Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

da kan man lure på om Apple fans vil at telefonen skal lære seg deres måte gjøre tingene på

fremfor at de skal lære seg hvordan systemet på telefonen fungerer

Du skriver så mye rart at det er litt vanskelig å vite hva man skal svare på. Men for å tak i der jeg har sitert over...

Jeg tror de som foretrekker Apple tenker omtrent likt som de som foretrekker Android/Windows. De vil alle gjerne ha produkter og løsninger de mener passer best for sine egne ønsker og behov.

Selv har jeg erfaring med alle tre plattformer og er ikke i tvil, Apple sine produkter og løsninger passer aller best for meg. Keg betaler en bittelitt høyere pris men får igjen av bedre stabilitet og funksjonalitet. Den verdien er viktig for meg.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal tørre å fortelle Elgen at jeg skriver dette fra en Macbook med 12" skjerm, treg cpu og ingen porter til 16000 kroner, og at jeg synes det var et beste pc-kjøpet jeg kunne gjort akkurat nå ;)

Ikke si det til han. Han vil antagelig ikke forstå det...:-)))

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket. Apple er i motebransjen, mens de fleste som produserer Android telefoner er i teknologibransjen. Det er dessverre mer penger å tjene på mote enn på teknologi...

Er det ikke litt flaut at motebransjen lager bedre teknologi enn teknologibransjen? ;)

og selge bra betyr i kke at de langer bedre produkter enn de andre , bare at de er bedre på markedsføring ,  funksjonsmessig leverer de jo ikke noe annet en gjennomsnittelig 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet det er sagt før, men en ting er at prisen for en iPhone er høy, en annen ting er at de er lett å selge brukt og man får mye igjen for de. Selg en s6 Edge om 1.5 år å se hvor mye man får igjen for den..

hadde det vært opp til apple hadde det ikke vært lov eller mulig og selge en bruk iphone ( Ref planlagtfoaldring og første orginale ipod ) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

og selge bra betyr i kke at de langer bedre produkter enn de andre , bare at de er bedre på markedsføring ,  funksjonsmessig leverer de jo ikke noe annet en gjennomsnittelig 

Mener du i antall funksjoner har du helt rett. Og hva så? Det er ikke alle som velger utfra hvilken enhet som kan mest - jeg (og andre Apple-brukere) ser heller på hvilke dingser som gjør det vi trenger på den beste måten. 

For meg er det "en telefon som har den programvaren jeg trenger, som ikke irriterer, som fungerer stabilt, lar seg oppdatere til neste software, som jeg slipper å mikke med, som har topp industridesign, som tar valg for meg så jeg slipper, og som har god support og sømløs backup". Apple leverer det, jeg sliter med å finne alternativer som gjør det samme. 

Andre kan selvsagt ha helt andre prioriteringer, og da er det slett ikke sikkert Apple har noe godt alternativ. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Ja, for Apple driver overhode ikke med noe R&D. Sukk.

De har jo selvfølgelig det, men de bruker ikke mye på R&D sammenlignet med hva de tjener. I tillegg brukes mye av dette budsjettet nettopp på mer moterelaterte ting, i forhold til teknologiske områder.

Det å kjøpe produkter fra Apple har et høyt grad av forutsigbarhet. iOS 9 vil være kompatibel med iPhone 4s - det er en 4 år gammel telefon.

Når man kjøper Android så kjøper man usikkerhet og uventete kostnader.

Det samme gjelder for Android. Det er bare å se på oppdateringshistorikken til produsentene. Toppmodeller til Android støttes og i lang tid med oppdateringer.

Nå skiller det ikke så mange kronene mellom produkter innen samme kategori og som stort sett koster under 10.000 kroner (mobiltelefoner), så jeg er ikke helt sikker på om begrepet "overpriset" er riktig. Pris på et produkt skal også henge sammen med brukeropplevelse i etterkant og der er hvert fall jeg mye mer fornøyd med Apple sine produkter enn produkter jeg har hatt innen andre plattformer. I den sammenheng betyr kjøpsprisen på produktet veldig lite.

