Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

ja vell , men jeg husker god hvor mye oppstyr det var  med MP3 spilleren eller personer som vill skifte glasset på Iphone for noe år siden

"For noen år siden"...

 

Du kan ikke påstå noe så sterkt som du gjør tidligere i tråden, og så komme med ett eksempel som var "for noen år siden".

 

På iPhone 5 og senere kan hvem som helst skifte skjermen selv løpet av få minutter. 4S og tidligere modeller er derimot mer jobb (tar ca. 20 minutter), men det er det på mange andre modeller også. Kan ikke huske det var så mye "oppstyr" rundt det uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som kunde av en norsk forhandler, så bryr jeg meg ikke så mye om hva Apple sier. Det er forhandleren som står ansvarlig overfor meg, så begynner Apple å tulle så vet jeg hva jeg skal si til forhandleren for at de skal gjøre jobben sin.

jeg vet bare at det har vær en del krangel oppgjennom årene

 

 

Noen sier at nye standarder er dumt fordi det reduserer bakoverkompatibilitet eller kompatibilitet til andre systemer, og det er sant. Men samtidig ville det ikke vært noen teknisk utvikling her i verden om alle skulle tviholdt på det samme hele tiden. Dette er imidlertid diskutert grundig lengre bak i denne tråden, og vi andre er ferdig med den diskusjonen.

 

Det er sikker bra for utviklingen at det kommer forbedringer

men så lenge ikke alle gjør på samme tid så vil dette forsatt være et problem

 

 

Jeg kjøpte ikke iPhone fordi det er et statussymbol, eller på grunn av reklamen. iPhone er langt fra et statussymbol, det ser man jo ut fra hvordan iPhone-eiere behandles her på forumet og ikke minst at "alle" har det etter hvert. Men jeg er voksen nok til å ta mitt eget valg, så selv om iPhone er i ferd med å bli et anti-statussymbol, så kjøpte jeg telefonen fordi det var den jeg mente passet mitt bruk best.

 

At du ikke gjorde ( der er det flere )  betyr ikke at mange andre  kjøper den fordi den er vanlig telefon

 

Her må du nok snakke for deg selv. Men du har ikke prøvd iPhone, så hvorfor du snakker om en såkalt "påstått opplevelse" som ikke alle vil merke skjønner jeg ikke helt. Noen merker denne "påståtte opplevelsen" og da er det vel fint at de har kjøpt en telefon de er fornøyd med selv om den kostet mer enn en de ikke hadde blitt like fornøyd med? Uavhengig av merke eller modell.

 

du synes det er verdet fordi du har nok penger og opplever at tingen funger slik du ønsker

slik er det ikke med alle

Noen synes man betaler for mye for "opplevelsene"  , andre finner ikke disse "opplevelsene"

 

 

iOS er vel et av de enkleste telefon OS, så spesielt "kinkig" å bruke er det vel ikke. Ulempen er at den kan tilpasses for lite i forhold til for eksempel Android. På Android kan man gjøre mange flere ting, blant annet for å gjøre OS'et personlig, men det er også flere ting man kan "rote seg bort i" om man ikke er spesielt teknologisk anlagt. Mine foreldre skjønte ikke bæret av min Android-telefon, men når de fikk en iPad i hendene var de i gang med å bruke den i løpet av sekunder. Og de har knapt brukt en PC før. De trenger ikke flere av de mer avanserte innstillingene på Android.

 

Nå finnes det faktisk telefoner som skal være enda eklere i bruk , men da blir det ikke smartmobiler

 

 

Jeg blir litt irritert på folk som følger og ikke minst tror på alt av tester. En test som roser iPhone opp i skyene, kan godt være skrevet av en Apple-fanboy, like mye som en test som roser en Samsung telefon kan være skrevet av en Samsung-fanboy. Mindre seriøse testsiter kan også være kjøpt av produsent, importør, forhandler eller lignende. Og ikke minst, tester viser mye mer av testerens personlige preferanser i forhold til bruksområdet, enn hvor bra gjenstanden han/hun tester er.

Som du sier, man skal si at den telefonen jeg har, er den som fungerer for meg. Og det er helt rett. Men det er jo en selvmotsigelse av hva du sier tidligere både i denne tråden og dette innlegget.

