Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du mener altså at det kun er ett merke som "Bare fungerer"?

Begynner å bli greit oppbrukt en del av disse frasene nå.

For meg og mitt bruk så fungerer en Iphone mye bedre enn Android og WP produkter ja. Så ja for øyeblikket er det kun ett merke som fungerer for meg.

 

Å hvem er du egentlig som kan stille deg over meg å si at det er fraser og tull jeg kommer med?

Lenke til kommentar

 

 

Ja, det er selvfølgelig gjetning. Hvis du likevel ser på det så er det jo veldig åpenbart at en del av disse punktene må stemme. Det er jo en grunn til at bare Samsung bruker AMOLED, en grunn til at OLED ikke er mainstream. Grunnen er jo at det er for dyrt, det er jo det som er problemet med OLED akkurat nå.

 

Exynos 7420 er jo produsert med 14 nm FinFET. Jeg kan tenke meg at TSCM kunne fått det til også, men da ganske dyrt. I begynnelsen er det ganske dyrt, og de pleier stort sett å vente til produksjonen har blitt mer økonomisk før de starter masseproduksjon. Hvertfall når de startet var nok Exynos i en tidligere enn vanlig del av produksjonsfasen, uten at jeg vet så mye om det. Det er hvertfall åpenbart at også den er ekstra dyr å produsere, som ellers har vært tilfelle med forrige Exynos SoCer og, men ikke i like stor grad ville jeg tro.

 

Ellers, safir komponenter? Alle bruker vel en slags safir glass til kamera. Safir glass til skjerm derimot er dårligere enn Gorilla glass, er vel irrelevant om det er dyrere hvis det er dårligere. Ikke det at de bruker det heller. Hvis du ser på kostnader for materialer, og sammensetning så utgjør det en forsvinnende liten del. Det er virkelig ikke dyrt. Jeg aner ikke hvordan folk har fått for seg at aluminium og glass er så dyrt og premium. Det er virkelig ikke der kostnadene ligger(!).

 

De tar en ekstrakostnad og utvikler egen CPU, men i denne sammenligningen betyr det jo ikke noe da Samsung gjør det samme.

 

For det første, de komponentene Samsung selv lager er bare de dyre komponentene (skjerm, SoC, NAND, RAM osv). De får det altså ikke billigere, fordi det er komponenter i en prisklasse som er over det andre produsenter benytter seg av.

 

Ellers er Samsung et oppdelt selskap. Jeg er ganske sikker på at de kjøper komponentene fra selskapet som produserer dem. Så på budsjettet til mobilavdelingen vil nok ikke prisen være veldig annerledes fra det andre betaler. Så da blir kostnadene de samme.

 

Så nei, du kan ikke si at S6 koster nøyaktig 67,89 $ mer enn iPhone 6, men den koster et vesentlig beløp mer å produsere, som var poenget mitt.

 

Snapdragon 820 kommer helt i slutten av året, og mer Q1 2016, samme med GPUer fra NVIDIA/AMD. Hvis Apple skal bruke TSCM for sine september mobiler, så har de altså en eksklusiv avtale på alt TSCM produserer fra september til januar. Ellers så kan de være at TSCM ikke er klare til å masseprodusere før rundt januar en gang. Så kan du tenke deg til hva som er mest sannsynlig og hvorfor jeg ikke skrev det som alternativ... Det er mulig men høyst usannsynlig. Qualcomm er et veeeldig stort selskap, og de har ventet desperat på å få produsert på 14/16nm. For hver dag som går uten, så går deres anseelse nedover.

 

Ellers så har Samsung 14 nm FinFET, ikke 16 nm. TSCM sitt tall er heller ikke bekreftet. 

 

Som du ser så er dette grunnen til at det er interessant. Apple kan ikke fortsette sin modell for innkjøp, og samtidig få det beste. De må velge. Uansett hva det blir til er det til slutt noe Samsung vil vinne mest på. Det er ikke en god situasjon for TSCM, og ikke en god situasjon for Apple.

 

 

Nå tuller du fælt om OLED/AMOLED. Det er jo helt mainstream, og har vært brukt av en rekke andre produsenter enn Samsung de siste 10 årene. Nokia (nå MS) har f.eks brukt AMOLED i sine Lumia-telefoner i en årrekke, uten at det har gjort telefonene noe dyre.

