Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Det det dreier seg om er hvorvidt premissen for valget har vær reelt .

mange velger Iphone , eller mac fordi det er det de ønsker

 

Derimot så er det også mange som velger de samme fordi kompisene velger det

Da er det ikke en eget valg lenger

 

så har man avtaler mellom produsenter der brukere i filleskap ( som en hel gruppe ) blir sponset med ett eller flere produkter fra produsenten eller andre aktører 

 

Det er ting som får meg og antagelig også kremt til å reagerer

 

i en periode var det  visstnok også uglesett å møte opp på medialinjen eller musikklinjen på skolen  med  noe annet en en iphon eller mac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt finnes det mennesker som velger det samme som kompisene, men det gjelder ikke bare Apple. Og uansett om man nå velger Android, iOS, Windows eller Symbian, så legitimerer ikke det at andre skal kunne rakke ned på og gjøre narr av de som velger noe annet enn en selv.

 

Hadde Kremt kun kommet med saklige innlegg, der han i stedet velger å "mobbe" de som går for iPhone, så hadde jeg ikke brydd meg. Men jeg reagerer på at han, som er så trangsynt at han må gå til personlig angrep på de som ikke tenker akkurat som han, kaller iPhone-eiere for trangsynte (og enda verre karakteristikker).

 

Mac var tradisjonelt et bedre verktøy for video og musikkproduksjon, i liket med at Amiga var bedre enn PC på dette i sin tid. Dette er noe som så absolutt hører fortiden til, men det er så klart noe som henger igjen. Men at man blir uglesett om man møter opp på musikk eller medialinjen med noe annet enn en iPhone er bare tull. Jeg vet ikke hva du baserer den påstanden på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men at man blir uglesett om man møter opp på musikk eller medialinjen med noe annet enn en iPhone er bare tull. Jeg vet ikke hva du baserer den påstanden på.

 

nå skrev jeg at dett skulle ha vært slik før

 

en sak som det neppe er mulig å finne tilbake for det er  stund tilbak , var enkelte påstod at det var krav at de som gikk medialinjen på skolen skulle bruke mac , andre pcer var ikke lov eller uglesett fordi ikke alle i en klasse brukte samme type pc

( jeg kan ikke si så veldig mye om det fordi jeg ikke har alle detaljene )

Lenke til kommentar

Men at man blir uglesett om man møter opp på musikk eller medialinjen med noe annet enn en iPhone er bare tull. Jeg vet ikke hva du baserer den påstanden på.

 

Den baserer seg vel sannsynligvis på det samme grunnlaget som det meste annet som kommer fra skogens konge. Noe han har hørt, eller tror han har hørt. Eller kanskje drømt. Eller noe han kanskje har hørt fra noen som tror de har hørt noe fra noen som har drømt eller muligens lest noe om noe en gang for lenge siden. Eller kanskje baserer det seg rett og slett på at han bare har bestemt seg for at slik er det helt sikkert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Men at man blir uglesett om man møter opp på musikk eller medialinjen med noe annet enn en iPhone er bare tull. Jeg vet ikke hva du baserer den påstanden på.

 

nå skrev jeg at dett skulle ha vært slik før

 

en sak som det neppe er mulig å finne tilbake for det er  stund tilbak , var enkelte påstod at det var krav at de som gikk medialinjen på skolen skulle bruke mac , andre pcer var ikke lov eller uglesett fordi ikke alle i en klasse brukte samme type pc

( jeg kan ikke si så veldig mye om det fordi jeg ikke har alle detaljene )

 

Vel, nå har det seg slik at jeg har gått på to mediaskoler, og en kamerat har gått musikklinja. Dette er for ganske mange år siden, da Mac nok fortsatt hadde et lite fortrinn over PC med tanke på video og musikkproduksjon.

 

Jeg kjenner ikke til hva klassekameratene til min kamerat hadde, men han har i hvert fall aldri brukt noe annet enn en Windows PC. Jeg har heller aldri brukt noe annet, og av de som hadde ordentlig utstyr på mediaskolene jeg har gått på, så var det hovedsaklig Windows PC det gikk i (kan ikke huske at noen brukte Mac). Til og med selve skolene brukte Windows PC'er, selv om jeg var borte i digitale redigeringsmaskiner basert både på Amiga (selv om Amiga var død og begravet på den tiden), Windows og et eller annet OS jeg ikke vet hva var basert på.

