Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg

Anbefalte innlegg

Den riktige setningen er noe sånt som "Selv om en del specs er direkte sammenliknbare utgjør de aller fleste valg i utviklingen av et produkt en tradeoff mellom forskjellige hensyn. Dette, kombinert med at utstyr yter forskjellig selv om spesifikasjonene ser like ut på papieret, gjør at å sammenlikne enkeltspesifikasjoner med hverandre i det store og hele er en veldig dårlig metode for å se hvilket produkt som er det beste. Faktisk er det ikke slik at et produkt er det beste, da tidligere nevnte tradeoffs gjør at en brukers prioriteringer og bruksmønster vil avgjøre hva som er det beste produktet for den spesifikke brukeren. Den eneste situasjonen man faktisk kan gjøre en direkte og objektiv sammenlikning av spesifikasjoner er i de tilfellene der en spesifikasjon er objektivt sett tradeoff-fri og absolutt alle andre variable holdes konstante.  Dette skjer såpass sjelden at det ikke kan regnes med i en gitt situasjon.". 

Men det blir litt langt, så jeg velger å godta kortversjonen "å sammenlikne specs er meningsløst", også bare bytter jeg det ut med overnevnte når jeg ser det. 

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AtW og syar har faktisk fått meg til å minnes noe hyggelig fra barndommen. Vi spilte med det jeg tror vi kalte "Bilspillkort". Der hadde de ulike modellene sine egne kort med tekniske spesifikasjoner på. Åhhh...fikk vi kortet med bilen som hadde 700 Hk, eller toppfart på 280 km, kanskje 12 sylindre...åhhh... sånne skikkelig dritkule tekniske spesifikasjoner var vi selvsagt helt sikre på at den var den beste bilen.

Akkurat på samme måte som når vi kikka inn i biler for å se hvor mye speedometeret var satt opp i. Så vi en bil med kanskje 300 på speedometeret...åhhh...det måtte være en skikkelig bra bil, kanskje verdens beste...

Det hyggelige for meg er at dette er barndomsminner...det triste er det fortsatt er noen som lever i den verden i voksen alder...

Det er på ingen måte ulovlig, men det er jo litt rart.

Det er hvert fall lov å håpe at dere holder denne spesifikasjons-masturberingen for dere selv og ikke på noen måte lar den danne grunnlaget for eventuelle råd dere gir til andre. Da blir det virkelig trist.

Ærlig talt. :/

Du liker tydligvis å gjøre narr av og rakke ned på de som ikke er "venner" med deg. Og blir barnslig når noen tar igjen med deg.

Gjøre narr av Den Store Elgen for hans handikapp til og med.

Fra barndommen husker jeg at slike som deg måtte stå i skammekroken og fikk melding med hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt. :/

Du liker tydligvis å gjøre narr av og rakke ned på de som ikke er "venner" med deg. Og blir barnslig når noen tar igjen med deg...

???

Hva gjør jeg narr av der da? Er det prinsipielle forskjeller på tekniske spesifikasjoner på biler og datadingser? Og hvor lite poeng det er å henge seg opp i sånt?

Du må gjerne føle at det er å gjøre narr av, det var ikke det. Det var rett og slett bare et minne fra den gang da, som faktisk også handler om hvor opphengt noen kan bli i tekniske detaljer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den riktige setningen er noe sånt som "Selv om en del specs er direkte sammenliknbare utgjør de aller fleste valg i utviklingen av et produkt en tradeoff mellom forskjellige hensyn. Dette, kombinert med at utstyr yter forskjellig selv om spesifikasjonene ser like ut på papieret, gjør at å sammenlikne enkeltspesifikasjoner med hverandre i det store og hele er en veldig dårlig metode for å se hvilket produkt som er det beste. Faktisk er det ikke slik at et produkt er det beste, da tidligere nevnte tradeoffs gjør at en brukers prioriteringer og bruksmønster vil avgjøre hva som er det beste produktet for den spesifikke brukeren. Den eneste situasjonen man faktisk kan gjøre en direkte og objektiv sammenlikning av spesifikasjoner er i de tilfellene der en spesifikasjon er objektivt sett tradeoff-fri og absolutt alle andre variable holdes konstante.  Dette skjer såpass sjelden at det ikke kan regnes med i en gitt situasjon.". 

Men det blir litt langt, så jeg velger å godta kortversjonen "å sammenlikne specs er meningsløst", også bare bytter jeg det ut med overnevnte når jeg ser det. 

