Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er det noe poeng for meg eller kremt å komme med positive ting om lappe  da dere mest sannsynlig vil klage på at vi ikke er nok positive ?

 

uansett hvis det må være positive ting så må det være

  • at tingene fungerer bra
  • driven  til Apple
  • de forsøker andre ting

 

 

Supert. Takk.

Lenke til kommentar

 

 

Har du en kilde på at Samsung bruker deler av høyere kvalitet enn Apple?

 

Når jeg snakker om å gjøre ting mindre i mindre telefoner så snakker jeg nettopp om at det ikke bare er å krympe deler. Skal man ikke bare krympe, men også beholde ytelse i større grad, koster det gjerne mye penger å få til. Telefoner har jo nettopp blitt mindre (eller komponentene har det), ofte samtidig som de har fått bedre ytelse enn større telefoner hadde tidligere.

 

Et tydelig eksempel på dette er Exynos 7420. Den er krympet helt ned til 14 nm, kun måneder etter at Intel gjorde det, som er ganske utrolig fra Samsung sin side. Intel ligger helt klart foran, og Samsung lå og klart bak TSCM, som enda(!) ikke har kommet med noe 14 nm FinFET. Det har også kommet til en pris. Exynos 7420 er den klart dyreste SoCen på markedet. Sammen med andre deler som deres AMOLED skjerm, kamera og sammenhørende ISP på SoC så inneholder Galaxy S6 en del premium-komponenter som andre produsenter ikke vil bruke. Du har gjerne ikke sett det, men iPhone/Z3 ligger på rundt 200$ å produsere, mens Galaxy S6 ligger på 270$. Hvis Apple skulle betalt 270$ for å produsere hver iPhone så hadde det betydd utrolige mengder tapte inntekter.  Det er og derfor de ikke gjør det. De er opptatt av å lage gode produkter, men ikke for enhver pris. Samsung på den andre side har nok prøvd å ta igjen de tapte inntektene per enhet med høyere prisere, og høyere volum. Der har de jo hatt delvis suksess.

 

Du kan alltids diskutere hvilken telefon som er best, fordi det er den totale opplevelsen som teller. Det er hvordan, og hvor godt telefonen løser de oppgavene du har til den osv. Der vil det jo aldri være et fasitsvar, og det er klart at både iPhone 6 og Galaxy S6 er svært gode produkter. Likevel er det ikke tvil om at HW alene, selve telefonen uten noe installert på den så er den en klar seier til Samsung. Med denne modellen er det virkelig ingen som kan konkurrere på det punktet. Det er en fremvisning fra Samsung hvor bra produkter kan være hvis du er villig til å akseptere litt høye produksjonskostnader, hvis du ikke sparer inn for å øke fortjeneste. Du kan og se noe av fordelen med å gjøre alt innenfor samme selskap. Exynos 7420 er ikke en SoC som kan selges på markedet, og ingen hadde vært villige til å kjøpe den. Siden de er i samme selskap, har de likevel klart å finne en måte slik at de nettopp får brukt teknologien de har utviklet. Hvis du ser på selskaper som HiSilicon, MediaTek osv så må de fokusere på svakere SoCer der eneste fortrinn de kan få til er pris. De har ikke mulighet til å utvikle high-end.

 

 

Blir ellers spennende hva Apple har valgt å gjøre, nå som deres nylansering nærmer seg. Har de gått for Samsung sin 14 nm FinFET, har de i det hele tatt kapasitet nok til å levere for Apple? Og vil Apple og måtte bruke ekstra mye penger på SoCen i deres AX?

 

Eller vil de gå for 20 (sannsynligvis går de ikke for 28), og få det levert av diverse (Samsung, TSCM, GloFou) på grunn av pris/supply?

 

Hvis de går for Samsung så blir det nok en eksklusiv avtale, og det kommer til å være utrolig stort for semiconductor delen av Samsung Electronics, og et svært hardt slag for TSCM. En slik avtale vil nok sikre Samsung en fortsatt ledelse mot TSCM også i fremtiden og ikke gjøre dette til en engangs-ting. De må bevise at de klarer å produsere for andre også økonomisk 14 nm er ikke bare 14 nm. 

