Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

De har ikke akkurat samme strategi...

Når det gjelder ting som smarthus er jeg enig, men det er jo ikke en standard som finnes, så ser ikke hvordan man skal holde det mot Apple at de ikke følger den.

Sa jeg det ?

Jeg sier det er behov for standarder i alle markeder for å unngå lock-in fortrinn , og monopol situasjoner. Det gjelder like mye i bedrift, infrastruktur , offentlig infrastruktur , private hus , private data, entertainment og mobile samhandligsløsninger og ikke minst kopling i mot bedrift.

Selvfølgelig vil Apple ha alt de kan få. De driver ikke noe sosialkontor og strategien er å tjene mest mulig penger og ha en høyest mulig aksjeverdi først og fremst (kundetilfredshet er kun et parameter for å oppnå dette).

 

Samsung driver jo på mange måter ganske lik strategi som Apple på en del felt her. Samsung har nok studert en del og sett på hvordan Apple driver butikk. Det er jo klart at de ser at Apple sin måte å drive på er svært lukrativ.  Dermed har de en lignende ideer på disse områdene. Slik som å låse folk inne til Samsung-enheter f.eks. Hvis Samsung kommer med smart-hus løsninger som du snakket om tidligere så er det veldig stor sannsynlighet for at det vil være et lukket system.

 

Det er nok helst mindre selskaper som går sammen om standarder. Slik som med smart-TV, der mange av de mindre har gått sammen for å utvikle OS sammen, de går for Android OS til TV osv. Samtidig har Samsung aldri hatt interesse av dette og fortsatt med sin egen løsning. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Elgen:

Hvis du kan nevne hvilke tredjepartsprodukter du sliter med å koble til Apple så kan vi kanskje hjelpe deg.

 

det var veldig slik før men er blitt bedre etter hvert

 

i denne diskusjonen føler jeg at dere som er så begeistret for Apple prøver å rømme lit fra problemet

 

Flesteparten av produsentene holder seg til de samme tilkoblingene , mens Apple i stor grad kommer med noe nyt, uavhengig om det er standard eller ikke 

Da virker det også som at hver gang de andre tar i bruk noe Apple har hatt i flere år så går de vekk fra det

slik er det med overgangen fra USB 3 til usb C

 

Den overgangen virker også litt forivrende

Man har hat usb 1 og usb 2 med fler desimal varianter

De kom også i flere typer kontakter A,B ,kombiner med normal , minini  og micro

Så kom USB 3  , det også kombiner med A ,B , normal , mini og micro

 

Nummeret forteller veldig mye om overføringstandarden  , mens betegnelsen bare er tilkoblingen

 

Da burde C bare være en kontakt type , men slik er det ikke

 

 

så mens jeg klager på at Apple går vek fra en standard så snart andre tar det i bruk , eller at de er for tidlig ute ( uten at de beholder den gamle standarden også) 

så klager der på at de andre er for sene med å ta bruk nye tilkoblinger

 

da driver jo Apple å presser frem nye løsninger på god og vondt

De kan umulig være så veldig bra

Da driver man også  frem det som hater bruk og kast , samtidig som man hører om at man skal ikke kaste ting som fungerer

 

Da er det ikke bare snakk om hva man har lyst på men hva man må kjøpe også

Det vil jeg ikke akkurat sier å ta vare på resursene

Lenke til kommentar

 

 

De har ikke akkurat samme strategi...

Når det gjelder ting som smarthus er jeg enig, men det er jo ikke en standard som finnes, så ser ikke hvordan man skal holde det mot Apple at de ikke følger den.

Sa jeg det ?

Jeg sier det er behov for standarder i alle markeder for å unngå lock-in fortrinn , og monopol situasjoner. Det gjelder like mye i bedrift, infrastruktur , offentlig infrastruktur , private hus , private data, entertainment og mobile samhandligsløsninger og ikke minst kopling i mot bedrift.

Selvfølgelig vil Apple ha alt de kan få. De driver ikke noe sosialkontor og strategien er å tjene mest mulig penger og ha en høyest mulig aksjeverdi først og fremst (kundetilfredshet er kun et parameter for å oppnå dette).

 

Samsung driver jo på mange måter ganske lik strategi som Apple på en del felt her. Samsung har nok studert en del og sett på hvordan Apple driver butikk. Det er jo klart at de ser at Apple sin måte å drive på er svært lukrativ.  Dermed har de en lignende ideer på disse områdene. Slik som å låse folk inne til Samsung-enheter f.eks. Hvis Samsung kommer med smart-hus løsninger som du snakket om tidligere så er det veldig stor sannsynlighet for at det vil være et lukket system.

