Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg

Anbefalte innlegg

her var det mye grums :

jeg får kritikk fordi ingen forstår seg hvor jeg vill

jeg ser nok annerledes på tingene i disse trådene

jeg får også kritikk fordi dere innbiller at jeg har et innbilt hat mot Apple

jeg har ikke noe innbilt hat , men liker bare ikke hvordan de fremstår som selskap

folk bryr seg for lite om det , de bryr seg bare om produktene de lager

Når de også blir fremstilt som noe som skal være mange gange mere feilfritt samtidig som man stadig hører om merkelige feil med  produktene så begynner man å lure på hvem er det som lyver og hvem som snakker sant

men det er tydeligveis galt å bry seg om det

for meg framstår Apple mere arrogant en det som er sunt .

jeg ser det ikke hos de andre selskapene det  ville vær naturlig å sammenligne med 

det som er synd ar at alle andre oppfatter at Apple som det snille selskapet som lar kunden sine betale alt for mye for produktene

de har begrensninger (i forhold til konkurrentene )  med påstand at de vil man ikke merke noe til

og andre ting som gjør at det koster lit mere for kunde

joda det funger , men man må også betale og samtidig leve med begrensingene helt til Apple finner ut at man skal fjerne dem

Det har de jo også gjort etter lang tid

men så har laget inn andre ting som kan oppfattes som hindringer hvis man ikke følge Apple sitt spor slavisk

jeg prøvde en Imac ( den som så ut som en trekant ) .

den gangen skulle det være noe utenom det vanlig , og man skulle oppleve en slag aha opplevelse

jeg fikk aldri den opplevelsen.

den var grei nok , men noen rask pc var den aldri

da får man jo enda et inntrykt av at Apple tar for mye for produktene sine

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da får man jo enda et inntrykt av at Apple tar for mye for produktene sine

Du må gjerne ha det inntrykket, noe du også har vært helt tydelig på. Det er helt uproblematisk. Så vidt jeg forstår har du funnet andre produkter som du trives bedre med til en pris du kan akseptere. Det er supert.

Men det ser ikke ut til at du aksepterer at andre har andre oppfatninger enn deg. Det er godt mulig du faktisk gjør det, men slik du ordlegger deg her inne sitter jeg med det inntrykket.

Mitt inntrykk av Apple sine priser er at de er helt riktige. Det baserer jeg på to ting (minst): min egen erfaring med andre plattformer samt priser i forhold til tilsvarende produkter fra konkurrerende produkter. De selger jo også alt de klarer å produsere, det tyder ikke på feil prising...:-)

For å ta min erfaring først, eller kanskje rett og slett konklusjonen, det holder det. Jeg har aldri vært så fornøyd med noen dataprodukter som jeg er med Apple. De gir meg rett og slett noe så enkelt som en mer stabil og funksjonell datahverdag enn jeg noen gang før har hatt med andre plattformer. Min interne SLA på drift av familiens datadingser har blitt dramatisk redusert fra dagene med Windows og til en viss grad Android, og nivået på irritasjon over data har nærmet seg null. Det er for meg verdt noen kroner å kjøpe produkter i øvre enden av skalaen.

Man kan helt sikkert kjøpe seg produkter fra de andre plattformene som gir tilsvarende stabilitet og funksjonalitet, eller kanskje til og med enda bedre, men da er tallet omtrent det samme på prislappen. Derfor kan jeg ikke se denne påstanden om at Apple er så dyrt. De er omtrent likt priset som sine konkurrenter i andre plattformer.

