Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Jaja...jeg ser nok ikke de samme problemene som du ser. IT-verden har alltid utviklet seg, og stopper nok ikke opp.

 

Til det siste du skriver, om kamera, så gjelder dette i første rekke råfiler. Apple har lagt inn støtte for råfilene i operativsystemet og kan dermed lese disse på det nivået. Så vidt jeg vet har ikke Windows dette, og der blir det dermed opp til applikasjonsutviklerne å støtte dette.

 

Jeg tror du skal få ha problemene dine i fred, jeg har hvert fall ikke lyst til å bli så problemorientert...:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men Apples lader lader jo alle telefoner med USB......

 

 

 

i dag ja .

man bruker alle USB C kontakten ?

Neppe

Den bruker den helt vanlige USB-kontakten som mange andre ladere.

 

 

 

Jeg forstår ikke poenget med slike uttalelser. Som du ser så bare lager det en diskusjon basert på noe som ikke stemmer. iPhone har lightning kontakt, og ikke micro USB. Selve ladere-delen har gjerne en USB kontakt, men det hjelper lite. Hvis noen kommer med telefonen sin, så kan ikke Apple laderen lade telefonen. De må selv ha med seg en USB til micro-USB kabel. Så Apple sin lader er like nyttig som en standard billig lader. De leverer ikke 10W ladere engang, som gjør at det tar like langt tid å lade iPhone 6+ som S6 via trådløs ladning(!).

 

Alle andre telefoner enn iPhone derimot har micro-USB port og kan lades med enhver lader, fordi de har alle kabler som passer. Så når det kommer til mobil så har du enten en lader, eller en Apple-lader. Alle andre merker kan lade hvem de skal være av andre sin telefon. Forhåpentligvis går Apple over til USB type-C, slik at alle mobiler kan lades med samme lader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Laderen kan lade alt, men som du sier er kabelen proprietær. Og takk Gud for det - Lightning er uendelig mye bedre enn Microusb på alle måter. For meg er dette et typisk eksempel på når det er bra å ikke følge standarder.

 

Heldigvis har tydeligvis alle innsett det, for USB-C er helt på høyde med Lightning og blir forhåpentligvis standard på alle merker snart.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at Apple følger standarder på ladere ved å utstyre laderen med standard USB.

Man må selvfølgelig ha en USB-kabel med kontakt som passer i det utstyret man har tenkt å lade.

 

Det er vel ingen lader pr. i dag som støtter bare USB-C?

 

Apple sin Macbook-lader. Men der kan man jo bruke overgang. 

Lenke til kommentar

Laderen kan lade alt, men som du sier er kabelen proprietær. Og takk Gud for det - Lightning er uendelig mye bedre enn Microusb på alle måter. For meg er dette et typisk eksempel på når det er bra å ikke følge standarder.

 

Heldigvis har tydeligvis alle innsett det, for USB-C er helt på høyde med Lightning og blir forhåpentligvis standard på alle merker snart.

Det hjelper jo ganske lite når kabelen er proprietær, hvis folk ikke har lader, har de nok ikke med seg en micro-usb til usb kabel heller akkurat. Laderen som Apple bruker er jo heller ikke noe spesielt, bare en standard 5W lader. Det jeg kan se for meg er best med at de har en USB lader er muligheten for å bytte ut standard Apple laderen, med en 10W lader. Til tross for at iPhone ikke leveres med det, så lader den langt kjappere med det.

 

Om kabelen er bedre eller dårligere ellers er jo en helt annen diskusjon. Sier på ingen måte at det er dårlig av Apple å ha denne kabelen, sier bare det blir feil å si at en Apple lader kan lade alt. Det krever jo at alle går rundt med ekstrautstyr for å få det til å fungere.

 

Poenget mitt var at Apple følger standarder på ladere ved å utstyre laderen med standard USB.

Man må selvfølgelig ha en USB-kabel med kontakt som passer i det utstyret man har tenkt å lade.

 

Det er vel ingen lader pr. i dag som støtter bare USB-C?

Og da er det jo ikke noe poeng i det. Det hjelper absolutt ingen at du kan ta inn strømmen, hvis du ikke kan levere den til telefonen etterpå. Hvis du ikke har lader, har du ikke kabel heller. Før var jo ladere bare en del, og til PC er de jo det fortsatt i stor grad. Det at det er oppdelt for alle mobilladere, betyr ikke at du klarer deg med en del. 

 

Ellers må det vel finnes ladere for bare USB-C? Macbook får jo tross alt strøm gjennom USB-C, fordi Magsafe er vekke fra denne modellen. Ellers vil det jo komme USB-C ladere når det kommer USB-C produkter. Dårlig butikk å lage ladere til noe som ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Selve laderen støtter alt som har ladekabel som bruker USB-kontakt, så Apple støtter jo standarden.

Omtrent som en skralle med 1/2" firkantfeste er standard, men du må fremdeles ha pipe som, passer skuen du skal skru.

 

Det var uansett ment som svar til Elgen og hans logikk.

Lenke til kommentar

Selve laderen støtter alt som har ladekabel som bruker USB-kontakt, så Apple støtter jo standarden.

Omtrent som en skralle med 1/2" firkantfeste er standard, men du må fremdeles ha pipe som, passer skuen du skal skru.

 

Det var uansett ment som svar til Elgen og hans logikk.

