noe må hele tiden ha det aller nyeste på markedet

de har ikke tid å vente til prisen har normalisert seg , det kan de som selger slik utnytte ved å blåse prisen ekstra høyt opp

 

andre ser ikke poenget ved å hele tiden bytte til noe nytt .

det kommer jo noe nytt omtrent anen hver måned .

 

da får man de som bare kjøper alt for dyre telefoner , de som beholder den de har til de ikke virker lenger og bedrifter som forsatt holder seg til XP  

de ser ikke poenget ved å kjøpe noe nyt hver eneste år

( det tar jo omtrent 12 måneder å komme gjennom alle innkjøringsproblemene)

Lenke til kommentar

For min del spiller det absolutt ingen rolle hva komponentene inne i en iPhone heter eller hvor fort de går eller hvor mye de gjør. Eller hvor de kommer fra. Min interesse er om dingsen som helhet fungerer tilfredsstillende og om den fungerer godt integrert med mine andre produkter og tjenester. Apple gjør dette best for meg. Det holder i massevis.

 

Jeg må legge til at jeg kan forstå at noen er opptatt av MHz, minnebrikkeprodusent, prosessortype, hastighet og alle typer av spesifikasjoner. Jeg var sånn selv i min ungdom. Men nå; nada, null, ikke'no, absolutt totalt uinteressert. Jeg vet faktisk ikke hvordan prosessor jeg har i noen av dingsene mine og har ikke peiling på hvem som har produsert minne eller andre ting. Alt jeg vet er at hver og en virker på en måte jeg liker, de er stabile og de fungerer godt sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del spiller det absolutt ingen rolle hva komponentene inne i en iPhone heter eller hvor fort de går eller hvor mye de gjør. Eller hvor de kommer fra. Min interesse er om dingsen som helhet fungerer tilfredsstillende og om den fungerer godt integrert med mine andre produkter og tjenester. Apple gjør dette best for meg. Det holder i massevis.

 

Jeg må legge til at jeg kan forstå at noen er opptatt av MHz, minnebrikkeprodusent, prosessortype, hastighet og alle typer av spesifikasjoner. Jeg var sånn selv i min ungdom. Men nå; nada, null, ikke'no, absolutt totalt uinteressert. Jeg vet faktisk ikke hvordan prosessor jeg har i noen av dingsene mine og har ikke peiling på hvem som har produsert minne eller andre ting. Alt jeg vet er at hver og en virker på en måte jeg liker, de er stabile og de fungerer godt sammen.

 

Det blir igrunn litt som hva jeg skrev i en tidligere tråd her.

 

Jeg siterer meg selv:

 

"For et par helger siden var jeg på en fest hvor en diskusjon om mobiltelefoner kom opp som et tema. Her var ca. 20 personer representert ved blant annet elektrikere, bilmekanikere, sykepleiere, eiendomsmeglere og folk fra IT-bransjen.

 

Jeg slengte ut noen spørsmål og påstander under diskusjonen og det kom ganske raskt frem at kun et par av disse kunne svare på hvilken prosessor som befant seg i telefonen de satt med i hånda. Det samme når det gjalt andre spesifikasjoner. De fleste hadde ikke et snev av anelse om betegnelse på CPU, GHz, RAM, skjermoppløsning, skjermteknologi eller kameraoppløsning.

 

Gjengangeren derimot var at de aller fleste var fornøyd med den telefonen de hadde. Og telefonene var da representert med modeller fra Samsung, Sony, Nokia og Apple. Et raskt overblikk konkluderte med at sistnevnte var representert med godt over 50% fordelt på diverse modeller fra 4S til 6 Plus.

 

Samtlige brukere stort sett veldig fornøyde, uavhengig av merke, uten å ha noen anelse om hvilken teknologi som befinner seg på innsiden."

 

Saken er jo at totalt sett er andelen som bryr seg nevneverdig om tekniske spesifikasjoner svært liten. De aller fleste er fornøyd så lenge noe fungerer og tilfredsstiller behov. Slik er det med det meste vi omgås av teknologi i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del spiller det absolutt ingen rolle hva komponentene inne i en iPhone heter eller hvor fort de går eller hvor mye de gjør. Eller hvor de kommer fra. Min interesse er om dingsen som helhet fungerer tilfredsstillende og om den fungerer godt integrert med mine andre produkter og tjenester. Apple gjør dette best for meg. Det holder i massevis.

 

Jeg må legge til at jeg kan forstå at noen er opptatt av MHz, minnebrikkeprodusent, prosessortype, hastighet og alle typer av spesifikasjoner. Jeg var sånn selv i min ungdom. Men nå; nada, null, ikke'no, absolutt totalt uinteressert. Jeg vet faktisk ikke hvordan prosessor jeg har i noen av dingsene mine og har ikke peiling på hvem som har produsert minne eller andre ting. Alt jeg vet er at hver og en virker på en måte jeg liker, de er stabile og de fungerer godt sammen.

