Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

Apple har rett og slett valgt en strategi som går på at de skal ikke lage noe for absolutt alle.

 

 

Tja, iPhone ser da ut til å være ganske mainstream. Altså at den treffer "mannen i gata" ganske godt.

Det har du helt rett i når det gjelder vår del av verden, altså den industrielle og ganske velstående delen av verden. Men Apple har omtrent 15% eller noe sånt av markedet, antagelig noe økende og kanskje nærmer det seg 20% på mobiltelefoner om noen år. Men det betyr jo at rundt 80% kjøper noe annet. Noe jeg tror Apple lever ganske godt med...:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er jo kundene som bestemmer hva Apple lager. Apple er ganske gode på akkurat dette.

Produserer de noe kundene ikke vil ha, selger det ikke og Apple blir sittende igjen med usolgte produkter og tap.

 

Men slik er det jo ikke, Apples produkter selger rimelig bra, så med andre ord produserer de hva kundene faktisk vil ha.

 

Liker man ikke det en produsent selger trenger man ikke å kjøpe det. Man har tross alt frihet til å velge.

 

tja, hvorfor har vi da slike debatter som i denne tråden da , som også ender med krangel om hvor gode eller dårlige produktene til Apple er ?

 

 

Burde kanskje ikke spørre om dette heller...men bare fordi jeg er nysgjerrig, hva er din personlige erfaring med produkter fra Apple?

jeg har ingen erfaring med Apple og det er jeg glad for 

Det burde sikkert begrunne men de fleste her vill likevel ikke godta det som et problem

 

 

Burde kanskje ikke spørre om dette heller...men bare fordi jeg er nysgjerrig, hva er din personlige erfaring med produkter fra Apple?

 

 

kremt, den 01 Aug 2015 - 22:56, sa:snapback.png

Det spiller vel ingen rolle hva de lager, fansen er jo så blind at de kjøper hver eneste modell uansett

Uff...

det stemmer overraskende godt

 

man kunne selvsagt begrunne det men de som har det syndromet vil selvsagt nektet

 

mens de fleste som ønsker en godt utstyrt  pc betaler mye penger for det ( valgt mellom både billigere   og dyrere pcer )  så kommer Apple med et alternativ .

det har lit bedre spesifikasjoner en de billige og lit dårligere spesifikasjoner en de dyre

Likevel selges det som om det skulle være den pcen med de beste spesifikasjonen av dem alle

 

kommer noen med et motargument så  er krigen i gang

da dukker mange usaklige argumenter opp 

det ender dog med at det er jo ikke ytelsen man betaler for , men designet

 

man skal da ikke bruke penger på utspjåket plastikk , men på funksjoner og muligheter 

Lenke til kommentar

mens de fleste som ønsker en godt utstyrt  pc betaler mye penger for det ( valgt mellom både billigere   og dyrere pcer )  så kommer Apple med et alternativ .

det har lit bedre spesifikasjoner en de billige og lit dårligere spesifikasjoner en de dyre

Likevel selges det som om det skulle være den pcen med de beste spesifikasjonen av dem alle

 

Kan du komme med et konkret eksempel på dette?

 

 

 

man skal da ikke bruke penger på utspjåket plastikk , men på funksjoner og muligheter

 

Og du mener Apple tilbyr utspjåket plastikk, men ikke funksjoner og muligheter?

Lenke til kommentar

 

mens de fleste som ønsker en godt utstyrt  pc betaler mye penger for det ( valgt mellom både billigere   og dyrere pcer )  så kommer Apple med et alternativ .

det har lit bedre spesifikasjoner en de billige og lit dårligere spesifikasjoner en de dyre

Likevel selges det som om det skulle være den pcen med de beste spesifikasjonen av dem alle

 

Kan du komme med et konkret eksempel på dette?

 

 

 

man skal da ikke bruke penger på utspjåket plastikk , men på funksjoner og muligheter

 

Og du mener Apple tilbyr utspjåket plastikk, men ikke funksjoner og muligheter?

