Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er akkurat det jeg påstår hele tiden her inne.

Særlig alle de gangene jeg hevder at Android er foran på features og at Google har gjort en enorm jobb med UX de siste årene. 

 

Jeg bare mener å minnes en del påstander om at "Apple aldri innoverer" og at de "bare videreutvikler det andre har funnet på". Vel...

 

Lenke til kommentar
 
Det var da en helt merkelig konklusjon. Hvordan du har kommet frem til det klarer jeg faktisk ikke å forstå.

Men du kan sikkert forklare...(?)

 

Hvis du ser på hvordan innlegget er skrevet virker det veldig som et ekstremt forsvar av Apple sine produkter. Han sier jo at Apple Watch er akkurat slik Apple vil at den skal være, og at de fikk til akkurat det de ville. Det er jo en grunn til at folk stort sett holder seg unna smartklokker, det er ingen som har klart å komme på nivået der de er der produsentene og kundene vil at de skal være. På lik linje med alle andre er Apple Watch et slags public beta produkt.

 

 

Jeg ser ikke helt hvorfor du fortsetter med dette:

http://www.gartner.com/newsroom/id/3026217

Med mindre Lenovo og HP regnes som små PC leverandører? De har jo tross alt bare 33% av markedet tilsammen. I USA vokser både Asus og Lenovo en del mer enn det Apple gjør.

 

Den modellen Apple har med modeller fungerer jo ganske bra, og det har ikke mye å si for de fleste at det ikke finnes mange forskjellige varianter. Det er og en del high-end modeller på PC markedet som og er slik. Dell sin XPS 13 finnes jo i 8 forskjellige modeller( to CPU valg, 3 SSD valg og valg av oppløsning), mot 10 forskjellige valg for MBA 13". Så det er noe du også finner hos mange PC leverandører. Apple sin måte er jo bedre, da du velger i en liste nedover og alltid har kun 2 valg for MBA. Hos Dell må du velge mellom 8 ferdige modeller. Så selv om valget egentlig er enklere, kan det lett oppleves vanskeligere.

Year over year for siste kvartal, ja, og om du ser på kun markedsandel. Men her kan vi finne statistikker som støtter alt, så lenge det ikke gis ut skikkelige tall.

 

La meg heller modifisere det jeg sa. "Apple tjener mye penger og vokser i et vanskelig PC-marked".

 

At Dell har adoptert Apples modell-system og mangel på valg er jo bare et tegn på at det funker, siden Dell nylig holdt på å gå konkurs ved å gjøre det totalt motsatte. Bare de hadde lært seg å lage ordentlige maskiner også nå (Jeg har eid en XPS 13.)

 

Når det gjelder Apple watch aner jeg ikke hva du snakker om, det blir bare rot når du begynner å beskylde folk på den måten. Det som er sikkert er iallfall at den ikke er perfekt, men at den gjør det langt langt bedre enn alle konkurrentene, og at Apple ikke tenker på klokka som en mindre telefon som skal kunne gjøre alt telefonen skal. Selv solgte jeg min kjapt og fortsetter med skikkelige klokker. Hardwaren på Apple Watch er nydelig, programvaren er ikke helt der ennå.

 

Det er jo ganske vanlig at du modifiserer det du sier. Jeg bare fant en helt vanlig rapport, fra et byrå som siteres mye i på tekno-nettsteder. Jeg ser ikke hva jeg har gjort for å prøve å bevise noe som helst spesielt?

Hvordan endrer det noe at det presenteres som hele tall? Prosentene er jo basert på hele tall. Hvis du mener at de ikke oppgir noen offisielle tall og vi derfor ikke kan vite, endrer det ikke at påstanden din er feil. Hvorfor skal du gjøre alt om til at Apple er best, når det ikke er tilfellet? Apple gjør det bra, men mange andre og. Det at Apple gjør det bra betyr ikke at de andre gjør det dårlig. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal skape en slik Apple vs resten mentalitet.

 

Dell har jo ikke Apple sin modell, som jeg skrev så er jo Apple sin modell fortsatt annerledes. Få modeller ville jeg ikke kalt en modell. Jeg skrev jo faktisk at Apple sin modell er bedre. Ellers er Dell laaaaangt ifra alene om dette. Det er ganske vanlig for high-end PCer at de kommer i få modeller med lite valg. Apple er jo en av de få som tilbyr CPU valg for Core-M, alle andre tilbyr bare en modell.