 

På den tiden var det imidlertid ikke noe som het smart-telefoner, og Apple var ikke inne på telefonmarkedet.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Nå har jeg alltid trodd at windows pc alltid har vært ok å bruk også til musikk og media , men den median klassen hadde tydeligvis mange elever som var av en annen oppfatning

 

når man søker etter artikler på det ( dette var de i den tid da skole pcer var noe nytt )  så virker det som dette er sensurert  bort, fordi jeg husker  at det var noe bråk på  en skolle der alle elvene følte se tvunget til bruke samme type pc i en klasse , til gjengjeld finner jeg mange artikler der noen klager på at de ikke får bruke mac elle linux

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå har jeg alltid trodd at windows pc alltid har vært ok å bruk også til musikk og media , men den menidia klassen hadde tydeligvis mange elever som var av en annen oppfatning

Mac var tradisjonelt bedre enn IBM PC'er på musikk og video. De ble vel i sin tid også laget med tanke på musikkproduksjon, om jeg ikke tar helt feil, slik at maskinvaren var mer optimalisert til dette enn på en IBM PC. Dette er da altså uavhengig av OS, og er på grunn av maskinvaren, derfor betegner jeg de som Mac og IBM PC'er i stedet for Mac OS og Windows.

 

I løpet av 90-tallet ble denne forskjellen utjevnet, og etter ca. år 2000 har det egentlig ikke vært et tema. Man kjøper det systemet man trives best med. Men for noen så henger kanskje den oppfatningen litt igjen, at Mac er bedre på musikk og video. Men det er lenge siden jeg hørte noen påstå dette nå. Selv ikke mot slutten av 90-tallet da jeg gikk på mediaskole var dette et tema i min omgangskrets.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som virkelig henger igjen er at det forsatt er noen som ikke ser på mac som en pc i rett forstand.

Det gjelder ikke så alt for mange, og det kommer jo litt an på hvordan man definerer begrepene. I bunn og grunn er alle personlige datamaskiner en PC, men det er tradisjonelt vanlig å kalle en som Apple lager for Mac, mens en som har Windows kalles for en PC.

 

Fra litt tidligere tider ble en PC med DOS/Windows til og med kalt for IBM-kompatibel PC, bare for å forvirre enda litt mer.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Moderatormelding

5 innlegg som ikke hører hjemme i tråden er slettet. Dette var innlegg som kommenterte brukere, samt tidligere slettede innlegg. Ønsker dere å gi tilbakemeldinger/diskutere rundt sletting av innlegg, moderatorklager og lignende, kan dette tas i "tilbakemeldinger"-kategorien (https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=591)

 

Videre diskusjon henvises dit. Dette innlegget skal ikke kommenteres

Lenke til kommentar

Det det dreier seg om er hvorvidt premissen for valget har vær reelt .

mange velger Iphone , eller mac fordi det er det de ønsker

 

Derimot så er det også mange som velger de samme fordi kompisene velger det

Da er det ikke en eget valg lenger

 

Skal du liksom utnevne deg selv til en dommer for "hvorvidt premissen for valget har vær reelt»? Så hvis en kompis har en iPhone eller Mac, og jeg får se og prøve litt, og jeg ser at det er glimrende produkt og derfor får lyst til å kjøpe samme produkt, så "er det ikke en eget valg lenger"? Det er jo så ulogisk at det ikke på henger på greip i det hele tatt.

Folk velger det de velger, enten det er det ene eller andre systemet, av en mengde forskjellige og sammensatte grunner, uten at du eller andre har noen rett til å dømme eller hetse dem åpenlyst for det. Men å lytte til råd fra kompetente kompiser og bekjente, som vet hvem du er og forstår litt av hva du trenger av utstyr, kan faktisk ofte være en ganske god idé.

 

så har man avtaler mellom produsenter der brukere i filleskap ( som en hel gruppe ) blir sponset med ett eller flere produkter fra produsenten eller andre aktører 

 

Det er ting som får meg og antagelig også kremt til å reagerer

 

 

Huh?? Hva i huleste er det du snakker om? 

 

i en periode var det  visstnok også uglesett å møte opp på medialinjen eller musikklinjen på skolen  med  noe annet en en iphon eller mac

 

Really? Er dette noe en liten grønn nisse har hvisket inn i øret ditt når du sover? Har aldri hørt om skoler som legger seg bort i hvilke smarttelefoner elevene bruker. Skoler _kan_ nok stille visse krav til datamaskiner og OS for elever, f.eks som følge av krav for bestemt programvare som kreves for å følge undervisningen i enkelte kurs - men skoler har nok på generell basis langt oftere favorisert Windows enn Mac opp gjennom gjennom årene. Jeg er rimelig sikker på at den norske skolen i langt større grad indoktrinerer elevene til å bli Windows-brukere, enn andre system.

