Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Apple var en av de første aktørene til å selge musikk på nett (2003), og er fremdeles den største på salg av digitale filer. At de nå velger å utvide det til streaming er bare en naturlig utvikling.

 

Selvsagt, når de velger å utvikle noe, da er det HELT riktig tidspunkt og produkt som kommer ut. Snakker man om ting de mangler, da er det noe de ikke vil lage av prinsipp. Fins det noe dette firmaet IKKE gjør rett egentlig? Husker godt det med størrelsen på telefoner blant annet. 3.5" var sagt at det var RETT størrelse når de ikke lagde noe større og folk klagde over det. Så kom det større som 4" og deretter 5.5", hva var argumentet da? De snur bare kappen etter vinden og hermer etter andre produsenter de også. De går ikke egne veier alltid som dere sier. Hva hvis man vil ha en kompakt og god telefon i dag, hva kjøper man da? Kan være åpen for hva som helst men akkurat nå virker det som de bare hermer etter andre produsenter for å tekkes flest mulig. Og det er selvsagt ingen som diskuterer dette nå som en gang sa at 3.5" var rett størrelse. De forandrer meningen etter hva deres firma gjør og mener. 6+ virker bare som en direkte konkurrent til note3. Og har ikke kjerneverdiene i seg lenger siden den har blitt så enorm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt, når de velger å utvikle noe, da er det HELT riktig tidspunkt og produkt som kommer ut. Snakker man om ting de mangler, da er det noe de ikke vil lage av prinsipp. Fins det noe dette firmaet IKKE gjør rett egentlig? Husker godt det med størrelsen på telefoner blant annet. 3.5" var sagt at det var RETT størrelse når de ikke lagde noe større og folk klagde over det. Så kom det større som 4" og deretter 5.5", hva var argumentet da? De snur bare kappen etter vinden og hermer etter andre produsenter de også. De går ikke egne veier alltid som dere sier. Hva hvis man vil ha en kompakt og god telefon i dag, hva kjøper man da? Kan være åpen for hva som helst men akkurat nå virker det som de bare hermer etter andre produsenter for å tekkes flest mulig. Og det er selvsagt ingen som diskuterer dette nå som en gang sa at 3.5" var rett størrelse. De forandrer meningen etter hva deres firma gjør og mener. 6+ virker bare som en direkte konkurrent til note3. Og har ikke kjerneverdiene i seg lenger siden den har blitt så enorm.

 

Apple lå etter på telefonstørrelse. Helt klart. Markedet har utviklet seg, og da må også leverandørene komme etter. Jeg tror Apples designere mente 3,5 var rett størrelse da iPhone kom, men de måtte justere meningene sine da konkurrentene beviste at det var et marked og et behov for større telefoner. Selvsagt vil et selskap fremlegge sånt som om det var meningen hele tiden - mens det de egentlig har gjort er å gå dit markedet er på vei. Tror man på noe annet er man særs naiv. Det som skiller Apple fra andre er primært at de tør å mene noe som helst og at de forklarer hvorfor de mener det. Noen ganger får de rett, andre ganger tar de feil. På skjermstørrelse tror jeg de hadde rett i starten, men at verden rett og slett endret seg etterhvert som bruksområdene for telefonene endret seg. Ingenting galt med det. 

 

Det samme kan egentlig sies om salg av sanger vs. streaming. Apple trodde ikke på streaming, streaming slo an (ti år etter at Apple hadde revolusjonert musikkmarkedet med god hjelp av piratene), nå tror Apple på streaming. Dessverre er ikke v1 god nok på alle fronter, men for meg er faktisk custom-spillelistene nok til at jeg kommer til å gå over fra Spotify med en gang det kommer støtte for Sonos.

 

 

jeg spurte hvorfor de plutselig fik det så travelt med å (videre)utvikle disse tjenestene ?

så travelt at det gjorde en dårlig jobb ?

at de har hatt musikktjeneste i mange år gjør ikke saken bedre

 

Eller er  det fordi de plutselig innså at Intunes ikke var god nok ?