 

Ellers er 2015 modellen av xps helt klart bra. Det er nok mange som kommer til å la seg inspirere av designet på den, og lage sine PCer mer lik den. Svært overraskende hvis ikke og apple gjør dette.

 

Så når noen sier at Apple Watch er akkurat slik som den var ment å være er det helt greit, til tross for at du er enig i at den ikke er det. Så det at jeg sier noe på det blir altså en beskyldning som bare skaper rot.... Selv om vi begge er enige om at Apple Watch IKKE er slik Apple mener den skal være. Jeg sier ikke at de vil at den skal være som en mini-telefon. Jeg sier bare at de mener den skal kunne brukes som en klokke (skjermen er jo av så du må gjøre noe for å få på skjermen hver gang, så den er ikke så bra til å sjekka klokka på akkurat...) og skal kunne brukes til f. eks fitness uten at du må ha med deg mobilen i lomma og paret med den hele tiden.

 

Igjen kommer du med "langt bedre enn konkurrentene. Så highlighter du HWen til klokka. Jeg anbefaler deg å sjekka ut Gear S fra Samsung. Den har GPS, kamera, SIM-kort osv. Det er god HW. Ellers er det jo f. eks ingen klokker som har gode SoCer. SoCene er i mange tilfeller (også appple) egentlig stort sett gamle mobil SoCer. De er dermed ikke effektive til det klokka skal gjøre, siden det ikke er en fullverdig klokke. Vi får nok se en spesialutviklet SoC, som fungerer effektivt med Apple Watch senere som garantert vil hjelpe en del på batteritid. Ellers så jeg en artikkel der Samsung og apple jobber med å få SIM-kort integrert. Mulig at Apple venter på noe slikt før de inkluderer SIM-støtte for sine klokker. Det ville jo helt klart vært en fordel for strøm og plass med integrert SIM.

 

Det er jo egentlig ganske vanskelig å si hvilken klokke som er best, siden de alle har så store mangler. Det spørs og om du f. eks vil ha en rund eller firkantet klokke. Galaxy Gear S er vel det nærmeste du kommer en klokke som faktisk er selvstendig, men den har ikke SW til å fungere slik. Selv om den altså har ekstra HW i forhold til de andre og bra batteritid, er det jo mange som ikke liker designet på den, og den er jo større enn de fleste andre. Alle rykter viser jo og til at den neste skal blir rund, slik som Motorola og LG sine. Det gjør det jo ganske tydelig at disse klokkene er mer public beta enn noe annet. Samsung har gått for hvor bra kan det bli i fremtiden uten tanke på design, mens LG og Motorola har gått for hvordan blir det å lage en klokke med det vi har i dag? Den kategorien er jo og apple i. De holder utvilsomt på med å lage en custom SoC spesielt for klokker, og ser på støtte for GPS og gjerne integrert SIM-kort. De jobber nok og mye med SW. Det blir nok utvilsomt veldig bra, og kanskje noe som kan konkurrere med tradisjonelle klokker, eller enkle fitness-trackere som brukes i dag. Likevel er det nok fortsatt noen modeller unna det punktet.

 

 

 

Kan du komme med en kilde på at målet er å erstatte iPhone? I følge Apples egen dokumentasjon:

 

"A Watch app complements your iOS app; it does not replace it."

 

Apple Watch er helt avhengig av å være paret med en iPhone, for den har f.eks. ikke noen egen GPS, kamera, osv.

 

Jeg har ikke sagt noe om Apple Watch er perfekt eller ikke. Jeg sa noe om hva formålet med produktet er. Formålet er ikke å gjøre akkurat det samme som en telefon.

 

Jeg har ikke prøvd Apple Watch, og har ingen planer om det heller. Men jeg prøver i det minste å forholde meg til hva Apple selv sier er formålet med produktet.

 

Aldri sagt at den skal erstatte iPhone. Jeg har sagt at den skal kunne fungere sammen i ditt iOS økosystem, uten å være avhengig av konstant kontakt med telefon for å gjøre alt det den gjør. Det skal være noe annet en en ekstern liten skjerm på hånden.

