Nukleosid Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Det hjelper jo ganske lite når kabelen er proprietær, hvis folk ikke har lader, har de nok ikke med seg en micro-usb til usb kabel heller akkurat. Er dette virkelig et problem? Finnes det mange husstander her i landet som ikke har en micro-USB kabel liggende å slenge et sted? På tross av at jeg har iPhone, så har jeg en drøss med både mini og micro-USB kabler liggende rundt til diverse ting. Så hvis en ikke-iPhone-bruker trenger å lade telefonen sin her, så kan jeg lett lade deres telefon... med iPhone-laderen og en micro-USB kabel :-) 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Er dette virkelig et problem?... Klart det ikke er noe problem, det har ikke vært et problem siden mobiltelefonene ble funnet opp. Men det betyr jo ikke at noen ikke kan klare å LAGE et problem av det...:-) 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 (endret) Nå var poenget til EU mengden EE avfall dette bortfall av standard fører med seg for dette enkle med lader. Årsagen er, at kommissionen vil nogle af de uhyrlige mængder af elektronikskrot til livs ved at gøre det muligt at genbruge sine gamle ladere. Dette vil angiveligt kunne nedbringe mængden af elektronikskrot 51.000 ton hvert år. ( http://www.lydogbillede.dk/nyheter/eu-vil-have-standardladere-til-mobiler/ ) Har det blitt noe bedre ? Neppe. Jeg har en drøss med ladere og kabler. Og nei , inntil nylig kunne jeg ikke lade iphones til besøkende. Ingen som drar med seg kabelen sin i lomma. Den ligger hjemme. Det samme har man på arbeidsplasser , folk har laderene og kablene sine hjemme. Vi trenger samme kontakt i apparatene. 51000 ton EE skrot er temmelig mye. Endret 27. juli 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Vi trenger samme kontakt i apparatene. ... Som sagt, USB-C ser ut til å ha potensiale til å bli den kontakten siden det er så mange som er med. Om et par år vet vi mer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Hadde alle holdt seg til samme standard alltid hadde ingenting gått videre. I mine øyne er standarder et stort gode, men også lov å gå ut av når man har noe mye bedre. Det som er virkelig håpløst er når selskaper som Sony velger å drite i standarder bare fordi, sånn som de har gjort med Memory Stick. Det er møkk. At Apple velger å gå for Lightning når det ikke finnes en god standard for ladeplugg som også støtter alt annet som Lightning gjør synes jeg er dønn uproblematisk. Selv om det er litt irriterende å måtte ha med to ladekabler på tur. Det er noe du tror Problemet er at "ingen" er helt eningen når de skal går over til en annen standard og det har lite med selv utviklingen å gjøre , men heller når de blir tatt i bruk Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Nå var poenget til EU mengden EE avfall dette bortfall av standard fører med seg for dette enkle med lader. Årsagen er, at kommissionen vil nogle af de uhyrlige mængder af elektronikskrot til livs ved at gøre det muligt at genbruge sine gamle ladere. Dette vil angiveligt kunne nedbringe mængden af elektronikskrot 51.000 ton hvert år. ( http://www.lydogbillede.dk/nyheter/eu-vil-have-standardladere-til-mobiler/ ) Har det blitt noe bedre ? Neppe. Jeg har en drøss med ladere og kabler. Og nei , inntil nylig kunne jeg ikke lade iphones til besøkende. Ingen som drar med seg kabelen sin i lomma. Den ligger hjemme. Det samme har man på arbeidsplasser , folk har laderene og kablene sine hjemme. Vi trenger samme kontakt i apparatene. 51000 ton EE skrot er temmelig mye. Jeg opplever det samme på jobben. Støtt og stadig kommer det noen og spør etter Samsung eller Nokialader, men jeg har dessverre ikke noen micro-USB eller tildels gammeldags Nokialader liggende der. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 hadde det ikke vært for kommentarene til deg, newton, audun og sikkert 2-3 andre apple brukere så hadde vel ikke kommentarfeltene til apple relaterte artikler vært annet en hets og hatske meldinger.Har du lest denne tråden? AtWja har det. og leser også de fleste andre artikkeldiskusjonene. ingen er som de som omhandler apple. Og du står fortsatt på påstanden om at utenom unntakene du nevner, så er det ikke noe annet enn hets og hatske meldinger? AtW ja, jeg påstår at om ikke det hadde vært for disse brukerene så hadde det ikke vært særlig med diskusjoner i kommentarfeltene til apple relaterte artikler. de fleste kommentarfeltene starter jo med tåpelige one linere og annet tull, før at en av nevnte brukere prøver å ha et litt mer balansert bilde til emnet. så kommer du og andre med deres innlegg og diskusjonen er i gang. Greit, jeg vil forsøke å ta din noe ensidige oppfattelse av virkeligheten til etterretning når jeg senere vurderer gehalten i din påstander. AtW Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Laderen kan lade alt, men som du sier er kabelen proprietær. Og takk Gud for det - Lightning er uendelig mye bedre enn Microusb på alle måter. Lurer fælt på hva som gjør en ladeport så mye bedre enn en annen. Kunne andre enn Apple brukt denne porten og gitt en bedre opplevelse for brukeren? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 (endret) Ja, om Apple lot dem så. Lightning er fysisk bedre ved at den funker begge veier og har en mer solid connector. Men det er ikke det viktige - det viktige er at den er fullt ut definerbar i software slik at stort sett alt av eksisterende og kommende interface kan støttes. På den måten kan man kjøre bilde, lyd, strøm, nettverk, og alt mulig annet som finnes og vil komme, analogt og digitalt, på samme fysiske port. Det er altså ikke bare en ladeport. Når det er sagt gjør USB-c en enda bedre jobb, særlig med støtte for mer strøm og native displayport, så jeg blir overrasket om ikke iPhone 7 har en slik port i stedet. Endret 27. juli 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 (endret) Okay, takk for forklaringen Klarer fortsatt ikke helt å se hvordan andre produsenter og deres brukere ville hatt fordel av å få benytte denne teknologien. Ikke hvordan iPhone brukere for får nytte av den heller, for den sags skyld (i forhold til bruk av micro-usb). For brukerne ville det altså slik jeg ser det vært en fordel om alle brukte samme plugg (micro-usb), men at det stiller seg annerledes for produsent mtp. inntjeningsmuligheter. Fair enough, det. Alle produsentene vil tjene penger (så mye som absolutt mulig). Endret 27. juli 2015 av frohmage Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 (endret) Jeg er iallfall bruker av utstyr med begge pluggtyper og er glad for at iallfall noen av dingsene har en skikkelig plugg. Men jeg gleder meg til alt evt har samme - bare det ikke er micro USB. Endret 27. juli 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Nå var poenget til EU mengden EE avfall dette bortfall av standard fører med seg for dette enkle med lader. Årsagen er, at kommissionen vil nogle af de uhyrlige mængder af elektronikskrot til livs ved at gøre det muligt at genbruge sine gamle ladere. Dette vil angiveligt kunne nedbringe mængden af elektronikskrot 51.000 ton hvert år. ( http://www.lydogbillede.dk/nyheter/eu-vil-have-standardladere-til-mobiler/ ) Har det blitt noe bedre ? Neppe. Jeg har en drøss med ladere og kabler. Og nei , inntil nylig kunne jeg ikke lade iphones til besøkende. Ingen som drar med seg kabelen sin i lomma. Den ligger hjemme. Det samme har man på arbeidsplasser , folk har laderene og kablene sine hjemme. Vi trenger samme kontakt i apparatene. 