 

Ja, jeg vet at Exynos 7420 er produsert med 14 nm FinFET. En slik ny prosess er alltid dyrt til å begynne med, med store investeringer og lav "yield", men i realiteten vil man jo avskrive investeringer og kostnader med stor feilprosent i startfasen over tid. Apple og andre kunder vil altså være med å betale for fabrikken og utviklingen av prosessen når de eventuelt kjøper produkt laget med den nye prosessen. At Samsung bruker seg selv som pilotkunde for 14 nm har sikkert hatt mange fordeler, både når det gjelder produksjon, fleksibilitet og ytelse i sluttproduktet, så i realiteten har de nok tjent på det.

 

Ellers, safir, ja - ikke en "slags safir". Nei, det er ikke vanlig å bruke safir i kamera, meg bekjent er det ingen andre telefoner som har en safirlinse ytterst. Safir er relativt dyrt, fordi det er så vanskelig å bearbeide. Apple hadde ikke trengt å bruke safir i fingeravtrykkleseren heller, men gjorde det nok for å unngå slitasje og opprettholde samme overlegne funksjonalitet over lang tid. Aluminium er ikke spesielt dyrt, men å bearbeide aluminium slik Apple gjør er relativt dyrt i forhold til å sprøytestøpe plastikk. Kostnadene ligger også i disse komponentene og bearbeidingen av dem.

 

Samsung lager noen av de dyre komponentene selv, ja. Derfor kan Samsung altså bruke selvkostprinsippet i deler av produktkjeden for egne telefoner, og kunne i tilfellet Galaxy S6 ta i bruk enkelte nye teknologier noen måneder før konkurrentene, uten at det trengte å gi høyere komponentkostnad. Internfakturering forhindrer ikke at de kan bruke selvkost, slik at f.eks Exynos 7420 brukt i Samsungs egne telefoner ikke bidrar til overskuddet til divisjonen som produserer den. Nå vet vi jo stadig ikke hva de nye komponentene fra Samsung koster, eller hvordan Sasmung internfakturerer eller i hvilke ledd de tar fortjeneste for egenproduserte komponenter, så det er slett ikke sikkert at de koster mer å produsere for Samsung.

 

Snapdragon 820 kommer etter det jeg har lest ikke på markedet før i Q1 2016, og muligheten er til stede for at det blir Samsung som står for produksjonen. Jeg aner ikke hvilken kapasitet TSMC vil ha på 16nm i løpet av høsten, ei heller om Apple har investert i eksklusive produksjonslinjer hos TSMC, men jeg anser likevel TSMC som en aktuell kandidat for å levere store deler eller alt av Apples A9 SoC-forsyninger etter høstens lanseringer: http://wccftech.com/tsmc-starts-a9-chip-production-this-month/

 

Jeg vet at Samsung har 14nm-produskjon, men det er bekreftet at TSMC er oppe og kjører på 16 nm: http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/tsmc-begins-shipments-of-chips-using-16nm-finfet-process-technology/

 

En tredje aktør er Global Foundries som satser på 14nm FinFet (lisensiert fra Samsung?). Så her er flere muligheter åpne, og det blir spennende å se utover høsten/vinteren. Leveringssikkerhet, kvalitet og tilstrekkelige kvanta er nok vel så viktig fra Apple sin side, i forhold til den relativt beskjedne forskjellen mellom 14 og 16nm. Innkjøpsmodellen til Apple er veldig langsiktig, og innebærer ofte investeringer og utvikling av produksjonslinjer og teknologi i samarbeid med leverandører. Tim Cook er jo en mester når det gjelder slik logistikk (han var mye av hjernen bak den delen av Apples suksesshistorie), så dette tror tror jeg han har rimelig stor forståelse for og god kontroll på. Tror derfor ikke at jeg gidder spekulere så mye mer over dette her i forumet, og bruker tiden til noe mer fornuftig - alt vil jo komme for en dag etter hvert. ;)

Lenke til kommentar

 

snip

Tenkt hvis du hadde svart på det jeg skrev, og ikke det du åpenbart forestille deg at jeg skrev! Det hadde vært fantastisk! Men stort sett alle som kommer med pro-Apple innlegg leser ikke ting som

DIREKTE SITAT:

"Du får det til å se ut som om det jeg skriver er noe jeg bastant mener. Egentlig er det en oppfatning jeg har, som jeg lurer på om andre deler (vel, jeg vet at mange andre deler denne oppfatningen sånn sett)."