Da tror jeg du har missforstått meg en smule

 

Det jeg reagerer på er folk som går rundt og påstår at deres telefon er den beste i verden , uansett hva tester viser ( ikke enkelt tester men tendensen gjennom flere tester) 

Et slikt eksempel hadde man med en  Iphone modellene 

det dukket opp telefoner med både bedre spesifikasjoner og bedre score på tester , men det ble ignorert i stor grad

helt til Apple  kom med en ny Iphone med omtrent de samme spesifikasjon

Det er man nød til å reagere på

 

 

Og hvem sier at du må kjøpe smartmobil? Ingen her på forumet. Hvis en gammel Nokia med knapper gjør det du vil den skal gjøre, på en god måte for deg, så er det ingen grunn til å bytte. Men mange har andre behov, og mange bruker telefonen til mye mer enn å ringe, og da er en smartmobil et bedre valg for de. Ellers har jeg både en stasjonær PC og to laptoper (alle med Windows), da det ikke er alt som er mulig å gjøre på en smartmobil. Alt til sitt bruk.

Det er de som i stor grad er opptatt av å kunne la telefonen overta det pcen gjør som sier det

 

 

Jeg kunne sikkert greid meg bra med "din" telefon til daglig jeg også, men i forhold til både mitt privatliv og jobb gjør smartmobilen ting mye enklere for meg.

 

selvfølgelig

Lenke til kommentar

 

ja vell , men jeg husker god hvor mye oppstyr det var  med MP3 spilleren eller personer som vill skifte glasset på Iphone for noe år siden

"For noen år siden"...

 

Du kan ikke påstå noe så sterkt som du gjør tidligere i tråden, og så komme med ett eksempel som var "for noen år siden".

 

På iPhone 5 og senere kan hvem som helst skifte skjermen selv løpet av få minutter. 4S og tidligere modeller er derimot mer jobb (tar ca. 20 minutter), men det er det på mange andre modeller også. Kan ikke huske det var så mye "oppstyr" rundt det uansett.

 

 

Det blir oppstyr når forbrukerloven sier at en dings skal vare i minst 2 år og så  går den i "stykker"  etter 1 år .

Den gangen var det da Apple nektet å erstatte batteriet , man måtte kjøpe et nytt batteri 

 

så har det også vær en del andre krangler

Lenke til kommentar

 

iOS er vel et av de enkleste telefon OS, så spesielt "kinkig" å bruke er det vel ikke. Ulempen er at den kan tilpasses for lite i forhold til for eksempel Android. På Android kan man gjøre mange flere ting, blant annet for å gjøre OS'et personlig, men det er også flere ting man kan "rote seg bort i" om man ikke er spesielt teknologisk anlagt. Mine foreldre skjønte ikke bæret av min Android-telefon, men når de fikk en iPad i hendene var de i gang med å bruke den i løpet av sekunder. Og de har knapt brukt en PC før. De trenger ikke flere av de mer avanserte innstillingene på Android.

 

Din konklusjon blir da egentlig at det passer godt for folk som er mindre teknisk kompetent, og må holdes i hånda når de bruker noe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

iOS er vel et av de enkleste telefon OS, så spesielt "kinkig" å bruke er det vel ikke. Ulempen er at den kan tilpasses for lite i forhold til for eksempel Android. På Android kan man gjøre mange flere ting, blant annet for å gjøre OS'et personlig, men det er også flere ting man kan "rote seg bort i" om man ikke er spesielt teknologisk anlagt. Mine foreldre skjønte ikke bæret av min Android-telefon, men når de fikk en iPad i hendene var de i gang med å bruke den i løpet av sekunder. Og de har knapt brukt en PC før. De trenger ikke flere av de mer avanserte innstillingene på Android.

 

Din konklusjon blir da egentlig at det passer godt for folk som er mindre teknisk kompetent, og må holdes i hånda når de bruker noe?

 

For dem også. Og for de av oss som ikke gidder styre med tilpasning av telefonen.

og da blir spørmålet :

Hvis man ønsker seg en enkel telefon hvorfor skal man da velge Iphone ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

iOS er vel et av de enkleste telefon OS, så spesielt "kinkig" å bruke er det vel ikke. Ulempen er at den kan tilpasses for lite i forhold til for eksempel Android. På Android kan man gjøre mange flere ting, blant annet for å gjøre OS'et personlig, men det er også flere ting man kan "rote seg bort i" om man ikke er spesielt teknologisk anlagt. Mine foreldre skjønte ikke bæret av min Android-telefon, men når de fikk en iPad i hendene var de i gang med å bruke den i løpet av sekunder. Og de har knapt brukt en PC før. De trenger ikke flere av de mer avanserte innstillingene på Android.

