Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 Vel, det er ingenting å si på dette. Du sier Apple er best, fordi det føles best..... Det er nå ganske spesielt å påstå. Jeg må virkelig si at de delene jeg har i min PC føles utrolig bra sammen. Føles mye bedre enn en GTX 980 Ti med en PCIe SSD spør du meg.

 

Hvis det er slik som dette du har tenkt å argumentere, så ser jeg ingen poeng i å diskutere.

 

 

 

Mener du virkelig det går an å måle hvilken telefon som er best helt uavhengig av brukerens preferanser? Ja, du kan måle hvilken cpu som er best i SuperPI og hvilket batteri som har flest mwh. Men hva med brukeren som heller vil ha batteritid enn oomph? Eller han som hater flapper og derfor ikke vil ha vanntett telefon? Eller han som av en eller annen grunn ønsker seg en lavoppløst skjerm? 

 

Man kan måle hvilke komponenter som havner hvor på forskjellige skalaer og hvor hele telefoner er på forskjellige skalaer. I tillegg er selvsagt noen komponenter objektivt sett bedre på alle måter enn andre. Men i det ekstremt tette feltet som er dagens mobilverden er et umulig å hevde at en enhet er bedre enn en annen for andre enn en selv. 

 

Galaxy Edge har f.eks en fantastisk skjerm, raskere CPU og GPU enn iPhone, raskere minne og et nydelig design. Jeg anser fortsatt iPhone 6 for å være et bedre produkt, også hardwaremessig. Hvorfor? Aner ikke. Feeling. Og det er tydeligvis mange som er enige med meg. 

 

PC-eksemplet ditt er forresten interessant. Ja, en PCI-E SSD er raskere enn alt annet. Men hadde det hatt noe å si for min bruk å bytte ut den vanlige SSD i spill-pcen min med en sånn? Neppe så mye at det hadde vært merkbart. Og 980? Vil ikke ha det. Lager for mye lyd og varme. Kan du egentlig si at et skjermkort som støyer så mye, trekker hundrevis av watt og tar opp halve maskina er "bedre" enn et skjermkort som bruker halve plassen, er helt stille og bruker mindre strøm mens det lager akkurat like god grafikk på 60fps fullhd? Jeg vil si det er dårligere hardware (eller et dårligere valg av hardware), iallfall når man tar resten av systemet med i bildet (som i mitt tilfelle er en fullhd-projektor). Sånn er det i alle systemer. Målet er ikke å optimalisere hver del, men å finne et sett med komponenter som gir den ytelsen man har spesifisert for langs alle akser - der rå kraft bare utgjør én av dem. 

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Galaxy Edge har f.eks en fantastisk skjerm, raskere CPU og GPU enn iPhone, raskere minne og et nydelig design. Jeg anser fortsatt iPhone 6 for å være et bedre produkt, også hardwaremessig. Hvorfor? Aner ikke. Feeling. Og det er tydeligvis mange som er enige med meg.

 

Er det kun fordi du ikke har bruk for bedre spesifikasjoner at du mener at Iphone er bedre ?

holder det ikke å bare si at IPhobe 6 er bra nok for dit bruk ?

Lenke til kommentar

Er det kun fordi du ikke har bruk for bedre spesifikasjoner at du mener at Iphone er bedre ?

holder det ikke å bare si at IPhobe 6 er bra nok for dit bruk ?

 

Nei, det er fordi jeg mener iPhone 6 alt i alt er et bedre produkt enn Galaxy Edge selv om Edge vinner på de fleste målbare spesifikasjoner. Men den blir for varm, har for kjipe knapper, har for dårlig fingeravtrykksleser, har for mye slurv i designet når man går i dybden og er ikke nok bedre på det den er bedre på til at jeg anser den som et bedre produkt. Men skjermen er fantastisk, faktisk så bra at jeg forstår folk som velger den foran alt annet. 

 

Poenget er uansett - som jeg har sagt så mange ganger før - at nesten alt i et hardwaredesign er snakk om tradeoffs. Også når man fjerner budsjettet og velger deler fra øverste hylle. Mer kraft? Da blir det mindre batteritid og mer varme. Mer kjøling? Da blir det mer vekt. Mer batteri? Mer vekt da også. Flere piksler? Lavere ytelse eller mindre batteritid. Osv. Derfor er det også så godt som umulig å rangere produkter basert på komponentene. Man må se på helheten. Og helheten er Apples store styrke,  med Nokia og kanskje HTC som gode konkurrenter. Samsung er verdensmestre i å fucke opp ett eller annet viktig, eller å lage noe forferdelig som fake-skinnet med føkkings fake-søm på tidligere telefoner.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg håper du innser hvor utrolig fanboy disse påstandene er?