 

Selvfølgelig tenker Apple på salg når de selger ting. De sier jo ikke at det er et tidlig produkt, og at det er i utvikling for å bli det de mener det skal være. Likevel er det åpenbart at det er det. Samsung frarådet jo folk å kjøpe deres første smartklokker, nettopp fordi de visste at det var ganske dårlige produkter. Det er et tilbud for spesielt interesserte. Sånn sett fungerer jo Apple Watch bedre som en moteting å ha på seg enn Samsung sine smartklokker til nå, så hvis du ser det slik er det nødvendigvis ikke så dumt med Apple watch.

 

Det å forsvare Apple Watch som det produktet apple ville lage, blir for meg som å si at alt apple lager er perfekt. Du sier at et produkt som har åpenbart store mangler, og tydelig er et tidlig blikk inn i utviklingen er akkurat slik de vil at det skal være. Da er det jo klart at alt det andre Apple gjør, som er stort sett utrolig bra også må være perfekt. Jeg bruker logikken "hvis du forsvarer produkter fra et selskap som er åpenbart dårlige, da må du synes alt selskapet lager er utrolig bra". det kan jo selvfølgelig være at jeg tar feil, og i så fall beklager jeg det.

 

Ellers er det merkelig at folk reagerer så sterkt på dette, men selv gjør det samme, bare med antakelser som er langt mer fjerne enn denne antagelsen var.

Lenke til kommentar

hva er poenget med alle disse smartklokken egelig ?

man får jo bare enda en dings som krever strøm og som lett får i stykker

 

da har man en datamaskin i loma

en skjerm på armen

trådløs lyd på ørene

 

og briller med kamera , slik at andre skal se hvor man har vært

for min del så kunne denne smartklokken ha vært flyttet opp til brillene

 

da mangler man bare en t-skjorte, genser eler jakke med berørings-panel  på

problemet er da at man enten må ha jakken på hele tiden , ha flere t-skorter med denne muligheten eller rett og slett bruke telefon slik den er met å brukes 

 

man vil se temmelig rar ut der man kommer gående med briller med kamera , en skjerm på armen og en jakke med berørings-panel på

Lenke til kommentar

 

Folk må selvsagt få finne det verktøyet som passer best for seg og sitt, selv har jeg absolutt ingen problemer med iTunes / Apple Music.

 

 

Akkurat det overrasker meg ikke, du har stort sett ikke særlig mange problemer.

 

AtW

Nope, jeg lever et ganske fint, og problemfritt liv...:-)))

Lenke til kommentar

Om en smartklokke hadde kunnet streame musikk, hatt pulsmåler, gps, osv, så hadde jeg vært interessert. Da hadde den erstattet min løpeklokke, samtidig som jeg hadde hatt funksjon som vanlig klokke. Men så lenge det ikke fungerer uten mobilen (hater å måtte løpe med mobilen), er jeg ikke interessert. Sånn sett er det rart at ikke flere satser på e-ink (Pebble, Sony har vel også en), slik at batterilevetiden blir akseptabel med litt flere funksjoner.

Lenke til kommentar

 

Hva slags Mac fikk man da?

 

Du får naturligvis ingen ferdigbygget PC med samme spesifikasjoner til samme pris som en du bygger selv.

 

At du må gå fem år tilbake virker merkelig. Det første jeg forbinder med Mac er også bærbare, og ikke stasjonære PCer. Hvis du skal ha en stasjonær Mac blir det jo noe helt annet enn en standard PC i et vanlig kabinett.

 

Kan du peke på den utspjåkede plastikken her?

 

av et bildet som reklamerer for noen få av produktene ?

forøvrig  er de fremstilt som en designgjenstand , ikke bruksgjenstand

 

og det må vel strent tatt kalles for utspjåket plastisk , selv om det ikke nødvendigvis er plastisk som er brukt 

 

jeg sammenligner pcen min med hva man fikke hos Apple for 5 år siden , da det er 5 år siden jeg kjøpt min pc

 

Spørsmålet var hva slags Mac man fikk for 5 år siden. Dette bør du jo ha oversikt over siden du sammenligner det med noe annet.

 

Ellers, bildet reklamerer for Apples Mac-produktportefølje. Det er hele poenget med siden. Du klikker deg inn på et av produktene for mer informasjon.

 

Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan kalle noe som ikke er plastikk for plastikk. Men kan du i det minste forklare hvordan du mener de er "utspjåket"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dem må nå bare fortsette å kjøpe disse overprisede produktene. Ser ut til at dem liker det faktum at de stikker av med hele overskuddet totalt for mobilmarkedet. Sikkert en bra situasjon på sikt dette vil jeg tro. Sånn med tanke på konkurransesituasjonen i markedet.