 

Din konklusjon blir da egentlig at det passer godt for folk som er mindre teknisk kompetent, og må holdes i hånda når de bruker noe?

 

Det er akkurat det jeg skriver. Men det betyr ikke at jeg mener det passer dårlig for de som er mer teknisk kompetente heller. Ulempen i forhold til Android er færre tilpasningsmuligheter, men om man ikke behøver disse mulighetene ser jeg ikke det som et problem.

Lenke til kommentar

og da blir spørmålet :

Hvis man ønsker seg en enkel telefon hvorfor skal man da velge Iphone ?

Fordi selv om man ønsker en telefon som er enkel i bruk, så kan man ha behov for apps og andre egenskaper som en smartmobil gir deg. Android ble litt for avansert for mine foreldre, men de ville likevel ha et nettbrett med de mulighetene det gir en. iPad/iOS ble løsningen for de. Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

 

og da blir spørmålet :

Hvis man ønsker seg en enkel telefon hvorfor skal man da velge Iphone ?

Fordi selv om man ønsker en telefon som er enkel i bruk, så kan man ha behov for apps og andre egenskaper som en smartmobil gir deg. Android ble litt for avansert for mine foreldre, men de ville likevel ha et nettbrett med de mulighetene det gir en. iPad/iOS ble løsningen for de.

 

Det spørs ,for mange så virke selv fjernkontrollen til tven vanskelig å bruke

Lenke til kommentar

Det spørs ,for mange så virke selv fjernkontrollen til tven vanskelig å bruke

Da må man ta til takke med en Doro-telefon med fire hurtigknapper på da. En til sønn, en til datter, en til bror og en til nødtelefonen :-)  Men er man i den kategorien så har man neppe bruk for smartmobil-egenskaper uansett.

 

Når det er sagt så surret mine foreldre litt med de nye fjernkontrollene når de byttet ut både TV og stereo samtidig (det gikk bra etter noen dager). Men iPad'en skjønte de med en gang.

Lenke til kommentar

 

Det spørs ,for mange så virke selv fjernkontrollen til tven vanskelig å bruke

Da må man ta til takke med en Doro-telefon med fire hurtigknapper på da. En til sønn, en til datter, en til bror og en til nødtelefonen :-)  Men er man i den kategorien så har man neppe bruk for smartmobil-egenskaper uansett.

 

Når det er sagt så surret mine foreldre litt med de nye fjernkontrollene når de byttet ut både TV og stereo samtidig (det gikk bra etter noen dager). Men iPad'en skjønte de med en gang.

 

Da havner man lit for langt nede igjen .

 

å måtte trykke på mange knapper for komme gjennom noen menyvalg kan være vanskelig for noen , og lett for andre

å måtte bruke berørings skjerm  med kun visuell tilbakemelding kan være vanskelig for noen , for andre går det greit

 

Da kan det hende at man har behov for lit flere valg en det en veldig enkelt telefon gir , samtidig som smarttelefon gir for mange valg

 

men det er jo ikke så rart når enkelt innbiller seg at alt for mange kan erstatt pcen med en smartmobil

Lenke til kommentar

I min hverdag er det fint lite jeg ikke får gjort med min iPhone. Faktisk var det en større utfordring å få gjort alt jeg ville da jeg hadde Nexus 6 siden en del software var vanskelig å finne.

 

Å kunne endre på alt er mas og ikke en fordel i mine øyne. For andre føles det selvsagt annerledes, men jeg orker ikke tenke på hvilket program jeg skal bruke til alt mulig. Det er helt ok at noen gjør mange av valgene for meg.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke når enkelt hoster opp eldgamle innlegg de plutselig har et eller annet i mot

 

Jeg hostet ikke opp eldgamle innlegg. Du skrev kommentaren din den 13. august. Samme dag spurte jeg hva du la i "styr". Allerede dagen etter hadde du glemt at du skrev det, og kom med krav om at jeg måtte vise deg hva du selv hadde skrevet. Det finner jeg smått utrolig.