Problemet er at det utsagnet angriper en stråmann, stråmmannen "specs kan fortelle oss hvilket produkt som er samlet sett det beste", jeg har ikke påstått noe slikt, ikke noen andre her heller. Påstanden var at specs har noe å si, specs kan fortelle oss noe. Og det kan de. Du argumenterer mot en fiktiv ekstrem påstand, ved å omformulere et noenlunde nyansert motargument om til en annen fiktiv ekstrem påstand. Jeg synes ikke det er noen god måte å gjøre det på, og jeg tror ikke det fremmer noen god diskusjon.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe annet hadde jeg da heller ikke regnet med. 

Om du velger å ikke se alle som maser om manglende oomph på iPhone eller for lav io eller andre ting så er det ditt valg. Jeg anser det som et forsøk på å sammenlikne produkter utfra enkeltspecs. Også når det ikke står "Nå skal jeg sammenlikne produkter utfra enkeltspecs, kolon" foran. 

Og med det takker jeg for meg i denne tråden. Ferien er slutt, vi går i loop.  Tada!

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Og med det takker jeg for meg i denne tråden. Ferien er slutt, vi går i loop.  Tada!

Takk det samme. Jeg vurderer nesten selv å overlate tråder om Apple til AtW, syar, elgen og andre "bidragsytere". De er såpass hekta på Apple at det kanskje er like greit å la de få disse trådene for seg selv...:-)

Lenke til kommentar

Om du velger å ikke se alle som maser om manglende oomph på iPhone eller for lav io eller andre ting så er det ditt valg. Jeg anser det som et forsøk på å sammenlikne produkter utfra enkeltspecs. Også når det ikke står "Nå skal jeg sammenlikne produkter utfra enkeltspecs, kolon" foran. 

"Iphone har en ulempe" er ikke det samme som "iphone er et dårlig produkt (selv om det i enkelte tilfeller kan være "et dårlig produkt for meg)". (forøvrig er iphone en godt-ytende telefon).

Og selv om det helt sikkert finnes folk som mener denne idiotien du framsetter, hvorfor argumentere som alle mener det? "Specs betyr ikke noe" er en påstand som sendes til "alle", du er bedre tjent å ikke basere argumentasjonen på folk med ekstreme meninger.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk det samme. Jeg vurderer nesten selv å overlate tråder om Apple til AtW, syar, elgen og andre "bidragsytere". De er såpass hekta på Apple at det kanskje er like greit å la de få disse trådene for seg selv...:-)

Jeg skulle ønske jeg trodde på deg, dessverre klarer du ikke å la være å slenge inn et siste ord, og mase om "velg noe annet" i nesten hver eneste tråd. Når det gjelder elgen så se mine tidligere anbefalinger.

EDIT: forutsigbart som alltid skulle det slenges inn et siste ord ja. Derfor tror jeg ikke du kommer til å forlate disse trådene heller. (noe jeg forsåvidt heller ikke ønsker, bedre om du istedet jobbet litt med innholdet)

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker AtW

54 864 innlegg

Bruker rogkas

3 364 innlegg

Jeg må nesten henge i litt hvis jeg skal klare å holde følge...

(Se der ja, jeg fikk inn et ord til...men hvis du lar meg være i fred nå, så lover jeg at dette blir det siste i denne konkrete diskusjonen.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Iphone har en ulempe" er ikke det samme som "iphone er et dårlig produkt (selv om det i enkelte tilfeller kan være "et dårlig produkt for meg)". (forøvrig er iphone en godt-ytende telefon).

Og selv om det helt sikkert finnes folk som mener denne idiotien du framsetter, hvorfor argumentere som alle mener det? "Specs betyr ikke noe" er en påstand som sendes til "alle", du er bedre tjent å ikke basere argumentasjonen på folk med ekstreme meninger.

AtW

Iphone har ulemper på lik med andre telefoner.

problemet er at det er ikke alle som tåler å høre det :

får du ikke til å bruke den eller misliker hvordan den funger i sammenheng med andre ting så er du i enkelte sitt øyne en idiot .

man er selvsagt ikke noen idiot selv om  man misliker hvordan ting fungerer

går man over til "fienden" eller har aldri forlatt den så er det enkelte som mener at man er en særing , idiot eller andre uheldig begrep

det er ikke alle  IOS fungerer like bra for .

andre misliker linux eller windows

det er likevel noe galt med den personen 

derimot hvis man ikke ser at andre kan ha problemer så er man ikke helt god 

problemet er at ikke alle godtar det som problem , fordi at man ikke opplever det selv

det går et rykte om at de mest innbarket Apple brukerne veil se det som et nederlag hvis det er noe galt med et Apple produkt .