 

den siste pc en bygde jeg selv ,

det kostet meg rund 10 tusen 

 

for 5 år siden fikk man ikke en mac med de samme spesifikasjonen for den prisen :

 

500 G disk

hovedkort far  asus

intel  i5

kabinett

650 watt pSU

4 GB minne

Radeon 5770 skjermkort

lydkort

 

OS

 

samt noen smådeler

 

 

Apple tilbyr ihvertfall lit for mye utspjåket plastisk i forhold til det man betaler 

Lenke til kommentar

Hva slags Mac fikk man da?

Du får naturligvis ingen ferdigbygget PC med samme spesifikasjoner til samme pris som en du bygger selv.

 

At du må gå fem år tilbake virker merkelig. Det første jeg forbinder med Mac er også bærbare, og ikke stasjonære PCer. Hvis du skal ha en stasjonær Mac blir det jo noe helt annet enn en standard PC i et vanlig kabinett.

 

Kan du peke på den utspjåkede plastikken her?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det Elgen ikke forstår er at man ved å ha masse valgmuligheter og alle porter og alle funksjoner gjør produktet dårligere for de som ikke trenger alt det overflødige. Og skal man lage en haug varianter av alt mister man fokus. 

 

Jeg tror en av de store fordelene og suksessdriverne til Apple er nettopp at de har så få valgmuligheter. 

Skal du ha laptop? Ok. Pro eller Liten? Stor eller liten skjerm? Og en telefon? Stor eller liten skjerm, og hvor mye minne skal du ha? Det er det for de fleste, og det er topp. Mye bedre enn å måtte velge mellom uendelig mange modeller. 

 

Kanskje ikke alle finner noe som passer perfekt, men siden Apple er den eneste store PC-leverandøren som faktisk vokser i et synkende marked virker det som det er noe rett med oppskriften iallfall og at noen finner det de vil ha.

Jeg ser ikke helt hvorfor du fortsetter med dette:

http://www.gartner.com/newsroom/id/3026217

Med mindre Lenovo og HP regnes som små PC leverandører? De har jo tross alt bare 33% av markedet tilsammen. I USA vokser både Asus og Lenovo en del mer enn det Apple gjør.

 

Den modellen Apple har med modeller fungerer jo ganske bra, og det har ikke mye å si for de fleste at det ikke finnes mange forskjellige varianter. Det er og en del high-end modeller på PC markedet som og er slik. Dell sin XPS 13 finnes jo i 8 forskjellige modeller( to CPU valg, 3 SSD valg og valg av oppløsning), mot 10 forskjellige valg for MBA 13". Så det er noe du også finner hos mange PC leverandører. Apple sin måte er jo bedre, da du velger i en liste nedover og alltid har kun 2 valg for MBA. Hos Dell må du velge mellom 8 ferdige modeller. Så selv om valget egentlig er enklere, kan det lett oppleves vanskeligere.

 

 

Og neida , "Apple" kommer selvsagt innimellom med "nyvinninger" selv , de fant jo nettopp opp en digital klokke som kan gjøre akkurat det samme som en telefon , jøss!

 

Det er nettopp det Apple Watch ikke er ment å gjøre. Den er ikke ment å erstatte en telefon eller gjøre det samme som en telefon.

 

Dette er ikke annet enn en bortforklaring. Målet til Apple er jo selvfølgelig at du ikke må ha iPhone i lomma hele tiden for å bruke iWatch. Den skal jo kunne klare å gjøre noe selv, ellers er det ikke noe poeng med den. Det er en grunn til at smartklokkesalget ikke akkurat har tatt av. De klarer ikke akkurat å gjøre mye selv, og Apple er blant de dårligste på selvstendighet og batteritid. De er gode på mange andre områder, men det er vel de to hovedsvakhetene den har akkurat nå. Og alle klokker nå har jo store svakheter. Det å si at Apple Watch er akkurat slik de mente den skulle være, er som å si at alle produkter fra Apple er perfekte.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor du fortsetter med dette:

http://www.gartner.com/newsroom/id/3026217

Med mindre Lenovo og HP regnes som små PC leverandører? De har jo tross alt bare 33% av markedet tilsammen. I USA vokser både Asus og Lenovo en del mer enn det Apple gjør.