 

Det er nok helst mindre selskaper som går sammen om standarder. Slik som med smart-TV, der mange av de mindre har gått sammen for å utvikle OS sammen, de går for Android OS til TV osv. Samtidig har Samsung aldri hatt interesse av dette og fortsatt med sin egen løsning. 

 

Javisst - men man må ikke like dette fordet.

Som forbrukere kan vi påvirke dette med våre valg. Om det er mange nok så her det en effekt.

Derfor er jeg som "jeg er" med mine valg og beslutninger. Og som sagt er det av prinsipp. Ikke det at jeg mener det betyr noe hva en enkelt forbruker gjør og mener .

Alt har sin plass , standarder også. Hvordan ville det vært om enheter som bruker tcp/ip i en infrastruktur ikke fulgte et sett standarder . De må inn der det er viktig .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du vet, Elg, at USB-C ikke er noe Apple har funnet på alene, men de er nok en del av teamet...:

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/USB_Type-C

problemet er ikke hvem som finner opp ting , men når de tas i bruk

 

her er det at Apple skal forandre på ting så snart de andete er kommet etter

hvorfor skal skal Apple ta kvitte seg men en standard så snar alle andre tar den i bruk  , og så komme men noe nyt samtidig ?

 

Ikke at det skjer hver gang , men det skjer bergverksmessig  ofte

 

Da jeg kjøpte meg et Asus hovedkort var bare noen begynt med USB3.

Det betydde ikke at andre USB standarder ble forkastet  slik Apple gjorde med den siste laptoppen

Lenke til kommentar

 

Du vet, Elg, at USB-C ikke er noe Apple har funnet på alene, men de er nok en del av teamet...:https://en.m.wikipedia.org/wiki/USB_Type-C

 

problemet er ikke hvem som finner opp ting , men når de tas i bruk

 

her er det at Apple skal forandre på ting så snart de andete er kommet etter

hvorfor skal skal Apple ta kvitte seg men en standard så snar alle andre tar den i bruk  , og så komme men noe nyt samtidig ?

 

Ikke at det skjer hver gang , men det skjer bergverksmessig  ofte

 

Da jeg kjøpte meg et Asus hovedkort var bare noen begynt med USB3.

Det betydde ikke at andre USB standarder ble forkastet  slik Apple gjorde med den siste laptoppen

Jeg må innlede med at jeg også denne gangen sliter veldig med å forstå hva du mener. Så hvis svaret mitt ikke har sammenheng med det du skriver, så kan det være at jeg rett og slett ikke forstår deg...

 

Apple var tidlig ute med en -1- modell med USB-C. De har mange andre bærbare produkter hvis man vil ha en med en annen kommunikasjonsport. Men denne ene modellene har altså en port basert på den nye standarden. Det ser ut til å passe veldig bra for dem som kjøper den maskinen.

 

Noen må altså være først, jeg tror neppe det betyr all verden hvem det faktisk er.

Lenke til kommentar

Tidlig ute ( lit avhengig hvor tidlig ) betyr enten at det ikke finnes utstyr som passer , eller at man må bruke overganger  når poenget helt sikker var å unngå alle overgangene

 

Problemet for brukerne av den bestemte lapptoppen var ( og det er det sikkert enda også)  at det ikke finnes en tilsvarende modell fra Apple med flere USB kontakter

den diskusjon har man allerede tatt uten at man ble så ening

 

da er det Apple som har valg , pålagt eller tvunget  brukerne til en ny standard før den er tatt i bruk

Lenke til kommentar

Tidlig ute ( lit avhengig hvor tidlig ) betyr enten at det ikke finnes utstyr som passer , eller at man må bruke overganger  når poenget helt sikker var å unngå alle overgangene

 

Problemet for brukerne av den bestemte lapptoppen var ( og det er det sikkert enda også)  at det ikke finnes en tilsvarende modell fra Apple med flere USB kontakter

den diskusjon har man allerede tatt uten at man ble så ening

 

da er det Apple som har valg , pålagt eller tvunget  brukerne til en ny standard før den er tatt i bruk

Tja, det er ikke noe stort problem. Det er bare en eneste modell blant mange andre. Passer den ikke, så velger men noe annet. Kan ikke helt se at det kan oppfattes som pålegg eller tvang.

 

Jeg var innom en butikk i går og kikket på den nye MacBook. Den passer ikke til mitt eget bruk, men det var ikke grunnet denne ene porten. Jeg syns bare den ble for liten.