 

Jeg har altså en OPPFATNING om at det er slik. Jeg lurte derfor hva ANDRE her synes, for å se om andre er ENIGE/UENIGE.

 

Den artikkelen kom jeg tilfeldigvis over i dag, det kan du se på publiseringsdato og tidspunkt, på en nettside som jeg har linket utrolig mye til i andre poster på forumet. Jeg har altså 100% bevis for at det er tilfeldig funn, og ikke noe jeg har lett etter. MEN det er helt IRRELEVANT. Jeg spurte UTELUKKENDE etter andre sine MENINGER rundt dette. Jeg sier ikke at kvaliteten på alt Apple lager ER blitt dårligere.

 

Du virker veldig bastant på at Apple er DEN beste på den andre siden.

 

Du må gjerne svare igjen på det jeg faktisk spør om, fordi etter 100 slike innlegg orker jeg ikke å svare folk som ikke gidder å lese det jeg skriver, og bytter automatisk til full forsvarsmodus, og vrenger alle ordene slik at alt jeg skriver blir "Apple suger" og så kommer innlegg av typen "Apple er best". Det er åpenbart vanskelig å bare diskutere hvordan folk føler Apple produkter er nå, i forhold til et par år siden.

 

Ellers finner jeg det vanskelig å se at du kan konkludere med at jeg har selektiv hukommelse og du ikke har, uten noen kilder. Hvis vi begge baserer det på hukommelse, hvordan kan en konkludere med at en har rett og en har feil? 

 

 

Ellers finner jeg det på grensen til fornektelse å påstå at en person som er en åpenbar Apple-elsker, og bare har massevis av Apple produkter, som han synes er av mye høyere kvalitet enn alt annet ikke er en troverdig kilde. Samtidig er du en troverdig kilde. Jeg vet om en god del personer som har hatt problemer, som ligner på de som er beskrevet her i Yosemite. Selv om DU ikke har dem, betyr det ikke at de ikke eksisterer og at folk som sier det lyger eller prøver å være anti-Apple.

 

 

Her tror jeg du rett og slett gjør akkurat det du beskylder meg for å gjøre: Du leser ikke det jeg skriver, men det du tror jeg skriver, går i full forsvarsmodus, avsporer fullstendig i ditt fokus på min person.

 

Hvis du leser det jeg faktisk skriver så ser du at jeg er nøye med å skrive at «jeg ikke er enig» på en saklig måte, uten å angripe deg. Ingen grunn til å gå bananas over en litt flåsete uttrykt, men begrunnet mistanke om "selektiv hukommlse" - da det jo beviselig ikke var slik du påstår mht at "alt var bedre før" med bl.a iOS. Du kan jo selv se hvor mange oppdateringer f.eks iOS 4 hadde, hvis du tror jeg bare slengte ut et tall i ørska: https://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history#iOS_4

Videre skrev jeg bevisst følgende i innlegget mitt: "jeg noen gang har eid", "jeg har brukt så langt", "basert på mine erfaringer", osv, slik at det bør være tydelig for alle at det du får er nettopp "hva ANDRE her synes» og om "andre er ENIGE/UENIGE».

 

Jeg er ikke spesielt bastant på hva som er DEN beste, siden det er helt legitimt å ha forskjellige behov og oppfatninger, men jeg er tydelig på hva som er mine erfaringer og mine preferanser ut fra det. 

 

Hvorvidt du tror denne bloggeren er en Apple-elsker, eller om du tror han bare har massevis av Apple-produkter, er irrelevant. Jeg leste det han skrev, men jeg ser selvsagt ingen grunn til å være enig med alt en person skriver utelukkende fordi han har et produkt eller to eller fem fra Apple. Det er da veldig åpenbart at problem kan eksistere uten at jeg har opplevd dem, og jeg har ikke beskyldt noen for å lyve eller være anti-Apple (det får de være så mye de vil for min del), og ser ikke hvorfor du finner grunn til å skrive disse banalitetene som svar til meg, da det ikke handler om noe jeg skrev. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for å komme inn på hva som fungerer best.

slike diskusjoner for et merkelig resultat

Hvis noen klager på et merke som ikke funger for hann /  henne  så vil denne personen få alt for mange i mot seg fordi det funger for dem

Da er han/hun dum, udugelig eller har ikke forstått hvordan det funger  !!

 

Er dere så sikker på at det er det som er problemet da ?