 

Dessuten er jeg opptatt av mye rart og da blir det flere diskusjoner

 
jeg husker ikke alle innlegg enten jeg følger med på 3 tråder eller om jeg følger med på 30
så er det også slik jo færre tråder jeg har innlegg jo flere er det som henger seg på dem .
Det blir ikke færre innlegg av det

 

 
Du prøver å fremstå uskyldig her, men det som i realiteten skjer er at du suger deg fast i utallige diskusjoner der du stadig kommer med provoserende (og vage) påstander.
 

Det er vanskelig å forklare det men selskapet Apple fremstår både som en religion der "medlemmene"  ikke tåler kritikk uten å eksplodere

 
Hvem er det som ikke tåler kritikk av Apple uten å eksplodere? Hva slags kritikk snakker du om?

 

Er det å be deg om å begrunne påstandene dine det samme som å eksplodere?

 

selskapet er alt for ofte på kanten av de norske lovene , har de satt seg inn i hvilke lover vi har her i landet 

( dette gjelder forbrukerrettigheter )

 

 
Hvor ofte er de på kanten av de norske lovene? Har du noe konkret å vise til? Kan du dokumentere at de ofte er på kant med lovene?
 

og da sitter man å lurer på hvorfor man skal betale ekstra ( komponerer som ikke er hel på øverste hylle )  for en påstått opplevelse som ikke alle vil merke når man sammenligner med andre produkter

 
Det er ikke lenge siden du sa du ikke visste om de brukte komponenter av dårligere kvalitet enn andre, og nå er du tilbake og kommer med en direkte påstand om dette. Kan du dokumentere påstanden din denne gangen, eller skal du skjule deg bak det at noen andre skrev det samme igjen?
 
Hvordan vet du hva andre vil oppleve, forresten?
 

noen vil nok oppleve at Iphone er for kinkig å bruk i forhold til deres behov,

 
Hvem da, og hvorfor?
 

derfor blir det fullstendig galt å påstå andre ting en det tester viser

 
Hvilke tester? Hvem påstår noe annet enn disse?
 

da skal man si at den telefonen man har er den som fungerer for meg

 
Det som har skjedd i denne tråden er at det har kommet mange påstander som går ut på at Apple ikke skal være særlig bra likevel. Folk har altså ikke holdt seg til å si hva som fungerer for dem, men de har prøvd å snakke om at andre ting ikke kan fungere for andre. Som du og dine angrep på Apple.
 
Jeg beklager at jeg siterer såpass oppstykket, men du skriver så fryktelig usammenhengende og hopper fra tema til tema, at det er nærmest umulig å svare uten å gjøre det på denne måten.
Lenke til kommentar

 

iOS er vel et av de enkleste telefon OS, så spesielt "kinkig" å bruke er det vel ikke. Ulempen er at den kan tilpasses for lite i forhold til for eksempel Android. På Android kan man gjøre mange flere ting, blant annet for å gjøre OS'et personlig, men det er også flere ting man kan "rote seg bort i" om man ikke er spesielt teknologisk anlagt. Mine foreldre skjønte ikke bæret av min Android-telefon, men når de fikk en iPad i hendene var de i gang med å bruke den i løpet av sekunder. Og de har knapt brukt en PC før. De trenger ikke flere av de mer avanserte innstillingene på Android.

 

Din konklusjon blir da egentlig at det passer godt for folk som er mindre teknisk kompetent, og må holdes i hånda når de bruker noe?

 

Er det noe galt i det? Det er vanskelig å lese følelser gjennom ren tekst, men det lukter en smule forakt av det du skriver.

Lenke til kommentar

 

Jeg hostet ikke opp eldgamle innlegg. Du skrev kommentaren din den 13. august. Samme dag spurte jeg hva du la i "styr". Allerede dagen etter hadde du glemt at du skrev det, og kom med krav om at jeg måtte vise deg hva du selv hadde skrevet. Det finner jeg smått utrolig.

 

Når du maser om det i fler dager uten referer til innlegget så blir det opprinnelige innlegget gammelt

 

 

jeg husker ikke alle innlegg enten jeg følger med på 3 tråder eller om jeg følger med på 30
så er det også slik jo færre tråder jeg har innlegg jo flere er det som henger seg på dem .
Det blir ikke færre innlegg av det

 

det miner mistenkelig på det jeg skrev , men du forlenger vel at jeg skal huske alle ileggene mine ?