 

Den modellen Apple har med modeller fungerer jo ganske bra, og det har ikke mye å si for de fleste at det ikke finnes mange forskjellige varianter. Det er og en del high-end modeller på PC markedet som og er slik. Dell sin XPS 13 finnes jo i 8 forskjellige modeller( to CPU valg, 3 SSD valg og valg av oppløsning), mot 10 forskjellige valg for MBA 13". Så det er noe du også finner hos mange PC leverandører. Apple sin måte er jo bedre, da du velger i en liste nedover og alltid har kun 2 valg for MBA. Hos Dell må du velge mellom 8 ferdige modeller. Så selv om valget egentlig er enklere, kan det lett oppleves vanskeligere.

Year over year for siste kvartal, ja, og om du ser på kun markedsandel. Men her kan vi finne statistikker som støtter alt, så lenge det ikke gis ut skikkelige tall.

 

La meg heller modifisere det jeg sa. "Apple tjener mye penger og vokser i et vanskelig PC-marked".

 

At Dell har adoptert Apples modell-system og mangel på valg er jo bare et tegn på at det funker, siden Dell nylig holdt på å gå konkurs ved å gjøre det totalt motsatte. Bare de hadde lært seg å lage ordentlige maskiner også nå (Jeg har eid en XPS 13.)

 

Når det gjelder Apple watch aner jeg ikke hva du snakker om, det blir bare rot når du begynner å beskylde folk på den måten. Det som er sikkert er iallfall at den ikke er perfekt, men at den gjør det langt langt bedre enn alle konkurrentene, og at Apple ikke tenker på klokka som en mindre telefon som skal kunne gjøre alt telefonen skal. Selv solgte jeg min kjapt og fortsetter med skikkelige klokker. Hardwaren på Apple Watch er nydelig, programvaren er ikke helt der ennå.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Og neida , "Apple" kommer selvsagt innimellom med "nyvinninger" selv , de fant jo nettopp opp en digital klokke som kan gjøre akkurat det samme som en telefon , jøss!

 

Det er nettopp det Apple Watch ikke er ment å gjøre. Den er ikke ment å erstatte en telefon eller gjøre det samme som en telefon.

Dette er ikke annet enn en bortforklaring. Målet til Apple er jo selvfølgelig at du ikke må ha iPhone i lomma hele tiden for å bruke iWatch. Den skal jo kunne klare å gjøre noe selv, ellers er det ikke noe poeng med den. Det er en grunn til at smartklokkesalget ikke akkurat har tatt av. De klarer ikke akkurat å gjøre mye selv, og Apple er blant de dårligste på selvstendighet og batteritid. De er gode på mange andre områder, men det er vel de to hovedsvakhetene den har akkurat nå. Og alle klokker nå har jo store svakheter. Det å si at Apple Watch er akkurat slik de mente den skulle være, er som å si at alle produkter fra Apple er perfekte.

 

Kan du komme med en kilde på at målet er å erstatte iPhone? I følge Apples egen dokumentasjon:

 

"A Watch app complements your iOS app; it does not replace it."

 

Apple Watch er helt avhengig av å være paret med en iPhone, for den har f.eks. ikke noen egen GPS, kamera, osv.

 

Jeg har ikke sagt noe om Apple Watch er perfekt eller ikke. Jeg sa noe om hva formålet med produktet er. Formålet er ikke å gjøre akkurat det samme som en telefon.

 

Jeg har ikke prøvd Apple Watch, og har ingen planer om det heller. Men jeg prøver i det minste å forholde meg til hva Apple selv sier er formålet med produktet.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva slags Mac fikk man da?

 

Du får naturligvis ingen ferdigbygget PC med samme spesifikasjoner til samme pris som en du bygger selv.

 

At du må gå fem år tilbake virker merkelig. Det første jeg forbinder med Mac er også bærbare, og ikke stasjonære PCer. Hvis du skal ha en stasjonær Mac blir det jo noe helt annet enn en standard PC i et vanlig kabinett.