Folk har jo forskjellige måter å gjøre ting på

når enkelt muligheter som man hadde tidligere er fjernet og andre er komme i stedet så vil det ikke funger like bra for alle 

Man fik den samme diskusjon da Metro kom til windows , og det virker alle sitt system har de samme problemene.

 

Så har man jo alt styret rundt Apple og ale det negativa som har vært opp gjennom årene

( trenger jeg å ramse det opp )

 

Da er det ikke så rart at de som skryter uhemmet av Apple framstår som det er bilt ræv kjørt av  toppledelsen i Apple

samtidig som haterne oppstår for de føler at none er fratatt sin egen frihet el.l. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hekomo : Nå trenger du ikke begynne med det tullet igjen .

saken VAR oppklart for flere sider siden

 

Dessuten er det flere hakke under freakhett  kalle det for min fantasi når jeg blir fortalt noe på jobben som jeg forteller videre her 

 

Rogkas : hvordan kan dere forkler noe når der bare ser saken fra den en siden hele tiden ?

samtidig så går der lit i veien for hverandre når dere kommer med påstandene deres

 

På hvilken måte var saken oppklart? Hva var årsaken til påstandene som åpenbart var fullstendig virkelighetsfjerne?

 

Hva annet kan man kalle det enn fantasi når det ikke har noe med virkeligheten å gjøre?

 

For en som er på sidelinjen så høres det ut som Apple begynner å skrante komponentkvaliteten.

 
Du gjør jo alt annet enn å stå på sidelinjen. Du er aktivt inne her og diskuterer og slenger ut stadig mer fantastiske påstander.

 

joda , men når de koster det samme med billigere deler ( les dårligere kvalitet )  så burde jo Iphone være billiger en konkurrenten  hvis det skal være en sammenheng her

 

Jeg kan ikke se noen dokumentasjon på at Apple generelt bruker dårligere deler. I tillegg er det jo ikke bare selve maskinvaren som koster penger å lage, men også design og hvordan man setter det hele sammen.

 

 

Så har man jo alt styret rundt Apple og ale det negativa som har vært opp gjennom årene ( trenger jeg å ramse det opp )
 
Hvis det er noe du mener er relevant så bør du kanskje nevne det. Alle firmaer har hatt negative hendelser gjennom årene. Men tydeligvis er det bare Apple som alltid må få unngjelde for det. Alle andre frikjenner du jo tydeligvis med en gang.
 

Da er det ikke så rart at de som skryter uhemmet av Apple framstår som det er bilt ræv kjørt av  toppledelsen i Apple. samtidig som haterne oppstår for de føler at none er fratatt sin egen frihet el.l. 

 

Hvem er et som skryter uhemmet av Apple, og hvordan fremstår de som om de er blitt rævkjørt av toppledelsen i Apple? Er alle som ikke er enige med deg rævkjørt?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg har ellers et blogginnlegg fra en langtids, og ivrig Apple-bruker:

http://www.techspot.com/news/61716-opinion-works.html

 

Jeg er ikke alene om å synes at kvaliteten har gått nedover de siste årene, at de ikke er de samme som før. Som han skriver, og det jeg også mener betyr det ikke at det er dårlig på noen måte. Han kommer fortsatt til å bruke Apple produkter, om enn mindre av Apple sine tjenester. Poenget er bare at i motsetning til før er ikke Apple valget hvis du bare vil ha noe fungerer. Det er ikke et åpenbart valg for høyeste kvalitet. Det er ikke fylt med masse enkle løsninger, og lett i bruk. De andre aktørene leverer nå like gode produkter, løsninger på alle plan, i motsetning til før når det var mer pros/cons og større forskjeller. Det er ikke noe som er alvorlig for Apple på noen måte, men det er ikke noe de kan fortsette med i lengre tid. Jeg husker godt den tiden når en ny iOs lansering bare var preget av artikler om det nye OSet. Slik som det er nå kommer det alltid artikler kort etter med diverse problemer, og hotfixer og videre fikser fra Apple sin side. Det er de jo selvfølgelig ikke alene om, og det er ganske vanlig. Likevel var det bedre før, før var det aldri en eneste artikkel om feil med nyeste iOS versjon.

 

Sitat: "their hardware design and quality is still best-in-class by a longshot if you ask me"

 

Han er altså ikke helt enig med deg, kan det virke som. Han snakker jo om programvaren og ikke maskinvaren.