 

Du prøver å fremstå uskyldig her, men det som i realiteten skjer er at du suger deg fast i utallige diskusjoner der du stadig kommer med provoserende (og vage) påstander.

 

jeg prøver å være kritisk til myter og på stander , men det tydelig at alle positive påstander om Apple er hellig

 

 

Hvem er det som ikke tåler kritikk av Apple uten å eksplodere? Hva slags kritikk snakker du om?

 

Er det å be deg om å begrunne påstandene dine det samme som å eksplodere?

 

Nå er det forskjell i begrunne påstander ( som jeg gjøre hele tiden ) og det å bevise påstander fra andre

 

 

Hvor ofte er de på kanten av de norske lovene? Har du noe konkret å vise til? Kan du dokumentere at de ofte er på kant med lovene?

 

det dukker hel tiden opp et eller annet

det man husker er jo det med MP3 spillere og batteri byttet

 

jeg tror også at det var noe annet med garanti for noen år siden

 

elles så har det jo være endel merkelig feil med Ipone so man ikke har sett andre steder

jeg husker spesielt at en person ble stadig oppringt av ukjente personer som hadde Ipjoner

av en eller annen grunn takler ikke telefonen enkelt Norske telefon nr

 

Kremt vet  sikkert om flere rare tilfeller

Lenke til kommentar

Når du maser om det i fler dager uten referer til innlegget så blir det opprinnelige innlegget gammelt

Hehe, tror heller man skal skrive "når han maser om det i flere dager uten at du klarer å svare, så blir det opprinnelige innlegget gammelt". Så akkurat den slår tilbake på deg selv.

 

jeg prøver å være kritisk til myter og på stander , men det tydelig at alle positive påstander om Apple er hellig

Da lurer jeg på hvorfor Apple-motstandere alltid er så raskt ute med usaklig kritikk mot iPhone (og de som eier iPhone) i samtlige tråder som omhandler iPhone.

 

det dukker hel tiden opp et eller annet

det man husker er jo det med MP3 spillere og batteri byttet

 

jeg tror også at det var noe annet med garanti for noen år siden

Ok, så det dukker noe opp "hele tiden", men du husker kun et aller annet med MP3 spiller og et batteribytte. Og du tror det var noe med garanti for noen år siden?

 

 

elles så har det jo være endel merkelig feil med Ipone so man ikke har sett andre steder

jeg husker spesielt at en person ble stadig oppringt av ukjente personer som hadde Ipjoner

av en eller annen grunn takler ikke telefonen enkelt Norske telefon nr

 

Kremt vet  sikkert om flere rare tilfeller

Du skriver at det har vært endel merkelige feil, men du husker bare ett isolert tilfelle som rammet en person.

 

Jeg må si at det kvalifiserer til en "merkelig feil" når min Android telefon begynner å sende ut vilkårlige meldinger i tide og utide også. Så det er nok en del merkelige feil her også.

Lenke til kommentar

 

Du skriver at det har vært endel merkelige feil, men du husker bare ett isolert tilfelle som rammet en person.

 

Jeg må si at det kvalifiserer til en "merkelig feil" når min Android telefon begynner å sende ut vilkårlige meldinger i tide og utide også. Så det er nok en del merkelige feil her også.

 

det ligger nok i at mediene bare tar opp enkelte ting .

og når det skjer så er Apple mest interessant

 

 

 

Da lurer jeg på hvorfor Apple-motstandere alltid er så raskt ute med usaklig kritikk mot iPhone (og de som eier iPhone) i samtlige tråder som omhandler iPhone.

 

jeg tipper at det er noe psykologisk bak

de som er mest ivrig på det føler at mange av de som bruker Ifhone ,Ipad  , mac o.s.v  ikke gjør det helt frivillig .

selv om bruker nekter totalt for at de er tvunget

 

så har man de som føler seg innestengt med Apple, som bestemmer lit for mye

 

Det er også påstått de som bruker windows må føles seg løst ( jeg antar at det betyr de samme som innestengt i denne sammenhengen )

men windows har jo større utbredelse og mange 3djapart aktører som står temmelig fritt 

 

så har tipper jeg at problemet ligger i  hvor tett tilknyttet man er til produsentens bestemmelser / begrensinger på både det negative og det positive , som selvsagt ikke oppfattes likt av alle

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...