 

Når du velger fra øverste hylle så sier du det blir mer kraft, men også mindre batteritid og mer varme.

Det er bare latterlig, S6 er mer energieffektiv en S5 var. Det er det en av tingene som øverste hylle gir, effektivitet. Ytelse er kjempelett å få, det er effektivitet som er vanskelig.

 

Kjøling, på en mobil??? ok...

 

Det du sier er egentlig at du forsvarer hva enn Apple gjør, og hva enn Apple gjør er bare bra, mens hva enn Samsung gjør aldri blir helt bra uansett.

 

Det finnes ingen klarere måte å si at du synes at Apple bare er best enn dette. Da blir det meningsløst å diskutere også, fordi du alltid bare vil si "Apple er best" når det er så åpenbart at på HW fronten, selve mobilen så er Samsung langt foran. Beklager å måtte si det, men det er målbart. Og du kan si så mye du vil om at "brukeropplevelsen av denne trege TLC disken, som bottlenecker hele systemet er bare på et helt annet nivå enn Samsung sin superraske lagring som gir strålende flyt og hastighet" men det endrer ingenting. Ingenting jeg sier kommer til å endre noe heller. Så jeg kommer ikke til å si mer heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt en haug ganger nå, Samsung er foran på en del metrikker. For meg er ikke de metrikkene de utslagsgivende. Det vil ikke si at de ikke viktige eller at ikke mange vil se på dem som viktigst (selv om salget ikke tilsier det).

 

Det er ingen hemmelighet at jeg foretrekker Apples måte å lage produkter på foran Samsung sin, akkurat som du tydeligvis foretrekker Samsung og anser fordeler i elektronikk som viktigere enn meg, mens jeg anser design og "feel" som langt viktigere enn deg.

 

Og det er klart, om man kun anser hardware som det som faktisk er aktive deler er det lettere å måle. Jeg synes bare det er en veldig snever definisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker bare så utrolig rart at du og flere foretrekker Apple uansett hvor dårlig eller gode spesifikasjonen er når du tydelig ønsker å ha den beste telefonen

er ikke poenget at man har den beste telefonen pr spesifikasjoner ( da er også programvaren inkludert) ?

 

Dere foretrekker tydeligvis  den gamle telefonen helt til de kommer med en bedre telefon  ( ikke noe galt i det egentlig )  men det som er uendelig er at du mener at den gamle Iphonen er bedre en alle andre helt til Apple kommer med en ny Iphone selv om den enste forskjellen vil være et ny farge

  • Liker 2
Lenke til kommentar

men jeg vet ikke helt hva du legger i uttrykket "styr"

Nok en gang klarer du ikke å svare på det han faktisk spør om. Det er du som har brukt ordet "styr", så da må du da vel vite hva du mener med det også?

 

Men som du selv har sagt, du har aldri så mye som prøvd en iPhone, så du har antakeligvis ikke noe svar uansett.

Lenke til kommentar

 

men jeg vet ikke helt hva du legger i uttrykket "styr"

Nok en gang klarer du ikke å svare på det han faktisk spør om. Det er du som har brukt ordet "styr", så da må du da vel vite hva du mener med det også?

 

Men som du selv har sagt, du har aldri så mye som prøvd en iPhone, så du har antakeligvis ikke noe svar uansett.

 

 

jeg kan ikke svare på det når du ikke klarer å referer til det innlegget der jeg liksom skal ha brukt det ordet

 

jeg har såpass mange innlegg her på forumet at jeg umulig kan huske alle , derfor må du være snill å referer til de innleggene du klager på slik at jeg kan vite hva det er snakk om

Lenke til kommentar

 

 

men jeg vet ikke helt hva du legger i uttrykket "styr"

Nok en gang klarer du ikke å svare på det han faktisk spør om. Det er du som har brukt ordet "styr", så da må du da vel vite hva du mener med det også?

 

Men som du selv har sagt, du har aldri så mye som prøvd en iPhone, så du har antakeligvis ikke noe svar uansett.