Hadde jeg kjøpt produkter som ikke virket, eller virket dårlig, ville jeg følt med snytt uansett. Vi gjorde et forsøk med mobiltelefoner med Android for 5-6 år siden, måtte returnere alle sammen fordi de rett og slett ikke fungerte. Da følte vi oss snytt. Men vi fikk returnert de og løste problemene på den måten. Byttet til iPhone og alt fungerte igjen, og har fungert stabilt og bra siden. Da føler man seg ikke snytt...:-)

prisen skal da henge med utviklings og produksjons kostnader , hvordan du føler det er burde ikke ha noe med pris og gjøre , definisjonen på overpriset er jo at man tar ( eller kan ta ) en pris som gir deg høy profitt på produktet 

Definisjonen av noe som er overpriset er at du tar en for høy pris i forhold til verdien på det du kjøper. Det å bare ta med utviklings og produksjonkostnader blir altså feil. Det rogkas skriver her er noe som og må tas med. Hvis du ser på toppmodeller fra andre produsenter er prisen veldig lik. Eneste unntaket er LG, og et par kinesiske produsenter, som selger med 3% margin for å oppnå markedsandeler. Det at du får høy profitt for produktet betyr ikke at det er overpriset. 

Ellers er det stor forskjell på Android nå og for 5-6 år siden :)

Helt rett , "Apple" driver med C&P ( Copy & Paste )...

-Noe de fleste aktørene på markedet ser ut til å gjøre , bare se på hvordan midlene fordeles , stor andel til markedsføring og ikke like stor andel til utvikling og forskning...

Og neida , "Apple" kommer selvsagt innimellom med "nyvinninger" selv , de fant jo nettopp opp en digital klokke som kan gjøre akkurat det samme som en telefon , jøss!

Og før noen springer og begynner en krig her så kan jeg påpeke at dere kan gjerne skifte ut det som står innenfor Apostrofene "" med feks Sony , Samsung , Microsoft etc.

Jeg er uenig i at alle selskaper er like på dette punktet. Det er selskaper som bruker mer, og selskaper som bruker mindre fra andre. Det er jo klart at alle kopiere fra hverandre, men noen gjør det mer enn andre. Apple er helt klart i kategorien som finner på minst selv, og kopierer mest. Det står jo i sterk kontrast til hvordan selskapet var for bare noen år siden.

Å begynne å dra inn R&D-kost etc. er et like stort feilsteg som å begynne å snakke om "rettferdig pris". Enhver bedrift tar det den kan for produktene sine, inkludert Apple. Forskjellen på Apple og de andre er at Apple har kunder som er villige til å betale mer. 

Den virkelig store grunnen til at Apple tjener så mye mer enn de andre på toppmodellene sine er for det første at de selger mye mer av dem (det er mye høyere marginer på topp- enn på mellommodell), og at de har så få modeller. Dermed kan de spre kosten på ekstremt mange eksemplarer uten at dette gjenspeiles i utsalgsprisen, og kan gjøre vilt dyre ting som å utvikle en ny in-house SOC hvert eneste år - noe ingen andre telefonprodusenter prøver på engang. 

Sist jeg sjekket lå marginene til Apple på ca. 50% på iPhone, noe som er helt vilt høyt. Men tydeligvis fortsatt verdt det for flere og flere kunder.

(Når det er sagt: Jeg kjøpte en iPhone 6 64gb i går. 7500 kroner. Det begynner å gjøre vondt!)

Jeg regner med at den verdensledende Exynos SoCen fra Samsung ikke teller? Ellers enig i at det ikke er så mye poeng i å dra inn R&D kostnader når du ser på prisen av det ferdige produktet. Er umulig for oss å vite hvor mye som blir brukt også. Spesielt hos Samsung der deler av budsjettet ligger hos andre deler av salget, og de kostnadene fordeles også over andre produkter. Hvis Apple produserer sine SoCer hos Samsung f.eks vil jo en del av utviklingskostnadene for exynos bli betalt av Apple.

Apple kjøper jo alt de trenger for å produsere telefonene sine, men Samsung benytter vel sine egen produserte skjermer, cpu/gpu brikker, ram og minne. Man skulle dermed tro at profitten er skyhøy for samsungs siste telefoner. De er vel mer overpriset enn iPhone 6, salget tilsier i allefall det.

Hvis du ser på teardowns så er Samsung sine telefoner dyrere. Selv om de produserer det selv, bruker de ofte dyrere deler enn det Apple gjør. Slik som den ganske dyre AMOLED skjermen. Det viser jo og klart at Samsung aldri har brukt plast fordi det er billig, selv om folk påstår det.

Er det ikke litt flaut at motebransjen lager bedre teknologi enn teknologibransjen? ;)

Lykke til med å bevise den påstanden. Du må nok dypt inn på fanboy-forumer da.

Jeg har eid Nexus 6 og Galaxy S6 edge, og kvitta meg med begge pga. softwareproblemer som ikke lot seg løse på en fornuftig måte. Antar de begge to regnes som "bra" Androidprodukter.

På Nexusen var et rene bugs som ble så irriterende at jeg ikke orka mer, og på S6en var det Touchwiz i sin helhet. 