Da blir det merkelig at de ikke her fulgt bedre med

 

 

Av en eller annen bisarr grunn har fortsatt ikke Apple innsett at iTunes er et vrak av et program som prøver å gjøre altfor mye. Itunes vel kanskje det beste eksempelet på hva man ender opp med om Elgen får velge features til et program. "Er det noen som vil ha det putter vi det inn". 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Selvsagt, når de velger å utvikle noe, da er det HELT riktig tidspunkt og produkt som kommer ut. Snakker man om ting de mangler, da er det noe de ikke vil lage av prinsipp. Fins det noe dette firmaet IKKE gjør rett egentlig? Husker godt det med størrelsen på telefoner blant annet. 3.5" var sagt at det var RETT størrelse når de ikke lagde noe større og folk klagde over det. Så kom det større som 4" og deretter 5.5", hva var argumentet da? De snur bare kappen etter vinden og hermer etter andre produsenter de også. De går ikke egne veier alltid som dere sier. Hva hvis man vil ha en kompakt og god telefon i dag, hva kjøper man da? Kan være åpen for hva som helst men akkurat nå virker det som de bare hermer etter andre produsenter for å tekkes flest mulig. Og det er selvsagt ingen som diskuterer dette nå som en gang sa at 3.5" var rett størrelse. De forandrer meningen etter hva deres firma gjør og mener. 6+ virker bare som en direkte konkurrent til note3. Og har ikke kjerneverdiene i seg lenger siden den har blitt så enorm.

 

Apple lå etter på telefonstørrelse. Helt klart. Markedet har utviklet seg, og da må også leverandørene komme etter. Jeg tror Apples designere mente 3,5 var rett størrelse da iPhone kom, men de måtte justere meningene sine da konkurrentene beviste at det var et marked og et behov for større telefoner. Selvsagt vil et selskap fremlegge sånt som om det var meningen hele tiden - mens det de egentlig har gjort er å gå dit markedet er på vei. Tror man på noe annet er man særs naiv. Det som skiller Apple fra andre er primært at de tør å mene noe som helst og at de forklarer hvorfor de mener det. Noen ganger får de rett, andre ganger tar de feil. På skjermstørrelse tror jeg de hadde rett i starten, men at verden rett og slett endret seg etterhvert som bruksområdene for telefonene endret seg. Ingenting galt med det. 

 

Det samme kan egentlig sies om salg av sanger vs. streaming. Apple trodde ikke på streaming, streaming slo an (ti år etter at Apple hadde revolusjonert musikkmarkedet med god hjelp av piratene), nå tror Apple på streaming. Dessverre er ikke v1 god nok på alle fronter, men for meg er faktisk custom-spillelistene nok til at jeg kommer til å gå over fra Spotify med en gang det kommer støtte for Sonos.

 

 

jeg spurte hvorfor de plutselig fik det så travelt med å (videre)utvikle disse tjenestene ?

så travelt at det gjorde en dårlig jobb ?

at de har hatt musikktjeneste i mange år gjør ikke saken bedre

 

Eller er  det fordi de plutselig innså at Intunes ikke var god nok ?

Da blir det merkelig at de ikke her fulgt bedre med

 

 

Av en eller annen bisarr grunn har fortsatt ikke Apple innsett at iTunes er et vrak av et program som prøver å gjøre altfor mye. Itunes vel kanskje det beste eksempelet på hva man ender opp med om Elgen får velge features til et program. "Er det noen som vil ha det putter vi det inn". 

 

 

jeg har ikke benyttet meg av Itunes så det kan jeg ikke svare på

 

men jeg bruke winamp for å høre på podcaster fra Ekko viten

siden den ble så kranglevorent har jeg gått over til  VLC media player ( etter at jeg fikt lastet ned podcaster med den )

 

Problemet med Apple som produsent  er at de bestemmer ( det var nok strengt tatt steve jobs som bestemte )  hva som er best for deg og meg uten å vite helt hva vi har behov for

 

De syr de sammen en løsning de tror passer.

det passer nok for mange , men ikke for alle

 

Når man så spør hvorfor det ikke er tilpasset for flere brukerer så kommer hylekoret om at det funger hel perfekt , vi vil ikke endre på noe

Det blir noe rart over det når der heller ikke vil at utviklingen skal stoppe opp

 

og da blir det for alltid slik at hvis man skal koble en mac til et system eller en annen merle pc så må det brukes hel forskjellige kabler 

det samme gjelder tilkobling av ladder , fotoapparat og videokamera eller skriver

 

løsningen blir å bruk enda mere penger på spesialtilpassede kabler eller overganger.