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det det dreier seg om er hvorvidt premissen for valget har vær reelt .

mange velger Iphone , eller mac fordi det er det de ønsker

 

Derimot så er det også mange som velger de samme fordi kompisene velger det

Da er det ikke en eget valg lenger

 

Skal du liksom utnevne deg selv til en dommer for "hvorvidt premissen for valget har vær reelt»? Så hvis en kompis har en iPhone eller Mac, og jeg får se og prøve litt, og jeg ser at det er glimrende produkt og derfor får lyst til å kjøpe samme produkt, så "er det ikke en eget valg lenger"? Det er jo så ulogisk at det ikke på henger på greip i det hele tatt.

Folk velger det de velger, enten det er det ene eller andre systemet, av en mengde forskjellige og sammensatte grunner, uten at du eller andre har noen rett til å dømme eller hetse dem åpenlyst for det. Men å lytte til råd fra kompetente kompiser og bekjente, som vet hvem du er og forstår litt av hva du trenger av utstyr, kan faktisk ofte være en ganske god idé.

 

så har man avtaler mellom produsenter der brukere i filleskap ( som en hel gruppe ) blir sponset med ett eller flere produkter fra produsenten eller andre aktører 

 

Det er ting som får meg og antagelig også kremt til å reagerer

 

 

Huh?? Hva i huleste er det du snakker om? 

 

i en periode var det  visstnok også uglesett å møte opp på medialinjen eller musikklinjen på skolen  med  noe annet en en iphon eller mac

 

Really? Er dette noe en liten grønn nisse har hvisket inn i øret ditt når du sover? Har aldri hørt om skoler som legger seg bort i hvilke smarttelefoner elevene bruker. Skoler _kan_ nok stille visse krav til datamaskiner og OS for elever, f.eks som følge av krav for bestemt programvare som kreves for å følge undervisningen i enkelte kurs - men skoler har nok på generell basis langt oftere favorisert Windows enn Mac opp gjennom gjennom årene. Jeg er rimelig sikker på at den norske skolen i langt større grad indoktrinerer elevene til å bli Windows-brukere, enn andre system.

 

Jeg er ingen dommer men jeg reagerer når ting tyder på at valgene man tar ikke er helt reelle.

om du synes Iphone er fint å bruk så er det bra for deg

det som ikke er bra er om du blir presset til bruke den

 

 

Huh?? Hva i huleste er det du snakker om?

Det jeg skrev

det skal ha  vært en skole der det ble bråk når noen elever forlangte at alle i klassen skulle bruke Mac

dette skjedde dog for så lenge siden at jeg ikker sikker på om man finner noe på nettet om det

de flest her har neppe hørt om det heller

Lenke til kommentar

Hvem skal definere hva som er reelle valg? Hvorfor er det slik at hvis man velger Apple, så mener du at man ikke har tatt gjennomtenkte og reelle valg? Er valgene bedre gjennomtenkt hvis man velger noe annet enn Apple? Blir man presset til å velge et mobiltelefonmerke, enten det er Apple eller hvilken som helst annen produsent? Hvem i så fall er det som presser frem dette? Hvilken posisjon har i så fall du til å dømme dette? Selvsagt er det noen som kjøper feil, men hvorfor plager det deg?

Lenke til kommentar

Reelle valg =  fritt valg hvis du lurte på det

 

Nå dreiere det seg ikke om hvorvidt man har tatt riktig eller feil valg fordi man velger Iphone 

Det det dreier seg om er hvorvidt valget blir riktig fordi man kopierer vaglene til venner og kompiser

 

Da burde det ikke være så ukjent at mang bare velger det samme som venen sine uten å tenke seg om

og det i grunnen det jeg reagere på

Fordi Per har Iphone så må Ole også ha det

Har da Ole valgt riktig kunne på det ene premisset ?

 

Jeg er ening at man skal prøve selv , men det blir for dum når grupperesept slår til

samme med flere så reagerer jeg også hvor mye opp skryting det er rund Iphone i forhold til andre telefoner.

Det er ikke helt riktig å si at reklamen presser en til kjøpe , men det er ikke langt unna heller.

her det for det meste snakk om smik reklame som de fleste ikke leggere merke til en gang

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at hvis man velger Apple, så mener du at man ikke har tatt gjennomtenkte og reelle valg? Blir man presset til å velge et mobiltelefonmerke, enten det er Apple eller hvilken som helst annen produsent? Hvem i så fall er det som presser frem dette?

 

Press , aksept blandt ungdom går ikke alltid på reelle valg Rogkas.

Eksempel som man finner mange av (har også liknende erfaringer i egen familie)

Barnepsykolog Eivind Myrland forteller at slike situasjoner ikke er uvanlig.

 

- Barn og ungdom vet hva som er hypp på markedet når det kommer til elektronikk. Det hjelper ikke å kjøpe Iphone 5 om alle andre har Iphone 6, det vil bare føre til mobbing, noe som er fullt forståelig når Iphone 6 er mye tynnere enn Iphone 5.

