Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så til spørsmålene du overså: Først nevnte du noe styr rundt Apple. Har du et par eksempler eller ikke? Og hvem er de som skryter uhemmet av Apple, og hvorfor mener du de er rævkjørt av ledelsen? Påstår du at de som liker Apple-produkter ikke er i stand til å ta egne vurderinger? At du vet bedre enn dem hva de bør mene om produktene de bruker?

 

hvorfor skal jeg svare deg ?

 du har jo allerede bestem deg for hva jeg skal svare og hvis det ikke er riktig går du til angrep på de som ikke liker Apple

 

Det er jo nettopp det at jeg ikke aner hva du mener er relevant "styr". Selvsagt mistenker jeg at det bare er noe du finner på her og nå, og at kommentaren din egentlig ikke har noe for seg. Men jeg er nysgjerrig og dessuten er vi i et diskusjonsforum. Derfor ber jeg om eksempler og en begrunnelse.

Lenke til kommentar

 

 

Nå tuller du fælt om OLED/AMOLED. Det er jo helt mainstream, og har vært brukt av en rekke andre produsenter enn Samsung de siste 10 årene. Nokia (nå MS) har f.eks brukt AMOLED i sine Lumia-telefoner i en årrekke, uten at det har gjort telefonene noe dyre.

 

Ja, jeg vet at Exynos 7420 er produsert med 14 nm FinFET. En slik ny prosess er alltid dyrt til å begynne med, med store investeringer og lav "yield", men i realiteten vil man jo avskrive investeringer og kostnader med stor feilprosent i startfasen over tid. Apple og andre kunder vil altså være med å betale for fabrikken og utviklingen av prosessen når de eventuelt kjøper produkt laget med den nye prosessen. At Samsung bruker seg selv som pilotkunde for 14 nm har sikkert hatt mange fordeler, både når det gjelder produksjon, fleksibilitet og ytelse i sluttproduktet, så i realiteten har de nok tjent på det.

 

Ellers, safir, ja - ikke en "slags safir". Nei, det er ikke vanlig å bruke safir i kamera, meg bekjent er det ingen andre telefoner som har en safirlinse ytterst. Safir er relativt dyrt, fordi det er så vanskelig å bearbeide. Apple hadde ikke trengt å bruke safir i fingeravtrykkleseren heller, men gjorde det nok for å unngå slitasje og opprettholde samme overlegne funksjonalitet over lang tid. Aluminium er ikke spesielt dyrt, men å bearbeide aluminium slik Apple gjør er relativt dyrt i forhold til å sprøytestøpe plastikk. Kostnadene ligger også i disse komponentene og bearbeidingen av dem.

 

Samsung lager noen av de dyre komponentene selv, ja. Derfor kan Samsung altså bruke selvkostprinsippet i deler av produktkjeden for egne telefoner, og kunne i tilfellet Galaxy S6 ta i bruk enkelte nye teknologier noen måneder før konkurrentene, uten at det trengte å gi høyere komponentkostnad. Internfakturering forhindrer ikke at de kan bruke selvkost, slik at f.eks Exynos 7420 brukt i Samsungs egne telefoner ikke bidrar til overskuddet til divisjonen som produserer den. Nå vet vi jo stadig ikke hva de nye komponentene fra Samsung koster, eller hvordan Sasmung internfakturerer eller i hvilke ledd de tar fortjeneste for egenproduserte komponenter, så det er slett ikke sikkert at de koster mer å produsere for Samsung.

 

Snapdragon 820 kommer etter det jeg har lest ikke på markedet før i Q1 2016, og muligheten er til stede for at det blir Samsung som står for produksjonen. Jeg aner ikke hvilken kapasitet TSMC vil ha på 16nm i løpet av høsten, ei heller om Apple har investert i eksklusive produksjonslinjer hos TSMC, men jeg anser likevel TSMC som en aktuell kandidat for å levere store deler eller alt av Apples A9 SoC-forsyninger etter høstens lanseringer: http://wccftech.com/tsmc-starts-a9-chip-production-this-month/

 

Jeg vet at Samsung har 14nm-produskjon, men det er bekreftet at TSMC er oppe og kjører på 16 nm: http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/tsmc-begins-shipments-of-chips-using-16nm-finfet-process-technology/

 