 

dett bidrar nok en god del til Apple sitt overskudd

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk en av de som er fornøyd med Apple Music, også på Mac, ikke bare iPhone og iPad. Er det perfekt? Neida, på ingen måte. Men det bekymrer meg ganske lite, jeg syns uansett det er et lite hakk bedre enn Spotify.

 

Som om ikke det er nok, jeg har aldri hatt problemer med Apple Maps heller, faktisk tvert i mot. Det har fungert fint for meg fra dag 1, men har bare utviklet seg til å bli enda bedre etter det.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk en av de som er fornøyd med Apple Music, også på Mac, ikke bare iPhone og iPad. Er det perfekt? Neida, på ingen måte. Men det bekymrer meg ganske lite, jeg syns uansett det er et lite hakk bedre enn Spotify.

 

Som om ikke det er nok, jeg har aldri hatt problemer med Apple Maps heller, faktisk tvert i mot. Det har fungert fint for meg fra dag 1, men har bare utviklet seg til å bli enda bedre etter det.

jeg vet ikke hvordan det er nå , men i starten var dette kart programmet så unøyaktig at om man skulle lete opp et sted rundt Oslo så risikerte man å havne i Gøteborg

Lenke til kommentar

 

Jeg er faktisk en av de som er fornøyd med Apple Music, også på Mac, ikke bare iPhone og iPad. Er det perfekt? Neida, på ingen måte. Men det bekymrer meg ganske lite, jeg syns uansett det er et lite hakk bedre enn Spotify.

Som om ikke det er nok, jeg har aldri hatt problemer med Apple Maps heller, faktisk tvert i mot. Det har fungert fint for meg fra dag 1, men har bare utviklet seg til å bli enda bedre etter det.

 

jeg vet ikke hvordan det er nå , men i starten var dette kart programmet så unøyaktig at om man skulle lete opp et sted rundt Oslo så risikerte man å havne i Gøteborg

Det var ikke perfekt når det ble lansert, likevel har jeg aldri hatt noe problem med å bruke det til å finne veien fra A til B. Jeg har sikkert bare hatt flaks...

Lenke til kommentar

 

Apple var en av de første aktørene til å selge musikk på nett (2003), og er fremdeles den største på salg av digitale filer. At de nå velger å utvide det til streaming er bare en naturlig utvikling.

Selvsagt, når de velger å utvikle noe, da er det HELT riktig tidspunkt og produkt som kommer ut. Snakker man om ting de mangler, da er det noe de ikke vil lage av prinsipp. Fins det noe dette firmaet IKKE gjør rett egentlig? Husker godt det med størrelsen på telefoner blant annet.

 

Hvordan får du et argument om at det er naturlig at Apple fortsetter å satse på musikk, fordi dette er noe de har holdt på med i 12 år, til å bli noe fanboyaktig?

 

Det blir som om du skulle skrevet: Google Maps var tidlig ute med gode karttjenester, derfor er det naturlig at de utvider dette med Google Street View. For så å få et svar på alt som er feil med Google og deres "brukere"... (Ideen om at en kan definere Apple/Google/MS brukere som en masse er også ganske absurd...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Av en eller annen bisarr grunn har fortsatt ikke Apple innsett at iTunes er et vrak av et program som prøver å gjøre altfor mye. Itunes vel kanskje det beste eksempelet på hva man ender opp med om Elgen får velge features til et program. "Er det noen som vil ha det putter vi det inn". 

 

 

Itunes er et dårlig program, men er ikke enig i at det er fordi det er for mye, de beste konkurrentene har mere features, det er bare det at de er nyttige, og programmet ikke prøver å gjøre ting for deg.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Apple var en av de første aktørene til å selge musikk på nett (2003), og er fremdeles den største på salg av digitale filer. At de nå velger å utvide det til streaming er bare en naturlig utvikling.

Selvsagt, når de velger å utvikle noe, da er det HELT riktig tidspunkt og produkt som kommer ut. Snakker man om ting de mangler, da er det noe de ikke vil lage av prinsipp. Fins det noe dette firmaet IKKE gjør rett egentlig? Husker godt det med størrelsen på telefoner blant annet.

 

Hvordan får du et argument om at det er naturlig at Apple fortsetter å satse på musikk, fordi dette er noe de har holdt på med i 12 år, til å bli noe fanboyaktig?