Lenke til kommentar

Jeg har den som eneste maskin. Portsituasjonen har ikke vært problematisk en eneste gang den siste måneden. Har en overgang kobla til Sd-kortleser som jeg bruker en gang i blant, resten går trådløst.

 

Det hadde ikke skada med en port til så man kunne ladet og hatt noe kobla til samtidig, og det er veldig rart at ikke det har kommet en lightning-kabel, men alt i alt gjør det ingenting at ikke det er mer enn én port.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Tidlig ute ( lit avhengig hvor tidlig ) betyr enten at det ikke finnes utstyr som passer , eller at man må bruke overganger  når poenget helt sikker var å unngå alle overgangene

 

Problemet for brukerne av den bestemte lapptoppen var ( og det er det sikkert enda også)  at det ikke finnes en tilsvarende modell fra Apple med flere USB kontakter

den diskusjon har man allerede tatt uten at man ble så ening

 

da er det Apple som har valg , pålagt eller tvunget  brukerne til en ny standard før den er tatt i bruk

Tja, det er ikke noe stort problem. Det er bare en eneste modell blant mange andre. Passer den ikke, så velger men noe annet. Kan ikke helt se at det kan oppfattes som pålegg eller tvang.

 

Jeg var innom en butikk i går og kikket på den nye MacBook. Den passer ikke til mitt eget bruk, men det var ikke grunnet denne ene porten. Jeg syns bare den ble for liten.

 

poenget var at når så mange , Audun er en av dem , som  føler at maskingen passer perfekt bortsett fra at den mangler tilkoblinger .

hvorfor kommer da ikke Apple med samme modell med flere porter ?

 

er de redd for at noen skal koble laderen på feil sted ?

Lenke til kommentar

poenget var at når så mange , Audun er en av dem , som føler at maskingen passer perfekt bortsett fra at den mangler tilkoblinger .

hvorfor kommer da ikke Apple med samme modell med flere porter ?

 

er de redd for at noen skal koble laderen på feil sted ?

Håper ikke dette blir en drøy diskusjon om MacBook, men jeg må nesten svare på denne.

 

Hvorfor problematiserer du dette? Det er da overhode ikke noe problem. Jeg var som sagt innom en butikk i går. Nye MacBook sto rett ved siden av MacBook Air. De er svært like i størrelse og vekt, så hvis du er ute etter noe med flere porter er Air et rimelig naturlig valg i den størrelsen.

 

Før nye MacBook eksisterte den ikke, den har kommet som en NY modell, den erstatter altså ikke noe. Det er kun et alternativ til. Det kan nok hende Apple lanserer flere modeller innen denne serien om ikke så alt for lenge, noen kanskje også med flere porter.

 

Men jeg forstår virkelig ikke problemet. Med mindre du har kjøpt en MacBook da og syns det er dumt at den bare har en port. Men da er det vel i så fall ikke maskinen som er dum...?

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det at Apple ikke alltid gir folk det de roper etter og heller ikke alltid gir noe særlig valg- og tilpasningsmuligheter er det som er tyngst å svelge for mange.

 

For meg er valg ofte negativt. Jeg vil at noen skal vite for meg hvor mye ram jeg trenger og hvilke porter jeg skal ha. Har rett og slett viktigere ting å tenke på.

 

Jeg lar også maleren velge farge og flislegger velge flis. Samme greia. Jeg stoler på at de velger for meg innenfor de rammene jeg har. Så når jeg vil ha en ultraportabel pc med høyoppløst skjerm stoler jeg rett og slett på at Apple sin Macbook gjør jobben selv om det er litt eksotisk med lam CPU og én port. De har aldri solgt meg noe ubrukelig før, så jeg regner med at de ikke gjør det nå.

 

Igjen denne tilliten. Lurer de meg én gang går den til helvete, men det har gått bra i femten år nå. Det er mange som tenker som meg, og om du skal finne én grunn til at Apple kan ta 50% mer enn andre for tilsvarende hw tror jeg du finner den her.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

USB type-C er kun en kontakt. USB type-C bruker den nye USB 3.1 standarden. Du kan likevel få USB 3.1 med standard type USB kontakter. Macbook har en USB 3.1, men fater til en USB 3.0. Poenget er nok derfor å nettopp ta i bruk den nye kontakten, av denne enkle grunnen:

yyEwOHK.png

 

Hvis alle hadde vært like flinke som Apple til å ta i bruk de beste portene, så hadde vi jo alle brukt Thunderbolt i dag og ikke USB. Det hadde blitt enklere for alle. Separat utgang for video hadde vært noe som hadde hørt fortiden til. Det er en ting å være tidlig ute med porter, på samme tid er det og en ting å være altfor konservativ med portene. USB velges kun pga utbredelse, samme med HDMI. Selv om de ikke på langt nær er like gode som Thunderbolt/DP. Likevel er det svært få som tør å skifte over. Så jeg skjønner ikke hvorfor Apple skal få kritikk når de gjør det. Eldgamle VGA forsvinner fra stadig flere produkter, en gang må det bli slutt på portene som er for store, trege og mangler funksjoner (som lyd via VGA).