 

 

 

Historien til Apple er en av hovedårsakene de selger bra

 

Virkelig? Kan du fortelle hvordan du vet det?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her også, bortforklaringer hele veien

- definitvit mye premium i en iphone

- de skal dekke inn mye mer enn produksjonskost

- samsung kan selge deler til seg selv (tror neppe komponentsalget samsung har til apple kaster særlig av seg per del, de presser priser hardt og småunger setter sammen telefonene)

 

Mye fine ord du bruker da, safir, unibody, premium

 

Det kalles argumenter, noe du mangler her. Mener du det han skriver er feil? Da bør du klare å argumentere mot det og ikke bare oppføre deg slik du gjør nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På hvilken måte var saken oppklart? Hva var årsaken til påstandene som åpenbart var fullstendig virkelighetsfjerne?

 

Hva annet kan man kalle det enn fantasi når det ikke har noe med virkeligheten å gjøre?

 

jeg skrev kor tid etter at personen på jobb som først hadde påstått at han måte bruk programvare fra Adobe for å oppdatere pcen selv hadde innrømmet at han hadde  tatt feil .

Da er det temmelig frekt å så lang tid etter forsatt påstå at det var min fantasi

jeg er ferdig med den saken for lengst men det er tydeligvis ikke du

 

 

Du gjør jo alt annet enn å stå på sidelinjen. Du er aktivt inne her og diskuterer og slenger ut stadig mer fantastiske påstander.

 

joda det heter å være på sidelinjen når man ikke har noen erfaring med Apple sin pc eller mobil

 

Jeg kan ikke se noen dokumentasjon på at Apple generelt bruker dårligere deler. I tillegg er det jo ikke bare selve maskinvaren som koster penger å lage, men også design og hvordan man setter det hele sammen.

Det må du ikke spørre meg om men til rette vedkommende som kom med den påstanden

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg skrev kor tid etter at personen på jobb som først hadde påstått at han måte bruk programvare fra Adobe for å oppdatere pcen selv hadde innrømmet at han hadde  tatt feil .

Da er det temmelig frekt å så lang tid etter forsatt påstå at det var min fantasi

jeg er ferdig med den saken for lengst men det er tydeligvis ikke du

 

Jeg hadde ikke fått med meg at du skrev dette, men for meg illustrerer denne saken nivået på argumentasjonen din generelt. Veldig mye fantasi og merkelige påstander.
 

joda det heter å være på sidelinjen når man ikke har noen erfaring med Apple sin pc eller mobil

 
Du er slett ikke på sidelinjen, men benytter en hver anledning til å komme med negative kommentarer mot Apple. En som er aktivt inne i diskusjonen er ikke på sidelinjen. At du stort sett bommer fullstendig fritar deg heller ikke for ansvar.
 

Det må du ikke spørre meg om men til rette vedkommende som kom med den påstanden

 
Du kan ikke følge opp slike påstander og så prøve å skyve fra deg ansvaret. Du må stå for det du skriver.
 
Så til spørsmålene du overså: Først nevnte du noe styr rundt Apple. Har du et par eksempler eller ikke? Og hvem er de som skryter uhemmet av Apple, og hvorfor mener du de er rævkjørt av ledelsen? Påstår du at de som liker Apple-produkter ikke er i stand til å ta egne vurderinger? At du vet bedre enn dem hva de bør mene om produktene de bruker?
Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

jeg skrev kor tid etter at personen på jobb som først hadde påstått at han måte bruk programvare fra Adobe for å oppdatere pcen selv hadde innrømmet at han hadde  tatt feil .

Da er det temmelig frekt å så lang tid etter forsatt påstå at det var min fantasi

jeg er ferdig med den saken for lengst men det er tydeligvis ikke du

 

Jeg hadde ikke fått med meg at du skrev dette, men for meg illustrerer denne saken nivået på argumentasjonen din generelt. Veldig mye fantasi og merkelige påstander.
 

joda det heter å være på sidelinjen når man ikke har noen erfaring med Apple sin pc eller mobil

 
Du er slett ikke på sidelinjen, men benytter en hver anledning til å komme med negative kommentarer mot Apple. En som er aktivt inne i diskusjonen er ikke på sidelinjen. At du stort sett bommer fullstendig fritar deg heller ikke for ansvar.
 

Det må du ikke spørre meg om men til rette vedkommende som kom med den påstanden

 
Du kan ikke følge opp slike påstander og så prøve å skyve fra deg ansvaret. Du må stå for det du skriver.
 