Lenke til kommentar

Apple går nok for noe som funker, enten det er 14, 20, 28 eller 93. Antageligvis vil det fungere riktig så bra også. Like sannsynlig er det nok at Apple har forhandlet frem gode innkjøpspriser så de kan fortsette å ha gode marginer.

 

Jeg blir ikke overrasket om Apple gjør det riktig så bra i mange, mange år fremover.

 

 

Det er mitt tips...:-)

Lenke til kommentar

Alle kjøper noe som fungerer, selv fake iPhones har deler som fungerer. Jeg ville aldri kjøpt en telefon som var basert på et eller annet som fungerer til en billig pris. Det høres ut som en fake iPhone for meg.

 

Så da får jeg komme med et tips om å ikke kjøpe fake.

 

Jeg kan love deg 93 vil IKKE fungere bra. Det ville vært direkte forferdelig.

 

Apple kommer ikke til å gjøre det bra hvis de driver med 28 nm SoCer og TLC NAND det er helt sikkert. Det er grenser for mye de kan dekke over av HW. Det vet de nok veldig godt selv også, så det er nok tvilsomt at vi får den situasjonen.

 

For min del har jeg sette et par svært tvilsomme beslutninger i det siste når det gjelder valg av komponenter fra Apple sin side. Det er ikke uvanlig, men det er uvanlig at Apple gjør det. Steve Jobs hadde ikke vært fornøyd. Det er absolutt tegn på at Apple går over til en mer tradisjonell amerikansk måte å drive selskapet på, og mister mer av filosofien Steve Jobs hadde når han var i selskapet. Det er absolutt alarmerende når Apple går på det billige restelageret for å kjøpe komponenter, mens selv produsenter av billige produkter biter i det sure eplet og kjøper inn det eneste som gr mening å kjøpe. Spar meg for "opplevelsen er alt". Jeg er egentlig ikke interessert i å høre det. HW betyr en god del, det er derfor Apple bruker så utrolig mye ressurser på å forsøke å tilby bra HW. Det påvirker i stor grad opplevelsen. Jeg vil bare ta slike svar som bortforklaring, og en sperre for å kritisere Apple på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Du er opptatt av tykkelsen på trådene i komponentene, jeg er mest opptatt av at produktet fungerer som forventet. Det er ikke noe annet enn litt ulike prioriteringer, forventninger og behov.

 "Du er opptatt av tykkelse på trådene i komponentene"

Snakker vi i det hele tatt om det samme? Jeg siktet blant annet til bruken av Radeon GPUer fra 2012 i de nyeste MacBookPro modellene, istedenfor de klart overlegne NVIDIA Maxwell kortene som ALLE andre bruker. Selv billige plastmodeller med mye plast, flex og knirking.

 

Ellers så bekrefter du jo ellers at du bare er ute etter å bortforklare, det er vel for så vidt greit nok det.

 

Jeg vet ikke om du leser det jeg skriver, men vi er begge opptatt av det samme, at produktet fungerer som forventet.

 

Jeg har ellers et blogginnlegg fra en langtids, og ivrig Apple-bruker:

http://www.techspot.com/news/61716-opinion-works.html

 

Jeg er ikke alene om å synes at kvaliteten har gått nedover de siste årene, at de ikke er de samme som før. Som han skriver, og det jeg også mener betyr det ikke at det er dårlig på noen måte. Han kommer fortsatt til å bruke Apple produkter, om enn mindre av Apple sine tjenester. Poenget er bare at i motsetning til før er ikke Apple valget hvis du bare vil ha noe fungerer. Det er ikke et åpenbart valg for høyeste kvalitet. Det er ikke fylt med masse enkle løsninger, og lett i bruk. De andre aktørene leverer nå like gode produkter, løsninger på alle plan, i motsetning til før når det var mer pros/cons og større forskjeller. Det er ikke noe som er alvorlig for Apple på noen måte, men det er ikke noe de kan fortsette med i lengre tid. Jeg husker godt den tiden når en ny iOs lansering bare var preget av artikler om det nye OSet. Slik som det er nå kommer det alltid artikler kort etter med diverse problemer, og hotfixer og videre fikser fra Apple sin side. Det er de jo selvfølgelig ikke alene om, og det er ganske vanlig. Likevel var det bedre før, før var det aldri en eneste artikkel om feil med nyeste iOS versjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ofte sånn at alt var bedre før, likevel vil det alltid bli bedre i fremtiden. En slags selvmotsigelse, men en helt grei en så lenge jeg kan velge produkter og løsninger som fungerer tilfredsstillende når jeg trenger de. Da bryr jeg meg ikke så alt for mye om hva som skjedde i gamle dager, og heller ikke over hva som kommer til å skje i fremtiden...