Da vil de heller leve med det problemet og samtidig blå nekte for at det eksisterer

Det heter seg at troll kan temmes  , men jeg her liten tro på det ordtaket

• Liker 2
Lenke til kommentar

Iphone har ulemper på lik med andre telefoner.

Spørsmål: har noen sagt noe annet?

problemet er at det er ikke alle som tåler å høre det :

Spørsmål: jeg kjenner mange som bruker iPhone, jeg kjenner ingen! som har problemer med å høre at det finnes problemer med den. Har du noen kilder?

får du ikke til å bruke den eller misliker hvordan den funger i sammenheng med andre ting så er du i enkelte sitt øyne en idiot .

man er selvsagt ikke noen idiot selv om  man misliker hvordan ting fungerer

Spørsmål: iPhone er en datadings som andre datadingser. Noen vil kunne syns den er vanskelig i bruk, andre syns den er enkel. Jeg har aldri vært borti noen som kaller noen for idiot hvis man ikke syns en iPhone er enkel å bruke. Hvem er det som gjør sånt?

går man over til "fienden" eller har aldri forlatt den så er det enkelte som mener at man er en særing , idiot eller andre uheldig begrep

det er ikke alle  IOS fungerer like bra for .

andre misliker linux eller windows

Spørsmål: Er ikke dette noe flere av oss har sagt lenge? Man finner den dingsen som passer en selv best og velger bort det man syns passer dårligst. Det er da ganske vanlig, er det ikke? Det finnes da heller ingen "fiender", bare ulike produsenter...?

det går et rykte om at de mest innbarket Apple brukerne veil se det som et nederlag hvis det er noe galt med et Apple produkt .

Da vil de heller leve med det problemet og samtidig blå nekte for at det eksisterer

Spørsmål: det høres absolutt ut som et rykte ja. Har aldri hørt om noen som ville følt det som et nederlag, heller ingen som blånekter for at det eventuelt eksisterer. Men du har kanskje en kilde til slike rykter?

Med et håp om at det faktisk går an å ha en diskusjon, så må jeg faktisk spørre deg om noen av de påstandene du kommer med her. Litt fordi jeg syns de er litt drøye, men også litt fordi jeg ikke helt forstår hvor du får disse tingene fra...

Jeg har lagt inn spørsmålene i kommentaren din over her, for det blir litt mye å sitere...

Håper det går greit.

Lenke til kommentar

Skjermstørrelse, vekt, oppløsning, batterilevetid, ladetid, brukbar lagringsplass, io-hastigheter. Det finnes en del hw-specs som enkelt kan sammenliknes.

Så kan man selvsagt sammenlikne f.eks ram og ghz mellom ellers like plattformer, men dette gir fint lite mening mellom f.eks Apple og Samsung.

Størrelse, vekt og oppløsning er jo eksempler på at større ikke automatisk er bedre. Mange foretrekker for eksempel mindre mobiler. Med mindre mobiler blir det også mindre plass til alt. Å sammenligne f.eks. batterilevetid og ladetid mellom to telefoner med ulik størrelse blir derfor vanskelig, eller meningsløst.

Så det er ikke så enkelt å sammenligne likevel, hvis man faktisk skal ta f.eks. fysiske størrelser med i betrakningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermstørrelse, vekt, oppløsning, batterilevetid, ladetid, brukbar lagringsplass, io-hastigheter. Det finnes en del hw-specs som enkelt kan sammenliknes.

Så kan man selvsagt sammenlikne f.eks ram og ghz mellom ellers like plattformer, men dette gir fint lite mening mellom f.eks Apple og Samsung.

Størrelse, vekt og oppløsning er jo eksempler på at større ikke automatisk er bedre. Mange foretrekker for eksempel mindre mobiler. Med mindre mobiler blir det også mindre plass til alt. Å sammenligne f.eks. batterilevetid og ladetid mellom to telefoner med ulik størrelse blir derfor vanskelig, eller meningsløst.

Så det er ikke så enkelt å sammenligne likevel, hvis man faktisk skal ta f.eks. fysiske størrelser med i betrakningen.

Men hvem sier at større automatisk er bedre? Poenget er at specs forteller oss ting, ikke at de gir oss fasiten på hva som er best for alle.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags Mac fikk man da?

Du får naturligvis ingen ferdigbygget PC med samme spesifikasjoner til samme pris som en du bygger selv.

At du må gå fem år tilbake virker merkelig. Det første jeg forbinder med Mac er også bærbare, og ikke stasjonære PCer. Hvis du skal ha en stasjonær Mac blir det jo noe helt annet enn en standard PC i et vanlig kabinett.