 

Ellers er det nå blitt slik at det i stor grad er Intel som kategoriserer PCer. Hvilken type PC det er ser du utifra CPU. Macbook er Broadwell-Y og MBA er Broadwell-U, så jeg ville ikke akkurat sagt at de er ganske like. Det viser jo litt Intel sin dominans...

 

Synes ellers det er et viktig poeng det med at Apple ikke alltid gir folk det de vil ha. Jeg skal ta et eksempel her fra r/leagueoflegends

Riot må en kunne si er det mest suksessrike spillselskapet. Det er ingen som er i nærheten av spillertallene de har fått på kun få år. Det er snakk om størrelsesorden omtrent like mange som spiller via Steam.

 

De har endret HUD i spillet nå nylig. Folk har klaget på manglende kommunikasjon fra Riot angående endringer osv. Derfor har enkelte riot ansatte svart på spørsmål på ask.fm. Den nye HUDen er ganske minimalistisk, og de har en filosofi om å lage et renere grensesnitt med mer fokus på spillet. Folk klager og sier at de vil ha 100% customizable HUD og kunne flytte alt hvor de vil. Subredditen har vært full av folk som klager og syter. Riot sier de kommer ikke til å bare gjøre alt folk vil ha dem til å gjøre. De mister all mulighet til å bestemme noe selv, og de kan aldri komme med overraskelser. Hadde vi fått en maskin som Macbook hvis Apple bare leste hva de skulle lage på forum? neppe. Derfor er det bra at både Riot og Apple ikke bare gjør alt skriver i nettforum (det folk sier i disse forumene er gjerne svært lite representativt av hva folk vil og. Hvis en litt kjent person sier noe, så kan lett alle på forumet plutselig begynne å mene det samme).

 

Måten forbrukerne påvirker er ganske enkel. Riot ser på hvor mange som spiller, hvis de gjør noe som forårsaker at mange slutter å spille, så slutter de med det. Hvis de gjør noe som får folk til å spille mer så fortsetter de med det. Hvis folk kjøper Macbook da vet Apple at folk er enige at dette var et bra produkt og de er på riktig vei. Selv om alle testere går rundt og skriver "for lite porter, dette er dårlig" så er det i slutten av dagen salgstallene som virkelig viser om det de gjør er bra eller ikke. Det er jo en av grunnene til at Apple sitter igjen med så mye fortjeneste. Uansett hva folk må sitte rundt på forum å skrive om valgene de tar, så viser det seg ganske ofte at folk er enige i de valgene Apple har tatt. Derfor kjøper de også mye Apple. Hvis du ser på produkter er det en generell markeds trend fra de aller fleste. Folk vil rett og slett i stor grad overlate mange valg til andre, som gjerne vet bedre. Selv om alle valgene ikke blir optimale for dem, så foretrekker folk det fremfor å kunne velge mer selv i stor grad. Den letteste måten å lage et enkelt grensesnitt er jo egentlig å bare begrense antall valg du har. Hvis du har menyer med mange valg så gir rett og slett veldig mange opp før de har lest engang. Selv om det altså er utrolig lett å forstå, så gir bare folk opp på grunnlag av mengden valg alene.

 

Jeg er veldig sikker på at selskaper som Apple, Samsung, Microsoft osv har veldig gode markedsanalytikere. De er nok veldig gode i sin jobb. Jeg vil derfor anbefale deg, elgen, å faktisk se det fra et annet perspektiv. Hvordan kan det ha seg at alle disse folkene får selskapene til å fokusere på andre typer produkter og tjenester enn det du mener er best for folk? Hvordan har det seg at folk kjøper mer og mer denne typen produkter og tjenester fremfor andre? Folk lar i større grad andre ta valgene, da vi er kommet mer inn i et service-samfunn. Fra å ha al du trengte i livet på gården din har vi nå kommet til et punkt der folk er spesialiserte i alt, og de fleste benytter seg av tjenester for det meste. Så hvis du ikke liker denne utviklingen (jeg ville absolutt sagt at Apple sine produkter er ganske godt i sync med hvordan samfunnet er), så er det altså dette du må endre. Samfunnet som etterspør produktene og tjenestene, ikke de som tilbyr dem. Det er å starte i feil ende. Dette blir som jeg har sagt tidligere, altså politisk. Det betyr, at det ikke egentlig passer så godt inn i teknologi-relaterte diskusjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at man skal kunne velge noe som passer , ikke noe som passer om 10 år