Så til spørsmålene du overså: Først nevnte du noe styr rundt Apple. Har du et par eksempler eller ikke? Og hvem er de som skryter uhemmet av Apple, og hvorfor mener du de er rævkjørt av ledelsen? Påstår du at de som liker Apple-produkter ikke er i stand til å ta egne vurderinger? At du vet bedre enn dem hva de bør mene om produktene de bruker?

 

 

hvorfor skal jeg svare deg ?

 du har jo allerede bestem deg for hva jeg skal svare og hvis det ikke er riktig går du til angrep på de som ikke liker Apple

 

 

Jeg hadde ikke fått med meg at du skrev dette, men for meg illustrerer denne saken nivået på argumentasjonen din generelt. Veldig mye fantasi og merkelige påstander.

Det var slett ikke min fantasi , men det er nok du som fantaser for mye her

så  vennlig la være mase mere om noe jeg er ferdig med

 

joda, jeg er på sidelinjen i denne saken .

hadde jeg vær  på et rett spor så hadde jeg nok brukt flere av Apple sine ting

 

jeg tror det var kremt eller Tkongen som først dro frem  det med at Apple bruker billige deler i telefon sine , så ikke spør meg om det

Nå har jeg  bare stil spørmål om hvorfor det er riktig at Apple skal kunne bruke billige deler (  av  lav kvalitet ) og så selge dem som om det var av høy kvalitet. ikke kommet med noen påstand om hva delene koster 

Lenke til kommentar

Trodde ikke det var sånn at høy pris automatisk førte til høy kvalitet jeg...

De fleste lever jo etter det "prinsippet"

 

Du har nok hørt uttrykket "man får det man betaler for"  som nettop illustrerer  at  lav pris = dårlig kvalitet , høy pris = god kvalitet.

Nå stemmer det ikke alltid , men som oftest er det slik

 

Apple lever jo etter det prinsippet ihvertfall og de andre kommer etter 

Lenke til kommentar

 

 

Altså, Samsung sine toppmodeller er minst like overpriset. Der får man etter min erfaring et dårligere produkt til ganske lik pris.

 

Haters will be haters.

Ja, og folk uten gode argument vil bruke "haters will be haters" som argument.

 

AtW

Nok en post uten substans fra formutrollet. Gratulerer.

 

Så bra at du bidrar med substans her da. Gratulerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er et hederstegn for Samsung at de bruker dyrere komponeneter. I min verden er det et poeng å bruke de billigste delene som gjør jobben på en god måte, og alt annet er waste. 

 

F.eks er det langt bedre å ha et effektivt OS og lite ram enn å ha et ineffektivt OS og mye ram, når effekten til slutt blir den samme. Det er heller ingen vits å ha en superkjapp CPU om den bare brukes til å trekke rundt på et tregt OS sånn som det lenge var med Android (men som har bedret seg med Dalvik). 

 

Om du går på en michelinrestaurant er det stort sett ikke ingrediensene som er det spesielle, det er hva som gjøres med dem. Enhver idiot kan velge deler fra øverste hylle og skru dem sammen. Kunsten ligger i hvordan man gjør det. Det virker som om Samsung begynner å forstå dette, men de har fortsatt litt igjen. Apple er mestre på dette. De går akkurat så langt de trenger i ytelse etc., men ikke lenger. Samtidig fokuserer de på å få alle de andre delene av produktet opp på samme nivå, sånn at produktet føles helhetlig.

 

Jeg mistenker f.eks at ikke Samsung har en egen avdeling for testing av opplevelse ved åpning av emballasje. Det har Apple, fordi de har forstått at første møte med produktet er en del av totalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er et hederstegn for Samsung at de bruker dyrere komponeneter. I min verden er det et poeng å bruke de billigste delene som gjør jobben på en god måte, og alt annet er waste. 

 

F.eks er det langt bedre å ha et effektivt OS og lite ram enn å ha et ineffektivt OS og mye ram, når effekten til slutt blir den samme. Det er heller ingen vits å ha en superkjapp CPU om den bare brukes til å trekke rundt på et tregt OS sånn som det lenge var med Android (men som har bedret seg med Dalvik). 