 

Så får heller du stå for tekno-hjørnet...tro meg...jeg har vært der jeg og, selv om det er mange år siden...

Lenke til kommentar

For en som er på sidelinjen så høres det ut som Apple begynner å skrante komponentkvaliteten.

Skal de da kompensere med programvare ?

 

For skulle de likesom være best , nå er de bar bra nok.

Likevel tillater de seg ligge på et høyt prisnivå

 

For meg ligner det veldig på svindel

( folk forventer da langt bedre kvalitet en det de får )

Lenke til kommentar

Det er ofte sånn at alt var bedre før, likevel vil det alltid bli bedre i fremtiden. En slags selvmotsigelse, men en helt grei en så lenge jeg kan velge produkter og løsninger som fungerer tilfredsstillende når jeg trenger de. Da bryr jeg meg ikke så alt for mye om hva som skjedde i gamle dager, og heller ikke over hva som kommer til å skje i fremtiden...

 

Så får heller du stå for tekno-hjørnet...tro meg...jeg har vært der jeg og, selv om det er mange år siden...

Du svarer så raskt, at du umulig kan ha hatt tid til å lese og forstå det jeg har skrevet. Du har helt åpenbart ikke lest noe på den linken jeg sendte f.eks. Ikke det at det utgjør noen forskjell da svarene dine like godt kunne vært auto-svar. Jeg legger opp til en diskusjon, som er ganske relatert til det originale emnet her. Svaret ditt er bare at du egentlig sier at alt jeg skriver er irrelevant.

 

Du bruker "alt var bedre før" frasen... denne fungerer ikke. Dette er snakk om 2-3 år ikke 20-100 år. Alt må heller ikke bli bedre i fremtiden, hvem har noen gang sagt det? Ting som komponenter måles også relativt, ikke absolutt. Feil og problemer med SW derimot er laaangt ifra noe som alltid blir bedre.

 

Historien til Apple er en av hovedårsakene de selger bra, et av deres beste salgsargumenter. det er heller ingen som går og spiser et sted og får dårlig mat. Deretter går de samme sted igjen fordi det virker bra, uten å bry seg om at de fikk dårlig mat der tidligere. Det er en grunn til at Microsoft skiftet navn på IE. De vil ABSOLUTT IKKE at folk skal huske deres historie med nettlesere, og bare vurdere produktet foran seg, fordi folk husker og fortiden veier tungt.

 

Du får stå i bortforklaringshjørnet så lenge du vil, jeg på den andre siden foretrekker å faktisk diskutere. Det begynner og å bli irriterende at du skal kategorisere meg, og få meg til å virke som om jeg bare bryr meg om HW. Hvis du faktisk hadde lest det linken inneholdt.....det var ikke som om den fokuserte utelukkende på SW i Apple produkter.....

 

Jeg tror ikke jeg er alene når jeg sier at bortforklaringer er like aktuelt for diskusjonen, og det er egentlig ikke noe poeng å komme med dem. Jeg har enda til gode å forstå hvorfor du prøver å bortforklare, spesielt siden innleggene mine ikke legger opp til den måten du bortforklarer på engang. Du får det til å se ut som om det jeg skriver er noe jeg bastant mener. Egentlig er det en oppfatning jeg har, som jeg lurer på om andre deler (vel, jeg vet at mange andre deler denne oppfatningen sånn sett).

 

For en som er på sidelinjen så høres det ut som Apple begynner å skrante komponentkvaliteten.

Skal de da kompensere med programvare ?