(Når det er sagt: Vanilla Android 5.1 er det beste mobil-oset jeg har brukt. Synd det er umulig å få tak i god hardware som kjører det)

Summa summarum: Jeg betaler heller dobbel pris for Apple enn å irritere meg over Android-småting. Og sånn har mange det, ergo tjener Apple latterlig mye penger. 

Merkelig at nexus 6 er rangert som nr. 7 hos tek da hvis den har så dårlig HW. Det er og merkelig å klage på HW når du selv har kjøpt iPhone 6?

Jeg er og uenig i at android har mye bugs. Etter min erfaring fungerer OSet utrolig bra, stort sett utelukkende problemer med enkeltapps. Så det er gjerne din personlige erfaring, men den gjelder jo lang ifra for alle.

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

for meg høres det ut som middelmådig pc til høy pris

men du har noe betalt mye for designet ,og ikke mulighetene

man betaler mye for å få lite

Design koster, både det indre (funksjonelle) og det ytre (estetiske). I tillegg skal godt design gjøres i integrering av løsninger. Alt dette koster, men det har en verdi i form at bedre funksjonalitet og bedre stabilitet.

Men heldigvis for deg finnes det jo billige alternativer. Kjøp noe du liker der.

Lenke til kommentar

Apple VS andre selskaper vil alltid vare, vi er avhengig av konkurranse uansett hvem som kommer til å stå igjen til syvende og sist.

Men gled dere til noe som er bedre enn Apple og de andre kommer på markedet. Da blir det igjen Apple vs ditt og datt. Windows vs ditt og datt, og resten av gjengen.

Hvem vet hvor lenge Apple vil holde seg på topp? Hvis Apple tjener bra, men dritt i lovverket som de blir etterforsket av USA og EU(Apple Music) så er det ille at de vil fase ut de andre konkurrentene.

Til syvende og sist er bunnen i grunn 01010111 osv!

Jeg bruker mest Windows, og Android aldri hatt noen problemer med de.

Dama bruker Apple, men jeg bruker begge og hender hun må over på Windows for å gjøre ting som spilling og andre ting. Tingene er ment for å fylle ut det du trenger.

Så lenge vi er forskjellige så vil vi alltid klare å lage en fanboy krig på diskusjon :p.

Man kan egentlig ikke sammenligne Android og IOS telefoner ettersom de egentlig er bydd opp helt forskjellige, greit de har noen like ting som å sende sms osv.

Kan man sammenligne en Ferrari og en polo? Nei. (PS: Denne siste setningen er ikke ment at noen av produsentene er Ferrari eller en polo bare et utsagn.)

Lenke til kommentar

Jeg vet det er sagt før, men en ting er at prisen for en iPhone er høy, en annen ting er at de er lett å selge brukt og man får mye igjen for de. Selg en s6 Edge om 1.5 år å se hvor mye man får igjen for den..

hadde det vært opp til apple hadde det ikke vært lov eller mulig og selge en bruk iphone ( Ref planlagtfoaldring og første orginale ipod ) 

de hadde de ikke overlevd.

for de gir jo ut nye modeller 2 ganger i året til høy pris

hvem hadde da gridet å bruke nye 10 lapper på ny telefon uten å få noe igjen  for den gamle ?

Lenke til kommentar

for meg høres det ut som middelmådig pc til høy pris

men du har noe betalt mye for designet ,og ikke mulighetene

man betaler mye for å få lite

Design koster, både det indre (funksjonelle) og det ytre (estetiske). I tillegg skal godt design gjøres i integrering av løsninger. Alt dette koster, men det har en verdi i form at bedre funksjonalitet og bedre stabilitet.

Men heldigvis for deg finnes det jo billige alternativer. Kjøp noe du liker der.

ja design koster . men når det betyr 3/4 av prisen for produktet man skal bruke da er man på ville veier

mange ganger føler jeg at foldet design mot brukervennlighet blir som forholde mellom sikkerhet og brukervennlighet.

de går lit i veien for hverandre   i stedet for å hjelpe hverandre

Lenke til kommentar

Fatter ikke at folk klarer å bli oppriktig forbanna fordi andre velger en annen produsent av tlf enn dem selv, eller et OS for den saks skyld. Til dere som bruker caps lock og skriker ut om utdaterte specs osv, ta dere en bolle. Who cares about specs?

Kudos til Apple som klarer å tjene gode penger i en ellers tøff bransje. Ingen av produsentene som leverer Androidtelefoner lever av veldedighet, kan nesten virke som noen tror det. 

Personlig tror jeg Apple sin suksess henger sammen med et par enkle ting: 

1) De var først ute med en ordentlig touch smartphone. Folk flest holder seg til det de kan, kan begynne å undre hvor mange som har gått for iPhone 1 og aldri sett på noe annet. 