En tredje aktør er Global Foundries som satser på 14nm FinFet (lisensiert fra Samsung?). Så her er flere muligheter åpne, og det blir spennende å se utover høsten/vinteren. Leveringssikkerhet, kvalitet og tilstrekkelige kvanta er nok vel så viktig fra Apple sin side, i forhold til den relativt beskjedne forskjellen mellom 14 og 16nm. Innkjøpsmodellen til Apple er veldig langsiktig, og innebærer ofte investeringer og utvikling av produksjonslinjer og teknologi i samarbeid med leverandører. Tim Cook er jo en mester når det gjelder slik logistikk (han var mye av hjernen bak den delen av Apples suksesshistorie), så dette tror tror jeg han har rimelig stor forståelse for og god kontroll på. Tror derfor ikke at jeg gidder spekulere så mye mer over dette her i forumet, og bruker tiden til noe mer fornuftig - alt vil jo komme for en dag etter hvert. ;)

 

Ja, det er mange som har brukt OLED av BETRAKTELIG lavere kvalitet. De kan lage billige OLED skjermer, akkurat som LCD kan lages billig og. OLED må jo kunne konkurrere med samme kvalitet som LCD på samme prisnivå, og helst litt bedre kvalitet. Det gjør de ikke nå.

 

Hvem har sagt at det ikke lønner seg for Samsung? Jeg har tidligere sagt at de tjener masse på det. Hva er poenget med dette avsnittet?

 

Jeg sa en slags safir, fordi jeg mente glass som er svært ripesikkert, og det er vanlig i kameraer. Jeg bryr meg mer om egenskaper enn fancy markedsføringsord.

Det blir ellers nesten latterlig når du skriver slik som dette. Selv mobiler til et par tusenlapper har disse "dyre" bearbeidede aluminiums-skallene til telefonene sine. Sannheten er den at det ikke er dyrt, i det hele tatt. Selv om antagelser er antagelser, så plasserer gjetningene disse kostnadene til å være svært minimale. Det er også ganske logisk når du ser samme "premium kvalitet" i billige produkter så vel som dyre. Spar meg for denne endeløse rosingen av Apple, som om de gjør noe spesielt. De er opptatt av å gjøre det billigst mulig, som de aller fleste andre.

 

Selv om du selv altså sier det koster mer i begynnelsen med ny 14 nm teknologi, og du linker til en artikkel som påstår at Samsung sin 14 nm er dyrere enn TSCM sin 16 nm og all logikk, og profesjonelle gjetninger tilsier at det koster en del ekstra, så vet vi ikke om den koster mer? OK.  Dette er noe negativt for Samsung, det er ikke bra at den koster mer, men det gjør den. Det er ikke bra for Samsung.

 

Det er IKKE det jeg ville kalt en bekreftelse akkurat. Det er rykter. Som sagt, det er ikke umulig at det skjer, men det er ganske usannsynlig. Det betyr og at Apple vil få alt de produserer i begynnelsen, som selvfølgelig er en mulighet. Bekreftet er det derimot ikke.

 

GloFou og Samsung samarbeider tett, de har også blant annet IBM på laget. Når IBM viste 7 nm, var jo dette i samarbeid med nettopp GloFou og Samsung. Det er grunnen til at Samsung slo TSCM, de klarte det på ingen måte alene. Så produksjon hos Samsung, betyr også produksjon hos GloFou.

 

 

 

 

Her tror jeg du rett og slett gjør akkurat det du beskylder meg for å gjøre: Du leser ikke det jeg skriver, men det du tror jeg skriver, går i full forsvarsmodus, avsporer fullstendig i ditt fokus på min person.

 

Hvis du leser det jeg faktisk skriver så ser du at jeg er nøye med å skrive at «jeg ikke er enig» på en saklig måte, uten å angripe deg. Ingen grunn til å gå bananas over en litt flåsete uttrykt, men begrunnet mistanke om "selektiv hukommlse" - da det jo beviselig ikke var slik du påstår mht at "alt var bedre før" med bl.a iOS. Du kan jo selv se hvor mange oppdateringer f.eks iOS 4 hadde, hvis du tror jeg bare slengte ut et tall i ørska: https://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history#iOS_4

Videre skrev jeg bevisst følgende i innlegget mitt: "jeg noen gang har eid", "jeg har brukt så langt", "basert på mine erfaringer", osv, slik at det bør være tydelig for alle at det du får er nettopp "hva ANDRE her synes» og om "andre er ENIGE/UENIGE».

 

Jeg er ikke spesielt bastant på hva som er DEN beste, siden det er helt legitimt å ha forskjellige behov og oppfatninger, men jeg er tydelig på hva som er mine erfaringer og mine preferanser ut fra det. 