Kan du peke på den utspjåkede plastikken her?

av et bildet som reklamerer for noen få av produktene ?

forøvrig  er de fremstilt som en designgjenstand , ikke bruksgjenstand

og det må vel strent tatt kalles for utspjåket plastisk , selv om det ikke nødvendigvis er plastisk som er brukt 

jeg sammenligner pcen min med hva man fikke hos Apple for 5 år siden , da det er 5 år siden jeg kjøpt min pc

Spørsmålet var hva slags Mac man fikk for 5 år siden. Dette bør du jo ha oversikt over siden du sammenligner det med noe annet.

Ellers, bildet reklamerer for Apples Mac-produktportefølje. Det er hele poenget med siden. Du klikker deg inn på et av produktene for mer informasjon.

Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan kalle noe som ikke er plastikk for plastikk. Men kan du i det minste forklare hvordan du mener de er "utspjåket"?

Det ser ut som plast som skal emulerer metaller .altså metall som ser ut som plast som later til å vær metall 

utspjåket betyr bare at det ser ut til vær bruk unødvendig mye resurser kun på utseende  uten at det blir spesielt fint

Du har fortsatt ikke svart på hva slags Mac man fikk for 5 år siden.

Men du skriver altså at disse maskinene ser ut som metall som ser ut som plast som ser ut som metall. Her må jeg innrømme at jeg falt av lasset. Kan du prøve å beskrive i mer detalj hvordan metall som ser ut som plast som ser ut som metall ser ut generelt?

En liten historie til dere som skryter så mue av Apple. det heter bla.a. at iOS systeme skal være lett å bruke og at alt skal gå av seg selv. på jobben er det en som forteller at da han skulle oppdatere macen som ha har hjemme fikk han problemer ( det skal jo ikke skje med Apple produkter ). først måtte han laste ned og installere et Adobe program for at IOS skulle oppdateres. Da er det meningen oppdateringen skal komme i gang. men for han så forsvant programmet. slik at man søke hjelp hos en forhandler  ( det kostet penger )

Et Adobe-program for å oppdatere iOS? Det høres veldig merkelig ut. Hvilket program var dette?

Og så skriver du at iOS på Mac skulle oppdateres. Men Mac bruker Mac OS X, ikke iOS.

For meg høres det ut som du dikter fritt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at det utsagnet angriper en stråmann, stråmmannen "specs kan fortelle oss hvilket produkt som er samlet sett det beste", jeg har ikke påstått noe slikt, ikke noen andre her heller. Påstanden var at specs har noe å si, specs kan fortelle oss noe. Og det kan de. Du argumenterer mot en fiktiv ekstrem påstand, ved å omformulere et noenlunde nyansert motargument om til en annen fiktiv ekstrem påstand. Jeg synes ikke det er noen god måte å gjøre det på, og jeg tror ikke det fremmer noen god diskusjon.

AtW

Bakgrunnen for denne diskusjonen er vel at jeg påpekte at Apple ikke har de dyreste toppmodellene da noen sa at Apple-telefoner er så fryktelig dyre, hvorpå noen begynte å snakke om at Apple-telefoner er dyre likevel fordi de ikke har like bra specs som konkurrentenes toppmodeller el.l. (altså at Apple legger mindre i utviklingen og dermed bruker dårligere/tregere komponenter og dermed får høyere overskudd).

Hvis man leser diskusjonen i den konteksten så argumenteres det ikke egentlig mot en fiktiv påstand.

Lenke til kommentar

først måtte han laste ned og installere et Adobe program for at IOS skulle oppdateres.

Da er det meningen oppdateringen skal komme i gang

Nå kjenner ikke jeg til iOS på mac, men er du sikker på dette?

Hvor er logikken i at man må laste ned et program fra Adobe for å oppdatere iOS?

det var det han sa han slet med

hva de gjorde på service verkstedet  har jeg ikke spurt om

Med tanke på hvor store problemer du har med å forstå andre her (og gjøre deg selv forstått), så er det kanskje mulig at du bare har misforstått nok en gang?

Lenke til kommentar

Men hvem sier at større automatisk er bedre? Poenget er at specs forteller oss ting, ikke at de gir oss fasiten på hva som er best for alle.

AtW

Se det jeg nettopp skrev om bakgrunnen for denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

AtW

Se det jeg nettopp skrev om bakgrunnen for denne diskusjonen.

Uten at jeg skal si meg enig i den opprinnelig påstanden du kommenterte, så går det fint an å mene at en telefon er overpriset kontra specs uten å mene at det er en dårlig telefon, eller at specs sier alt, eller at en større telefon er bedre for alle.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...