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper at du bare forholder deg til Apple når du skal ha dine elektroniske dingser.

de er jo laget for å funger sammen , på samme måte som alle dingsen til samsung er laget for å fungere sammen

De ter når man blander at det oppstå trøbbel

her er heller ikke Apple uskuldig

da kan man lure på om man totalt sett blir tvunget til å forholde seg på en plattform over hele fjøla

Microsoft fikk kritikk for å ta hensyn til 3dje part , men jeg har aldri hør at Apple var nødt til å ta hensyn til det

lit underlig når det er et mas om at man skal kunne velge helt fritt

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper at du bare forholder deg til Apple når du skal ha dine elektroniske dingser.

de er jo laget for å funger sammen , på samme måte som alle dingsen til samsung er laget for å fungere sammen

da kan man lure på om man totalt sett blir tvunget til å forholde seg på en plattform over hele fjøla

Microsoft fikk kritikk for å ta hensyn til 3dje part , men jeg har aldri hør at Apple var nødt til å ta hensyn til det

Jeg får jo svare på dette også, siden du tipper noe om meg...:-)

Ja, jeg har gått "all-in" på produkter og tjenester fra Apple. Rett og slett fordi jeg da får ut de beste egenskapene ved de ulike enhetene. For meg er ikke det uvanlig, jeg gjorde det samme den gangen jeg hadde Microsoft. Kjøpte ikke en eneste dings fra Apple den gangen, for de passet ikke inn fullstendig.

Det er akkurat derfor jeg unngår å blande også, for det kan potensielt gi meg uønsket trøbbel og irritasjon. Ingen har påstått at Apple er "uskyldig" på dette feltet, men det gjelder det samme for alle.

Man blir ikke tvunget til noe som helst, det er et fritt valg hva man ønsker å gjøre eller ikke gjøre. Det er faktisk helt fritt valg, men noen av de valgene man tar kan gå utover en selv. Men den opsjonen kan ingen ta fra deg.

Lenke til kommentar

AtW: Jeg har gjort matten selv og forstår nå litt mer av regnestykket du har gjort. Jeg står på at det gjøres en god del antakelser man ikke trygt kan gjøre, men jeg skal være fair nok til å si at det ikke er en helt på jordet med de antakelsene du kommer med. Når jeg putter inn tall som utvilsomt er kjent får jeg mye det samme resultatet. En unnskyldning der altså.

For meg ser det ut til at break-even på bytteretning (kun basert på Apples tall) ligger ca. på en brukstid på i underkant av 2 år pr. iPhone. Om de byttes oftere enn det går flere eksisterende brukere ut enn inn, og om iPhones byttes sjeldnere går færre ut enn inn.

Du tenker da break even som i like mange bytter til som fra? Kan sikkert stemme, har ikke regnet på det. Men annenhvert år er nok ikke så langt fra reell bytterate. Så det tyder på at Apple både får og mister (ett for meg) overraskende stort antall brukere når folk bytter mobil (siden de får så mange nye og break even sannsynligvis ikke er så langt unna sannheten) . Og da også Android, iogmed at de har nesten resten av markedet. Det er dette som overrasker meg litt, jeg ville trodd folk var mer plattform - tro. Men ser ut som mange stadig bytter. Lurer på om det er den samme la oss si tredjedelen som er veldig byttvennlige og resten i større grad holder seg til en plattform, eller om de fleste bytter en gang i blant. AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får jo svare på dette også, siden du tipper noe om meg...:-)

Ja, jeg har gått "all-in" på produkter og tjenester fra Apple. Rett og slett fordi jeg da får ut de beste egenskapene ved de ulike enhetene. For meg er ikke det uvanlig, jeg gjorde det samme den gangen jeg hadde Microsoft. Kjøpte ikke en eneste dings fra Apple den gangen, for de passet ikke inn fullstendig.

Det er akkurat derfor jeg unngår å blande også, for det kan potensielt gi meg uønsket trøbbel og irritasjon. Ingen har påstått at Apple er "uskyldig" på dette feltet, men det gjelder det samme for alle.

Man blir ikke tvunget til noe som helst, det er et fritt valg hva man ønsker å gjøre eller ikke gjøre. Det er faktisk helt fritt valg, men noen av de valgene man tar kan gå utover en selv. Men den opsjonen kan ingen ta fra deg.

Det er en ting jeg må protestere på her .

Du har gjort dit valg , for al del , det er ingen ting galt i det

men å påstå at det er helt fritt , det er jeg overhode ikke ening i

du måtte velge noe som funger best samme , ikke fritt fra øveteste hylle

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg må protestere på her .