 

Hvorvidt du tror denne bloggeren er en Apple-elsker, eller om du tror han bare har massevis av Apple-produkter, er irrelevant. Jeg leste det han skrev, men jeg ser selvsagt ingen grunn til å være enig med alt en person skriver utelukkende fordi han har et produkt eller to eller fem fra Apple. Det er da veldig åpenbart at problem kan eksistere uten at jeg har opplevd dem, og jeg har ikke beskyldt noen for å lyve eller være anti-Apple (det får de være så mye de vil for min del), og ser ikke hvorfor du finner grunn til å skrive disse banalitetene som svar til meg, da det ikke handler om noe jeg skrev. 

 

 

Du begynner med "Et blogginnlegg fra én bruker, som «tilfeldigvis» er enig med deg... wow!"

 

Jeg vet ikke hvordan dette akkurat legger opp til noen diskusjon. Du har ikke direkte sagt at det ikke er en troverdig kilde eller noe lignende. Likevel bruker du dette som triks for å egentlig si at det bare er noe jeg har funnet på nette og det er bare helt tullete. Så du skriver dine meninger osv senere, og jeg setter pris på det. Likevel  er det tydelig av første setning at du ikke forsto poenget her. Det fikk ikke resten til å virke som om det bare var din mening i en diskusjon.

 

Hvis du virkelig var ute etter å diskutere hadde du heller skrevet noe som:

"Jeg ser hva han skriver i blogginnlegget sitt, men jeg kjenner meg absolutt ikke igjen. Jeg har en 2015 modell Mac, og kjører Yosemite. Det er den beste OSX versjonen jeg har hatt, og disse problemene er ukjente for meg. Så etter min erfaring er Apple absolutt like bra som de alltid har vært, og gjerne enda bedre"

 

Istedenfor bare latterliggjør du kilden og sier at du synes Apple er supert.

 

Ellers sier linken din absolutt ingenting. Jeg snakket ellers også om oppslag i nettaviser, ikke antall oppdateringer per iOS versjon.

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er et hederstegn for Samsung at de bruker dyrere komponeneter. I min verden er det et poeng å bruke de billigste delene som gjør jobben på en god måte, og alt annet er waste. 

 

F.eks er det langt bedre å ha et effektivt OS og lite ram enn å ha et ineffektivt OS og mye ram, når effekten til slutt blir den samme. Det er heller ingen vits å ha en superkjapp CPU om den bare brukes til å trekke rundt på et tregt OS sånn som det lenge var med Android (men som har bedret seg med Dalvik). 

 

Om du går på en michelinrestaurant er det stort sett ikke ingrediensene som er det spesielle, det er hva som gjøres med dem. Enhver idiot kan velge deler fra øverste hylle og skru dem sammen. Kunsten ligger i hvordan man gjør det. Det virker som om Samsung begynner å forstå dette, men de har fortsatt litt igjen. Apple er mestre på dette. De går akkurat så langt de trenger i ytelse etc., men ikke lenger. Samtidig fokuserer de på å få alle de andre delene av produktet opp på samme nivå, sånn at produktet føles helhetlig.

 

Jeg mistenker f.eks at ikke Samsung har en egen avdeling for testing av opplevelse ved åpning av emballasje. Det har Apple, fordi de har forstått at første møte med produktet er en del av totalen.

Det er jo svært uheldig for Samsung at telefonen blir dyr, men det er bra for forbruker.

 

Det du kommer med her er jo bare en latterlig påstand. Det Samsung har investert ekstra gir også tilsvarende ekstra god opplevelse. Samsung har og klokket sin Exynos 7420 ganske lavt, de kunne enkelt gått mye høyere. Istedenfor har de fokusert blant annet på veldig god NAND for bedre flyt. Det er på ingen måte waste. Det begynner nesten å bli latterlig når du påstår at alle HW fortrinnene til Galaxy S6 er uten betydning. De er lett merkbare, alle sammen. 

 

 

Hva er "akkurat så langt man trenger i ytelse, men ikke lenger"? Det man trenger av ytelse er et så bredt nedslagsfelt at jeg ikke synes det er en påstand som gir særlig mye mening.

 

Og hva tenker du om embalasje som er dyrere enn nødvendig og gjør samme jobb? Også en waste?

 

Er forsåvidt enig i at dyere deler ikke er noe hederstegn i seg selv, men det er ofte tilknyttet høyere kvalitet også.

 

Bedre deler er selvsagt en fordel, om ikke de er for bra. Ingen vits å ha enkeltdeler i en gadget som løper i ring rundt resten av systemet mens den går på tomgang, og ingen mening i masse ledig ram og tom disk. 

