Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Elgen viser igjen at han ikke har peiling på OSX... Det eneste jeg bruker på Macen som Apple har utviklet er kalenderen og Photos. (Brukte tidligere Lightroom, men det ble for omfattende til mitt bruk).

 

Har en Macbook pro, med både OSX, Fedora (Linux) og W10 installert. Linux brukes for programmering (spesielt når jeg jobber mot databaser, trenger å bruke terminal mye, osv), og W10 for å kjøre 3ds Max, Rhino, AutoCAD og rendering. Men Mac kjører jeg i hverdagen, nettopp fordi jeg synes at tredjeparts applikasjonene jeg får her er overlegent det jeg finner i Windows... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, altså, om det er én ting OSX er kjent for å ha som fordel så er det kvaliteten på tredjepartsprogramvaren. 

 

Ikke nødvendigvis mengden, men kvaliteten. Ta fotoredigering f.eks. Mye bedre utvalg av gode programmer enn på Windows, der man stort sett er stuck med Adobe eller Gimp. Eller teksteditorer, der man på OSX har fire-fem helt nydelige programmer som slår alt jeg finner på andre plattformer ned i støvlene. 

 

I tillegg finner man selvsagt alt av kjent programvare for de store. Det eneste som suger er spillutvalget, og det er primært fordi Microsoft har laget et proprietært system (DirectX) som bare finnes på Windows.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Det er en forskjell her ,

Microsoft tilbyr et OS , og de tilbyr også at 3djepart kan lage programmer som fungerer , slik at man ikke er låst til Microsoft

.man trenger ikke å bruke excel , word , poverpoint ,Internett explorer eller outloock  når det finnes flere gratis alternativer .

selv har jeg valg firefox, thunderbird  og open ofice

 

når det gjelder Apple så få man sterke indisier på et det er ikke slik der .

da skal Apple lagge al programvaren du skal bruke og det er til tider mye styr med å få 3dpart progrmvare til å fungere

 

alt man hører om programmer Apple-brukeren bruker så er det noe Apple selv har konstruert ( eller kjøpt opp) 

 

Da lurer man på hvor er alle 3djpart programmer beregnet til OSX , selv de skal finnes et sted ?

 

Det du beskriver her er eksakt samme modell som OSX følger. Eksakt. 

 

 

Kan du da forklare meg hvorfor windows bruker (spesielt hjemme brukere)  i større grad bruker 3djapart programmer en OSX bruker ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du da forklare meg hvorfor windows bruker (spesielt hjemme brukere)  i større grad bruker 3djapart programmer en OSX bruker ?

 

 

I den grad det stemmer er det nok fordi kvaliteten på det som følger med OSX er langt høyere enn kvaliteten på det som følger med Windows. Man får faktisk en skikkelig office-pakke, fotobehandler etc.  Med Windows er man 100% nødt til å bruke tredjepart fordi Microsoft ikke tilbyr det man trenger out of the box. 

 

Men uansett, du tar totalt og fullstendig feil i det du påstår.

 

 

når det gjelder Apple så få man sterke indisier på et det er ikke slik der .

da skal Apple lagge al programvaren du skal bruke og det er til tider mye styr med å få 3dpart progrmvare til å fungere

 

alt man hører om programmer Apple-brukeren bruker så er det noe Apple selv har konstruert ( eller kjøpt opp) 

 

Da lurer man på hvor er alle 3djpart programmer beregnet til OSX , selv de skal finnes et sted ?

 

Dette er bare tull. Fra ende til annen. Det er null styr å installere tredjepartsprogrammer på OSX - faktisk er det langt enklere enn på Windows (som trenger tullete installere for alt). Enten drar man en fil over og er ferdig, eller så installerer man fra OSX App Store (som faktisk inneholder programvare med høy kvalitet, i motsetning til MS sin). 

 

Du bruker Firefox, Thunderbird og OO? Finnes til OSX også. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

så nå hva du har påstått :

 

først påstår du at man er mist like mye låst til Microsoft som man er til Apple

når jeg påpeker at man ikke er tvunget til bruke Microsoft sine programmer og samtidig stiller spørsmål om hvorfor så mange forsatt  vil heller bruk Apple sine programmer så uskylder du det med dårlig kvalitet.

 

det ene er jo at enkelt her på forumet her faktisk sagt at de ikke er så begeistret for det siste program et fra Apple for å laste ned musikk .

mange er også lit begeistret for måten Itunes fungerer på

De foretrekker andre programmer  

Da kan du ikke skylde på god kvalitet fra Apple

 

her er det jo også lit underlig at du påstår at 3djpart programmer beregnet til OSX er av elendig kvalitet , mens samme program beregnet til windows er helt ok

Mange av disse programmene her utspring fra linux , som har et utspring fra UNIX , som er  det Apple har basert operativsystem sitt på

 

 

da kan man si at Apple lager et system baser på unix

linux lager et system basert på unix

 

så utvikles det programmer beregnet til linux

de blir pottet til ander plattformer som windows og OSX

likevel påstår du ( uten å kanskje være klar over det ) 

at linux utgaven av program x er ok

at windows utgaven av program x sikker er ok

mens OSX utgaven av program X er søpple

 

for meg høres det ut som du ikke har oversikten samtidig som du lever under press fra Apple der man ikke har lov å snakke dårlige programmer fra Apple.