 

Om du går på en michelinrestaurant er det stort sett ikke ingrediensene som er det spesielle, det er hva som gjøres med dem. Enhver idiot kan velge deler fra øverste hylle og skru dem sammen. Kunsten ligger i hvordan man gjør det. Det virker som om Samsung begynner å forstå dette, men de har fortsatt litt igjen. Apple er mestre på dette. De går akkurat så langt de trenger i ytelse etc., men ikke lenger. Samtidig fokuserer de på å få alle de andre delene av produktet opp på samme nivå, sånn at produktet føles helhetlig.

 

Jeg mistenker f.eks at ikke Samsung har en egen avdeling for testing av opplevelse ved åpning av emballasje. Det har Apple, fordi de har forstått at første møte med produktet er en del av totalen.

 

Hva er "akkurat så langt man trenger i ytelse, men ikke lenger"? Det man trenger av ytelse er et så bredt nedslagsfelt at jeg ikke synes det er en påstand som gir særlig mye mening.

 

Og hva tenker du om embalasje som er dyrere enn nødvendig og gjør samme jobb? Også en waste?

 

Er forsåvidt enig i at dyere deler ikke er noe hederstegn i seg selv, men det er ofte tilknyttet høyere kvalitet også.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er "akkurat så langt man trenger i ytelse, men ikke lenger"? Det man trenger av ytelse er et så bredt nedslagsfelt at jeg ikke synes det er en påstand som gir særlig mye mening.

 

Og hva tenker du om embalasje som er dyrere enn nødvendig og gjør samme jobb? Også en waste?

 

Er forsåvidt enig i at dyere deler ikke er noe hederstegn i seg selv, men det er ofte tilknyttet høyere kvalitet også.

 

Bedre deler er selvsagt en fordel, om ikke de er for bra. Ingen vits å ha enkeltdeler i en gadget som løper i ring rundt resten av systemet mens den går på tomgang, og ingen mening i masse ledig ram og tom disk. 

 

"Det man trenger av ytelse" er tomt, det er jeg enig i, men om 90% av brukerne føler at de får gjort alt de vil uten venting kan man f.eks si at man har truffet målet. Om noe sånt er målet såklart. Noe jeg mistenker at det er for Apple, men ikke for en del andre. Stor forskjell på "så rask vi kan" og "så rask at de fleste brukerne er fornøyd". Du ser det på skjerm også. Apple går for høyere oppløsning og får innført det som en standard for highend-telefoner. Men de blir ikke med i løpet videre, det kan de andre ta. Ser man forskjell? Javisst. Er Samsungs skjermer bedre? Absolutt. Er det et reelt konkurransefortrinn for Samsung og noe de fleste brukerne vil merke? Nope. Ikke på samme måte som overgangen fra 320*200 til Retina var det. Apple er nesten aldri cutting edge på teknologi, og jeg tror de er helt happy med det, fordi det er så få som bryr seg. 

 

Om emballasje: Om du tar med "gir en god førsteopplevelse" med som en del av jobben til emballasje (og ikke bare "er rundt produktet til den kastes") så er jeg enig. Waste er det først når man overgår spekken, og om spekken er "føles eksklusiv" er det rett å bruke mye penger på innpakking. Subjektivt? Javisst. Men det plager meg fint lite. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er et hederstegn for Samsung at de bruker dyrere komponeneter. I min verden er det et poeng å bruke de billigste delene som gjør jobben på en god måte, og alt annet er waste. 

 

F.eks er det langt bedre å ha et effektivt OS og lite ram enn å ha et ineffektivt OS og mye ram, når effekten til slutt blir den samme. Det er heller ingen vits å ha en superkjapp CPU om den bare brukes til å trekke rundt på et tregt OS sånn som det lenge var med Android (men som har bedret seg med Dalvik). 

 

Om du går på en michelinrestaurant er det stort sett ikke ingrediensene som er det spesielle, det er hva som gjøres med dem. Enhver idiot kan velge deler fra øverste hylle og skru dem sammen. Kunsten ligger i hvordan man gjør det. Det virker som om Samsung begynner å forstå dette, men de har fortsatt litt igjen. Apple er mestre på dette. De går akkurat så langt de trenger i ytelse etc., men ikke lenger. Samtidig fokuserer de på å få alle de andre delene av produktet opp på samme nivå, sånn at produktet føles helhetlig.

 

Jeg mistenker f.eks at ikke Samsung har en egen avdeling for testing av opplevelse ved åpning av emballasje. Det har Apple, fordi de har forstått at første møte med produktet er en del av totalen.

Fins det en eneste ting Apple ikke gjør rett egentlig?

Kos deg med emballasjen din du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...