 

"Det man trenger av ytelse" er tomt, det er jeg enig i, men om 90% av brukerne føler at de får gjort alt de vil uten venting kan man f.eks si at man har truffet målet. Om noe sånt er målet såklart. Noe jeg mistenker at det er for Apple, men ikke for en del andre. Stor forskjell på "så rask vi kan" og "så rask at de fleste brukerne er fornøyd". Du ser det på skjerm også. Apple går for høyere oppløsning og får innført det som en standard for highend-telefoner. Men de blir ikke med i løpet videre, det kan de andre ta. Ser man forskjell? Javisst. Er Samsungs skjermer bedre? Absolutt. Er det et reelt konkurransefortrinn for Samsung og noe de fleste brukerne vil merke? Nope. Ikke på samme måte som overgangen fra 320*200 til Retina var det. Apple er nesten aldri cutting edge på teknologi, og jeg tror de er helt happy med det, fordi det er så få som bryr seg. 

 

Om emballasje: Om du tar med "gir en god førsteopplevelse" med som en del av jobben til emballasje (og ikke bare "er rundt produktet til den kastes") så er jeg enig. Waste er det først når man overgår spekken, og om spekken er "føles eksklusiv" er det rett å bruke mye penger på innpakking. Subjektivt? Javisst. Men det plager meg fint lite. 

 

 

Det er ganske morsomt. Jeg synes å huske TLC NAND fra Apple. Det gjør at CPU blir kraftig bottlenecket av den sakte lagringen. Jeg synes å huske at Apple bruker RAM på langt lavere hastigheter enn det du finner i PCer, mot Samsung som matcher dem. Hvis RAM ikke er raskt nok vil det lett bottlenecke systemet.

 

Android har muligheten til å bruke all den ledige RAMen, iOS har ikke. På iOS er det ineffektivt fordi du får ikke bruke mer uansett. Det har ingenting med at alt på Android bruker mer RAM.

 

Hvis du ikke merker stor forskjell på AMOLED og LCD er du blind. Forskjellen er svært merkbar.

 

Apple pleier å være ganske cutting egde på teknologi, så godt som de på noen måte klarer. De er bare sjanseløse på mange felt mot Samsung, siden det er de som er leverandører. Du kan umulig slå din egen leverandør. 

 

Det er mange som bryr seg om at det skal være det nyeste, og at det skal være det beste. Det er derfor absolutt alle selskaper prøver å få det aller beste, og trikser ofte litt for å få gode tall i tester fremfor god generell opplevelse. Apple bruker en SSD i MBA som har bra sekvensiell ytelse, men helt elendig 4K ytelse i forhold. Den har veldig uvanlige tall for en SSD, og er fokusert på høye tall i vanlige tester, mens grundige tester avslører at den faktisk ikke er så god som de tallene viser.

 

 

Ellers kan du holde spekulasjonene dine om at Samsung ikke har noen som tester oppakning for deg selv. Enhver som har åpnet bokser med nye produkter osv og satt opp diverse ville helt klart gitt Samsung en toppkarakter, akkurat som Apple. Det blir bare dumt å påstå slike ting.

 

 

Det blir litt slitsomt når det argumenteres for hva Apple gjør bra, der alt bortforklares. Samsung bruker mer penger på telefonene sine? Unødvendig, waste av penger, OSet klarer ikke å utnytte det uansett, iOS kompanserer for forskjellen, dessuten er det ingen som merker forskjellen uansett.

 

På den andre side skrives det om helt latterlige småting som beviser at apple er best. De har på en eller annen måte mye mer premium aluminium skall, som bøyes like lett som alt annet, og ser helt likt ut som alt annet. De har åpenbart også mye bedre embalasje.

 

Dette er ikke noen diskusjon. Folk som skriver slikt er ikke ute etter å diskutere. De er ute etter å bortforklare alt som andre gjør bedre enn Apple, og skrive om at Apple er supert. Ikke at jeg tror noe endrer seg, jeg tror ikke folk kommer til å faktisk diskutere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Så til spørsmålene du overså: Først nevnte du noe styr rundt Apple. Har du et par eksempler eller ikke? Og hvem er de som skryter uhemmet av Apple, og hvorfor mener du de er rævkjørt av ledelsen? Påstår du at de som liker Apple-produkter ikke er i stand til å ta egne vurderinger? At du vet bedre enn dem hva de bør mene om produktene de bruker?

 

hvorfor skal jeg svare deg ?

 du har jo allerede bestem deg for hva jeg skal svare og hvis det ikke er riktig går du til angrep på de som ikke liker Apple

 

Det er jo nettopp det at jeg ikke aner hva du mener er relevant "styr". Selvsagt mistenker jeg at det bare er noe du finner på her og nå, og at kommentaren din egentlig ikke har noe for seg. Men jeg er nysgjerrig og dessuten er vi i et diskusjonsforum. Derfor ber jeg om eksempler og en begrunnelse.