Det er det som er grunnen til at svaret blir galt. Ellers vil jo det du sier være helt korrekt. Elgen sier jo at tiden der du trang å bekymre deg for om det var en samsung eller nokia lader liksom var over. Det han er imot er at enkelte selskaper skal ha egne ladere (merk, jeg bare forteller om det elgen skriver, betyr ikke at det er mine egne meninger), og det har jo Apple. Folk spør etter Apple-ladere, og hvis du har Apple laderen din vil den ikke fungere med en nokia telefon. Folk bruker det som en del. Folk har kabelen i laderen, ikke kabelen i telefonen! Ikke av det jeg har sett hvertfall, men det kan vel forsåvidt være slik at de fleste går rundt med ladekabel i telefonen sin konstant for alt jeg vet....

 

Det ironiske er jo at nettopp USB type-C som elgen er imot gjerne vil bli den standarden som alle kommer til å bruke. Nettopp på grunn av det Audun sier med at micro-USB ikke var bra nok for Apple, og de ville heller ha en god port, enn å ha samme port som alle andre. Siden de har begynt å bruke USB type-C allerede er det god sjangs for at alle mobiler faktisk vil få denne standarden.

 

Det er jo ellers daglige rykter om diverse kinesiske produsenter som skal komme med USB type-C. Tror det vil få ganske raskt å bytte over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, mange ser sikkert lader og kabel som ett, men det er uansett ikke helt korrekt. Man kan ha en lader og flere forskjellige kabler med på tur.

Før var som regel kabelen en del av laderen, da måtte man ha riktig lader. Vi har heldigvis kommet litt lenger i dag.

 

Hmm er forresten kabelen på MacBooken løs?

Lenke til kommentar

Det er vel dessverre ikke fullt så enkelt heller, i det minste ikke når det kommer til brettene. Både Apple og Samsung har (hatt?) sine egne standarder for å få full effekt ut fra laderne på 10+W. I tillegg kommer vanlig USB BC standard, og Qualcomms Quick Charge 1 og 2. Selv om en lader ofte gir litt strøm uansett (0,5A), er det langt fra sikkert at man får full effekt, avhengig av hvilke(n) standard(er) laderen støtter.

Lenke til kommentar

Det er jo sant, effekten av laderne kan jo variere mye som du sier her. Det er og stor forskjell på hvor mye strøm selve USB kabelen kan levere også. Poenget var jo likevel om det går eller ikke går. Apple leverer jo ikke 10W ladere uansett, så da blir det mye mindre problemer med eventuelt manglende støtte.  Jeg vet ut ifra anandtech sine tester at Apple har støtte, og lading med 10W lader gir veldig bra resultater. 

 

Er det slik at en vanlig 10W lader ikke vil lade en Galaxy S6 eller Galaxy Note 4 like raskt som en Samsung 10W lader vil? Og sender Samsung ut forskjellige ladere til Exynos og snapdragon-versjonene av galaxy note 4? Er det og slik at du må ha en 10W lader som er sertifisert til å virke med Apple for å få ønsket ladeeffekt til iPhone?.

 

Så har du jo også alle de spennende ladestandardene som kommer til trådløs lading også :p

Lenke til kommentar

Hvis dere enda ikke har forstått det så var poenget mitt at det  unødvendig  presse frem nye standarder før de er klarer til bruk.

  Dessverre så er det ikke alle som har forstått det

 

Mister man laderen (eller den blir ødelagt )  så kan man enten bestille en nye men riktig merke på , eller man kan gå clas ohlson  for å kjøpe en universal ladder

 

ødelegger man apple laderen så må mann likevel ha riktig kabel ( som nevnt tidligere ) .

da står man der hvis kabelen er ødelagt

 

Hvis alle har holdt seg til samme standard ( det er det som er korrekt å kalle standard )  så er dert bare koble standard kabelen til og alt er i orden

 

hvis man har mange enheter som skal laddes ( og gjene får tilkoblinger )  så kan man enten bruke en vanlig skyte ledning og koble til f.eks 5 laddere samtidig , som skal kabel rot , ellr man kan bruke en universal ladder med mange tilkoblinger , f.esk 5 tilkoblinger

 

 

Det siste unytter strømmen mye bedre

hvorfor vill ikke Apple være med på noe slikt

 

Jeg kan ikke noe for det men jeg mistanker for at det går en stund før alle de andre bruker USB-C til ladding , og Da har Apple funne på enda noe nytt

Lenke til kommentar

Dette er nok ikke Apple, elgen. Eller noen av de andre for den saks skyld. Innen strøm finnes det ingen global standard. Dessverre, eller kanskje heldigvis, alt etter som hvordan man ser det.

 

Det er jo et potensiale i at USB-C kan bli en slags tilkoblingsstandard, men vi får se. Jeg har litt tro på at det kanskje kan lykkes denne gangen, det er jo såpass mange med å støtter dette. Vi får gjøre opp status om et par år...

Lenke til kommentar

Hadde alle holdt seg til samme standard alltid hadde ingenting gått videre.

 

I mine øyne er standarder et stort gode, men også lov å gå ut av når man har noe mye bedre. 

 

Det som er virkelig håpløst er når selskaper som Sony velger å drite i standarder bare fordi, sånn som de har gjort med Memory Stick. Det er møkk.

 

At Apple velger å gå for Lightning når det ikke finnes en god standard for ladeplugg som også støtter alt annet som Lightning gjør synes jeg er dønn uproblematisk. Selv om det er litt irriterende å måtte ha med to ladekabler på tur.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...