 

Som jeg viste tidligere koster ikke Apples toppmodeller mer enn andres toppmodeller. Er andre toppmodeller også overpriset da? Eller gjelder det bare når det er Apple som tar seg så godt betalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det var da en helt merkelig konklusjon. Hvordan du har kommet frem til det klarer jeg faktisk ikke å forstå.

Men du kan sikkert forklare...(?)

 

Hvis du ser på hvordan innlegget er skrevet virker det veldig som et ekstremt forsvar av Apple sine produkter. Han sier jo at Apple Watch er akkurat slik Apple vil at den skal være, og at de fikk til akkurat det de ville.

 

Nei, det sier jeg ikke i det hele tatt, og det forklarte deg for deg også. Hvorfor du nå påstår noe du vet er feil skjønner jeg ikke. Jeg har ikke tatt stilling til om Apple Watch er bra eller ikke. Jeg har påpekt at Apple Watch ikke er ment å erstatte iPhone eller gjøre det samme som en telefon.

 

Jeg skrev jo direkte til deg at: "Jeg har ikke sagt noe om Apple Watch er perfekt eller ikke. Jeg sa noe om hva formålet med produktet er. Formålet er ikke å gjøre akkurat det samme som en telefon."

 

Aldri sagt at den skal erstatte iPhone. Jeg har sagt at den skal kunne fungere sammen i ditt iOS økosystem, uten å være avhengig av konstant kontakt med telefon for å gjøre alt det den gjør. Det skal være noe annet en en ekstern liten skjerm på hånden.

 
Mitt iOS-økosystem? Hva er det du snakker om? Jeg har alltid brukt Android som telefon-OS (så lenge jeg har hatt touch-telefoner), og gjør det den dag i dag. Jeg har derimot hatt muligheten til å bruke/teste iPhone ved siden av, men det er det eneste iOS-produktet jeg har noe særlig erfaring med. Når jeg trener bruker jeg en enkel og billig og liten MP3-spiller med sort/hvitt-display. Jeg har ingen tablet (men hadde en billig Android-tablet fra Kina for en tid tilbake som nå er død).
 
Jeg svarte på en som skrev at Apple fant opp en digital klokka som kan gjøre akkurat det samme som en telefon. Jeg påpekte at den ikke er ment å gjøre det samme som en telefon, eller erstatte telefonen. Er vi egentlig enige da? I så fall, hvorfor lyver du om hva jeg skriver?
 
Ellers skal vel Apple Watch på mange måter nettopp fungere som en "forlengelse" av telefonen.
 

Selvfølgelig tenker Apple på salg når de selger ting. De sier jo ikke at det er et tidlig produkt, og at det er i utvikling for å bli det de mener det skal være. Likevel er det åpenbart at det er det. Samsung frarådet jo folk å kjøpe deres første smartklokker, nettopp fordi de visste at det var ganske dårlige produkter. Det er et tilbud for spesielt interesserte. Sånn sett fungerer jo Apple Watch bedre som en moteting å ha på seg enn Samsung sine smartklokker til nå, så hvis du ser det slik er det nødvendigvis ikke så dumt med Apple watch.

 
Har noen påstått at Apple ikke tenker på salg når de selger ting? Jeg skjønner ikke hvor du vil. Blander du meg med en annen her?
 

Det å forsvare Apple Watch som det produktet apple ville lage, blir for meg som å si at alt apple lager er perfekt. Du sier at et produkt som har åpenbart store mangler, og tydelig er et tidlig blikk inn i utviklingen er akkurat slik de vil at det skal være. Da er det jo klart at alt det andre Apple gjør, som er stort sett utrolig bra også må være perfekt. Jeg bruker logikken "hvis du forsvarer produkter fra et selskap som er åpenbart dårlige, da må du synes alt selskapet lager er utrolig bra". det kan jo selvfølgelig være at jeg tar feil, og i så fall beklager jeg det.

 
Som sagt flere ganger nå: Jeg har ikke tatt stilling til kvaliteten på Apple Watch som produkt. Jeg har påpekt hva filosofien bak Apple Watch er. Mer konkret har jeg påpekt at den i følge Apple selv ikke er ment å erstatte mobiltelefonen, men å være et tillegg til den.
 