 

Da får du referere til den posten der det står  så skal du få et svar

 

Audun : har du tenkt at mange kanskje er interessert  i å oppgradere  system-softvaren  til en nyere utgave ute å måtte kjøpe ny telefon ? 

Da er det jo greit å ha noe å gå på for ytelsen  

Lenke til kommentar

 

Fins det en eneste ting Apple ikke gjør rett egentlig?

Kos deg med emballasjen din du.

 

 

Absolutt, men på hw og lokal sw er de overlegent best ihht mine preferanser. 

 

Du foretrekker altså greit nok deler sånn at Apple tjener mest mulig penger, fremfor gode deler? Er det derfor du foretrekker Apple, de leverer greit nok?

 

Jeg ville sagt at det er fanboy å foretrekke HW fra noen som altså kjøper det fra andre. Det kan altså umulig være bedre. Spesielt når de plukker ut svært økonomiske komponenter. Da kan de umulig være best. Hvis jeg betaler 50$ for RAM fra SK Hynix og du betaler 30$ så får jeg noe som er bedre. Enkelt og greit. Du foretrekker altså den dårlige varianten, som gjør at Apple tjener ekstra mye, der du må betale mer og SK Hynix tjener mindre. Altså du foretrekker det som gir Apple mest mulig penger....?

 

Det finnes faktisk ingen verden hvor Apple er best på HW. Ikke den elektriske delen, og heller ikke det den er bygget inn i. Den er ikke akkurat kjent som en spesielt sterk telefon. Glasset de bruker er ikke noe spesielt sterkt i forhold til konkurrentene heller. Innenfor SW så gjør de faktisk noe spesielt og annerledes. Dermed går det an å foretrekke dem. På HW fronten gjør de ikke noe som gjør at du kan foretrekke dem. Før hadde jo du alltids den klassiske "iPhone er perfekt størrelse". Og du ser godt av salgstallene at dette var eeeekstremt galt, men jeg så sjeldent folk i forum ønske seg større skjerm på iPhone. Sett mye folk som er litt mer åpne, som har vurdert iPhone, men synes skjermen har vært liten. 

 

Bare se i alle tråder om Android telefoner. Det er stort sett utelukkende folk som kritiserer produktet, og vil ha ting annerledes. Slike diskusjoner virker tabubelagte hos folk som kjøper iPhone. Hadde Galaxy S6 Egde kommet med iOS til samme pris som iPhone 6 derimot, hadde den nok solgt ubeskrivelig mye. Likevel er iPhone helt fin akkurat slik den er...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Husker folk som sa iPhone var perfekt som 3.5". 

Når 6+ kom gikk akkurat de samme folka sporenstreks og kjøpte den, og det er vel en tlf med 5.5" skjerm.

Jeg kaller det å snu kappen etter vinden.

Problemet er ikke folk som sa at 3.5" var perfekt. Problemet var mer at folk stort sett ikke satte noe som helst spørsmålstegn med skjermstørrelsen. Hvordan skal Apple få tilbakemelding på at folk vil ha den større hvis de fleste ikke sier noe, og de som sier noe påstår at den er helt perfekt?

 

Jeg venter bare på lanseringer der iPhone får forbedringen av typen "Andelen skjerm i forhold til totalt areal er økt med 30%" Som bare vil få dem på et standardnivå av screen-to-body ratio. Apple som er så flinke til å kutte ut aluminium må åpenbart legge til mye oppe og nede, samt på kantene på deres telefoner. Helt klart mesterlig design. 

Lenke til kommentar

 

Det er jo nettopp det at jeg ikke aner hva du mener er relevant "styr". Selvsagt mistenker jeg at det bare er noe du finner på her og nå, og at kommentaren din egentlig ikke har noe for seg. Men jeg er nysgjerrig og dessuten er vi i et diskusjonsforum. Derfor ber jeg om eksempler og en begrunnelse.