 

Det blir som om du skulle skrevet: Google Maps var tidlig ute med gode karttjenester, derfor er det naturlig at de utvider dette med Google Street View. For så å få et svar på alt som er feil med Google og deres "brukere"... (Ideen om at en kan definere Apple/Google/MS brukere som en masse er også ganske absurd...)

 

Poenget er at det er ikke riktig før Apple gjør det. Det gjelder større skjermer som det ble argumentert hvorfor de var som de var. Alle hadde for store skjermer, så kom Apple med store skjermer og da var det riktig. Senere kom strømming som har eksistert i ørten år og nå kommer de diltende etter. Det påpekes at Apple er innovativ når de i realiteten bare kopierer og følger etter de fleste andre.

Lenke til kommentar

Jeg tror ingen har påstått at Apple har funnet på kartløsninger, store skjermer eller streaming av musikk. Jeg har iallfall ikke hørt noen hevde noe sånt. De har kommet med mye nytt til markedet, men ingen av de tingene.

 

Men det er også en kjerne av sannhet der. Det er en del ting som ikke har blitt gjort riktig før Apple gjorde det. Smarttelefon med touch, f.eks. Tro meg, jeg hadde de som kom før.

 

(Men hey, jeg er jo kanskje betalt av Apple for skjult reklame...)

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

fler har forsøkt med å lage smart telefoner , men de flest ble ikke godtatt som smart telefoner før Apple kom med Iphone 

 

da ble det påpekt at de fungerte gjorde det riktig

 

akkurat den påstanden  har jeg ikke helt troa på for da kom det det flere aktører på banen

Apple var bare tilfeldigvis  de som var først ute , men da hadde nok sett på hva de andre gjorde

 

 

med tanke på at de hadde slik flaks så kan man jo mistanke at Apple slapp å ta hensyn til patenter som mange av de andre sliter med når de forsøker på noe nytt .

Det skulle ikke forundre meg om at Apple ( eller Steve Jobbs )  hadde kjøp mange retigheter i forkant da Iphone kom

Lenke til kommentar

Elgen: Du er så langt ute på jordet nå at du er i ditt rette element, skauen. Forskjellen på deg og de du diskuterer med her er at en del av oss har erfaring med dette og snakker utfra kunnskap. Ikke hva vi "tror" eller "føler" eller "lurer på". 

 

iPhone var den første smarttelefonen som fungerte med touch, og det var det som skulle til for at folk skulle kicke på ideen. Alle som kom før krevde stylus og hadde elendige brukergrensesnitt man måtte være ingeniør for å forstå. Eller så kjørte de Symbian, som ikke hadde touch i det hele tatt og som bare var "vanlige" telefoner med mer avansert OS. 

 

Hvordan jeg vet dette? Jeg er ingeniør og eide dem alle sammen. Både Nokia 9110, Eriksson R800, HTC sine Windows-telefoner og en haug av Nokiaer med Symbian.

 

Det var ingenting tilfeldig med at Apple kom med noe helt nytt, det var hardt arbeid. De holdt på med brukergrensesnittet til iPhone i fem-seks år før de slapp den - faktisk var det egentlig iPad som skulle komme først, men de ombestemte seg og gikk for en telefon i stedet. Google var på dette tidspunktet nesten klare med første versjon av Android, men kastet alt og utsatte launch slik at også de kunne få på plass skikkelig touch-interface. 

 

I senere tid har Android vært først på features, men ingen kan ta fra Apple at de fant opp det første brukbare grensesnittet for stylusfri touch - med alt det medfører av nye metaforer og UX-elementer. Jeg husker fortsatt hvor sinnsykt det var første gangen jeg fikk leke med en iPhone rett etter USA-release, og oppdaget alle de fullstendig nye men fortsatt intuitive elementene i grensesnittet. Å få til sånt er vanskelig, og krever ekspertise og tid. Nestemann trenger bare gjøre ti prosent av jobben, for da er alle de vanskelige problemene allerede løst. 

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Google holdt på med Android i ca. halvannete år før Apple kom med iPhone, fordi Android ikke er noe Google fant på men noe de kjøpte fra et annet selskap i 2005.

 

That's right. Innovative Google kjøpte inn et ferdig mobil-os mens hermegåsa Apple laget sitt eget.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...