Du har gjort dit valg , for al del , det er ingen ting galt i det

men å påstå at det er helt fritt , det er jeg overhode ikke ening i

du måtte velge noe som funger best samme , ikke fritt fra øveteste hylle

Ja, da er vi inne i en slags definisjon av hva "fritt" måtte bety...

Hvis jeg er ute etter maksimal funksjonalitet i mitt system, bør jeg absolutt velge noe fra Apple. Først da får jeg den totale effekten. Sånn sett kan du godt si at jeg ikke står helt fritt. Akkurat slik det var når jeg hadde andre systemer, jeg kunne heller ikke da velge fritt blant andre systemer.

Likevel kan jeg altså velge helt fritt å kjøpe et annet produkt dersom jeg anser ulempene med total integrasjon som mindre enn fordelene ved det enkelte produktet. Da kan det altså være såpass avgjørende for meg at jeg ser bort fra integrasjonen. Jeg MÅ altså ikke handle fra Apple, men jeg velger å gjøre det fordi det gir meg såpass store fordeler.

Lenke til kommentar

en forskjell er det.

men Apple følger sitt eget løp ved å ikke å være  så kompatibel med andre som de kunne ( eller burde )  så forsøker både Microsoft , Samsun, LG,Nokia m.f. å være kompatible med hverandre 

før var det slik at hvis man hadde en standard pc ikke laget av Apple , og man skulle koble til noe fra Apple så måtte man ty til hjelpmidler for at det skulle fungere .i de aller fleste tilfeller var det snakk om overgang mellom 2 type tilkoblinger

denne overgange måte man også betale dyrt for

det var heller ingen garanti for at det fungerte

bruket man dingser fra andre produsenter så var det ikke noe problem , man kunne koble dem rett til

det var også  i den perioden der de fleste brukte USB , og firewire var ekstra utstyr

du forstår gangen her

da har man alle de andre mot Apple

utfordringen eller problemet er at Apple lagger ikke alt utstyret man kan komme å ha bruk for.

og da kan det oppstå et kompatibilitet-problem mellom Apple sin pc og fotoapparatet som ikke følger Apple sine retningslinjer 

• Liker 1
Lenke til kommentar

utfordringen eller problemet er at Apple lagger ikke alt utstyret man kan komme å ha bruk for.

og da kan det oppstå et kompatibilitet-problem mellom Apple sin pc og fotoapparatet som ikke følger Apple sine retningslinjer

Det kunne jo ha blitt et problem, men foreløpig har jeg ikke funnet noe tredjepartsutstyr som IKKE fungerer koblet til Apple sine PC. Faktisk fungerer tilkobling av det ofte bedre på en Apple PC enn på en Windows PC.

Jeg slet mye mer med tredjepart og irriterende driver-problematikk når jeg hadde Windows enn jeg nå gjør med Apple.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Det var jo heller ikke sånn at Apple kom med f.eks Firewire for moro skyld. Det var en veldig mange ting man ikke fikk til med USB som funka helt fint med Firewire, helt til USB kom etter for noen år siden. Drev man med f.eks video var Firewire et must. 

Nå med Macbook har Apple hoppet først på USB-C, men resten er på vei etter.

Lenke til kommentar

Det er derfor det lages definerte standarder av ulike standardiserings organer for kommunikasjon , APIer og interfaces i andre deler av teknikkens verden.

PCens interne oppbygning og arkitektur er et slående eksempel på dette.

Det er for mye lock-in i f.eks (legg merke til for eksempel) Apples samhandlings tjenester og features.

Til motsetning fra Rogkas lar ikke jeg meg locke inn av prinsipp. Og vil alltid sørge for å ha bena i flere enn en ledende aktør sitt univers.

For å få sendt en sms fra en iPad med SIM kort i måtte jeg f.eks også ha en iPhone . Totalt unødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er derfor det lages definerte standarder av ulike standardiserings organer for kommunikasjon , APIer og interfaces i andre deler av teknikkens verden.

Det er for mye lock-in i f.eks (legg merke til for eksempel) Apples samhandlings tjenester og features.

Til motsetning fra Rogkas lar ikke jeg meg locke inn av prinsipp. Og vil alltid sørge for å ha bena i flere enn en ledende aktør sitt univers.

For å få sendt en sms fra en iPad med SIM kort i måtte jeg f.eks også ha en iPhone . Totalt unødvendig.

Jeg bytta telefon fra Apple til Android i våres. Det er virkelig ikke et problem - lock-in er et oppskrytt problem. Alle data som var i iCloud kunne eksporteres til industristandard-formater med et par klikk, og bilder etc. er lett tilgjengelige som filer. Eneste måtte være apper man har kjøpt, men her også er det bare snakk om noen få hundrelapper for de fleste for å kjøpe det samme på en annen plattform. Tipper jeg brukte 500 kroner på Android-apper for å få alt jeg trengte.

Når det gjelder hardware er det lite i Apples utstyr som ikke er standard, og når det er det er det fordi man har store og klare fordeler. F.eks lightning - en plugg som ligger milevis foran micro-usb på funksjonalitet. Nå som resten av verden endelig kommer etter med USB-C tipper jeg Apple også går for dette på telefonene sine, enten i år eller neste år. Arkitekturmessig er en Mac en pc. Såvidt jeg vet er det ingen proprietære deler eller interfaces, i en Macbook. Da Apple var på en IBM-arkitektur og resten av verden på Intel var det selvfølgelig annerledes, men det skulle da også bare mangle.

I virkelig gamle dager var det verre - med egne standarder for alt. Men da drev alle på sånn, ikke bare Apple. 

(Når det gjelder at man må ha iPhone for å sende sms med iPad er jeg helt enig. Det er unødvendig.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ta smarthus som et eksempel.

Alle enheter , hvitevarer , brunevarer ,audio og av skal snakke og samhandel med hverandre og via et sentralisert styresystem.

Til dette trenger man klart definerte standarder og åpne protokoller.

Jeg som kjøper vil ha valgmulighetene om å kjøpe deler av dette fra ulike installatører , firmaer og produsenter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

...

Jeg var sånn jeg. Ville ikke inn i Apple sin verden av prinsipp. Skjønner nå hvor unødvendig det var å ri sånne prinsipper.

Elgen:

Hvis du kan nevne hvilke tredjepartsprodukter du sliter med å koble til Apple så kan vi kanskje hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Jeg bytta telefon fra Apple til Android i våres. Det er virkelig ikke et problem - lock-in er et oppskrytt problem. Alle data som var i iCloud kunne eksporteres til industristandard-formater med et par klikk, og bilder etc. er lett tilgjengelige som filer. Eneste måtte være apper man har kjøpt, men her også er det bare snakk om noen få hundrelapper for de fleste for å kjøpe det samme på en annen plattform. Tipper jeg brukte 500 kroner på Android-apper for å få alt jeg trengte.

Når det gjelder hardware er det lite i Apples utstyr som ikke er standard, og når det er det er det fordi man har store og klare fordeler. F.eks lightning - en plugg som ligger milevis foran micro-usb på funksjonalitet. Nå som resten av verden endelig kommer etter med USB-C tipper jeg Apple også går for dette på telefonene sine, enten i år eller neste år. Arkitekturmessig er en Mac en pc. Såvidt jeg vet er det ingen proprietære deler eller interfaces, i en Macbook. Da Apple var på en IBM-arkitektur og resten av verden på Intel var det selvfølgelig annerledes, men det skulle da også bare mangle.

I virkelig gamle dager var det verre - med egne standarder for alt. Men da drev alle på sånn, ikke bare Apple. 

(Når det gjelder at man må ha iPhone for å sende sms med iPad er jeg helt enig. Det er unødvendig.)

Du kjenner vel strategien til Steve Jobs og Bill Gates.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har ikke akkurat samme strategi...

Når det gjelder ting som smarthus er jeg enig, men det er jo ikke en standard som finnes, så ser ikke hvordan man skal holde det mot Apple at de ikke følger den.

Sa jeg det ?

Jeg sier det er behov for standarder i alle markeder for å unngå lock-in fortrinn , og monopol situasjoner. Det gjelder like mye i bedrift, infrastruktur , offentlig infrastruktur , private hus , private data, entertainment og mobile samhandligsløsninger og ikke minst kopling i mot bedrift.

Selvfølgelig vil Apple ha alt de kan få. De driver ikke noe sosialkontor og strategien er å tjene mest mulig penger og ha en høyest mulig aksjeverdi først og fremst (kundetilfredshet er kun et parameter for å oppnå dette).

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøver igjen, med håp om at det kanskje synker inn...

Selvsagt er det forskjell på de ulike modellene. Noe annet ville vært merkelig, det er tross alt ulike modeller. Men du har en tendens til å bruke uttrykk som "knuser", "fullstendig overlegen", "mange år etter" og tilsvarende uttrykk. Muligens med andre ord, men med samme betydning.

Det er det jeg har forsøkt å få deg til å forstå at blir noe søkt. Selv om de ulike modellene får karakter 86 vs 84 eller noe sånt (tilfeldig valgte tall), så betyr ikke det at forskjellen er av særdeles stor betydning for brukerne.

Alle toppmodeller er gode, men det er variasjoner mellom dem. Ingen av de er milevis foran eller milevis bak de andre. Så hvis du kunne moderere ordbruken din noe til å benytte begreper som forklarer forskjellene som faktisk eksisterer så blir innleggene dine også mer troverdige.

Vis gjerne til hvor jeg har brukt disse uttrykkene. Jeg har brukt dem for TLC. Hvis du ser på tester har ingen enda klart å oppnå Samsung sitt 2012 nivå for TLC, altså 3 år siden. En helt vanlig iPhone derimot ligger ikke mange år etter på noen måte, den var faktisk raskest om jeg ikke husker feil når den ble lansert på dette området.

Jeg har aldri påstått at det  har noe å si for forbrukere. Jeg bare svarte på Audun sin påstand om at iPhone hadde det beste kameraet opp av lomma. Det er feil, og det var det jeg ville vise. Det er dette jeg mener. Du tar det at jeg motbeviser en påstand, som at jeg mener Apple er langt dårligere og at jeg synes det betyr noe. Du blander deg altså inn og svarer på noe som aldri var ment for deg, og du svarer ut av kontekst. Vi er enige om at disse forskjellene ikke betyr mye for de fleste forbrukere, så det at du svarer på noe som ikke betyr noe, og som ikke ment til deg engang er grunnen til at AtW sier at du er defensiv når det gjelder Apple og opptatt av å forsvare dem. Selv om du er enig i at andre modeller har litt bedre HW, er du veldig opptatt av å bagatellisere og minimalisere enhver forskjell som blir brakt opp. 

Jeg kan gå med på at forskjellene ikke er så store, og ikke veldig viktige. Jeg kan ikke gå med på at vi har blitt enige om det, og så se at de samme som er enige i det kommer med diverse påstander om at Apple er best på det og best på det når det ikke har noe grunnlag i virkeligheten og ikke stemmer.

Ellers burde jeg begynne å skrive disclaimer i hvert innlegg som omhandler Apple. Hvis det ikke er åpenbart ros av Apple så tas alle innleggene mine som sterkt kritikk av Apple. Hvis jeg skrive noe ganske kritisk slik som om TLC så tas det som at jeg mener modellene er ubrukelige...

Ellers er LG G4 et unntak. Kamera-appen gir deg veldig stor frihet, og er et klart bedre valg hvis du er interessert i foto. Det gjelder jo ikke så mange forbrukere, men likevel verdt å nevne.

Det var jo heller ikke sånn at Apple kom med f.eks Firewire for moro skyld. Det var en veldig mange ting man ikke fikk til med USB som funka helt fint med Firewire, helt til USB kom etter for noen år siden. Drev man med f.eks video var Firewire et must. 

Nå med Macbook har Apple hoppet først på USB-C, men resten er på vei etter.

Jeg skulle ønske Apple hadde beholdt Thunderbolt til Macbook også. Apple er en av de få produsentene som faktisk bruker Thunderbolt. Thunderbolt er jo klart bedre enn USB, og ligger langt foran. Thunderbolt er virkelig plug-n-play da det har stort sett alt du vil ha inkludert. Du har jo strøm, overføring av filer, samme kontakt som mini-DP slik at du altså ikke trenger overganger. Du kan tom plugge inn eksterne GPUer i Macen din ved Thunderbolt, pga støtte for PCI-E. Dette er jo heller på ingen måte en egen Apple-løsning. Thunderbolt er jo en standard som blir utviklet av Intel primært. For ikke å snakke om at for hver generasjon USB øker båndbredden, har allerede Thunderbolt det dobbelte. Kanskje en Thunderbolt var for vanskelig å få til i Macbook når de skulle ha den så liten som mulig? Den har jo USB 3.1, men støtter likevel "kun" 5 Gbps, fordi Core-M ikke støtter full 10 Gbps.

Ellers så er jeg som sagt veldig enig i det du sier om nøytralitet. Ingen er jo helt nøytrale. Det er jo derfor det er viktig å bruke kilder blant annet, for å øke troverdighet (selvfølgelig kan jo alle kildene ta feil).

Jeg skjønner også godt forklaringen din på hvorfor du liker Apple, og du har nok veldig rett når du sier de bruker mer tid og mer kjærlighet når de lager produktene sine, og at dette er sjeldent. Du har veldig forståelige og gode grunner for å velge Apple. 

Likevel så er den en forskjell på å ikke være helt nøytral, og å komme med påstander som ikke stemmer, og klassifisere funksjoner osv utifra merket. Du kan si hva du vil om Samsung, men de er markedsledene på utrolig mange felt. Du kan si hva du vil om Apple sin økning i omsetning og fortjeneste, men Samsung begynte med å selge nudler i et av verdens fattigste land. Uansett hvordan du ser på det har selskapet hat enorm suksess, og de gjør det fortsatt bra, og de leverer utrolig gode produkter. Selv alle problemene med 840 EVO har ikke fått folk til å stoppe å kjøpe Samsung, og de blir fortsatt anbefalt i alle PC-anbefalinger rundt om på nettet. 850 EVO som er TLC utkonkurrerer faktisk MLC konkurrenter på både ytelse og pris.

Tenkt hvilket rot diskusjoner hadde vært hvis alle skulle gått rundt og sagt type:

"iOS er veldig bra, og den backup løsningen er super, men det blir litt dårlig når alle modellene har utdatert HW"

"Samsung sine mobiler er billigere enn iPhones", "nei, det er de ikke....", "vel hvis du ser over tid, så har de tradisjonelt vært, og de faller og i pris, så jo"

Synes og det blir litt søkt å fremstille AtW sitt regneeksempel som unøytralt. Han forsøkte kun å få frem hvor mange som byttet den andre veien også, som et svar på det du skrev. Så hvis du skriver noe lignende i en S6 tråd, kan det jo godt være han gjør noe liknende der, men som du har sagt gir jo ikke Samsung ut så mange tall. Hvertfall ikke på engelsk.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Jeg kan gå med på at forskjellene ikke er så store, og ikke veldig viktige. Jeg kan ikke gå med på at vi har blitt enige om det, og så se at de samme som er enige i det kommer med diverse påstander om at Apple er best på det og best på det når det ikke har noe grunnlag i virkeligheten og ikke stemmer.

Så fint. Da er vi enige om det.

Ellers er LG G4 et unntak. Kamera-appen gir deg veldig stor frihet, og er et klart bedre valg hvis du er interessert i foto. Det gjelder jo ikke så mange forbrukere, men likevel verdt å nevne.

Jeg er godt over snittet interessert i foto, men da bruker jeg ikke mobiltelefon. Til den bruken er det kun et skikkelig godt kamera som gjelder.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...