 

Da får du referere til den posten der det står  så skal du få et svar

 

Hvorfor finner du ikke bare ditt eget innlegg? Husker du ikke hva du selv skriver? Her er det:

 

"Så har man jo alt styret rundt Apple og ale det negativa som har vært opp gjennom årene

( trenger jeg å ramse det opp )"
Lenke til kommentar

Jeg ville sagt at det er fanboy å foretrekke HW fra noen som altså kjøper det fra andre. Det kan altså umulig være bedre. Spesielt når de plukker ut svært økonomiske komponenter. Da kan de umulig være best. Hvis jeg betaler 50$ for RAM fra SK Hynix og du betaler 30$ så får jeg noe som er bedre. Enkelt og greit. Du foretrekker altså den dårlige varianten, som gjør at Apple tjener ekstra mye, der du må betale mer og SK Hynix tjener mindre. Altså du foretrekker det som gir Apple mest mulig penger....?

 

Det finnes faktisk ingen verden hvor Apple er best på HW. Ikke den elektriske delen, og heller ikke det den er bygget inn i. Den er ikke akkurat kjent som en spesielt sterk telefon. Glasset de bruker er ikke noe spesielt sterkt i forhold til konkurrentene heller. Innenfor SW så gjør de faktisk noe spesielt og annerledes. Dermed går det an å foretrekke dem. På HW fronten gjør de ikke noe som gjør at du kan foretrekke dem.

 

Er RAM-eksemplet ditt reelt, eller er det et tenkt scenario?

 

Nå er jo konkurrentene flinke til å etterligne Apples løsninger og design, er de ikke? Det virker som Apple fortsatt er de som setter standarden, og så kommer de andre etter og kanskje slenger på noe sterkere hardware. Men jeg tror både du og Apples konkurrenter er litt for opptatt av rå spesifikasjoner. Det som betyr noe for folk flest er jo produktet i bruk.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville sagt at det er fanboy å foretrekke HW fra noen som altså kjøper det fra andre. Det kan altså umulig være bedre. Spesielt når de plukker ut svært økonomiske komponenter. Da kan de umulig være best. Hvis jeg betaler 50$ for RAM fra SK Hynix og du betaler 30$ så får jeg noe som er bedre. Enkelt og greit. Du foretrekker altså den dårlige varianten, som gjør at Apple tjener ekstra mye, der du må betale mer og SK Hynix tjener mindre. Altså du foretrekker det som gir Apple mest mulig penger....?

 

Det finnes faktisk ingen verden hvor Apple er best på HW. Ikke den elektriske delen, og heller ikke det den er bygget inn i. Den er ikke akkurat kjent som en spesielt sterk telefon. Glasset de bruker er ikke noe spesielt sterkt i forhold til konkurrentene heller. Innenfor SW så gjør de faktisk noe spesielt og annerledes. Dermed går det an å foretrekke dem. På HW fronten gjør de ikke noe som gjør at du kan foretrekke dem.

 

Er RAM-eksemplet ditt reelt, eller er det et tenkt scenario?

 

Nå er jo konkurrentene flinke til å etterligne Apples løsninger og design, er de ikke? Det virker som Apple fortsatt er de som setter standarden, og så kommer de andre etter og kanskje slenger på noe sterkere hardware. Men jeg tror både du og Apples konkurrenter er litt for opptatt av rå spesifikasjoner. Det som betyr noe for folk flest er jo produktet i bruk.

 

Tenkt scenario.

 

Resten av kommentaren din er bare troll, hvis du vil diskutere så gjør gjerne det. helst uten å påstå at folk etterligner Apple løsning og design... Det å si at Apple setter standarden her er direkte latterlig. De kjøper det de kan få etter at Samsung har funnet det opp. Eller LG eller noen andre. Så slenger de inn en økonomisk versjon av dette. Ellers er Apple veldig opptatt av spesifikasjoner, fordi de vet det betyr noe. Påstanden "spesifikasjoner betyr ingenting" motbevises ved hver eneste launch av hver eneste toppmodell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo nettopp det at jeg ikke aner hva du mener er relevant "styr". Selvsagt mistenker jeg at det bare er noe du finner på her og nå, og at kommentaren din egentlig ikke har noe for seg. Men jeg er nysgjerrig og dessuten er vi i et diskusjonsforum. Derfor ber jeg om eksempler og en begrunnelse.

 

Da får du referere til den posten der det står  så skal du få et svar

 

Hvorfor finner du ikke bare ditt eget innlegg? Husker du ikke hva du selv skriver? Her er det:

 

"Så har man jo alt styret rundt Apple og ale det negativa som har vært opp gjennom årene

( trenger jeg å ramse det opp )"

 

fordi jeg ikke viste hvilket innlegg du tenkte på

 

nå kan jeg ikke se at uttrykket " relevant styr " er nevnt der i det hele tatt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ville sagt at det er fanboy å foretrekke HW fra noen som altså kjøper det fra andre. Det kan altså umulig være bedre. Spesielt når de plukker ut svært økonomiske komponenter. Da kan de umulig være best. Hvis jeg betaler 50$ for RAM fra SK Hynix og du betaler 30$ så får jeg noe som er bedre. Enkelt og greit. Du foretrekker altså den dårlige varianten, som gjør at Apple tjener ekstra mye, der du må betale mer og SK Hynix tjener mindre. Altså du foretrekker det som gir Apple mest mulig penger....?