 

Kan du peke på den utspjåkede plastikken her?

 

av et bildet som reklamerer for noen få av produktene ?

forøvrig  er de fremstilt som en designgjenstand , ikke bruksgjenstand

 

og det må vel strent tatt kalles for utspjåket plastisk , selv om det ikke nødvendigvis er plastisk som er brukt 

 

jeg sammenligner pcen min med hva man fikke hos Apple for 5 år siden , da det er 5 år siden jeg kjøpt min pc

 

Apple satser nesten bare på bærbare sel om  mange sikkert hadde sett for seg at man bare kunne bytte harddisk når den ble for liten , i stedet for å kjøpe helt ny maskin

 

andre vill nok synes at det er nok med å utvide minnet når det blir for lit

på en bærbar er den muligheten veldig begrenset i forhold til en stasjonær

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du kan jo ingenting om Apple, elgen. Du har jo null erfaring med produktene fra Apple. Hvordan kan du komme frem til dine påstander da?

 

Jeg tror det er noe sant i det som ofte blir sagt; graden av påståelighet er omvendt proporsjonal med graden av erfaring og kunnskap...

Lenke til kommentar

vet du egelig hvorfor de som ikke liker et produkt som oftest lar være klage på det ?

 

Nei, jeg vet ikke det. Antageligvis er det ganske sammensatt og i tillegg forholdsvis individuelt. Ikke minst er det kulturelt betinget.

 

Men jeg har en følelse av du har en ganske så forenklet fasit. Så bare fortell du...

Lenke til kommentar

 

vet du egelig hvorfor de som ikke liker et produkt som oftest lar være klage på det ?

Nei, jeg vet ikke det. Antageligvis er det ganske sammensatt og i tillegg forholdsvis individuelt. Ikke minst er det kulturelt betinget.

 

Men jeg har en følelse av du har en ganske så forenklet fasit. Så bare fortell du...

 

vet du da hvorfor så mange Apple fans bare ser fordeler med det sndre ser som mangelfullt ?

Lenke til kommentar

Dem må nå bare fortsette å kjøpe disse overprisede produktene. Ser ut til at dem liker det faktum at de stikker av med hele overskuddet totalt for mobilmarkedet. Sikkert en bra situasjon på sikt dette vil jeg tro. Sånn med tanke på konkurransesituasjonen i markedet.

Lenke til kommentar

 

 

vet du egelig hvorfor de som ikke liker et produkt som oftest lar være klage på det ?

 

Nei, jeg vet ikke det. Antageligvis er det ganske sammensatt og i tillegg forholdsvis individuelt. Ikke minst er det kulturelt betinget.

Men jeg har en følelse av du har en ganske så forenklet fasit. Så bare fortell du...

vet du da hvorfor så mange Apple fans bare ser fordeler med det sndre ser som mangelfullt ?

Nope. Jeg kjenner ganske mange som handler med Apple, alle ser både fordeler og ulemper. Ingen av de vil nok heller kalle seg "fans", men de aller fleste vil nok kalle seg fornøyd med noe de syns fungerer bedre enn noe annet de har prøvd.

 

Men igjen, jeg antar at du kommer med et svar på både dette og det forrige spørsmålet du stilte...

Lenke til kommentar

Dem må nå bare fortsette å kjøpe disse overprisede produktene...

Det er gode produkter og løsninger, og så lenge jeg er fornøyd med det, så vil jeg fortsette å handle det.

 

 

Ser ut til at dem liker det faktum at de stikker av med hele overskuddet totalt for mobilmarkedet...

Det er hvert fall en god følelse å handle med en produsent som gjør det såpass bra og dermed har økonomiske muskler til å satse langsiktig. Det gir en god trygghet også for egen investering i deres produkter.

 

 

Sånn med tanke på konkurransesituasjonen i markedet.

Det er uheldig for konkurransesituasjonen at EN leverandør får en såpass stor andel av fortjenesten. Men det betyr jo bare at de har gjort noe veldig riktig og at det nå er opp til de andre å møte denne konkurransen så godt de kan.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...