Type nand som om det er MLC 2bit eller TLC 3bit har masse å si på iphone , så det burde være i din  intreresse også at de bruker samme type performance nand i 64 & 128GB utgavene som i 16GB modellen.

 

Tweaktown har testet iphone vs iphone

http://www.tweaktown.com/news/41410/apple-iphone-6-storage-tested-with-mlc-and-tlc-nand-tlc-slower/index.html

Og problemer som bootlooping og spontane restarter var relatert til nand og ic kontroller brukt

https://discussions.apple.com/thread/6563515?start=0&tstart=0

Er det problemer med at vi som er intressert i teknikk er interessert i å finne årsakene til ulike problemer og være proaktive og preventive i ting vi ankaffer oss ? .  

Mange som jobber med teknikk/teknikere kan huske tidlig i livet at man har intresse for "hva som er inne i dingser og hvordan de virker " . Og kan huske foreldres oppgitthet over demonterte vekkeklokker og annet ødelagte dingser .

 

 

Jeg føler meg litt snytt om iphone6 jeg har er utstyrt med TLC nand (som jeg unngår om mulig i andre sammenhenger med SSD)

 

Det fantes en applikasjon som het IOKITBrowser som kan vise hva telefonen er utstyrt med av nand .

post-35394-0-08043900-1437073441_thumb.png

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Type nand som om det er MLC 2bit eller TLC 3bit har masse å si på iphone , så det burde være i din  intreresse også at de bruker samme type performance nand i 64 & 128GB utgavene som i 16GB modellen.

 

....

Så lenge det fungere godt og stabilt og løser alle de oppgavene jeg forventer på en god måte, så nei. Jeg bryr meg overhode ikke om de tingene du nevner over her.

 

 

Er det problemer med at vi som er intressert i teknikk er interessert i å finne årsakene til ulike problemer og være proaktive og preventive i ting vi ankaffer oss ? .  

 

....

Nei, det er overhode ikke noe problem. Som jeg skrev over, jeg har vært sånn selv, altså langt over snittet interessert i tekniske spesifikasjoner. Det er mange år siden det gikk over...:-)

Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha tenkt "skulle virkelig ønske at iPhonen min skrev litt fortere til disk akkurat nå".

Nei, men du ønsker sikker ikke en iPhone som restartet seg hele tiden eller dør heller.

Alltid bortforklaringer fra enkelte av dere ...

Flott det .. få bruk av tlc bruk i de dyreste topp utgavene med mest intern nand minne til å vinklet til noe positivt eller "ikke noe å bry seg om" alt er jo bra siden det er apple iphone.

 

Mvh

iPhone 6 64GB eier.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men du ønsker sikker ikke en iPhone som restartet seg hele tiden eller dør heller...

Det har du helt rett i. Hadde jeg hatt en sånn telefon, uansett merke og modell, så hadde jeg nok kjøpt noe annet. Noe som var hovedgrunnen til at vi måtte bytte ut alle våre Android for noen år siden. Men etter det har vi hatt flere iPhone av ulike modeller og ingen av de har oppført seg sånn du skriver. De har alle sammen vært superstabile og kjappe.

 

Men vi har sikkert bare hatt flaks...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Nei, men du ønsker sikker ikke en iPhone som restartet seg hele tiden eller dør heller...

Det har du helt rett i. Hadde jeg hatt en sånn telefon, uansett merke og modell, så hadde jeg nok kjøpt noe annet. Men vi har hatt flere iPhone av ulike modeller og ingen av de har oppført seg sånn du skriver. De har alle sammen vært superstabile og kjappe.

Men vi har sikkert bare hatt flaks...

Eller hatt 16GB utgaven. :p
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nei, men du ønsker sikker ikke en iPhone som restartet seg hele tiden eller dør heller...

Det har du helt rett i. Hadde jeg hatt en sånn telefon, uansett merke og modell, så hadde jeg nok kjøpt noe annet. Men vi har hatt flere iPhone av ulike modeller og ingen av de har oppført seg sånn du skriver. De har alle sammen vært superstabile og kjappe.

Men vi har sikkert bare hatt flaks...

Eller hatt 16GB utgaven. :p

Joda, vi har hatt flere med den minnestørrelsen også, ingen av de med noe problem.