 

Det finnes faktisk ingen verden hvor Apple er best på HW. Ikke den elektriske delen, og heller ikke det den er bygget inn i. Den er ikke akkurat kjent som en spesielt sterk telefon. Glasset de bruker er ikke noe spesielt sterkt i forhold til konkurrentene heller. Innenfor SW så gjør de faktisk noe spesielt og annerledes. Dermed går det an å foretrekke dem. På HW fronten gjør de ikke noe som gjør at du kan foretrekke dem.

 

Er RAM-eksemplet ditt reelt, eller er det et tenkt scenario?

 

Nå er jo konkurrentene flinke til å etterligne Apples løsninger og design, er de ikke? Det virker som Apple fortsatt er de som setter standarden, og så kommer de andre etter og kanskje slenger på noe sterkere hardware. Men jeg tror både du og Apples konkurrenter er litt for opptatt av rå spesifikasjoner. Det som betyr noe for folk flest er jo produktet i bruk.

 

Tenkt scenario.

 

Resten av kommentaren din er bare troll, hvis du vil diskutere så gjør gjerne det. helst uten å påstå at folk etterligner Apple løsning og design... Det å si at Apple setter standarden her er direkte latterlig. De kjøper det de kan få etter at Samsung har funnet det opp. Eller LG eller noen andre. Så slenger de inn en økonomisk versjon av dette. Ellers er Apple veldig opptatt av spesifikasjoner, fordi de vet det betyr noe. Påstanden "spesifikasjoner betyr ingenting" motbevises ved hver eneste launch av hver eneste toppmodell.

 

Du vet altså ikke noe om den faktiske kvaliteten på delene de bruker?

 

Resten av kommentaren min er ikke trolling. Selv om jeg bruker Android selv (iOS er for restriktivt og "lukket" for meg) er det jo tydelig hvem som er det store forbildet for mobilprodusenter generelt: Apple.

 

Når jeg skriver at spesifikasjoner ikke betyr noe så viser jeg til at det er den endelige brukeropplevelsen som har betydning. Det hjelper ikke med råere specs hvis brukeropplevelsen er dårlig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er jo nettopp det at jeg ikke aner hva du mener er relevant "styr". Selvsagt mistenker jeg at det bare er noe du finner på her og nå, og at kommentaren din egentlig ikke har noe for seg. Men jeg er nysgjerrig og dessuten er vi i et diskusjonsforum. Derfor ber jeg om eksempler og en begrunnelse.

 

Da får du referere til den posten der det står  så skal du få et svar

 

Hvorfor finner du ikke bare ditt eget innlegg? Husker du ikke hva du selv skriver? Her er det:

 

"Så har man jo alt styret rundt Apple og ale det negativa som har vært opp gjennom årene

( trenger jeg å ramse det opp )"

 

fordi jeg ikke viste hvilket innlegg du tenkte på

 

nå kan jeg ikke se at uttrykket " relevant styr " er nevnt der i det hele tatt

 

Jeg skrev heller ikke at du brukte dette uttrykket. Jeg spurte hva slags "styr" du mener er elevant.

 

Kan du ikke bare svare i stedet for å danse rundt grøten?

Lenke til kommentar

Du foretrekker altså greit nok deler sånn at Apple tjener mest mulig penger, fremfor gode deler? Er det derfor du foretrekker Apple, de leverer greit nok?

 

Jeg ville sagt at det er fanboy å foretrekke HW fra noen som altså kjøper det fra andre. Det kan altså umulig være bedre. Spesielt når de plukker ut svært økonomiske komponenter. Da kan de umulig være best. Hvis jeg betaler 50$ for RAM fra SK Hynix og du betaler 30$ så får jeg noe som er bedre. Enkelt og greit. Du foretrekker altså den dårlige varianten, som gjør at Apple tjener ekstra mye, der du må betale mer og SK Hynix tjener mindre. Altså du foretrekker det som gir Apple mest mulig penger....?