 

For skulle de likesom være best , nå er de bar bra nok.

Likevel tillater de seg ligge på et høyt prisnivå

 

For meg ligner det veldig på svindel

( folk forventer da langt bedre kvalitet en det de får )

Det er aldeles på ingen måte svindel. Før kostet Apple produkter mer enn andre produkter, nå koster de det samme. Prisen er altså relativt sett redusert fra Apple sin side.

Lenke til kommentar

Du har gjerne ikke sett det, men iPhone/Z3 ligger på rundt 200$ å produsere, mens Galaxy S6 ligger på 270$. Hvis Apple skulle betalt 270$ for å produsere hver iPhone så hadde det betydd utrolige mengder tapte inntekter.  Det er og derfor de ikke gjør det. De er opptatt av å lage gode produkter, men ikke for enhver pris. Samsung på den andre side har nok prøvd å ta igjen de tapte inntektene per enhet med høyere prisere, og høyere volum. Der har de jo hatt delvis suksess.

 

Du snakker om estimat, som i mer eller mindre kvalifiserte gjetninger med stor feilmargin, som er gjort av et par aktører som driver med slike «teardowns». Guesstimatene forsøker å liste opp rene komponentkostnader for bl.a Galaxy S6 og iPhone 6. Noen sier at billigste iPhone 6 (16GB) koster ca 200 $ i komponenter, noen sier 227 $, så det er tydeligvis veldig usikre tall. Apple bruker åpenbart dyrere komponenter enn de strengt tatt hadde behøvd mange steder, f.eks gjennom å utvikle sine egne prosessorer, bruken av safir-komponenter, og «unibody» aluminiumskkonstruksjon, så det er definitivt mye som er premium i en iPhone. Men, komponentprisene er uansett bare en del av kostnadene som Apple skal dekke inn gjennom å selge produktene.

Når det gjelder Samsung kan de dessuten «selge» egenproduserte komponenter til seg selv til selvkost, og nøye seg med fortjeneste i siste ledd, så usikkerheten er nok rimelig stor for hva S6 faktisk koster i komponenter også. Fasitsvaret får vi nok aldri vite, da dette naturligvis er godt voktede forretningshemmeligheter hos både Samsung og Apple.

 

 

Blir ellers spennende hva Apple har valgt å gjøre, nå som deres nylansering nærmer seg. Har de gått for Samsung sin 14 nm FinFET, har de i det hele tatt kapasitet nok til å levere for Apple? Og vil Apple og måtte bruke ekstra mye penger på SoCen i deres AX?

 

Eller vil de gå for 20 (sannsynligvis går de ikke for 28), og få det levert av diverse (Samsung, TSCM, GloFou) på grunn av pris/supply?

 

Hvis de går for Samsung så blir det nok en eksklusiv avtale, og det kommer til å være utrolig stort for semiconductor delen av Samsung Electronics, og et svært hardt slag for TSCM. En slik avtale vil nok sikre Samsung en fortsatt ledelse mot TSCM også i fremtiden og ikke gjøre dette til en engangs-ting. De må bevise at de klarer å produsere for andre også økonomisk 14 nm er ikke bare 14 nm. 

 

 

Jeg gjetter på at Apple går for 16 nm FinFET, produsert av både Samsung og TSMC - nettopp for å kunne fortsette å bruke to leverandører. ;)

Lenke til kommentar

Her også, bortforklaringer hele veien

- definitvit mye premium i en iphone

- de skal dekke inn mye mer enn produksjonskost

- samsung kan selge deler til seg selv (tror neppe komponentsalget samsung har til apple kaster særlig av seg per del, de presser priser hardt og småunger setter sammen telefonene)

 

Mye fine ord du bruker da, safir, unibody, premium

Lenke til kommentar

 

Du snakker om estimat, som i mer eller mindre kvalifiserte gjetninger med stor feilmargin, som er gjort av et par aktører som driver med slike «teardowns». Guesstimatene forsøker å liste opp rene komponentkostnader for bl.a Galaxy S6 og iPhone 6.