Lenke til kommentar

Det er jo også en litt merkelig stråmann det der med at Apple ikke bruker de dyreste komponenter de kan få tak i overalt. Selvsagt gjør de ikke det! Og selvsagt er plast et topp materiale å bygge telefoner i, jeg vil bare ikke ha noe med det å gjøre fordi følelsen i hånda er så innmari trist. Men teknisk? Supert!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problemer for tiden annet enn wifi som er softwarebug i iOS 8.3/8.4.

Men da vet jeg hva som er årsaken "om" iPhonen begynner å oppføre seg rart (restarter,treg boot, e.l)

Har fått bekreftet at det er tlc nand i min.

Og alle modeller som selges av 128GB har visstnok ikke MLC minne. 64 GB modeller hadde MLC i starten men er også for det meste tlc idag.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del spiller det absolutt ingen rolle hva komponentene inne i en iPhone heter eller hvor fort de går eller hvor mye de gjør. Eller hvor de kommer fra. Min interesse er om dingsen som helhet fungerer tilfredsstillende og om den fungerer godt integrert med mine andre produkter og tjenester. Apple gjør dette best for meg. Det holder i massevis.

 

Jeg må legge til at jeg kan forstå at noen er opptatt av MHz, minnebrikkeprodusent, prosessortype, hastighet og alle typer av spesifikasjoner. Jeg var sånn selv i min ungdom. Men nå; nada, null, ikke'no, absolutt totalt uinteressert. Jeg vet faktisk ikke hvordan prosessor jeg har i noen av dingsene mine og har ikke peiling på hvem som har produsert minne eller andre ting. Alt jeg vet er at hver og en virker på en måte jeg liker, de er stabile og de fungerer godt sammen.

Igjen så misforstår du meg, selv om jeg har forklart dette før. Jeg går ikke og ser på noen teardown av en mobil og ser på komponenter. Jeg leser nøye på ytelsestester, men bare av den grunn at jeg leser alle tester nøye. Grunnen til at jeg bringer det opp her er som jeg skrev i innlegget mitt ikke å skrive noe negativt om Apple, eller si at mobilene ikke er gode. Det er av ren interesse. Jeg har lest Anandtech sin veldig lange teknisk detaljerte artikkel om Exynos 7420: http://www.anandtech.com/show/9330/exynos-7420-deep-dive. Det til tross for at jeg ikke er i nærheten av å kjøpe en mobil i nærmeste fremtid. (Jeg ville gjort det samme med en Apple AX, men de er for låste til at det går ann å se på dem for "amatører" som anandtech).

 

Ellers er det all grunn til å være obs i enkelte tilfeller. Snapdragon 810 er den nye toppmodellen fra Qualcomm, og det er der det meste av styringselektronikk for kamera, signaler, CPU GPU osv ligger. Der har racet for ytelse og Mhz gått kraftig på bekostning av effektivitet. Modeller med denne blir derfor ekstra raskt varme, må klokke ned, yter dårligere og bruker ekstra mye batteri. Altså går disse Mhzene som ikke er vits i å bry seg om utover opplevelsen av telefonen. Dette gjelder blant annet Z3+ og HTC M9, men ikke LG G4 da de gikk for en lavere modell. LG sin G4 oppleves altså som langt bedre i bruk enn Z3+ og M9, selv om de to andre kommer litt over i noen benchmarks ingen burde bry seg om. Det finnes altså Android produsenter som bryr seg mer om opplevelse enn rene benchmarks også :) Samsung slapp jo bare unna alt med å lage sin egen SoC og bruke dem globalt for første gang.

 

 

Type nand som om det er MLC 2bit eller TLC 3bit har masse å si på iphone , så det burde være i din  intreresse også at de bruker samme type performance nand i 64 & 128GB utgavene som i 16GB modellen.

 

 

Det er en ting å kjøpe NAND fra SanDisk, men de har kjøpt inn TLC NAND fra SanDisk?  :wallbash:

Sitat fra Anandtech sin test av TLC fra verdens 2. største NAND produsent, Toshiba:

 

The bar for TLC SSDs was set by Samsung in 2012 and frankly that bar was set very high. As a company that develops everything in-house, Samsung has a massive advantage when it comes to new technologies because its controller and NAND teams can collaborate in a way that's not possible for other companies. In the end, TLC is both a NAND and a controller game because you need to do tricks on both sides to design a drive that can provide close to MLC-like performance, while still keeping the cost benefits of TLC.

 

To date, nobody has been able to cross the bar Samsung set and neither does the Trion 100

 

Dette er bare for at folk ikke skal avskrive det som fanboy. Sannheten er jo ganske enkel. Det finnes kun en produsent i hele verden som kan lage skikkelig TLC, som har ytelse på nivå med MLC baserte løsninger. Det er ikke lite overraskende Samsung. Selv Samsung har hatt problemer med redusert ytelse for diskene sine, selv om det ikke er noe i nærheten av det de andre produsentene har problemer med. En Samsung med problemer er som en factory new TLC fra andre produsenter.