51000 ton EE skrot er temmelig mye. Jeg opplever det samme på jobben. Støtt og stadig kommer det noen og spør etter Samsung eller Nokialader, men jeg har dessverre ikke noen micro-USB eller tildels gammeldags Nokialader liggende der. Du måtte vinkle det som de andre vs Apple (igjen) . LOL . Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 Ikke helt meningen, men jeg har riktignok kun en høyttaler med 30-pin dock og en iPhone lader med lightning-kabel der. (De andre enhetene mine ligger hjemme sammen med respektive kabler/ladere) Som regel ender det med at de som spør etter lader går tom for strøm litt etter lunsj Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 27. juli 2015 Del Skrevet 27. juli 2015 (endret) Er dette virkelig et problem? Finnes det mange husstander her i landet som ikke har en micro-USB kabel liggende å slenge et sted? På tross av at jeg har iPhone, så har jeg en drøss med både mini og micro-USB kabler liggende rundt til diverse ting. Så hvis en ikke-iPhone-bruker trenger å lade telefonen sin her, så kan jeg lett lade deres telefon... med iPhone-laderen og en micro-USB kabel :-) Se bare på de andre svarene her. Er mulig du har micro-USB hjemme, men du har ikke micro-USB overalt. Og du klarer umulig å lade en Galaxy S6 fra 0 til 100 på 90 minutter med en Apple lader. Se forskjellene i trådløs lading og vanlig for Galaxy S6, og se forskjellene for vanlig lader (5W) for iPhone 6+ og 10W lader: Selv om jeg skrev at jeg aldri mente det var et problem flere ganger (sukk), så henvender du deg til meg som om jeg mener dette er et problem. Det er utrolig hvor defensive folk kan være når det gjelder Apple. Se på postene mine, jeg støtter Apples bruk av lightning-porter i produktene sine! Det er du som prøver det til å se ut som jeg lager et problem ut av det, men jeg gjør ikke. Er dette virkelig et problem?... Klart det ikke er noe problem, det har ikke vært et problem siden mobiltelefonene ble funnet opp. Men det betyr jo ikke at noen ikke kan klare å LAGE et problem av det...:-) Se på svaret over, så ser du hvem som lager problemet her... Ingen micro-USB på jobben? Er vel bare å få seg en slik skjerm neste gang da http://www.techspot.com/news/61522-samsung-new-range-monitors-feature-qi-wireless-charging.html (DISCLAIMER: Dette er en artikkel som ble postet i går, eneste grunn til at den er linket er av ren tilfeldighet. Det at produktet leveres av Samsung er og en ren tilfeldighet, og er på ingen måte ment som at Apple eller deres produkter på noen måte er dårlige, eller dårligere enn konkurrerende produkter. Denne linken var ikke på noen ment som å sette noen produkter eller tjenester fra Apple i et dårlig lys på noen måte. Det at skjermen kun støtter FreeSync og ikke G-Sync er og av helt tilfeldig karakter, og betyr ikke at den ene tjenesten er bedre enn den andre tjenesten på noen måte. Det at FreeSync dukker opp her er kun av en tilfeldig karakter, og bærer ingen videre mening på noe som helst måte) Endret 27. juli 2015 av TKongen Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Hvordan man definerere "et problem" er nok kanskje greit å få på plass kanskje. Er det en praktisk tilnærming til disse ladegreiene eller er det en teoretisk tilnærming med detaljer på hvor lang tid det tar å lade en dings? Ikke vet jeg, hver og en får lage sitt eget problem kanskje... Jeg har hatt massevis av ulike mobiltelefoner siden min første i 1986. Overraskende sjelden har jeg vært borti folk som har et desperat behov for en lader. Joda, for alle del, man treffer jo på noen som har lavt batteri og ikke med seg laderen sin, og noen ganger har de faktisk fått hjelp også. Alle de jeg kjenner, og faktisk alle mine døtre sine venner og venninner (og det er mange) har iPhone 5 eller nyere, så det er ingen problemer å hjelpe hverandre hvis man trenger litt strøm. Men hvis man ikke får hjelp, hva da? Da går batteriet tomt. Er det noe problem? Neppe. De fleste av oss er antagelig bare noen få timer unna en lader, så det tar ikke så veldig lang tid å få strøm igjen. Altså ikke noe problem for de aller fleste. Om det tar x, y, z, a, b, c eller d antall minutter å lade dingsen til 100%, tja, who cares... PS. Den "Disclaimeren" din blir bare barnslig. DS. 