 

joda jeg kjenner bare til programmene beregnet for windows men jeg kan ikke tenke meg at OSX utgaven er dårligere .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en forskjell her ,

Microsoft tilbyr et OS , og de tilbyr også at 3djepart kan lage programmer som fungerer , slik at man ikke er låst til Microsoft

.man trenger ikke å bruke excel , word , poverpoint ,Internett explorer eller outloock  når det finnes flere gratis alternativer .

selv har jeg valg firefox, thunderbird  og open ofice

 

når det gjelder Apple så få man sterke indisier på et det er ikke slik der .

da skal Apple lagge al programvaren du skal bruke og det er til tider mye styr med å få 3dpart progrmvare til å fungere

 

alt man hører om programmer Apple-brukeren bruker så er det noe Apple selv har konstruert ( eller kjøpt opp) 

 

Da lurer man på hvor er alle 3djpart programmer beregnet til OSX , selv de skal finnes et sted ?

Er forsjell på OSX som er på samme måte som windows

Alle kan utvikle og selge hva de vil, 

 

IOS for telefoner og nettbrett er låst, du kan bare bruke programmer godkjent av Apple via appstore og Apple har nektet programmer både fordi de konkurerer direkte mot egene løsninger og av heller tvilsome årsaker. 

 

Windows phone har lignende begrensinger. 

Lenke til kommentar

det er du som har påstått ting elgen, audun har fortalt deg fakta. at det finnes mennesker med tålmodighet nok til å diskutere med deg er ett under.

skal du bestemme hva som er fakta ?

det tviler jeg på

 

 

Er forsjell på OSX som er på samme måte som windows

Alle kan utvikle og selge hva de vil,

 

Det er ingen unnskylding for påstanden om at 3jepart programmerer så dårlige på OSX

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Kan du da forklare meg hvorfor windows bruker (spesielt hjemme brukere)  i større grad bruker 3djapart programmer en OSX bruker ?

 

 

I den grad det stemmer er det nok fordi kvaliteten på det som følger med OSX er langt høyere enn kvaliteten på det som følger med Windows. Man får faktisk en skikkelig office-pakke, fotobehandler etc.  Med Windows er man 100% nødt til å bruke tredjepart fordi Microsoft ikke tilbyr det man trenger out of the box. 

 

 

 

 

Du er vel fullstendig klar over at MS aldri kunne gitt med Office pga monopolsituasjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er forsjell på OSX som er på samme måte som windows

Alle kan utvikle og selge hva de vil,

 

Det er ingen unnskylding for påstanden om at 3jepart programmerer så dårlige på OSX

Problemet er bare at det er en grunnløs påstand. Som jeg skrev over, så er årsaken til at jeg gikk over til OSX fra Windows, og fremdeles bruker det (selv om at jeg har W10 tilgjengelig), nettopp det gode utvalget av tredjeparts applikasjoner...

Lenke til kommentar

 

 

det er du som har påstått ting elgen, audun har fortalt deg fakta. at det finnes mennesker med tålmodighet nok til å diskutere med deg er ett under.

skal du bestemme hva som er fakta ?

det tviler jeg på

Er forsjell på OSX som er på samme måte som windows

Alle kan utvikle og selge hva de vil,

Det er ingen unnskylding for påstanden om at 3jepart programmerer så dårlige på OSX

jorden er rund, ikke fordi jeg har bestemt det, men fordi det er sånn. akkurat det samme gjelder windows og osx, det er to operativsystem, der alle kan utvikle programmer for. dette er fakta, ikke fordi jeg sier det, men for det er sånn.

Lenke til kommentar

 

Det å kjøpe produkter fra Apple har et høyt grad av forutsigbarhet. iOS 9 vil være kompatibel med iPhone 4s - det er en 4 år gammel telefon.

 

Når man kjøper Android så kjøper man usikkerhet og uventete kostnader.

Min bestefar har en iphone 4s. Han får ikke oppdatert til ios 8 fordi tlf er utdatert. Han får ikke lastet ned noen nyere apper pga det. Den er jo ikke gammel engang.

 

 

Tøys. iPhone 4S er kompatibel med IOS 8.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det å kjøpe produkter fra Apple har et høyt grad av forutsigbarhet. iOS 9 vil være kompatibel med iPhone 4s - det er en 4 år gammel telefon.

 

Når man kjøper Android så kjøper man usikkerhet og uventete kostnader.

Min bestefar har en iphone 4s. Han får ikke oppdatert til ios 8 fordi tlf er utdatert. Han får ikke lastet ned noen nyere apper pga det. Den er jo ikke gammel engang.

Tøys. iPhone 4S er kompatibel med IOS 8.

I så fall er det noe merkelig som har skjedd..Tlf sier at siste versjon er oppdatert.
Lenke til kommentar

 

Det å kjøpe produkter fra Apple har et høyt grad av forutsigbarhet. iOS 9 vil være kompatibel med iPhone 4s - det er en 4 år gammel telefon.

 

Når man kjøper Android så kjøper man usikkerhet og uventete kostnader.

Min bestefar har en iphone 4s. Han får ikke oppdatert til ios 8 fordi tlf er utdatert. Han får ikke lastet ned noen nyere apper pga det. Den er jo ikke gammel engang.
Sikker på at han har S.

Iphone 4 (none S) støtter kun opptil IOS7. Den er ikke kraftig nok for IOS8.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...