2) iPhones har alltid vært en god allrounder når det gjelder hva majoriteten bryr seg om. Design, opplevd hastighet, kamera, bra apputvalg. Ikke minst får de SW oppdateringer i lang tid etter kjøp.

3) Mange har hatt uheldige erfaringer med ymse Androidtelefoner. Ikke å "gjemme under en stol" at Android ikke var noe særlig før v 4.0 og oppover. 

4) Apple klarer å få brukerne til å benytte seg av tjenester som gjør det smertefullt å bytte. Facetime, iTunes, iMessage ++.

5) Mange vet ikke hva Android egentlig er. De tror Android er Samsung, og har egentlig aldri brydd seg om å forstå greia med produsentskins osv. De fleste Androidbrukerne er heller ikke klar over mulighetene selv, med bytte av keyboards, launchers, meldingsapp mm.

Selv om jeg blir frustrert over mine kompiser som klager på batteritiden på sin iPhone, men samtidig ler av min Sony Z3C... så klarer jeg som Androidbruker å se greia med iPhones. Dette til tross for at jeg ikke vil ha noe med de å gjøre :)

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At Apple får brukerne til å benytte tjenester som gjør det smertefullt å bytte er jo fordi tjenestene faktisk funker. 

Da jeg brukte Android i tre måneder tidligere i år savnet jeg både iMessage, bildestrøm og iCloud, selv om Google Now og Pushbullet gjorde det litt mindre surt. 

Det som virkelig fikk meg sjokkert var imidlertid den totale mangelen på fornuftig backup i Android. Det er ikke OK. På iOs får man full backup av alt, alltid. Alle app-data, alt. Må man resette eller bytte telefon er det et par klikk, også har man alt på plass igjen. At ikke Android har noe sånt er galskap (men forståelig da Google ikke anser Androidbrukere som sine kunder). 

Sånne ting er det man betaler for når man kjøper Apple. Det har større verdi enn litt høyere tall på en eller annen spec.

Tidligere har jeg forresten pleid å argumentere med at app-utvalget og app-kvaliteten er en grunn til å velge iOs. Sånn er det faktisk ikke lenger. Til alle mine bruksområder fant jeg flotte Android-apps som holdt høy kvalitet og som gjorde jobben. Det kosta riktignok mer enn på iOs, men det er greit. Oppløftende å se at det har vokst frem et marked for skikkelig polert og "ferdig" software på Android også. 

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

hvem hadde da gridet å bruke nye 10 lapper på ny telefon uten å få noe igjen  for den gamle ?

Hvorfor bruker du den dyrest mulige som eksempel? Hvorfor ikke den rimeligste iPhone til litt under 6 lapper? Eller en middels til rundt 7-8 lapper?

ja design koster . men når det betyr 3/4 av prisen for produktet...

...og dette VET du selvsagt. Altså at design i seg selv utgjør 3/4 av prisen. For du spekulerer vel ikke? Eller har gått i fella og tror på tall som noen har lagt ut på et forum?

• Liker 1
Lenke til kommentar

*

Sånne ting er det man betaler for må betale ekstra for når man kjøper Apple. 

Sånn. 5 gb gratis plass er sjeldent god nok backup løsning for de fleste, vet ikke hvor mange jeg kjenner som har mista halve bildestrømmen sin fordi de har stolt på iCloud sin medfølgende lagringsplass. Men jeg er helt enig med deg at Apple sin backup løsning er genial hvis man kjøper større plass, og android burde absolutt ha en bedre løsning integrert. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

*

Sånne ting er det man betaler for må betale ekstra for når man kjøper Apple.

Sånn. 5 gb gratis plass er sjeldent god nok backup løsning for de fleste, vet ikke hvor mange jeg kjenner som har mista halve bildestrømmen sin fordi de har stolt på iCloud sin medfølgende lagringsplass. Men jeg er helt enig med deg at Apple sin backup løsning er genial hvis man kjøper større plass, og android burde absolutt ha en bedre løsning integrert.

Dette er jeg enig i, her henger Apple etter. De burde komme med en løsning for mer lagringskapasitet nå som de har lansert nye funksjoner for bilder/video/musikk. Jeg håper de utvider dette betydelig innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker du den dyrest mulige som eksempel? Hvorfor ikke den rimeligste iPhone til litt under 6 lapper? Eller en middels til rundt 7-8 lapper?

fordi det er noen som vil tjene penger på den og da må den lokke de som skal overta

hvis du tenkte på Iphone5 S så er det jo en gammel modell

Nå er elle mobiler som koster mere en tusen kr en dyr telefon

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...