 

Apple bruker åpenbart dyrere komponenter enn de strengt tatt hadde behøvd mange steder, f.eks gjennom å utvikle sine egne prosessorer, bruken av safir-komponenter, og «unibody» aluminiumskkonstruksjon, så det er definitivt mye som er premium i en iPhone. 

 

Når det gjelder Samsung kan de dessuten «selge» egenproduserte komponenter til seg selv til selvkost, og nøye seg med fortjeneste i siste ledd, så usikkerheten er nok rimelig stor for hva S6 faktisk koster i komponenter også. Fasitsvaret får vi nok aldri vite, da dette naturligvis er godt voktede forretningshemmeligheter hos både Samsung og Apple.

 

 

 

 

 

Jeg gjetter på at Apple går for 16 nm FinFET, produsert av både Samsung og TSMC - nettopp for å kunne fortsette å bruke to leverandører. ;)

 

 

Ja, det er selvfølgelig gjetning. Hvis du likevel ser på det så er det jo veldig åpenbart at en del av disse punktene må stemme. Det er jo en grunn til at bare Samsung bruker AMOLED, en grunn til at OLED ikke er mainstream. Grunnen er jo at det er for dyrt, det er jo det som er problemet med OLED akkurat nå.

 

Exynos 7420 er jo produsert med 14 nm FinFET. Jeg kan tenke meg at TSCM kunne fått det til også, men da ganske dyrt. I begynnelsen er det ganske dyrt, og de pleier stort sett å vente til produksjonen har blitt mer økonomisk før de starter masseproduksjon. Hvertfall når de startet var nok Exynos i en tidligere enn vanlig del av produksjonsfasen, uten at jeg vet så mye om det. Det er hvertfall åpenbart at også den er ekstra dyr å produsere, som ellers har vært tilfelle med forrige Exynos SoCer og, men ikke i like stor grad ville jeg tro.

 

Ellers, safir komponenter? Alle bruker vel en slags safir glass til kamera. Safir glass til skjerm derimot er dårligere enn Gorilla glass, er vel irrelevant om det er dyrere hvis det er dårligere. Ikke det at de bruker det heller. Hvis du ser på kostnader for materialer, og sammensetning så utgjør det en forsvinnende liten del. Det er virkelig ikke dyrt. Jeg aner ikke hvordan folk har fått for seg at aluminium og glass er så dyrt og premium. Det er virkelig ikke der kostnadene ligger(!).

 

De tar en ekstrakostnad og utvikler egen CPU, men i denne sammenligningen betyr det jo ikke noe da Samsung gjør det samme.

 

For det første, de komponentene Samsung selv lager er bare de dyre komponentene (skjerm, SoC, NAND, RAM osv). De får det altså ikke billigere, fordi det er komponenter i en prisklasse som er over det andre produsenter benytter seg av.

 

Ellers er Samsung et oppdelt selskap. Jeg er ganske sikker på at de kjøper komponentene fra selskapet som produserer dem. Så på budsjettet til mobilavdelingen vil nok ikke prisen være veldig annerledes fra det andre betaler. Så da blir kostnadene de samme.

 

Så nei, du kan ikke si at S6 koster nøyaktig 67,89 $ mer enn iPhone 6, men den koster et vesentlig beløp mer å produsere, som var poenget mitt.

 

Snapdragon 820 kommer helt i slutten av året, og mer Q1 2016, samme med GPUer fra NVIDIA/AMD. Hvis Apple skal bruke TSCM for sine september mobiler, så har de altså en eksklusiv avtale på alt TSCM produserer fra september til januar. Ellers så kan de være at TSCM ikke er klare til å masseprodusere før rundt januar en gang. Så kan du tenke deg til hva som er mest sannsynlig og hvorfor jeg ikke skrev det som alternativ... Det er mulig men høyst usannsynlig. Qualcomm er et veeeldig stort selskap, og de har ventet desperat på å få produsert på 14/16nm. For hver dag som går uten, så går deres anseelse nedover.

 

Ellers så har Samsung 14 nm FinFET, ikke 16 nm. TSCM sitt tall er heller ikke bekreftet. 