 

 

jeg kan ikke svare på det når du ikke klarer å referer til det innlegget der jeg liksom skal ha brukt det ordet

 

jeg har såpass mange innlegg her på forumet at jeg umulig kan huske alle , derfor må du være snill å referer til de innleggene du klager på slik at jeg kan vite hva det er snakk om

 

Det var ikke jeg som spurte opprinnelig, men han det gjelder har allerede gitt deg direktelink til innlegget. Men her er den igjen:

 

Trykk her!

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

hvis du tenker på setningen

 

Så har man jo alt styret rundt Apple og ale det negativa som har vært opp gjennom årene

( trenger jeg å ramse det opp )

 

så er det jo alt oppstyret som er når Apple skal lansere noe jeg mente

og samt alt det negative  kundeservicen som av og til dukker opp

( der Apple ikke helt veil anerkjenne de norske lovene ) 

Lenke til kommentar

Fantastisk underholdende tråd! 

Hadde vi levd i et kommunist-regime hadde vi nok vært nærmere drømmen om at alle skal ha det helt likt. Da hadde det vært 1 telefon og ingen diskusjon. HELDIGVIS er det ikke slik. Kapitalismen rår, og selskaper som Apple kan håve inn på sine produkter.

Samsung setter ned sine priser fordi markedet ikke er villig til å kjøpe S6 for tilsvarende pris som iphone 6, hvilket betyr at markedet anser iphone som et bedre produkt. 

Da kan enkeltpersoner mene så mye de vil. Det endrer nok ikke markedet.

Gleder meg til iphone 6s kommer. Da skal iallefall jeg bytte ut samsungen min! Og blir jeg ikke fornøyd så kan jeg selge iphonen til en god pris og kjøpe noe annet med android. 

Takk og lov for VALGFRIHET!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvorfor finner du ikke bare ditt eget innlegg? Husker du ikke hva du selv skriver? Her er det:

 

"Så har man jo alt styret rundt Apple og ale det negativa som har vært opp gjennom årene

( trenger jeg å ramse det opp )"

fordi jeg ikke viste hvilket innlegg du tenkte på

 

nå kan jeg ikke se at uttrykket " relevant styr " er nevnt der i det hele tatt

 

Jeg skrev heller ikke at du brukte dette uttrykket. Jeg spurte hva slags "styr" du mener er elevant.

 

Kan du ikke bare svare i stedet for å danse rundt grøten?

 

men jeg vet ikke helt hva du legger i uttrykket "styr"

 

Det er ikke jeg som legger noe i det. Det var du som brukte uttrykket "styr":

 

"Så har man jo alt styret rundt Apple og ale det negativa som har vært opp gjennom årene
( trenger jeg å ramse det opp )"
 
Det er altså du som må forklare hva slags "styr" du snakker om når du skriver "alt styret rundt Apple". Jeg ba deg om å være mer konkret om dette "styret rundt Apple".
Lenke til kommentar

 Vel, det er ingenting å si på dette. Du sier Apple er best, fordi det føles best..... Det er nå ganske spesielt å påstå. Jeg må virkelig si at de delene jeg har i min PC føles utrolig bra sammen. Føles mye bedre enn en GTX 980 Ti med en PCIe SSD spør du meg.

 

Hvis det er slik som dette du har tenkt å argumentere, så ser jeg ingen poeng i å diskutere.

 

Når han skriver "føles best" så regner jeg med at han viser til den totale brukeropplevelsen. Altså at ting f.eks. fungerer som de skal, at det fungerer på en bra måte, osv. Det er ikke noe spesielt i å si det.

 

Ikke noe mer spesielt enn å synes noe er bra bare fordi det har mange GHz og GB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det en av tingene som øverste hylle gir, effektivitet. Ytelse er kjempelett å få, det er effektivitet som er vanskelig.

 

Det er bra du skriver dette, for det har vært et av argumentene for at iPhone er overpriset: At den ikke alltid har like stor ytelse på papiret som enkelte konkurrenter, og dermed må komponentene være billigere. Men det er like dyrt (eller dyrere?) å presse komponenter ned i størrelse som å bare heve spesifikasjonene.

 

Effektivitet er vanskelig ja. Så det kan være vel så dyrt å gjøre en komponent mer effektiv som å slenge på mer ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker bare så utrolig rart at du og flere foretrekker Apple uansett hvor dårlig eller gode spesifikasjonen er når du tydelig ønsker å ha den beste telefonen

er ikke poenget at man har den beste telefonen pr spesifikasjoner ( da er også programvaren inkludert) ?

 

Hvis du hadde fulgt med på diskusjonen så hadde du fått med deg at det er blitt påpekt at spesifikasjonene i seg selv ikke nødvendigvis sier noe om telefonen er bra eller ikke.