 

TLC sitt eneste formål er å lagre mer data på samme plass. MLC er istedenfor SLC som vi hadde før. Apple har altså kjøpt inn noe de vet har store problemer og veldig dårlig ytelse med vilje, for å spare litt mer penger per modell. Dette er på linje med Cape Verde kort i rMBP. Det er ikke snakk om å gå for noe billig. Det er snakk om å gå for det dårligste og billigste de har. Det er ikke akseptabelt i en slik modell. Det å forsvare dette er utelukkende fanboyisme, da det åpenbart og beviselig går ut over både stabilitet og ytelse. Det at de opplever problemer nå er ekstremt urovekkende, da problemene ofte kommer etter litt tid. I TLC blir silisiumet slitt mye mer, og med dårlige kontrollere (som alle unntatt Samsung har) så kan det skape store problemer. Hvis noen hadde sagt jeg kunne spart penger på TLC NAND fra SanDisk hadde jeg ikke trodd dem, fordi jeg vet hvor utrolig mange problemer jeg ville fått om jeg hadde brukt det. Da hadde jeg gått for MLC, selv om det i utgangspunktet hadde kostet mer.

 

Kan ikke huske å ha tenkt "skulle virkelig ønske at iPhonen min skrev litt fortere til disk akkurat nå".

Det er derfor Apple prøver å stappe de raskeste SSD løsningene de kan finne inn i sine Macs? Det er ganske enkelt slik at ting går raskere med raskere internt minne. Jeg tviler på at du kan åpne alle apps på 0.1 sekunder. Dette blir bare et forsøk på å forsvare alle valg Apple tar, selv om de åpenbart og beviselig er forferdelige.

 

Fra Anandtech:

"Storage performance is often a critical area for user performance, as applications cannot be cached in RAM at every possible moment. Camera performance is also often limited by storage performance as RAM buffers can only do so much to maintain performance before it’s necessary to commit photos to non-volatile storage."

 

 

Nei, men du ønsker sikker ikke en iPhone som restartet seg hele tiden eller dør heller...

Det har du helt rett i. Hadde jeg hatt en sånn telefon, uansett merke og modell, så hadde jeg nok kjøpt noe annet. Noe som var hovedgrunnen til at vi måtte bytte ut alle våre Android for noen år siden. Men etter det har vi hatt flere iPhone av ulike modeller og ingen av de har oppført seg sånn du skriver. De har alle sammen vært superstabile og kjappe.

 

Men vi har sikkert bare hatt flaks...

 

Hvis dere ikke har kjøpt noen modell med TLC NAND før (og det er noe ganske nytt) så har dere åpenbart ikke opplevd noe slikt før. Det har ingenting med flaks å gjøre.

 

Ellers har jeg ikke opplevd noen problemer med mindre Android telefoner. Jeg regner med at jeg også bare har hatt flaks da, siden du og audun stadig påstår at det alltid er småting ved Android :)

 

Det er jo også en litt merkelig stråmann det der med at Apple ikke bruker de dyreste komponenter de kan få tak i overalt. Selvsagt gjør de ikke det! Og selvsagt er plast et topp materiale å bygge telefoner i, jeg vil bare ikke ha noe med det å gjøre fordi følelsen i hånda er så innmari trist. Men teknisk? Supert!

Dette var ikke rettet mot deg, eller rogkas. Jeg vet at dere er smartere enn at dere påstår, eller mener slike ting. Det var ikke rettet mot noen spesielle. Jeg sa det generelt. Hvis du ser på både forum og tekno-nettsider er det mange som tenker slikt. Mange nettsider avskriver en telefon som toppmodell med en gang hvis den er konstruert i plast, fordi det er "billig" og "svakt". Jeg kan godt forstå at du liker følelsen av aluminium i forhold til plast. Jeg tror det er få folk som ikke kan si seg enig i at det føles bedre med aluminium i hånda.

 

Jeg kan fortsatt ikke forstå at du forsvarer Apple sitt valg av TLC NAND fra SanDisk. Det er som sagt ikke en gang mid-end. Det er noe av det dårligste og mest problemfulle du kan finne. Jeg forstår svært godt at syar2003 føler seg snytt hvis han har fått telefonen sin til 7600 kr utstyrt med TLC NAND fra SanDisk. Det er noe som burde utelukkende bli brukt i billigst mulig modeller med mye NAND. Estimerte kostnader for NAND i S6 er jo allerede dobbelt så høye som for iPhone, TLC NAND fra SanDisk koster altså mindre enn halvparten av Samsung sin flash lagring. Det er en enorm forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...