 

her kommer man inne på debatten om man skal endre på noe fordi man kan det , ikke fordi  det er nødvendig

 

Av og til endre Apple på ting fordi de kan det , ikke fordi de må

 

man kan jo lure på om det for kunne selge overganger  slik at 2 forskjellige kontakter passer sammen

 

 

Nå trodde jeg at svær få var interessert i å bytte alt utstyret si når de må bytte ut noe av det , men jeg tok tydeligvis feil har

 

når mobilen går i stykker , som og kommuniserer med snarklokken elle pcn .

eller om den også kan brukes som fjernkontroll til tvn eller stereoanlegget så er det tydelig aksept for at man må bytte ut alle de nemt enheten  hvis man trenger en ny telefon

 

det er ihvertfall slik jeg oppfatter det

Lenke til kommentar

jeg har lest innleggene uten at det endrer på noe 

A

  1. man kan holde seg til  en produsent og forhåpentlig ikke få problemer
  2. man kan blande mellom fler produsenter å håpe på at det ikke skaper trøbbel

 

B

  1. man kan bytte ut alt på en gang og håpe på at det ikke blir alt for dyrt
  2. man kan bytte ut det som ikke fungerer og håp på at det igjen vil fungere uten problemer

 

men nå er det nå slik at ingen produsent lager alt

 

men nå er det på tide at også du faktisk forstår hva jeg skrev i det forrige innlegget mit

Lenke til kommentar

 

 

 

hadde det ikke vært for kommentarene til deg, newton, audun og sikkert 2-3 andre apple brukere så hadde vel ikke kommentarfeltene til apple relaterte artikler vært annet en hets og hatske meldinger.

Har du lest denne tråden? AtW
ja har det. og leser også de fleste andre artikkeldiskusjonene. ingen er som de som omhandler apple.

Og du står fortsatt på påstanden om at utenom unntakene du nevner, så er det ikke noe annet enn hets og hatske meldinger? AtW

ja, jeg påstår at om ikke det hadde vært for disse brukerene så hadde det ikke vært særlig med diskusjoner i kommentarfeltene til apple relaterte artikler. de fleste kommentarfeltene starter jo med tåpelige one linere og annet tull, før at en av nevnte brukere prøver å ha et litt mer balansert bilde til emnet. så kommer du og andre med deres innlegg og diskusjonen er i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har lest innleggene uten at det endrer på noe 

A

 

  • man kan holde seg til  en produsent og forhåpentlig ikke få problemer
  • man kan blande mellom fler produsenter å håpe på at det ikke skaper trøbbel
 

B

  • man kan bytte ut alt på en gang og håpe på at det ikke blir alt for dyrt
  • man kan bytte ut det som ikke fungerer og håp på at det igjen vil fungere uten problemer
 

men nå er det nå slik at ingen produsent lager alt

 

men nå er det på tide at også du faktisk forstår hva jeg skrev i det forrige innlegget mit

Jeg tror kanskje jeg forstår det du skriver, men jeg er fortsatt usikker på hva du mener er problemet.

 

Som du sier, ingen produsent lager alt, så man må handle hos flere for å få noe komplett. Så hva er egentlig problemet?

Lenke til kommentar

Det er flere problemer faktisk

Det går ut på at man får ikke tid til å ta i bruk en standard før den skal vrakes hos enkelte produsenter

 

Om det er Apple som er for tidlig ute , eller de andre som er for seien det skal jeg ikke vektlegge så mye , men at de ikke kan gjøre noe samtidig

 

Da kan det virke som noen saboterer for den andre

 

Eller så er jo det meste lagt opp slik at produsenten aller helst ser at man kjøper det som er produsert hos en og samme produsent

på grunn av konkurransen så blir heldigvis den effekten bremset kraftig

 

 

her irriterer jeg meg også over at alt tyder på at alle i liten grad tar hensyn til konkurrenten , mens konkurrenten i alt for stor grad må ta hensyn til det Apple finner på 

 Iphone og Apad skal jo passe til alt , ikke bare det Apple lager

andre veien er det ikke noe særlig , da må f,eks Canon støtte alle tingen Apple ha funnet på , enten det er snakk om utskrifter , eller bilder tatt med et profesjonelt kamera

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...