 

Som du ser så er dette grunnen til at det er interessant. Apple kan ikke fortsette sin modell for innkjøp, og samtidig få det beste. De må velge. Uansett hva det blir til er det til slutt noe Samsung vil vinne mest på. Det er ikke en god situasjon for TSCM, og ikke en god situasjon for Apple.

Lenke til kommentar

Her også, bortforklaringer hele veien

- definitvit mye premium i en iphone

- de skal dekke inn mye mer enn produksjonskost

- samsung kan selge deler til seg selv (tror neppe komponentsalget samsung har til apple kaster særlig av seg per del, de presser priser hardt og småunger setter sammen telefonene)

 

Mye fine ord du bruker da, safir, unibody, premium

Leste du engang hva han skrev?

 

Relativt sett, og alt må jo være relativt sett da det f. eks ikke finnes noen titanium mobiler osv så bruker Apple premium materialer. Likevel bruker jo egentlig alle premium materialer. Jeg ville egentlig sagt at alle bruker standard materialer, men premium blir vanligvis brukt.

 

Selvfølgelig skal du dekke mer enn prod. kostnader....

 

Samsung tjener mye penger på salg til Apple, men det var på ingen måte det han snakket om...

Kommentaren med småunger....

 

Det er ingen grunn til at safir og unibody bør regnes som fine ord. Fordi det er ikke noe spesielt fint osv. Det finnes fabrikklokaler stappet fulle med CNC maskiner som lager unibody på samlebånd. Det er ganske standard. Safir er noe folk tror er bedre av en eller annen merkelig grunn. Det er en annen type glass. Du får ikke like lett riper, men skjermen knuser raskere og er vesentlig dårligere i sollys. iPhone knuser lett nok som det er, det er ingen grunn til å gjøre et verre. I forhold til Samsung sine AMOLED er også leselighet i sollys dårligere nok som det er, de trenger ikke å gjøre det verre. Jeg hadde heeeelt klart valgt Gorilla over Safir.

Lenke til kommentar

Jeg har ellers et blogginnlegg fra en langtids, og ivrig Apple-bruker:

http://www.techspot.com/news/61716-opinion-works.html

 

Jeg er ikke alene om å synes at kvaliteten har gått nedover de siste årene, at de ikke er de samme som før. Som han skriver, og det jeg også mener betyr det ikke at det er dårlig på noen måte. Han kommer fortsatt til å bruke Apple produkter, om enn mindre av Apple sine tjenester. Poenget er bare at i motsetning til før er ikke Apple valget hvis du bare vil ha noe fungerer. Det er ikke et åpenbart valg for høyeste kvalitet. Det er ikke fylt med masse enkle løsninger, og lett i bruk. De andre aktørene leverer nå like gode produkter, løsninger på alle plan, i motsetning til før når det var mer pros/cons og større forskjeller. Det er ikke noe som er alvorlig for Apple på noen måte, men det er ikke noe de kan fortsette med i lengre tid. 

 

Et blogginnlegg fra én bruker, som «tilfeldigvis» er enig med deg... wow!

 

Som mangeårig Mac- og iPhone-bruker er jeg slett ikke enig i at kvaliteten på produktene har gått nedover. Jeg skriver dette på en MacBook Pro som er den beste Mac-en jeg noen gang har eid, også kvalitetsmessig, med OS X Yosemite som er det beste og mest brukervennlige operativsystemet jeg har brukt så langt. Så jo, basert på mine erfaringer anser jeg Apples produkt for "valget hvis du bare vil ha noe fungerer", "et åpenbart valg for høyeste kvalitet." og "fylt med masse enkle løsninger, og lett i bruk."

De andre aktørene har stadig ikke tilsvarende vertikalt integrerte løsninger på alle plan, og det er stadig pro/cons, dvs. merkbare forskjeller i både produktfilosofi og gjennomføring mellom Apple og de andre store IT-selskapene. Google er på mange måter det nye Microsoft, som leverer OS og software til en myriade av hardwareprodusenter, med de fordelene og ikke minst ulempene det medfører. Helt forskjellig fra Apple. Og så har vi Microsoft, som famler rundt og strever med å finne seg selv, med sitt "ett Windows for alle plattformer», og en rekke ikke så vellykkede forsøk som hardwareprodusent der de konkurrerer mot sine egne OEM-leverandører. Også helt forskjellig fra Apple. Bare for å nevne noe.