Fra http://famez.blogg.no/1419287234_datteren_til_grethe_r.html

 

Du må være enig i at disse eksemplene (og det er mange av de opp i gjennom senere år) ikke er reelle valg basert på funksjonalitet og bruk av en dings som du liker å kalle det.

Tydlig at jenta det her snakkes om kun måtte ha iphone og av type 6 for å bli akseptert.

 

Slik atferd og sosialt press i ulike steder, skolemiljøer og grupperinger plager i allefall meg.

Og som foreldre med presset økonomi eller aleneforeldre er det vanskelig å komme utenom at det er irrasjonelle valg å innfri. Å måtte velge og betale ekstra for et merke/type for å unngå at barna dine mobbes er i mitt hode ikke okay.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det slik at hvis man velger Apple, så mener du at man ikke har tatt gjennomtenkte og reelle valg? Blir man presset til å velge et mobiltelefonmerke, enten det er Apple eller hvilken som helst annen produsent? Hvem i så fall er det som presser frem dette?

Press , aksept blandt ungdom går ikke alltid på reelle valg Rogkas.

Eksempel som man finner mange av (har også liknende erfaringer i egen familie)

Barnepsykolog Eivind Myrland forteller at slike situasjoner ikke er uvanlig.

- Barn og ungdom vet hva som er hypp på markedet når det kommer til elektronikk. Det hjelper ikke å kjøpe Iphone 5 om alle andre har Iphone 6, det vil bare føre til mobbing, noe som er fullt forståelig når Iphone 6 er mye tynnere enn Iphone 5.

Fra http://famez.blogg.no/1419287234_datteren_til_grethe_r.html

Du må være enig i at disse eksemplene (og det er mange av de opp i gjennom senere år) ikke er reelle valg basert på funksjonalitet og bruk av en dings som du liker å kalle det.

Tydlig at jenta det her snakkes om kun måtte ha iphone og av type 6 for å bli akseptert.

Slik atferd og sosialt press i ulike steder, skolemiljøer og grupperinger plager i allefall meg.

Og som foreldre med presset økonomi eller aleneforeldre er det vanskelig å komme utenom at det er irrasjonelle valg å innfri. Å måtte velge og betale ekstra for et merke/type for å unngå at barna dine mobbes er i mitt hode ikke okay.

Det er heller ikke ok i noen sitt hode, men det gjelder da ikke spesielt for Apple. Dette gjelder på svært mange områder. At Apple har lykkes meget godt de siste 20 årene og akkurat nå er standarden, er ikke nødvendigvis standarden om noen år. Da kan det være andre ting ungdommer utsettes for press mot.

 

Det ville jo ikke endret prinsippet om presset hadde vært på mobiltelefoner fra Sony eller Samsung...

Lenke til kommentar

 

Det er heller ikke ok i noen sitt hode, men det gjelder da ikke spesielt for Apple. Dette gjelder på svært mange områder. At Apple har lykkes meget godt de siste 20 årene og akkurat nå er standarden, er ikke nødvendigvis standarden om noen år. Da kan det være andre ting ungdommer utsettes for press mot.

 

Det ville jo ikke endret prinsippet om presset hadde vært på mobiltelefoner fra Sony eller Samsung...

 

 

Gode poeng Rogkas.

Saken er at så fort en merkevare blir etablert og man har en definisjon på denne merkevaren som et må ha produkt (Pga merke) så vil jo dette i seg selv påvirke svært mange til å velge dette produktet uavhengig om det virkelig dekker behovet eller ei til brukeren.

Og selv om andre produkter dukker opp som er like bra eller bedre vil man se at forbrukerne velger den "merkevaren" som har etablert seg som et "må ha" produkt.

 

Jeg synes jo selvsagt at dette er litt trist ,spesielt når noen familier som kanskje ikke har så god råd presses til å kjøpe et produkt som går på bekostning av andre ting bare for at poden skal passe inn i gjengen , men nå er jo heller dette ikke noe nytt og har faktisk vært tilstede før ( Super Nintendo for oss gutta boys osv osv ).

Lenke til kommentar

Nå er jo Apple i en særstilling her

 

men hva gjør Apple for å unngå slik episoder ?

Apple er akkurat nå i en særstilling som det mest populære merke blant ungdomt. De har på ingen måte markedet alene, jeg tror Apple og Samsung er omtrent like store som merker. Android er desidert størst som OS.

 

Hva KAN egentlig Apple gjøre med dette? Gjøre seg mer upopulære? Tror neppe det er noe som noen produsent vil ha som strategisk mål. Selvsagt prøver Apple å få til det samme som alle andre produsenter, å bli størst mulig innen sine markedssegmenter. Noe annet ville vel vært merkelig...?

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...