Du ignorerer jo fullstendig det jeg skriver og slenger ut tilfeldige uttalelser som ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt. Jeg nevnte jo blant annet at jeg aldri engang har prøvd Apple Watch.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om det er toppmodeller som du sier. Andre har mye bedre  spesifikasjoner.

 

Du tror vel på GHz-myten også (eventuelt megapiksel-myten)? "Høyere er bedre"? Man må nok se på mer enn bare GHz og megapiksler når man skal bedømme et produkt.

 

En telefon har jo mye dårligere spesifikasjoner enn PCer, men kan likevel være mer teknisk avanserte og dyrere å produsere fordi å presse alt ned i ørsmå enheter krever dyr teknologi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er vel om det er toppmodeller som du sier. Andre har mye bedre  spesifikasjoner.

 

 

Du tror vel på GHz-myten også (eventuelt megapiksel-myten)? "Høyere er bedre"? Man må nok se på mer enn bare GHz og megapiksler når man skal bedømme et produkt.

 

En telefon har jo mye dårligere spesifikasjoner enn PCer, men kan likevel være mer teknisk avanserte og dyrere å produsere fordi å presse alt ned i ørsmå enheter krever dyr teknologi.

Du har helt rett, men du er på vei inn i et minefelt. Det kan virke som det er mange i Android-leiren som har fått det for seg at Hz, piksler, RAM og sånne detaljer er helt avgjørende og at den dingsen som har de største tallene innen dette er den beste dingsen. Det er ganske rart, for flere av de virker å være oppriktig interessert i data som tema, likevel har de satt seg fast i denne ideen.

 

Ikke bare har mange av de hengt seg opp i tall på de innvendige komponentene, mange av de har også hengt seg opp i hvilken teknologi som brukes til å lage lys på skjermen.

 

Så derfor, hekomo, en vennlig anbefaling er å ikke blande deg alt for mye borti disse som er opphengt i Hz og sånt, de blir bare sinna når man forsøker å forklare for dem at de tallene kanskje ikke betyr all verden.

Lenke til kommentar

 

 

Spørsmålet er vel om det er toppmodeller som du sier. Andre har mye bedre  spesifikasjoner.

 

Du tror vel på GHz-myten også (eventuelt megapiksel-myten)? "Høyere er bedre"? Man må nok se på mer enn bare GHz og megapiksler når man skal bedømme et produkt.

 

En telefon har jo mye dårligere spesifikasjoner enn PCer, men kan likevel være mer teknisk avanserte og dyrere å produsere fordi å presse alt ned i ørsmå enheter krever dyr teknologi.

Du har helt rett, men du er på vei inn i et minefelt. Det kan virke som det er mange i Android-leiren som har fått det for seg at Hz, piksler, RAM og sånne detaljer er helt avgjørende og at den dingsen som har de største tallene innen dette er den beste dingsen. Det er ganske rart, for flere av de virker å være oppriktig interessert i data som tema, likevel har de satt seg fast i denne ideen.

 

Ikke bare har mange av de hengt seg opp i tall på de innvendige komponentene, mange av de har også hengt seg opp i hvilken teknologi som brukes til å lage lys på skjermen.

 

Så derfor, hekomo, en vennlig anbefaling er å ikke blande deg alt for mye borti disse som er opphengt i Hz og sånt, de blir bare sinna når man forsøker å forklare for dem at de tallene kanskje ikke betyr all verden.

 

 

Selvfølig har ting som skjermteknologi endel å si, og forsåvidt andre specs også, apple kommer jo med nye modeller årlig, det er ikke for moro skyld.

 

Enn vennlig anbefaling er å legge av seg de barnslige hersketeknikkene dine. Det stiller deg ikke i et særlig godt lys, spesielt ikke sett i sammenheng med denne "folk må bare velge det som passer de best"-holdningen du later som du har.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Enn vennlig anbefaling er å legge av seg de barnslige hersketeknikkene dine. Det stiller deg ikke i et særlig godt lys, spesielt ikke sett i sammenheng med denne "folk må bare velge det som passer de best"-holdningen du later som du har.

 

AtW

 

 

AtW, du som er så opptatt av å ikke bruke barnslige hersketeknikker, du syns kanskje ikke "later som du har" passer inn i den definisjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...