 

Jeg husker godt den tiden når en ny iOs lansering bare var preget av artikler om det nye OSet. Slik som det er nå kommer det alltid artikler kort etter med diverse problemer, og hotfixer og videre fikser fra Apple sin side. Det er de jo selvfølgelig ikke alene om, og det er ganske vanlig. Likevel var det bedre før, før var det aldri en eneste artikkel om feil med nyeste iOS versjon.

 

 

Du har nok selektiv hukommelse, eller du var rett og slett ikke oppdatert på iPhone OS og iOS på "den tiden". iPhone og iOS var da ikke noe mer feilfrie før enn nå, og det har alltid kommet mange oppdateringer/hotfixer i løpet av levetiden til hver iOS-hovedversjon. Flest oppdateringer hadde iOS 4, med hele 16 oppdateringer/hotfixer.

Nei, iOS var ikke bedre før (men det var mindre komplekst og funksjonsrikt), og selv om ikke du husker det var det likevel mange artikler om en del feil og problemer som gjerne kunne oppstå i kjølvannet av nye hovedversjoner av OS-et - og gjerne om en hotfix eller to fra Apple i løpet av de første ukene.

Likevel har Apple alltid mulighet for å bli bedre, både på det de er veldig gode på, og det de ikke er fullt så gode på - og de nye OS-versjonene som kommer til høsten fokuserer vel nettopp på konsolidering, optimalisering, sikkerhet og kvalitet. 

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

Tenkt hvis du hadde svart på det jeg skrev, og ikke det du åpenbart forestille deg at jeg skrev! Det hadde vært fantastisk! Men stort sett alle som kommer med pro-Apple innlegg leser ikke ting som

DIREKTE SITAT:

"Du får det til å se ut som om det jeg skriver er noe jeg bastant mener. Egentlig er det en oppfatning jeg har, som jeg lurer på om andre deler (vel, jeg vet at mange andre deler denne oppfatningen sånn sett)."

 

Jeg har altså en OPPFATNING om at det er slik. Jeg lurte derfor hva ANDRE her synes, for å se om andre er ENIGE/UENIGE.

 

Den artikkelen kom jeg tilfeldigvis over i dag, det kan du se på publiseringsdato og tidspunkt, på en nettside som jeg har linket utrolig mye til i andre poster på forumet. Jeg har altså 100% bevis for at det er tilfeldig funn, og ikke noe jeg har lett etter. MEN det er helt IRRELEVANT. Jeg spurte UTELUKKENDE etter andre sine MENINGER rundt dette. Jeg sier ikke at kvaliteten på alt Apple lager ER blitt dårligere.

 

Du virker veldig bastant på at Apple er DEN beste på den andre siden.

 

Du må gjerne svare igjen på det jeg faktisk spør om, fordi etter 100 slike innlegg orker jeg ikke å svare folk som ikke gidder å lese det jeg skriver, og bytter automatisk til full forsvarsmodus, og vrenger alle ordene slik at alt jeg skriver blir "Apple suger" og så kommer innlegg av typen "Apple er best". Det er åpenbart vanskelig å bare diskutere hvordan folk føler Apple produkter er nå, i forhold til et par år siden.

 

Ellers finner jeg det vanskelig å se at du kan konkludere med at jeg har selektiv hukommelse og du ikke har, uten noen kilder. Hvis vi begge baserer det på hukommelse, hvordan kan en konkludere med at en har rett og en har feil? 

 

 

Ellers finner jeg det på grensen til fornektelse å påstå at en person som er en åpenbar Apple-elsker, og bare har massevis av Apple produkter, som han synes er av mye høyere kvalitet enn alt annet ikke er en troverdig kilde. Samtidig er du en troverdig kilde. Jeg vet om en god del personer som har hatt problemer, som ligner på de som er beskrevet her i Yosemite. Selv om DU ikke har dem, betyr det ikke at de ikke eksisterer og at folk som sier det lyger eller prøver å være anti-Apple.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...