 

Det finnes faktisk ingen verden hvor Apple er best på HW. Ikke den elektriske delen, og heller ikke det den er bygget inn i. Den er ikke akkurat kjent som en spesielt sterk telefon. Glasset de bruker er ikke noe spesielt sterkt i forhold til konkurrentene heller. Innenfor SW så gjør de faktisk noe spesielt og annerledes. Dermed går det an å foretrekke dem. På HW fronten gjør de ikke noe som gjør at du kan foretrekke dem. Før hadde jo du alltids den klassiske "iPhone er perfekt størrelse". Og du ser godt av salgstallene at dette var eeeekstremt galt, men jeg så sjeldent folk i forum ønske seg større skjerm på iPhone. Sett mye folk som er litt mer åpne, som har vurdert iPhone, men synes skjermen har vært liten. 

 

Bare se i alle tråder om Android telefoner. Det er stort sett utelukkende folk som kritiserer produktet, og vil ha ting annerledes. Slike diskusjoner virker tabubelagte hos folk som kjøper iPhone. Hadde Galaxy S6 Egde kommet med iOS til samme pris som iPhone 6 derimot, hadde den nok solgt ubeskrivelig mye. Likevel er iPhone helt fin akkurat slik den er...

 

 

Et produkt er ikke, som det virker som du mener her, en stabel av deler, Det er et intrikat samspill mellom masse komponenter der hvordan de er satt sammen ofte har langt mer å si enn hva man har satt sammen (selv om selvsagt dette også har masse å si). 

 

For min del er enkeltkomponenter dønn uinteressant. Hvor de er laget, hva de heter, hvor store de er, hvor raske de er, hva slags maskevidde de har, etc. Det som teller er ytelsen, holdbarheten og funksjonaliteten som kommer ut i andre enden og den generelle feelingen produktet gir. 

 

Og derfor står jeg på mitt - ingen lager bedre hardware enn Apple, selv om distansen har blitt mye mindre de siste årene. Ikke Samsung, ikke HTC. Nokia på sitt beste er kanskje like bra.

 

Hvordan kan man måle dette? Det kan man ikke. Det er en smakssak. Noen bryr seg mest om iops og dpi. De får sitt fra Samsung. Jeg bryr meg mer om andre ting og foretrekker Apple. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Et produkt er ikke, som det virker som du mener her, en stabel av deler, Det er et intrikat samspill mellom masse komponenter der hvordan de er satt sammen ofte har langt mer å si enn hva man har satt sammen (selv om selvsagt dette også har masse å si). 

 

For min del er enkeltkomponenter dønn uinteressant. Hvor de er laget, hva de heter, hvor store de er, hvor raske de er, hva slags maskevidde de har, etc. Det som teller er ytelsen, holdbarheten og funksjonaliteten som kommer ut i andre enden og den generelle feelingen produktet gir. 

 

Og derfor står jeg på mitt - ingen lager bedre hardware enn Apple, selv om distansen har blitt mye mindre de siste årene. Ikke Samsung, ikke HTC. Nokia på sitt beste er kanskje like bra.

 

Hvordan kan man måle dette? Det kan man ikke. Det er en smakssak. Noen bryr seg mest om iops og dpi. De får sitt fra Samsung. Jeg bryr meg mer om andre ting og foretrekker Apple. 

 

 Vel, det er ingenting å si på dette. Du sier Apple er best, fordi det føles best..... Det er nå ganske spesielt å påstå. Jeg må virkelig si at de delene jeg har i min PC føles utrolig bra sammen. Føles mye bedre enn en GTX 980 Ti med en PCIe SSD spør du meg.

 

Hvis det er slik som dette du har tenkt å argumentere, så ser jeg ingen poeng i å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er jo nettopp det at jeg ikke aner hva du mener er relevant "styr". Selvsagt mistenker jeg at det bare er noe du finner på her og nå, og at kommentaren din egentlig ikke har noe for seg. Men jeg er nysgjerrig og dessuten er vi i et diskusjonsforum. Derfor ber jeg om eksempler og en begrunnelse.

 

Da får du referere til den posten der det står  så skal du få et svar

 

Hvorfor finner du ikke bare ditt eget innlegg? Husker du ikke hva du selv skriver? Her er det:

 

"Så har man jo alt styret rundt Apple og ale det negativa som har vært opp gjennom årene

( trenger jeg å ramse det opp )"

 

fordi jeg ikke viste hvilket innlegg du tenkte på

 

nå kan jeg ikke se at uttrykket " relevant styr " er nevnt der i det hele tatt

 

Jeg skrev heller ikke at du brukte dette uttrykket. Jeg spurte hva slags "styr" du mener er elevant.

 

Kan du ikke bare svare i stedet for å danse rundt grøten?

 

men jeg vet ikke helt hva du legger i uttrykket "styr"

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...