 

jeg har såpass mange innlegg her på forumet at jeg umulig kan huske alle

 

Jeg tror problemet ditt ligger her. Du har ikke kapasitet til å følge med på alle diskusjonene du deltar i. Du er særdeles aktiv med å stadig slenge rundt deg med påstander om alt mulig rart, for så å bare skru helt av når noen følger opp det du har skrevet.

 

Når du ikke engang klarer å følge med på hva du selv skriver så er det ikke så rart at du ikke klarer å få med deg det andre skriver heller.

 

Min anbefaling til deg er å skrive færre innlegg og komme med færre påstander. Hold deg til et aktivitetsnivå der du faktisk klarer å følge med på hva du selv skriver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke når enkelt hoster opp eldgamle innlegg de plutselig har et eller annet i mot

Dessuten er jeg opptatt av mye rart og da blir det flere diskusjoner

 

jeg husker ikke alle innlegg enten jeg følger med på 3 tråder eller om jeg følger med på 30

så er det også slik jo færre tråder jeg har innlegg jo flere er det som henger seg på dem .

Det blir ikke færre innlegg av det

 

 

Det er vanskelig å forklare det men selskapet Apple fremstår både som en religion der "medlemmene"  ikke tåler kritikk uten å eksplodere

selskapet er alt for ofte på kanten av de norske lovene , har de satt seg inn i hvilke lover vi har her i landet 

( dette gjelder forbrukerrettigheter )

så driver de å gjør standarder om til proprietære standarder fra tid til annen eller tar i bruk nye standarder før alle andre er klare for det

når de andre kommer etter går Apple enda et nivå videre 

det er en utvikling som ikke er helt bra .

problemet er å finne ut hvem som har skylden

her tipper jeg at patenter, rettigheter  og penger har mye med det å gjøre  

 

så har man statussymbolverdien og reklamen  oppstyrene som også presser frem  må ha faktoren

 

og da sitter man å lurer på hvorfor man skal betale ekstra ( komponerer som ikke er hel på øverste hylle )  for en påstått opplevelse som ikke alle vil merke når man sammenligner med andre produkter

 

noen vil nok oppleve at Iphone er for kinkig å bruk i forhold til deres behov,

 

derfor blir det fullstendig galt å påstå andre ting en det tester viser

da skal man si at den telefonen man har er den som fungerer for meg

 

selv har jeg en "gammel" nokia med knapper .

det holder for meg de gangen jeg må ringe

da kan ikke noen komme å påstå jag burde bytte ut den stasjonære pc med en smartmobil , bare fordi de innbiller seg at jeg kan gjøre det samme med en smarttelefon 

 

Når det er sagt så er det noen som sikkert kunne ha greid seg bra kun med telefonen  i den daglig jobben 

Lenke til kommentar
selskapet er alt for ofte på kanten av de norske lovene , har de satt seg inn i hvilke lover vi har her i landet 

( dette gjelder forbrukerrettigheter )

 

Her kommer du nok en gang med en påstand. Da bør du også følge opp med eksempler.

 

Apple kjenner nok svært godt til lovverket. Se nederst på f.eks. denne siden for kjøp av Macbook:

 

http://www.apple.com/no/shop/buy-mac/macbook-pro

 

Eller midt på denne for kjøp av iPad:

 

http://www.apple.com/no/shop/buy-ipad/ipad-air-2

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å forklare det men selskapet Apple fremstår både som en religion der "medlemmene"  ikke tåler kritikk uten å eksplodere

Nja, njo. Det gjelder for så vidt flere merker, men iPhone eiere blir ofte hetset/mobbet fordi de har en iPhone, ofte på dette forumet blant annet, og det er ikke rart at flere går inn i en forsvarsmodus da.

 

selskapet er alt for ofte på kanten av de norske lovene , har de satt seg inn i hvilke lover vi har her i landet 

( dette gjelder forbrukerrettigheter )

Som kunde av en norsk forhandler, så bryr jeg meg ikke så mye om hva Apple sier. Det er forhandleren som står ansvarlig overfor meg, så begynner Apple å tulle så vet jeg hva jeg skal si til forhandleren for at de skal gjøre jobben sin.

 

så driver de å gjør standarder om til proprietære standarder fra tid til annen eller tar i bruk nye standarder før alle andre er klare for det

når de andre kommer etter går Apple enda et nivå videre 

det er en utvikling som ikke er helt bra .

problemet er å finne ut hvem som har skylden

her tipper jeg at patenter, rettigheter og penger har mye med det å gjøre

Noen sier at nye standarder er dumt fordi det reduserer bakoverkompatibilitet eller kompatibilitet til andre systemer, og det er sant. Men samtidig ville det ikke vært noen teknisk utvikling her i verden om alle skulle tviholdt på det samme hele tiden. Dette er imidlertid diskutert grundig lengre bak i denne tråden, og vi andre er ferdig med den diskusjonen.

 

så har man statussymbolverdien og reklamen  oppstyrene som også presser frem  må ha faktoren

Jeg kjøpte ikke iPhone fordi det er et statussymbol, eller på grunn av reklamen. iPhone er langt fra et statussymbol, det ser man jo ut fra hvordan iPhone-eiere behandles her på forumet og ikke minst at "alle" har det etter hvert. Men jeg er voksen nok til å ta mitt eget valg, så selv om iPhone er i ferd med å bli et anti-statussymbol, så kjøpte jeg telefonen fordi det var den jeg mente passet mitt bruk best. 

 

og da sitter man å lurer på hvorfor man skal betale ekstra ( komponerer som ikke er hel på øverste hylle )  for en påstått opplevelse som ikke alle vil merke når man sammenligner med andre produkter

Her må du nok snakke for deg selv. Men du har ikke prøvd iPhone, så hvorfor du snakker om en såkalt "påstått opplevelse" som ikke alle vil merke skjønner jeg ikke helt. Noen merker denne "påståtte opplevelsen" og da er det vel fint at de har kjøpt en telefon de er fornøyd med selv om den kostet mer enn en de ikke hadde blitt like fornøyd med? Uavhengig av merke eller modell.

 

noen vil nok oppleve at Iphone er for kinkig å bruk i forhold til deres behov,

iOS er vel et av de enkleste telefon OS, så spesielt "kinkig" å bruke er det vel ikke. Ulempen er at den kan tilpasses for lite i forhold til for eksempel Android. På Android kan man gjøre mange flere ting, blant annet for å gjøre OS'et personlig, men det er også flere ting man kan "rote seg bort i" om man ikke er spesielt teknologisk anlagt. Mine foreldre skjønte ikke bæret av min Android-telefon, men når de fikk en iPad i hendene var de i gang med å bruke den i løpet av sekunder. Og de har knapt brukt en PC før. De trenger ikke flere av de mer avanserte innstillingene på Android.

 

derfor blir det fullstendig galt å påstå andre ting en det tester viser

da skal man si at den telefonen man har er den som fungerer for meg

Jeg blir litt irritert på folk som følger og ikke minst tror på alt av tester. En test som roser iPhone opp i skyene, kan godt være skrevet av en Apple-fanboy, like mye som en test som roser en Samsung telefon kan være skrevet av en Samsung-fanboy. Mindre seriøse testsiter kan også være kjøpt av produsent, importør, forhandler eller lignende. Og ikke minst, tester viser mye mer av testerens personlige preferanser i forhold til bruksområdet, enn hvor bra gjenstanden han/hun tester er.

Som du sier, man skal si at den telefonen jeg har, er den som fungerer for meg. Og det er helt rett. Men det er jo en selvmotsigelse av hva du sier tidligere både i denne tråden og dette innlegget.

 

selv har jeg en "gammel" nokia med knapper .

det holder for meg de gangen jeg må ringe

da kan ikke noen komme å påstå jag burde bytte ut den stasjonære pc med en smartmobil , bare fordi de innbiller seg at jeg kan gjøre det samme med en smarttelefon

Og hvem sier at du må kjøpe smartmobil? Ingen her på forumet. Hvis en gammel Nokia med knapper gjør det du vil den skal gjøre, på en god måte for deg, så er det ingen grunn til å bytte. Men mange har andre behov, og mange bruker telefonen til mye mer enn å ringe, og da er en smartmobil et bedre valg for de. Ellers har jeg både en stasjonær PC og to laptoper (alle med Windows), da det ikke er alt som er mulig å gjøre på en smartmobil. Alt til sitt bruk.

 

Når det er sagt så er det noen som sikkert kunne ha greid seg bra kun med telefonen  i den daglig jobben

Jeg kunne sikkert greid meg bra med "din" telefon til daglig jeg også, men i forhold til både mitt privatliv og jobb gjør smartmobilen ting mye enklere for meg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...