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 En iPhonelader klarer å lade en iPad, men det anbefales ikke og tar lengre tid. Men hvis det er det eneste man har og batteriet er tomt, vet jeg hva jeg ville brukt Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Hvordan man definerere "et problem" er nok kanskje greit å få på plass kanskje. Er det en praktisk tilnærming til disse ladegreiene eller er det en teoretisk tilnærming med detaljer på hvor lang tid det tar å lade en dings? Ikke vet jeg, hver og en får lage sitt eget problem kanskje... Jeg har hatt massevis av ulike mobiltelefoner siden min første i 1986. Overraskende sjelden har jeg vært borti folk som har et desperat behov for en lader. Joda, for alle del, man treffer jo på noen som har lavt batteri og ikke med seg laderen sin, og noen ganger har de faktisk fått hjelp også. Alle de jeg kjenner, og faktisk alle mine døtre sine venner og venninner (og det er mange) har iPhone 5 eller nyere, så det er ingen problemer å hjelpe hverandre hvis man trenger litt strøm. Men hvis man ikke får hjelp, hva da? Da går batteriet tomt. Er det noe problem? Neppe. De fleste av oss er antagelig bare noen få timer unna en lader, så det tar ikke så veldig lang tid å få strøm igjen. Altså ikke noe problem for de aller fleste. Om det tar x, y, z, a, b, c eller d antall minutter å lade dingsen til 100%, tja, who cares... PS. Den "Disclaimeren" din blir bare barnslig. DS. Hvordan er ladetid på noen måte teoretisk? Hvis du skal ut av huset på ett eller annet om 30 min og oppdager at mobilen er tom for batteri, så er der greit å kunne lade den til 50% mot 20% på den halvtimen. Som du sier, Norge er et land med mye Apple produkter. I mange situasjoner kan det derfor være minst like mange eller flere som faktisk har lightning lader enn micro-USB. Da forsvinner jo den fordelen micro-USB har med at den er på alle andre produkter, hvis mange har Apple likevel. Ellers er det ikke bare deg og de du kjenner i verden. Jeg vet om folk som begynner dagen uten strøm og uten lader på både PC og telefon. Det finnes mange forskjellige typer, og bruksmønster. For noen vil det at de rundt seg har samme lader som deg være viktigere, og for andre vil det være helt irrelevant da de aldri trenger lader fra andre. For noen vil det være irrelevant om telefonen bruker 90 eller 180 minutter på å lade. For andre kan det være veldig viktig å vite at telefonen kan lades opp til 80% mens de venter på neste fly f. eks. Qualcomm markedsfører jo raskt lading med sine quickcharge 1 og 2 for sine produkter. Igjen kan du se fordelen av å ha kontroll på alt selv. Samsung som lager både batterier og SoC selv plasserer seg godt foran de andre. Selv om 20 minutter ikke akkurat er noen veldig betydelig forskjell. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 En iPhonelader klarer å lade en iPad, men det anbefales ikke og tar lengre tid. Men hvis det er det eneste man har og batteriet er tomt, vet jeg hva jeg ville brukt Og hvis du har en gammel USB, og en gammel USB port kan du ha telefonen i laderen hele dagen før du får 100%. Du får jo likevel 100% til slutt, så ja selvfølgelig bruk det du har. Hvis du derimot er avhengig eller trenger raskt lading er det jo ganske fordelaktig å prøve å ha med seg orginallader, eller 10W lader. Du kan vel sånn sett også lade en Macbook med en vanlig 5W lader. Likevel vil de nok ta ganske lang tid i forhold til Macbook sin 29W lader. Ellers har en USB type-C telefon blitt lansert: http://www.techspot.com/news/61537-oneplus-2-launches-2016-flagship-killer-329.html (2016 flagship killer med SD810....godt forsøk...) Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Selv om jeg skrev at jeg aldri mente det var et problem flere ganger (sukk), så henvender du deg til meg som om jeg mener dette er et problem. Det er utrolig hvor defensive folk kan være når det gjelder Apple. Jeg ser at du forsvarer Apple sine løsninger, og til og med deres lightning port, andre steder, men du legger det faktisk frem som et problem når du gjør et poeng ut av at kabelen er proprietær og at det derfor ikke vil hjelpe om de ikke har med seg en micro-USB kabel. Hadde du ment at det ikke var et problem, ville du skrevet noe av det samme som jeg skrev. Det er for øvrig utrolig hvor offensive folk kan være når det gjelder Apple. Se bare hva jeg har skrevet tidligere i denne tråden om alle Apple-tråder som stort sett starter med et angrep fra en eller flere Android-brukere. Nå snakker jeg ikke om deg, da du er forholdsvis saklig, men er det rart at vi som eier iPhone fra tid til annen føler behov for å forsvare oss mot alle påstandene? Veldig ofte går det på at vi er dumme, eller "sauer", som har kjøpt iPhone, som om vi har gjort det bare fordi det er "mote". Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 (endret) Jeg ser at du forsvarer Apple sine løsninger, og til og med deres lightning port, andre steder, men du legger det faktisk frem som et problem når du gjør et poeng ut av at kabelen er proprietær og at det derfor ikke vil hjelpe om de ikke har med seg en micro-USB kabel. Hadde du ment at det ikke var et problem, ville du skrevet noe av det samme som jeg skrev. Det er for øvrig utrolig hvor offensive folk kan være når det gjelder Apple. Se bare hva jeg har skrevet tidligere i denne tråden om alle Apple-tråder som stort sett starter med et angrep fra en eller flere Android-brukere. Nå snakker jeg ikke om deg, da du er forholdsvis saklig, men er det rart at vi som eier iPhone fra tid til annen føler behov for å forsvare oss mot alle påstandene? Veldig ofte går det på at vi er dumme, eller "sauer", som har kjøpt iPhone, som om vi har gjort det bare fordi det er "mote". Jeg ser veldig godt hva du mener. Jeg er helt enig i at det er utrolig mange som bare er ute etter å komme med slike anti-Apple påstander, og ser veldig ned på folk som kjøper Apple. Kaller dem sauer, bare går etter mote, vet ingenting om teknologi osv. Så forstår godt at folk er defensive og tolker det meste som anti-Apple, fordi det er jo som regel det veldig mange av brukerne her faktisk mener. Så generelt ser jeg ikke noe problem med dette (det er jo selvfølgelig veldig dumt at en må forsvare seg på denne måten i utgangspunktet). Problemet er når du diskuterer med noen over lengre tid, og til tross for at de gjerne er stort sett enige med deg når det gjelder Apple-produkter, at det er gode kjøp osv osv, så antar de likevel at alt som jeg skriver er ment negativt om Apple. Leser noe mellom linjene som ikke eksisterer, og konstruerer en diskusjon og sier seg uenige med noe jeg ikke har sagt. Det var egentlig bare tilfeldig at jeg skrev dette i en post til deg, da det egentlig er ment mer til andre brukere på forumet, som har lest flere av innleggene mine. Det blir litt trøttende i lengden når folk antar at du er akkurat som de som sier at folk som kjøper Apple er sauer i hvert eneste innlegg du skriver. Som om du enten elsker Apple eller hater Apple. Endret 28. juli 2015 av TKongen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg